Reparatie F3J Shadow romp

Eind September ging het ff mis tijdens de lierstart - mijn Shadow dook opeens weg en (mede door een gebrek aan ervaring?) dwarrelde ie naar beneden. Post mortem analyse toonde aan dat een afgebroken roerhoorntje (het armpje op de servo) op het linker aileron de oorzaak was.

De schade leek mee te vallen:

Rechter wingtip over ruim 30 cm verkreukeld:
full

full

De romp net voor de vleugelverbinding voor 3/4 gebroken:
full

Aangezien dit mijn eerste carbon reparatie is, ben ik 'gemakkelijk' begonnen nl. met de romp. Eerst alles goed schoonmaken en vervolgens een mal gemaakt om het zaakje goed uit te lijnen:

full

De breuk wordt zo goed als mogelijk recht gezet en met dunne cyano (Zap) weer vastgemaakt (aanbrengen met een injectie naald/spuit laat toe goed in de breuk te komen):

full

Weerszijden van de breuk wordt een strook van ca. 6 cm weggeschuurd. De breuk zelf is over ca. 1 cm heel dun geschuurd - daar komt een eerste matje:
full

Voor het herstellen van de breuk heb ik volgende materialen gekozen:
* lamineer epoxy L + EPH 161 Harder (R&G)
* matje carbon (200g)
Het carbon wordt eerste gefixeerd op een plastic folie (zo'n glad ordner mapje) met spuitlijn (Bison). De lijm is eenzijdig heel dun aangebracht zodat het carbon er ook weer makkelijk vanaf komt. Carbon onder 45gr gesneden en vervolgens inharsen (en voor het aan de slag gaan met de epoxy, wordt de rest van de romp beschermd met een aantal wikkelingen huishoudfolie):

full

Na het aanbrengen van de matjes, wordt het carbon goed aangedrukt met tape (gladde Scotch met de kleefkant naar buiten). Om het hardproces goed te laten verlopen, heb ik met piepschuim een verwarmingstunneltje gemaakt (maar ruim genoeg om voldoende afstand met het heatertje te houden - voor alle zekerheid heb ik de draadloze buiten thermometer bij gehouden)

full

En na 24u harden ziet dat er zo uit:
full

En dan het vervelendste werkje: schuren, schuren (in eerste instantie korrel 180),
full

plamuren (2k polyester plamuur - Alabastine), schuren (korrel 400), plamuren, schuren, ....
full

Als eindafwerking volgt Primer + schilderen (uit de spuitbus - tussen de lagen weer met korrel 400 schuren). Et voila, het ziet er weer strak uit:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
goed begin

Netjes gerepareerd die romp, een goed begin :thumbsup:

Maar nu de vleugeltip nog, ik ben er bij een vergelijkbaar geval maar niet aan begonnen om de vleugeltip "uit te stukken" en heb met een donor vleugel de reparatie uitgevoerd, zie: high-end-reparatie

Kijk eens of je ergens een donor tip kunt scoren !

Laatst bewerkt door een moderator:
Karel,

In principe zou je kunnen zeggen dat er een donorvleugel is binnen de ELC. Nadeel is dat er een complete en (behoudens gebruikssporen) onbeschadigde Shadow aan vast zit :(. Denk niet dat we daar de zaag in gaan zetten!

Er is een plan B maar dit kost wel wat meer tijd en energie. Staat echter tegen over dat het veel leerzamer is.

Maar mocht er een medeforummer zijn die een rechter tip van een Shadow(uitvoering tip met carbon D-box) heeft liggen en er vanaf wil, kan deze altijd een PB-tje sturen naar Alpha21. Kunnen we altijd nog terug naar plan A!

Hi Paul, Karel,

een van de mogelijkheden is idd een mal te maken van een goed vleugeltip (en die onbeschadigd terug te bezorgen ad eigenaar). Andere mogelijkheid is het vleugelprofiel over te nemen en hier een negatief van te snijden. En optie A is een vleugeltip proberen te verkrijgen waarvan in ieder geval de laatste 50cm intact is (waarmee we ook weer de mal optie kunnen proberen(optie A.1) of die getransplanteerd wordt (optie A.2)). Ik zet een rondvraag binnenkort dan wel in het "gevraagd" forum (tenzij ik naar aanleiding van deze post al aanbiedingen krijg ...). Plan is sowieso om de vleugelreparatie in een aparte posting te plaatsen (want dat zal wel weer zijn tijd kosten).

:offtopic:PS - ben afgelopen WE toch al weer even aan de lier geweest met de Perfect. Knikkende knieen all-over bij de eerste vlucht, goed gevoel na een belletje met de 3de vlucht. En wel alles heel gehouden!

:offtopic:Mooi dat je weer enigszins "los" bent met lieren. Had er graag bij willen zijn, schitterend weer! Niet met de Xplo (wegens groot onderhoud), maar met de Shadow. Was zondag al bezig de vliegspullen in de auto te laden, kwam helaas wat tussendoor :(.

En komend weekend gaat voor mij het helaas weer niks worden met vliegen.
Begin zo onderdehand ontwenningsverschijnselen te krijgen!

Back