Reparatie set?

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door cryptout, 15 jul 2020.

  1. cryptout

    cryptout

    Lid geworden:
    24 nov 2012
    Berichten:
    13
    Hallo, ik ga beginnen met DLG vliegen en vroeg me af wat ik nodig heb aan gereedschap en spullen om kleine reparaties en onderhoud te kunnen doen. Ik heb 1/8 offroad racing gedaan dus ik heb wel wat hobbyspullen maar niks voor carbon kisten :)
     
  2. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Ehm. Voor onderhoud e.d. heb je niet veel nodig.
    Er valt niets te smeren of echt uit elkaar te schroeven.

    -Goede secondenlijm (evt. foam safe als je vleugels niet van Rohacell zijn)
    -5min. epoxy voor snelle fixes.
    -24h. epoxy om spullen echt vast te lijmen (De geel/groene UHU PLUS 'end fest')

    -wat bladlood en tape (spelen met CG)
    -een set ballast (meestal drie verschillende gewichten afh. van de wind)

    Als het echt mis gaat (crash of mid-air)
    -Rohacell
    -lamineer epoxy
    -carbon weefsel

    Die laatste drie zijn her en der wel voorradig bij clubgenoten of mede F3K piloten.
    Het is meestal niet in kleine hoeveelheden bij een leverancier tekoop en je hebt niet meteen liters en vierkante meters nodig...
     
    cryptout vindt dit leuk.
  3. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Da's nu 't voordeel van DLG: alleen een vlieger en je zender mee naar 't veld... (eventueel ballast ook)

    Tenzij je (meerdaagse) wedstrijden gaat vliegen, heb je op het veld weinig nodig. Als je een paar maanden bezig bent, merk je vanzelf wel dat je eens iets 'goed zou kunnen gebruiken' en dat gooi je dan bij in je vliegkoffer.

    Tip: ga eens kijken bij een F3K wedstrijd (en breng die vlieger maar mee) er loopt daar bergen ervaring rond. Als je je even aanmeldt bij de wedstrijdleiding, weet na de briefing iedereen dat je interesse hebt en is het ijs snel gebroken...
     
  4. cryptout

    cryptout

    Lid geworden:
    24 nov 2012
    Berichten:
    13
    Dat ga ik zeker een keer doen. Ik ga in ieder geval wat lijm en epoxy kopen, verder lekker veel uitzoeken en leren de komende tijd. Bedankt voor de reactie bieze en crins.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Eerste hulp setje voor GFK kisten is:

    Dunne secondelijm
    5 min epoxy (blauwe UHU Endfest).
    25 of 49 grams weefsel (of een stukje dunne stof als een zakdoek)
    Breekmesje
    Iets om de epoxy mee te roeren en aan te brengen, sateprikker of lucifer voldoet.

    Bij de bouw heb je nog Uhu Endfest 24H (groen) nodig en wat schilderstape, dat witte papieren plakband.
    Dat wikkel je om de servo en dan verlijm je die met 5 min epoxy in de vleugel.

    En inderdaad, naar wedstrijden gaan, daar loopt de kennis rond.

    GJ
     
    cryptout vindt dit leuk.
  6. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    spedter vindt dit leuk.
  7. cryptout

    cryptout

    Lid geworden:
    24 nov 2012
    Berichten:
    13
    Ah dat ziet er handig uit.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat is voor reparatie, als je hem stukgevlogen hebt.
    Dat heb je helemaal niet nodig.
    En nog eens veel te duur ook.
    Als je epoxy en weefsel nodig hebt voor reparatie kan je bij EMC Vega of HP textiles alles veel goedkoper kopen.

    GJ
     
  9. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    De vraag was wat je nodig hebt voor kleine reparaties. En dan is zo’n setje best handig.

    Bij EMC en HP moet je minimaal een vierkante meter bestellen. Niet iedereen wil meteen een vierkante meter kopen of een hele rol carbon roving. Uiteindelijk ben je dan nog veel meer geld kwijt.

    Maar je hebt wel gelijk dat je wellicht niet alles zal gebruiken van deze set - en dat is dan ook zonde.

    In de praktijk gebruik ik voor reparaties veelal 29 grams Spread Carbon voor rudder en elevator en 39 grams voor vleugel en romp. Daarnaast ook carbon roving voor versterkingen en reparaties aan de romp. Wat mij betreft zijn die drie het meest belangrijk.

