reparatie bezemsteel romp

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Erik van Nes, 18 apr 2022.

  1. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Vorig weekend heb ik mijn AVA in de landing weg laten vallen met als resultaat dat de koolstof staartboom direct achter de romp is gebroken. Een nieuwe koolstof staartbuis bestellen is een optie maar zelf repareren ook. Vragen en overwegingen:

    Om een 20 mm stuk rondhout maak ik zelf een 10 cm lange huls met glasweefsel en koolstof. Die huls heeft dan iets ondermaat om te zorgen dat hij in de bestaande buis (romp) geschoven kan worden. Dan gebeurt dan ingesmeerd met 24 uurs epoxy.
    1. Hoe zorg ik ervoor dat de epoxy door het er in schuiven niet te veel van het eind van de buis wegschuift?
    2. Kan ik epoxy mengen met iets PU/constructielijm.
    3. Kan ik de huls met constructie/PU lijm alleen in de koolstof buis lijmen?

    Is het nodig/aan te raden aan de buitenkant van de romp een versteviging aan te brengen? Bestaat er een soort van koolstof 'kous' van 21 a 22 mm die ik vooraf op de staartbuis kan schuiven en als laatste kan impregneren met epoxy.

    De vleugel heeft ook wat liefde nodig maar is minder zwaar gekraakt.

    groet,
    Erik
     
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Er schijnt een methode te zijn met een stuk fietsband. Deze schuif je in de romp en moet dan worden opgepompt.
    Zodoende krijg je mooi druk op je glasmat!

    Misschien de moeite waard om te onderzoeken!
     
  3. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Je kunt ook op rc-network zoeken op de "platzli" methode. Dacht dat Berrie deze methode ook bij de reparatie van de JS 1 zwever heeft gebruikt.
     
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Alvast bedankt voor de reacties tot zover. De Platzli methode gaat het niet worden omdat de buis direct op de romp is gebroken. Zal later een fot plaatsen. Ben nu niet thuis.
    Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om zelf een huls te maken van bv. 30 mm en deze overlangs open te slijpen en vervolgens de randen schuin weg schuren. Dat levert een huls op die ik onder spanning (met een touwtje) kan insnoeren tot 15 mm, insmeren met epoxy en dan met een ballon of binnenband van binnenuit tegen de bestaande buis aan kan drukken

    Blijft mijn vraag naar een koolstof kous. Bestaat dat? Alternatief wordt anders om de bestaande buis zoals de Platzli methode iets af te schuren en de glasvezel romp ook iets af te schuren. En daarna weer koolstof/glasvezel op te brengen.

    Nog maar even afwachten op meer ideeën en plannen.

    Erik
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
  7. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Mooi, dat zit vlak om de hoek. Even shoppen.
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Da's in de praktijk wel een toestand . . .

    Ik denk dat je dan beter een langwerpige (feest)ballon kunt nemen.

    Of een stevig condoom? ;)


    jan.
     
  9. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Een langwerpige ballon lijkt mij ook 'the way to go'. Moet ik toch maar weer eens naar een kinder speelgoedwinkel.

    Erik
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De manier om een koolstof buis te maken is om een stuk pvc of beter, aluminium pijp te nemen.
    Die smeer je in met boter, vaseline of ander vet dat wat vloeibaarder word als het warmer word.
    Daar doe je bakpapier omheen.
    Op dat bakpapier kan je dan het koolstof lamineren.
    Na 2 dagen hangend uitharden maak je de buis aan de binnenkant warm met een föhn.
    Het vet word vloeibaar en je schuift het bakpapier met laminaat zo van de buis.
    Dat is de enige goede methode.
    Als de buitenkant van de buis ook glad moet worden kan je er na het lamineren huishoudfolie omheen trekken.
    Dat is lossend uit zichzelf.

    GJ
     
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Wat heb je al in huis aan glas/carbon?
    Hoe ziet het er van binnen uit? (zit de romp niet in de weg voor een huls? Zit de staartboom in de romp of de romp in de staartboom?)
     
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    1 epoxy iets indikken met silica (erosill) / epoxylijm is trouwens betere keuze dan een ingedikte hars..
    de prefab buis en het rompstuk (normaal en niet te dik) insmeren met lijm /ingedikte hars, als je het buisje erin schuift zal de lijm voraan wat opstropen en vanzelf tussen de rompbuis en je prefab buisje trekken, zodra hij erin zit met een spateltje / kwastje het overtollige wegstrijken.

    2 NEE !!! epoxy nooit mengen met een ander harstype, ook niet een verharder van een ander merk of type pakken… hars en harder zijn 1 systeem en de harder bepaalt veel van de eigenschappen

    3 kan, maar als je epoxy hebt dan krijg je daar een sterkere verbinding mee dan met een pu lijm (bruislijm) een 2k pu hars kan weer wel en werkt ook perfect

    rest is al gemeld hier, persoonlijk zou ik het prefab buisje een fractie kleiner maken en doorzagen, dan een ballon of fietsband of wat dan ook, lijm erop, erin schuiven en de ballon opblazen….
    Kousje aan de buitenzijde, insmeren met epoxy, magnetronfolie eromheen en vervolgens een krimpkousje…… fohn erop om de krimpkous te krimpen en laat maar hard worden .

    persoonlijk zou ik nooit met vet oid werken maar eerder met een lossende folie (pe/pp) of iets als bakpapier, principe is wel ok, maar zodra je glasmat/koolstof mat niet helemaal is verzadigd kan het vet in het weefsel trekken …en je hebt een bult gekut

    Uiteraard alles eers schuren van binnen en buiten voor je gaat lijmen.
    werk zo schoon en netjes mogelijk en het resultaat zal netjes worden …..
    suc6
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2022
  13. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Thanks, heb zelfs al zin in de reparatie. Maar gaat vanwege andere klussen nog even duren.

    Wordt vervolgd,
    Erik
     
  14. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Laatst bewerkt: 27 apr 2022
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb een Hawk 55B zo een 12 jaar gelee gerepareerd met een ballon.
    Ballon uit afvalzakplastic en op omvangmaat afgetekend en gestreken met strijkbout. Plastic thermoplastisch verkleefd.

    Aan de ballon een bowden buis, slang en injectiespuit. Ik had de breuk net bij de beruchte kielvlakovergang van dit model…

    Zaak gevuld met water.
    Waarom? Beter aandrukken dan lucht, en nimmer overdruk. Dus geen last van morphing…
    Water is niet samendrukbaar en geeft dus indicatie van kracht. Zal je nimmer overstressen… als een rempedaal…

    Breuk staartboom van een Thundertiger e-Hawk. Breuk staartboom op de mof van de rompboot.

    Daarvoor uit carbonweefsel een mof gemaakt. Epoxy…

    De boom loopt taps toe, en daarop gemeten en geschat welk diameter verloop ik nodig had, om in de binnenmaat te passen van dezelfde boom… bij de breuk. Maak je de mof iets langer geeft dat speelruimte tot passing en bijtrimmen op maat.

    Om te kunnen verlijmen wel een opstelling gemaakt, zodat de instelhoeken correct bleven. Richtbank dus… tekenwerk en wat figuurzaagwerk.

    In beide gevallen duurzame reparaties.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2022
    ISOLA2 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina