Reparatie - graag jullie advies

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in het DLG gebeuren, maar aangestoken door een clublid nu al compleet verslaafd. Na een paar slingers aan een Hobbyking DLG heb ik een tweedehands Tweagle kunnen kopen en ben nu enthousiast aan het oefenen.

Een slechte landing zorgde dat mijn rudder verdraaide en de startboom een klein beetje inscheurde - zie foto. Aan de andere kant zit ook zo' n scheurtje. Ik heb het met CA gelijmd maar dat hield niet, de scheur kwam na drie worpen weer terug.

Ik moet dus met epoxy aan de slag en op zich een reparatie van niets maar omdat ik geen ervaring heb met Carbon en DLG's vraag ik graag jullie advies.

Ik heb bij Hyperflight een stukje 60 gr , 3 laags carboline gekocht en finishing epoxy en nu heb ik 3 vragen:

Zie foto's

1. Zal ik alleen de staartboom repareren en het roervlak niet meenemen? Optie rood. Of juist wel overlap, optie blauw? Bij die laatste is het sterker maar kan het rudder niet meer losschieten (is met CA gelijmd). Of moet het juist compleet anders?

2. Is 1 laag Carboline genoeg? Of moet ik twee lagen doen?

Een bandje rond de startboom vlak voor het rudder lijkt mij sowieso een goed idee.

3. Hoe breng ik het Carboline aan zodanig dat het mooi glad wordt? Even opschuren en dan plak ik alles natuurlijk netjes af, dan epoxy kwasten, carboline erop en weer kwasten. En dan? Hoe krijg ik overtollige epoxy weg? En hoe krijg ik het mooi glad? Plakband eromheen? En blijft dit niet plakken dan?

Alvast dank voor jullie advies!

Roger

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Hoi Roger,

Ik zou zelf voor de rode optie gaan, ik denk dat blauw niet veel toevoegt behalve gewicht, op een plek waar je het echt niet wilt hebben!

Ik zou de breuk eerst weer lijmen met ca en zorgen dat alles netjes recht zit!

Dan idd even schuren

Carboline op maat knippen en leggen op een stukje keuken folie,
Dan met epoxy impregneren

Als het te nat is kan je het drogen door er even een dubbelgeslagen keuken papiertje er op te liggen en dan wrijven.

Dan op de staartbuis plaatsen,

Ik zou een fijnmazige spons op je werkblad leggen
Buis met matjes er op, weer een spons

En dan met een plankje en een gewicht aan duwen

Pas op dat de matjes niet verschuiven.

Succes

Wat je eigenlijk zou moeten doen is om eerst een paar carbon rovings langs de breuk te leggen en dan een stukje carboline er op. Je hebt vooral sterkte in de lengte nodig.

Hallo experts,

Hoe zou je een breukje in de staartboom dan repareren?
Met Ca fixeren en dan weefsel er omheen ?
Misschien dom maar hoeveel windingen ? - Taps gewonden ?

MVG albert

Ligt er een beetje aan wat je een breukje noemt. Op de staartboom komt veel kracht dus goed repareren is een vereiste.
Als alles nog in de goede stand staat heb je geen ca nodig. als de buis echt kapot is lijm ik er meestal eerst aan de binnenkant een klein stukje carbonbuis in om hem te fixeren.
Aan de buitenkant plak ik dan eerst weefsel met spuitlijm op de buis en smeeer dan epoxy er op om het daarna weer droog te deppen. Stukje vershoudfolie netjes eromheen en laten drogen. Het helpt om de (24hrs) epoxy ietsje warm te maken dan wordt hij nog dunner.
Als weefsel kun je het beste carbon gebruiken met vezels in de lengterichting. Rovings maken lokaal nog sterker.
De staartboom bestaat uit zo'n 3 lagen carbon a 80 tot 100 gr/m2. Afhankelijk van hoeveel er kapot is moet je dat weer terug zien te krijgen.
Voor het repareren is het verstandig de stuurlijnen te verwijderen om ze niet per ongeluk vast te lijmen. Lijm loopt vaak ergens heen waar je het niet wilt

Dank allemaal, hier kan wat mee.

Eerst een paar rovings, van een cm of 3, zou dus het beste zijn. Zuinig werken, en carboline alleen over de staartboom zelf. Deppen met keukenpapier, en huishoudfolie of om de boel glad te krijgen.

Over die rovings: ik heb gegoogled maar dat is weer een wereld op zich.

