Eind September ging het ff mis tijdens de lierstart - mijn Shadow dook opeens weg en (mede door een gebrek aan ervaring?) dwarrelde ie naar beneden. Post mortem analyse toonde aan dat een afgebroken roerhoorntje (het armpje op de servo) op het linker aileron de oorzaak was.
De schade leek mee te vallen:
Rechter wingtip over ruim 30 cm verkreukeld:
De romp net voor de vleugelverbinding voor 3/4 gebroken:
Aangezien dit mijn eerste carbon reparatie is, ben ik 'gemakkelijk' begonnen nl. met de romp. Eerst alles goed schoonmaken en vervolgens een mal gemaakt om het zaakje goed uit te lijnen:
De breuk wordt zo goed als mogelijk recht gezet en met dunne cyano (Zap) weer vastgemaakt (aanbrengen met een injectie naald/spuit laat toe goed in de breuk te komen):
Weerszijden van de breuk wordt een strook van ca. 6 cm weggeschuurd. De breuk zelf is over ca. 1 cm heel dun geschuurd - daar komt een eerste matje:
Voor het herstellen van de breuk heb ik volgende materialen gekozen:
* lamineer epoxy L + EPH 161 Harder (R&G)
* matje carbon (200g)
Het carbon wordt eerste gefixeerd op een plastic folie (zo'n glad ordner mapje) met spuitlijn (Bison). De lijm is eenzijdig heel dun aangebracht zodat het carbon er ook weer makkelijk vanaf komt. Carbon onder 45gr gesneden en vervolgens inharsen (en voor het aan de slag gaan met de epoxy, wordt de rest van de romp beschermd met een aantal wikkelingen huishoudfolie):
Na het aanbrengen van de matjes, wordt het carbon goed aangedrukt met tape (gladde Scotch met de kleefkant naar buiten). Om het hardproces goed te laten verlopen, heb ik met piepschuim een verwarmingstunneltje gemaakt (maar ruim genoeg om voldoende afstand met het heatertje te houden - voor alle zekerheid heb ik de draadloze buiten thermometer bij gehouden)
En na 24u harden ziet dat er zo uit:
En dan het vervelendste werkje: schuren, schuren (in eerste instantie korrel 180),
plamuren (2k polyester plamuur - Alabastine), schuren (korrel 400), plamuren, schuren, ....
Als eindafwerking volgt Primer + schilderen (uit de spuitbus - tussen de lagen weer met korrel 400 schuren). Et voila, het ziet er weer strak uit:
De schade leek mee te vallen:
Rechter wingtip over ruim 30 cm verkreukeld:
De romp net voor de vleugelverbinding voor 3/4 gebroken:
Aangezien dit mijn eerste carbon reparatie is, ben ik 'gemakkelijk' begonnen nl. met de romp. Eerst alles goed schoonmaken en vervolgens een mal gemaakt om het zaakje goed uit te lijnen:
De breuk wordt zo goed als mogelijk recht gezet en met dunne cyano (Zap) weer vastgemaakt (aanbrengen met een injectie naald/spuit laat toe goed in de breuk te komen):
Weerszijden van de breuk wordt een strook van ca. 6 cm weggeschuurd. De breuk zelf is over ca. 1 cm heel dun geschuurd - daar komt een eerste matje:
Voor het herstellen van de breuk heb ik volgende materialen gekozen:
* lamineer epoxy L + EPH 161 Harder (R&G)
* matje carbon (200g)
Het carbon wordt eerste gefixeerd op een plastic folie (zo'n glad ordner mapje) met spuitlijn (Bison). De lijm is eenzijdig heel dun aangebracht zodat het carbon er ook weer makkelijk vanaf komt. Carbon onder 45gr gesneden en vervolgens inharsen (en voor het aan de slag gaan met de epoxy, wordt de rest van de romp beschermd met een aantal wikkelingen huishoudfolie):
Na het aanbrengen van de matjes, wordt het carbon goed aangedrukt met tape (gladde Scotch met de kleefkant naar buiten). Om het hardproces goed te laten verlopen, heb ik met piepschuim een verwarmingstunneltje gemaakt (maar ruim genoeg om voldoende afstand met het heatertje te houden - voor alle zekerheid heb ik de draadloze buiten thermometer bij gehouden)
En na 24u harden ziet dat er zo uit:
En dan het vervelendste werkje: schuren, schuren (in eerste instantie korrel 180),
plamuren (2k polyester plamuur - Alabastine), schuren (korrel 400), plamuren, schuren, ....
Als eindafwerking volgt Primer + schilderen (uit de spuitbus - tussen de lagen weer met korrel 400 schuren). Et voila, het ziet er weer strak uit:
Laatst bewerkt door een moderator: