Reparatie Polyester kap.

• Topicstarter Topicstarter starmaster
  • Startdatum Startdatum
S

starmaster

Guest
Hello,

Heeft iemand raad over het repareren van een polyester kap.
Vanwege een andere motor met uitlaat moet ik de gaten vullen die al in de kap zijn gemaakt.
Ik heb getracht dit te doen met een glasvezel mat, echter deze laat los nadat ik de vorm van de kap verander door deze samen te drukken.
De kap is van binnen uit geschuurd met grof schuur papier, waarna deze stof en vet vrij word gemaakt.
Hierna is de mat geplaats en vervolgens word deze met polyester ingespeerd.
Dan is het wachten tot deze is uitgehard.

Wat doe ik fout.

mvg,
Ruud

Is het geen epoxy? Daar hecht polyester niet zo heel erg best aan.
Is het wel polyester dan moet je het oppervlak heel erg vreselijk ontzettend goed ontvetten. Zeker als het een motorkap is zal die vet worden en daar hecht zo goed als niets op. Gebruik thinner of iets soortgelijks om echt alle vettigheid overal weg te krijgen, er mag nergens iets achterblijven! Dan is het misschien ook nodig om een primer te gebruiken om de nieuwe polyester echt goed op de oude te laten hechten. Welke primer daar voor nodig is weet ik helaas niet. Daarvoor moet je even naar je polyester leverancier gaan.

Waarschijnlijk is dit kapje van epoxy ipv polyester, epoxy word namelijk vaker toegepast voor motorkapjes en vliegtuigrompen dan polyester. Hiervoor geldt trouwens ook: heel goed ontvetten. Je verteld niet hoe oud je vliegtuig is maar als je er al een aantal jaren mee gevlogen hebt, heeft je motor er al aardig wat vettigheid tegenaan geblazen en dat trekt in dat kapje.

Groeten,

Marcel.

Hello,

Ik weet niet of het Epoxy is, ben niet zo bekent met het materiaal.
Het vliegtuig ( Corsair ) heb ik overgenomen, dus ik weet niet hoe oud hij is.
De fabrikant weet ik helaas ook niet.
Allerlij ontvettings middelen heb ik al eens gebruikt.
Heb hier nog wel een bus Tangit liggen, die kan ik ook eens gebruiken.
Het reparen van rompen van mijn zwevers heb ik vaker gedaan en dat is tot op heden altijd goed gegaan.
Als schoonmaken met Tangit wel werkt kom ik hier zeker op terug.

Alvast bedankt,

Ruud

Als je niet weet of het epoxy of polyester is, dan met epoxy repareren. Epoxy hecht op polyester, polyester niet op epoxy...

Back