reparatie robbe k-rat

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door roberco, 12 jan 2006.

  1. roberco

    roberco

    Lid geworden:
    24 jun 2004
    Berichten:
    396
    Locatie:
    west zeeuws vlaanderen
    heb wat tijd over dus dacht we gaan de k-rat die een jaar of 6 geleden een zeer slechte landing niet overleefd heeft, maar eens proberen te repareren

    nu heb ik met glasvezel geen ervaring
    ik heb ook nog niks in huis dus alles moet nog aangeschaft worden

    de vraag is dus wat heb ik nodig
    waar kan ik dit online aanschaffen(woon in de middle of nowhere)
    is het toch te repareren

    hier de foto's
    [​IMG]
    hier dus de romp
    doet best wel pijn om dit zo te zien
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    dit is dus de vleugel
    hier is alleen de deuvel uitgebroken en zoals op de foto net bij het rechter rolroer een "krak" om het zo maar te zeggen
    als ik de buigproef op de vleugel loslaat gaat dit goed dus de breuk is niet door en door, maar je ziet de folie bewegen op dit punt
    denk dus dat alleen het hout enigzins gebroken is.
    verder is de romp en vleugel goed

    wat zeggen de reparatie-experts hier van
    is dit te doen of beter in de kliko en verder zoeken

    alvast bedankt
    rob
     
  2. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Tip : Halmar contacteren
     
  3. roberco

    roberco

    Lid geworden:
    24 jun 2004
    Berichten:
    396
    Locatie:
    west zeeuws vlaanderen
    klopt
    halmar is hier wel de pro denk ik, maar ik denk als ik er een topic over maak heeft iedereen er wat aan.

    halmar zal vanzelf wel op dit draadje komen denk ik
     
  4. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Gelukkig heeft Halmar vorig jaar een mooi Topic gemaakt over een soortgelijke reparatie: Reparatie ASW27

    Echt een HEEL mooie reparatie (2x zelfs... :oops: ), hij weet echt waar hij mee bezig is.

    Succes,

    Bas
     
  5. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    ha, leuk een projectje :wink:

    deze is best te repareren, al is het niet de makkelijkste om mee te beginnen.

    ik heb zelf ook niet echt een idee waar je je materialen kan halen, doe dat zelf altijd via een clublid. vershoudfolie haal ik in de keukenla, en m'n broertje had van die pennen om op CD's te schrijven, hiermee kun je mooi aftekenen. verder haal je handschoentjes bij de aldi of bouwmarkt.

    op het forum worden voor epoxy ed volgens mij genoeg adressen genoemd.

    ik zou beginnen met de reparatie van die scheur aan de linker zijde van de romp. als je die van buiten wat schuurt, zie mijn draadje, kun je hier de huid weer in de vorm bij elkaar brengen en fixeren met sec lijm. dan nog verder schuren (aanschuinen!) tot je er bijna doorheen bent, en dan met glasvezel repareren. ik hoop eigenlijk dat de uitleg in mijn draadje daarover duidelijk is, anders even vragen. vaak is het dan handig om ook aan de binnenkant (eerst even schuren) ook nog een matje te leggen.

    de andere kant, met dat grote gat, zou ik met wat houten latjes weer wat stevigheid geven, en dan van piepschuim een mal maken waarmee je het gat opvult. over deze mal leg je dan een stukje folie. de randen allemaal afschuinen en glasvezel over deze reparatie leggen. na drogen kun je dan de mal weer verwijderen.

    dat neusje, waarschijnlijk heb je al gezien hoe ik het bij mijne heb gedaan, als dat niet bij jou kan moet je waarschijnlijk met een malletje aan de gang.

    de vleugel zou ik toch wel even bekijken, ik weed natuurlijk niet hoe de vleugel geconstrueerd is, maar daar een stuk van je sterkte weg is nooit handig. ik denk dat onder de bewegende folie een stuikbruek zit. deze kan misschien op druk nog wat hebben (normale vlucht) maar op trek zal hij toch gouw helemaal de geest geven (rugvlucht of harde landing)

    @basK,
    ik heb hem ondertussen al 3x gerepareerd :?

