reparatie ASW27

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Halmar, 29 mei 2005.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Ik bedenk me nu (beetje laat . . . :? ) dat ik ook een bericht had kunnen plaatsen met de vraag:
    Wie is bereid mijn ASW-27 weer op te lappen en perfect af te werken?

    Nou ja . . . :?

    Als jij er blij mee bent heb ik er vrede mee. :wink:


    jan.
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  3. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    bertus zag je dat buitenaards wezen in het witte pak niet bij het scheuren.
    dat was dus halmar kompleet geisoleerd van lijm en stof.
    latex handschoenen aan en al

    he halmar waar haal jij die dingen weg want als ik bouw word ik ook altijd gek van die carbon stof delen aan me kleren en handen.
     
  4. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    met een binnen/buiten thermometer (blokker, €3,-) heb ik een thermometer die je buiten af kan lezen, buitenthemperatuursensor in de romp plaatsen.

    de straling van die lamp maakt mij niet uit, die komt niet in de rom. door een fannetje (computer) dat toerental geregeld is zuig ik de warme lucht om de lamp weg en blaas deze in de romp. als het te heet word wat harder laten blazen, als het te koud word wat minder hard laten blazen.
    doordat mijn broertje examens had was hij bijna de hele dag thuis om mijn werk in de gaten te houden, de themperatuur blijft verassend constand, ongeveer in een gebied van 2 graden schommeld hij zo'n beetje.

    welk papier?

    die camera, die probeer ik toch en beetje te beschermen tegen de epoxy. bij de foto's die ik nu gemaakt heb zitten ook exemplaren die ik met de pink heb moeten afdrukken :roll:

    die dingen zijn vrij overzichtelijk, stofkapjes bij de lokale bouwmarkt, latex handschoenen per 10 ook, per 100 bij de aldi. en dat witte pak is de trofee van de cursus 'hoe repareer ik een echt vliegtuig' , daar mocht je zelf gaten in vliegtuigen slaan :twisted: waar je die pakken haald? geen idee.
    overigens heb ik als ik met epoxy bezig ben alleen handschoenen aan. en oude kleding natuurlijk :wink:

    het ergste van alles is dat ik ook op deze kamer moet slapen, en er licht nu overal eenklein laagje wit stof :?

    Groeten Halmar
     
  5. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Van het schuren? Ik zou dat toch eerst opzuigen voordat je gaat slapen. Lijkt me niet goed voor je longen. 8O

    Dat scheurweefsel is overigens wel bij polyservice te krijgen.

    En als je handen/handschoenen onder de lijm zitten, trek je deze toch gewoon eerst uit alvorens een foto te maken? :?

    @ marco: met koolstofdeeltjes zou ik helemaal oppassen...
     
  6. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Halmar jij gebruikt het abriessgewebe alleen maar om lekker vet te kunnen soppen of geeft het ook een gladder oppervlak naderhand?

    Rick
     
  7. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Juist niet. Naar wat ik ervan heb begrepen zorgt het scheurweefsel juist voor een ruwer oppervlak zodat je niet hoeft te schuren wanneer je nog dingen moet verlijmen.

    Zoals ook in de gequote tekst van polyservice staat lees ik net...
     
  8. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    bedankt voor de info halmar
    nu dus alleen nog een wit pak vinden
    michien maar eens bij me oude werkgever aan klopen daar voor.

    igwe
    ik doe al zo veel mogelijk een stof kapje op.
    die heb ik dus wel kunen verkrijgen alleen mega duur.
    maar latexhandschoenen is weer zo'n moeilijk iets. omdat ik nog al groote handen heb en ik weet dat die goedkoope handschoenen zo scheuren.
    maar toen ik in het ziekenhuis lag haden ze van die hele mooie groot verpakingen.
    waar van ik er een mee gekregen had om me getransplanteerde huis schoon te houden en in te smeren.
    daarna waren ze ook hele maal op helaas.
     
  9. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Even naar de Aldi...100 stuks large (past mij (ook grote handen) prima) voor 3 euro.
     
  10. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    is sop de mat iets aan de ruime kant in, door het abriesgewebe gaat de overtollige hars er uit en heb ik dus genoeg in mijn reparatie zitten. ander kun je ook tewienig hars in de reparatie hebben.
    een ander voordeel is dat je met dit doek alleen de mat aandrukt, de hars gaat er doorheen. daardoor komt de mat mooi tegen de reparatie te liggen zonder een laag har daar nog tussen, de lijmlaag is dus minimaal.

    op het eerste tekeningetje zie je mat die zonder abriesgewebe is gedroogt, op de tweede met. tekeningetjes zijn niet zo mooi, maar het idee lijkt moet je er wel uit kunnen halen

    [​IMG]

    je ziet dat er bij de eerste tekening allemaal kuiltjes ontstaan, voor een glad oppervlak moet je dus een stuk van de mat weer wegschuren.
    bij de tweede zie je dat er eigenlijk meer hars aanwezig is, maar de kuiltje zijn nu wel opgevuld, dit is voor de afwerking makkelijker, je hoeft haast geen mat meer te beschadigen. wat ook gunstig is voor de sterkte.
    ook zie je dat als je niet schuurd je een heel groot oppervlak krijgt voor de hechting van de volgende laag. op de cursus werd overigens gezecht dat als hier op wil plakken je het beste ongeveer de helft van de stokjes af kunt schuren.

