reparatie ASW27

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Halmar, 29 mei 2005.

  1. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    ik ben vandaag de gelukkige eigenaar van een ASW27 geworden, met schade.
    omdat er niet zoveel word geschreven over reparaties zal ik mijn bezigheden hier bijhouden.

    vandaag na tuiskomst wat gegeten, en toen maar meteen begonnen.

    ik begin met een eenvoudige reparatie, zoveel tijd heb ik immers ook weer niet.

    [​IMG]

    deze lijmverbinding tussen de twee rompschalen is gebroken.
    ik begin met schuren en ontvetten. daarna wat mat uitzoeken en epoxy aanmaken. omdat de scheur goed in elkaar past lijm ik deze met verdikte epoxy alvorens hem aan de onderzijde met glasvezel te verstevigen.

    [​IMG]

    zo moet de verdikte epoxy er uit zien, hij blijft gewoon staan. verdikken heb ik gedaan met airosyl, daardoor word het alleen dikker, niet 'meer'.

    ik heb een mat van 200 g/m² met de vezels recht gelegt, van links naar rechts. daarop een matje van 80 g/m² onder 45graden.

    [​IMG]

    op een stukje depron heb ik eerst een laagje plastic liggen, zodat het depron niet vast gaat zitten. daarop een stukje zakdoek waar de overtollige epoxy in kan trekken. daarop een stuk abreisgewebe, wat niet aan de epoxy hecht maar deze wel doorlaat zodat de zakdoek ook niet vast gaat zitten maar de overtollige epoxy wel weg kan. daarop de 80 g/m² en daarop de 200 g/m². deze stapel word in de neus gedrukt en met klemmen vast gezet zodat uiteindelijk de mat op de goede plaats komt. alles nog even klemmen en laten drogen.

    [​IMG]

    voor zover vandaag,

    Groeten Halmar
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Halmar!


    8O

    Je laat er geen gras over groeien! :p

    Leuk om te zien; hier gaan we veel van leren. :D

    (Halmar is in opleiding voor zweefvliegtechnicus (1 : 1), dus hij weet waar hij het over heeft :yes: ).


    jan.
     
  3. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    nee, wil hem over twee weken vliegklaar hebben :roll:

    doordat de neus nues nu een vaste vorm heeft kan ik het motorspant er nu aan maken.

    dit ga ik vandaag plakken:

    [​IMG]

    om dit motorspand weer stevig vast te krijgen is een goede hechting nodig, daarvoor gaa ik dit stuk aanschuinen.

    [​IMG]

    de lengte van de afschuining heb ik uit een tabel waar deze in staat voor alle soorten matten.

    de volgende foto is niet geschikt voor gevoelige mensen...

    [​IMG]

    de neus is aangeschuind. doe niet voorzichtig met korrel 180 ofzo, dat duurd alleen heel lang en het moet er toch af. als je een beetje door wil werken is korrel 60 ook heel geschikt. het laatste stukje even met wat fijner schuurpapier zodat je niet al te diepe krassen krijgt.

    [​IMG]

    als je voorzichtig past blijft het spand zelfs op zijn plaats zitten. eerst vastzetten met tape.

    [​IMG]

    en dan fixeren met secondelijm.

    [​IMG]

    hier kun je ook zien dat de romp van twee lagen mat is gemaakt. als je goed kijkt kun je ze zien. de bovenste mat licht verder naar achteren.

    vanavond ga ik de matten er op aanbrengen.

    Groeten Halmar
     
  4. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    gisteravond even geplakt.

    de vorm van de matjes heb ik overgenomen op plastic. door het plastic op het rampgebied te leggen kun je dit mooi tekenen.

    [​IMG]

    draai nu het plastic om zodat de inkt aan de onderkant licht, en leg er een matje op. impregneer deze mooi met hars.

    [​IMG]

    knip daarna het matje met plastic uit. door het plastic vervormd de mat nu niet zo gauw en kun je hem mooi op zijn plaats leggen. doordat je het plastic omgedraaid had komt het plastic nu bovenop te liggen en als je dan de mat geplaatst hebt kun je het relatief makelijk verwijderren.

    [​IMG]

    dit heb ik met alle matjes gedaan, opgebouwd van groot naar klijn. daarna kan het abreisgewebe. dit nog zo goed als dat gaat aantrekken en vastzetten en dan kan het geheel drogen.