    Groeten Halmar
     
  6. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
  7. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    AUW 8O

    Of vind je het repareren leuker dan het vliegen.... :wink:
     
  8. roberco

    roberco

    Lid geworden:
    24 jun 2004
    Berichten:
    396
    Locatie:
    west zeeuws vlaanderen
    ah bedankt alvast halmar

    nog wel een paar vragen hoor

    welke soorten glasmat moet ik gebruiken en welke soort epoxy

    heb hier een site waar ik alles online aan kan schaffen maar weet dus niet welke gewichten
    daar heb jij iets meer ervaring mee

    www.composite-models.nl

    had je draadje al meerdere keren doorgelezen
    zeer mooi gedaan dus moet ik ook kunne hehe

    stel dat het gerepareerd is met welke verf kan ik de romp dan weer het beste spuiten
    heb al meerdere malen rompen gespoten maar zonder echt goed resultaat

    die vleugel moet ik inderdaad nog even de folie afhalen maar het is gewoon styropor met een abachie beplanking

    zal nog wel even een fototje posten
     
  9. Aaalie

    Aaalie Guest

    Niet... toch maar het draadje van Halmar weer een keertje lezen... :wink:


    Gr.A.
     
  10. roberco

    roberco

    Lid geworden:
    24 jun 2004
    Berichten:
    396
    Locatie:
    west zeeuws vlaanderen
    ben even niet mee hoor

    halmar heeft zijn romp toch gespoten?
     
  11. Aaalie

    Aaalie Guest

    :oops: Sorry... idd, hij heeft hem gespoten.

    Ik was in de war, en dacht dat alleen de gerepareerde scheuren na de glasvezelbehandeling waren opgevuld met gelcoat, en vervolgens weer glad gepolijst. Dat is eigenlijk de mooiste oplossing, je behoeft dan niet de romp te spuiten. En, zoals je aangeeft, is het resultaat nooit optimaal. Waarschijnlijk is Halmar zijn romp gespoten met gelcoat, of een twee componenten lak. Maar Halmar is toch nog aanwezig?

    Nogmaals sorry...


    Groetjes A.
     
  12. roberco

    roberco

    Lid geworden:
    24 jun 2004
    Berichten:
    396
    Locatie:
    west zeeuws vlaanderen
    geeft niks hoor

    die gelcoat
    wat is dat voor iets
    eigenlijk is alleen de romp voor de vleugel beschadigd dus misschien is dit wel een optie

    maar vooralsnog moet ik eerst even weten welke glasmat en epoxy ik het beste kan bestellen

    dit zal al genoeg werk zijn om de boel netjes op te knappen
    dat spuiten zien we dan wel weer
     
  13. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    ik heb voor mijn romp 200 grams gebruikt, twee lagen. het is een beetje moeilijk te zeggen hoeveel je moet gebruiken. het beste kun je hetzelfde als de fabrikant gebruiken, dus als die nog bestaat en bekend is even een mailtje en wie weet.

    door eventueel een klein los stukje van de romp aan te steken verbrand de hars, en blijft het glasvezel over, je kunt dan mooi het aantal lagen glas zien en misschien op gevoel ook iets zeggen over het gewicht. het verschil tussen 100 en 200 grams valt wel op.

    als hars is de op jouw site genoemde hars zeker geschikt, deze word ook in de echte zweefvliegtuigbouw gebruikt. bij elke hars is de precieze mengverhouding belangrijk. verder is mijn ervaring met de genoemde hars dat de temperatuur bij het uitharden erg belangrijk is, onder de 20 graden word hij niet echt lekker hard. er zijn ook harsen die bij 15 graden al uitharden, deze zijn zeker voor de modelbouwer die zijn kamer liever niet opstookt tot 23 graden erg makkelijk. ik heb hem tuis ook, zal even kijken welk merk het is.

    ik heb de romp zoals al gezegt met gelcoat gespoten. de truuk is dat je niet precies langs de lijntjes spuit. ik heb de delen die niet gespoten hoeven te worden dan ook niet afgeplakt. de lak zelf is door het afschuinen van het laminaat ook wat afgeschuind, daardoor krijg je niet een plotselinge overgang van nieuw naar oud. door de hele romp te polijsten is de overgang in lak nauwelijks te zien. als je langs afplaktape spuit blijf je de reparatie altijd zien. gelcoad is een twee componenten lak op polyester basis.

    groeten Halmar
     
  14. roberco

    roberco

    Lid geworden:
    24 jun 2004
    Berichten:
    396
    Locatie:
    west zeeuws vlaanderen
    ok bedankt dan gaan we maar een bestelling plaatsen denk ik

    hou jullie wel op de hoogte
     
  15. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch

Deel Deze Pagina