    Dus als je denkt dat je niet alles van deze set gaat gebruiken en je vind het te duur, koop dan kleine stukjes 29 en 38 Spread Carbon ( ook bij Hyperflight https://www.hyperflight.co.uk/products.asp?cat=Materials&subcat=Spread+Carbon+Fabric ). en elders een rol carbon roving.
     
    cryptout en spedter vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb je daar een linkje naar? Dat spul ken ik niet, kan me niet herinneren dat ooit ergens gezien te hebben...
     
  11. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
  12. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Hoi Cryptout,

    Heb je deze al doorgelezen?
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/beginnen-met-f3k-wedstrijdvliegen.263563/
    RJA (oftewel Roger in de "echte wereld) heeft hier ook een mooi stukje aan reparaties gewijd.
    En ik moet zeggen. Ik ben onder de indruk van Roger zijn reparaties!
    Ik zou als ik jou was niet teveel spullen aanschaffen.
    Cabon stukjes (die Roger hierboven ook al noemde zijn handig en noodzakelijk voor reparaties. Deze zijn vaak ook verkrijgbaar bij mede dlg-ers. :)
    Wat schuurpapier in fijne soorten, CA en epoxy.
    Wat ook handig is. Een spuit met dunnen naald, die je met CA kan vullen, of alleen een naald die je op je CA flesje kan zetten voor kleine snelle reparaties op het veld, maar ook voor delaminaties handig.

    Als je een keer komt kijken op een wedstrijd zijn er genoeg mensen met kennis die je hier van alles over kunnen vertellen en altijd bereid zijn om je te helpen.

    Groetjes!
     
    cryptout en RJA vinden dit leuk.
  13. BastiaanD

    BastiaanD

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Overasselt
    https://www.pattex.nl/nl/producten/epoxy-lijm/epoxy-metal-tube-5min-and-60min.html
    Is ook een goede 5min epoxy, gebruik ik al een tijdje met goede resultaten, verkrijgbaar bij de meeste bouwmarkten/doe het zelf zaken.

    Altijd goed ontvetten voordat je iets gaat lijmen, ontvetten kan met Alcohol 80 a 90% of Spiritus op keukenpapier bijv., hiermee voorkom je de meeste witte vlekken van CA en de epoxy hecht beter op het materiaal.

    Over het algemeen gebruik ik CA en tape als eerste redmiddel, hiermee kan je veel kleine reparaties uitvoeren.
    Mocht de schade te groot zijn dan kan er met epoxy en composiet (carbon/glas etc.) materialen gewerkt worden.
    Mocht je twijfelen over de schade dan kun je tegen die tijd hier op het forum vragen qua aanpak, materiaal, lijm etc.
    Ik zou niet teveel van te voren kopen omdat er voor iedere reparatie met andere materialen/lijm gewerkt wordt, je reparatie voorraad groeit naarmate je meer vliegt/stuk vliegt.
     
    RJA en spedter vinden dit leuk.
  14. cryptout

    cryptout

    Lid geworden:
    24 nov 2012
    Berichten:
    13
    spedter vindt dit leuk.
  15. tunderman

    tunderman

    Lid geworden:
    21 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Gemert NB
    15 augustus staat er weer een DLG clinic op de kalender, ditmaal in Reuver.
    Voel je welkom om daar in te schrijven en kennis te maken met de groep dlg vliegers. Kortom een leuke dag slingeren met veel informatie omtrent het beginnen met Dlg'en.

    Hopelijk tot dan.

    Gr. Richard
     
    cryptout vindt dit leuk.
  16. cryptout

    cryptout

    Lid geworden:
    24 nov 2012
    Berichten:
    13
    Ik heb Reuver even moeten opzoeken, het is ruim 2 uur rijden voor me dus ik weet het nog niet zeker maar ik zet het in mijn agenda.
     
  17. flytonio

    flytonio

    Lid geworden:
    15 sep 2013
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Hoofddorp
    Uit welke omgeving kom je?
     
  18. cryptout

    cryptout

    Lid geworden:
    24 nov 2012
    Berichten:
    13
    Amsterdam.
     
  19. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Dat is redelijk in de buurt van Hillegom en laat daar nu net een leuke club zitten met een aantal wedstrijdvliegers en heel veel enthousiastellingen die ook dlg-en!
    Ik durf wel te zeggen dat onze club de meeste dlg-ers in 1 club hebben rondlopen.
    Ik schat zo in dat er zo'n 15 mensen dit doen.
    Ik zou zeggen kom een keertje langs!
    https://www.driedekker.nl/
     
    tunderman, crins en cryptout vinden dit leuk.
  20. cryptout

    cryptout

    Lid geworden:
    24 nov 2012
    Berichten:
    13
    Klinkt goed spedter, en 30 minuten rijden is goed te doen :)
     

Deel Deze Pagina