    [​IMG]

    Groeten Halmar
     
  5. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Toen ik de foto's van de romp in het tekoop forum zag staan, dacht ik: hoe krijg je dat ooit weer echt mooi strak? :?

    Maar als ik je zo bezig zie, komt dat wel goed! :thumbsup:
     
  6. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Fantastisch Halmar!
    Handige tips.

    Erwin, goed opletten! ;) :D
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Hoe zo? :D

    Je repareerd hem zelf maar hoor. [​IMG]
    :rolling:

    Alle vertrouwen in Halmar.
    Als je ziet hoe die bezig is met de 1:1 zwevers is dit een eitje voor hem.
     
  8. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    we gaan verder,

    vandaag een veel groter rampgebied:

    [​IMG]

    het stuk tussen de strepen ga ik ontdoen van de lak zodat ik goed kan zien wat er allemaal stuk is.

    voor de gevoelige mensen, even een foto overslaan :wink:

    [​IMG]

    het is een behoorlijke scheur, eigenlijk scheelde het nog zo'n 2-3 cm aan mat die nog onbeschadicht was, of hij was tweedelig geweest.

    [​IMG]

    het past nog wel redelijk in elkaar, wel minder goed als de neus. maar met een beetje schuren en secondelijm kon ik hem nog wel in elkaar krijgen.

    [​IMG]

    de matten die er op komen worden op het plastic getekend, daar staat ook de richting van de vezel bij.->#

    [​IMG]

    voor het plakken van de matten eerst de romp vochtig maken met epoxy, zodat de mat goed hecht aan de romp en er geen tekort aan epoxy is.

    [​IMG]

    daarna de matten van groot naar klein aanbrengen

    [​IMG]

    en als laatste het abriesgewebe aanbrengen

    [​IMG]

    eigenlijk zijn al die reparaties het zelfde hé, telkens een herhaling van het princiepe.

    Groeten Halmar
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    en daar schuur je je niet de barsten aan straks om het glad te krijgen voor te spuiten ?
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Het verbaast mij ook nogal dat de matjes aan de buitenkant komen. :?

    Dat kun je wel vlak schuren, maar dan ben je net zover als toen je begon (namelijk weer terug bij af). :wink:

    Da's niet de bedoeling. :nooo:

    Waarom leg je ze niet aan de binnenkant? :roll:


    jan.
     
  11. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    bij de motor had ik aan de binnenkant nouwlijks lijmoppervlak, waardoor het eigenlijk wel aan de buitenkant moest. bij de romp onder de vleugel ook om het een beetje doenlijk te houden. daar was al een eerdere reparatie gewees. het spijt me dat ik het moet zeggen, maar die was erbarmelijk slecht uitgevoerd* waardoor er aan de binnenkant niet echt iets zinnigs meer te doen was.

    het schuren vald wel mee, voordat ik ben gaan plakken heb ik eerst heel veel oude mat weggeschuurd.

    [​IMG]

    daarna deze geplakt met matten

    [​IMG]

    je ziet als je dit goed doet hoef je niet veel te schuren.

    [​IMG]

    Groeten Halmar

    *deze was met een epoxy, of iets dergelijks, gedaan die niet goed hard geworden is. als mat was er abreisgewebe gebruikt waardoor ik er hele stukken uit kon trekken. ik had al eens verteld dat hars daar niet op hecht :cry: :cry:
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Okay, ik zal het doorgeven.


    jan.
     
  13. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    [​IMG]

    het werk tot nog toe, hij begint al weer aardig op een romp te lijken :)

    gister heb ik vooral veel laten doen :lol: deze lamp heeft met behulp van een fentilator er voor gezorgt dat de romp een temperatuur heeft van ongeveer 50 graden. en dat voor 12 uur lang.

    [​IMG]

    door deze verhoogde temperatuur hard er veel meer % van de hars goed uit. in pinciepe moet in de hars elk harder molecuul 3 harsmoleculen vinden (mengverhouding 1:3). bij een harding op kamer temperatuur licht dit percentage heel veel lagar (dacht iets van 20%) als bij een hogere temperatuur. door de hoge temperatuur is een uitharding boven de 90% haalbaar.
    een ander voordeel is dat het punt waarop de hars weer stroperig word hoger komt te liggen. bij normale harding op kamertemperatuur is dit ergens rond de 50 graden. door verwarming tot 50 graden komt dit punt bij de 70 graden te liggen. in de regel is het zo dat het punt van stroperighied 20 graden hoger komt te liggen als de uithardings temperatuur.

    komende dagen heb ik minder tijd maar ik ga me'n best doen om dit nog te plakken.