Welke soort? En waar koop ik dat?

Dank maar weer!

Roger

Hoi Roger,

Als je je adres per pb stuurt dan doe ik dinsdag wel een stukje op de post

Ik heb nog meters 3k draad en ook ud tape

Zonde als je voor die paar cm die je nodig hebt een hele klos moet kopen

Behulpzaamheid onder de DLG mensen is erg groot is mij opgevallen. Bewijs wordt hier maar weer eens geleverd.

@Jeroen: Synergy vliegt nog steeds en gooit een stuk hoger dan de long shot

Materiaal in goede orde ontvangen, Dank!

Alleen mijn Carboline is nog niet binnen uit de UK maar ik had nu zo goede carbon voorhanden dat ik besloot om te gaan plakken.

Een ander stuk van de romp is al eens eerder gemaakt en daar zag ik duidelijk dat de bovenste laag UD tape was - dus dat leek mij voor dit achterstuk ook goed.

Ik heb eerst de naad tussen de rompbuis en het rudder gelijmd. Ik bedoel hier die halve centimeter waar ik in de eerste foto een schaar onder had geduwd. Ik heb er een dubbel stukje 3K roofing dat ik eerst met epoxy had geimpregneerd, tussen gepield.

Vervolgens heb ik in de lengte van de rompbuis, 3 stukje roofing van zo'n 2.5 cm geplakt. Niet alleen over de scheurtjes maar dus ook in het midden van de buis en aan de bovenzijde. Omdat de scheurtjes een hoek maken (wederom, zie eerste foto) liggens deze roofings dus ook schuin op de scheur.

Daarna heb ik een stukje roofing 3 keer om de rompbuis gedraaid, vlak tegen het rudder aan. Zo verstevig ik de buis en voorkom ik toekomstig verder scheuren.

Daarna aan weerszijde een strook UD tape. Het stuk bedekt de roofings.

Ik heb zo zuinig mogelijk gewerkt en veel gedept.....

Nog een extra laag leek mij overkill. Maar ik kan nog eentje toevoegen als jullie dat nodig achten.

Ik zat echter best te klooien en toen ik deze lagen er goed op liggen dacht ik dat het beter was om te stoppen en de boel netjes te fixeren en weg te leggen.

Morgen uit het verband...

image.jpeg

Dank voor je reactie Niels, ben blij dat ik het goed heb gedaan. En dank voor je advies en carbon!

Ja, zwaartepunt moet ik checken.

Mijn Tweagle woog voor deze reparatie 249,8 gram precies. Ik denk dat ik amper een halve gram heb toegevoegd en er moet misschien max 1.5 gram bij voor hetzelfde zwaartepunt.

Kom ik op 252 gram! Dat ga ik niet merken :p

image.jpeg
Dit is het resultaat. Op de foto ziet het er minder goed uit dan in het echt.

image.jpeg

Andere kant, ook hier lijkt de boel hobbeliger dan in het echt

image.jpeg

Ik ben best tevreden met het resultaat.

Mijn gewicht is... Geloof het of niet: 249,9 gram

Dat is 0,1 gram erbij.

Het zwaartepunt moet slechts marginaal zijn veranderd. Ik kan het niet meten.

image.jpeg

Nou, tot zover!

Veel plezier met het mooie weer vandaag!

Groet,

Roger

Toch nog even een laatste bericht. Gister al behoorlijk geslingerd en vandaag zeker 3 uur op het veld gestaan.

Maar gewoon even om te melden dat de staart geen krimp gaf!

En nog leuker, ik had een aantal erg mooie vlichten. Het is best moeilijk, zo'n dlg. Je moet je strak sturen en een foutje en bijbehorend hoogteverlies is dan zo gemaakt. Ik loop nog te klooien met met mijn trim maar met regelmaat had ik meer dan 2 minuten. 2 keer boven de drie minuten en mijn record was 4 minuut en 8 seconden.

Voor jullie wellicht dagelijkse kost, voor mij een weekend topper.

Ik kwam ook 1 keer in een heftige bel en schoot met een vaart naar boven. Ik zag hem gewoon kleiner worden en heb maar aan de noodrem getrokken. In duikvlucht naar beneden.

Ik kom de 16de zeker kijken in Almere, tot dan,

Groet, Roger

Laatst bewerkt:
Super Roger!
En een kleine tip, als je veilig kan starten en landen, schrijf je in en doe gewoon mee!
Je leert er enorm veel van! sfeer is top!

Back