    Groeten Halmar
     
  11. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    zo, vandaag de laatste details afgewerkt.

    eerst plamuur aanmaken

    [​IMG]

    gewoon op het plamuurmes, met twee plamuurmessen gaat dat prima.
    wat plamuur op de reparaties om de laatste plekje glad de krijgen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    daarna nog even schuren en de boel is strak genoeg om met zwabberlak te spuiten. dit is een relatief dikke twee componenten lak. doordat hij vrij dik is is hij goed te slijpen en daardoor het resultaat optimaal goed af te werken. soms gebruik ik het ook als plamuur en lak tegelijk.

    [​IMG]

    over 3 weken kan ik pas spuiten, ga volgende week een week naar spanje (barselona) en daarna kom ik pas weer op teuge waar ik ga spuiten. tot die tijd kan hij hier mooi wachten.

    [​IMG]

    in de tussentijd zal ik maar vast wat gaan doen aan de inbouw van de componenten, en er moet nog een aansluiting voor de venturi buis op de staart gemaakt worden. (net als die buis zelf trouwens)

    Groeten Halmar
     
  12. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Halmar.

    Jan zou er jalours op worden.
    Prima werk.

    Groeten Han.
     
  13. excalibar

    excalibar Guest

    Zijn de vleugels nog wel heel of moet je daar ook nog mee aan de gang.
    Welke spanwijte heeft deze zwever.

    M.V.G. DENNIS
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Vleugels zijn heel, los van enkele gebruikssporen . . .

    Spanweidte is 3,5 m.


    jan.
     
  15. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hoi Halmar.

    Ook ik moet er aan geloven.
    Kan nu mooi afkijken hoe het moet.
    Heden avond zelf een beste scheur in de romp gemaakt.
    In mijn 10 jaar oude Ariba.



    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten Han.
     
  16. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    jammer van de kist maar een mooi oefen opject :wink: deze kun je weer mooi plakken.

    ik zou als ik het zo zie de mat aan de binnenkant aanbrengen, ik zie wienig hobbels en geen oude dubiueze plakacties. aan de binnenkant plakken is altijd nog minder werk als de buitenkant.


    als het goed is ga ik dit weekend mijn romp spuiten :D
    alleen de cocpit kap ziet er niet zo mooi uit, heeft ook wat barsten. ik denk dat ik daar toch een keer een nieuwe voor ga bestellen.

    Groeten Halmar
     
  17. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    ik kan het draatje over het transport niet openen, hij kan de server niet vinden :?

    darom hier maar een paar plaatjes van de doos die ik aan het bouwen ben voor het transport

    [​IMG]
    [​IMG]

    de doos is 185cm lang, hoogste punt is 30cm en breedste ook 30cm.

    Groeten Halmar
     
  18. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    ik heb de romp gespoten. :D

    zaterdag eers met een kliene airbrusch gespoten, maar toen ik zondag het resusltaat bekeek was ik toch niet tevreden. ik heb toen alles er weer afgeschuud, tot er nog een dun laagje lak over was. het schemerd dan door. daarna heb ik met een wat betere spuit de romp nog een keer gespoten. dit keer was het heel goed gelukt.

    [​IMG]

    zo heb ik de romp opgehangen. door een kontra gewicht via twee spijkers verderop te habgen is de romp in hoogte verstelbaar en daardoor word het spuiten makkelijker. gelukkig kon ik de werkplaats op vliegveld teuge gebruiken (net als de compressor met spuit). tijdens het spuiten was de hele ruimte een beetje mistig :roll: , zij die stonden te kijken en nog dachten foto's te maken waren snel weg :lol:

    op de foto kun je niet heel goed zien maar hij is nu al heel strak en de reparaties zijn prakties niet meer te zien. :D

    [​IMG]

    groeten Halmar
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Dat ziet er mooi uit! :thumbsup:

    Maar, als je nou toch bezig bent, waarom zet je er geen intrekbaar wiel in? :wink:

    Dat maakt het wel even helemaal af! :D


    jan.
     
  20. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    ah, toch een intrekbaar wiel :wink: is te overwegen. maar is deze daar niet een beetje klein voor?

    vandaag nog heel wat aan het polijsten geweest. hoop werk en je kunt er nouwlijks foto's van maken.
    ook nog even de venturi voor de variometer ingebouwd.

    [​IMG]

    aan de buitenkant is hij nu zo goed als af:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    nu nog alles inbouwen en dan kan er gevlogen worden, als ik het nog durf tenminste :wink: hij word veel de mooi 8)

    Groeten Halmar
     

Deel Deze Pagina