    [​IMG]

    het grootste probleem hierbij is dat het richtingroer er uit moet en ik heb geen flauw idee hoe ze dat er in hebben gemaakt. ik krijg het gevoel van lijm, dat zou betekenen dat ik moet breken.

    dat kon ook al bij de vorige reparatie:
    [​IMG]
    [​IMG]
    dit zijn de grote stukken die er uit gekomen zijn :roll:

    Groeten Halmar
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Je kunt Herr Goeller van Thermofluegel vragen waarmee hij het richtingsroer vastgezet heeft.

    En verder: complimenten hoor! :p

    Vakman! :worship:


    jan.
     
  15. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    het richtingroer is los, en ik heb gister de staart geplakt.

    een verdacht kapje, het enige stukje vliegtuig zonder folie, verrade de plek van de aluminium pen welke het richtingroer vast houd.

    [​IMG]

    hier is de boel ook nog geschuurd, dit kun je makelijk plakken met verdikte epoxy.

    [​IMG]

    dit is de grootste schuer in de staart.

    [​IMG]

    en dan ga je heel veel schuren...

    [​IMG]

    tot je de afschuining gemaakt hebt, omdat de romp hier enigzins recht is kun je het mooi zien.

    [​IMG]

    en dan begint de elende pas. doordat de romp hier allerlij krommingen heeft is er nouwlijs met plastic folie te werken, en moet je het op een andere manier zien te fixen. de matten heb ik eerst droog gepast en afgetekend, daarna op de romp gelecht en daar in de epoxy gezet. als het enigzins mogelijk is zou ik zo'n reparate het liefst overslaan. helaas kon ik het niet aan de binnenkant plakken omdat daar al twee stuurstangen ingeharst zijn. ik denk dat dit nog wel even schuren word bij de afwerking... helaas.
    alles zo goed en zo kwaad als het gaat vast zetten met tape, folie , abriesgewebe en elastiek. en dan hopen op goed geluk :roll:

    [​IMG]

    Groeten Halmar
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Wat is dat toch? :roll:

    Wat doet het ,welke functie, waarom, etc.etc. :?


    jan.

    PS.
    Zorg je wel dat de instelhoek van het stabilo niet verandert?
     
  17. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    @Jan,
     
  18. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    ook zorgt het er voor dat het teveel aan hars door het naar buiten komt, daar blijft het dan zitten tot het hard is. doordat je het abriesgewebe er af kan trekken heb je dus nooit teveel hars in de reparatie wand met het abriesgewebe gaat ook de hars die er doorheen is gegaan er af.

    Groeten Halmar
     
  19. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    ik heb vandaag al het verpakkings materiaal van de staart af gehaald. daar is het dus toch een beetje mis gegaan.

    [​IMG]

    als je goed kijkt zie je dat een stuk mat los licht en er lucht tussen zit. dat is jammer. daar zal waarschijnlijk dus nog een nieuw stukje moeten komen.

    bij het voorste gedeelte van de romp ben ik begonnen met het glad schuren van de hele geschiedenis.

    [​IMG]

    je kunt de matten duidelijk zien liggen. inmiddels begint het er heel aardit op te lijken en zal hij een keer gespoten moeten worden. wel eerst nog een paar kleine details plamuren.

    Groeten Halmar
     
  20. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    zo, vandaag was het niet echt vliegweer en kon er dus weer genoeg geplakt worden.

    [​IMG]

    doordat de reparatie nu niet rondom hoeft is de mat goed aan te drukken, deze reparatie ziet er zo ook weer goed uit.

    er zat nog een klein barstje aan de rand van de cokpit, daar kon ik wel aan de binnen zijde bij dus even opruwen, op folie de glasvezeldoekje maken en aanbrengen, klemmen en laten drogen.

    [​IMG]

    en (hopelijk) als laatste de schuurtjes bij het spant van het kielvlak, even wat verdikte epoxy er tussen, klemmen en laten drogen.

    [​IMG]

    als ik niets over het hooft heb gezien is nu al het plakwerk klaar :D , nu alleen nog 'even' afwerken en daarna spuiten.

    al het plakwerk binnen een week 8)

    Groeten Halmar
     

Deel Deze Pagina