reparatie Staufenbiel Epsilon XL

Vanavond heb ik een Epsilon XL opgehaald die op dit forum te koop werd aangeboden. De linker vleugel heeft schade, en de vorige eigenaar zag het niet zitten om dit te repareren. Vanavond ben ik maar meteen begonnen, want eerst wegleggen helpt toch niet :).

Dit is de schade:
full

en hier zit de boel met tape (doorzichtig en blauw) inelkaar. Ik lijm de zaak met constructielijm terwijl de vleugel aan de romp zit zodat de achterste pen goed uitgelijnd wordt. De vleugel wordt niet in de multilock gedrukt zodat er geen risico is dat ik de zaak voor eeuwig aan elkaar lijm. De rek in de tape zet de zaak mooi op spanning.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi voor jou dat je hem hebt Max .
Wij waren vijf minuten na jou en dus te laat .
Ik had hem heel graag gehad en heb er nu nog buikpijn van :-(..

Succes met de reparatie en ook veel vliegplezier met dit mooie toestel en mocht je hem ooit weg willen doen dan hoop ik dat je aan mij denkt ...

Groeten,

Paul .

Ben benieuwd hoe deze reparatie verder gaat. Is het echt een kwestie van in elkaar duwen? Of moeten er ook nog structurele zaken aangepast worden?

Uitgangspunt : de ligger is heel! Er verschijnen geen rare knikken als je het restant vleugel op buiging belast?!!!

In mekaar duwen met om het even welke lijm ertussen.
Extreem goed opletten dat er geen verdraaiing van de wortel optreedt.
Eerste 35 cm folie eraf.
30 cm 80 grams glas in de lengte richting erop
33-34 cm 80 grams glas diagonaal erop.
Zo min mogelijk epoxy (glas afdeppen met keukenpapier tot er eigenlijk niets meer uit komt).
Het liefst direct in een polyethyleen vacuümzak en laten uitharden.
Let op dat het rond de neus netjes blijft aanliggen (geen plooien!)
Evt. licht schuren na uitharden.
Nieuwe folie.

De gerepareerde is minstens 1,5x zo sterk als de niet gerepareerde, en 20-30 gr zwaarder aan de wortel (is niet ernstig).

Dirk.

@ Jaap: het is grotendeels tegen elkaar aandrukken en verlijmen. Er loopt echter ook een scheur in de lengte van de vleugel tot de servokast van de flaps. Deze scheur is ontstaan op de grens van de koolstof mat die als hoofdligger is meegelamineerd. Dit komt door het verschil in elasticiteit van de mat en het balsa. Ik ga die met verdunde houtlijm insmeren en dan de boel strak tegenelkaar aan trekken.

@Paul: ik ken dat gevoel. Soms ben je de tweede en baal je! En als nummer 1 dan ook nog een verslag op het forum zet wordt het balen alleen maar herhaald. ik had dat een tijdje terug met de Ventus die GJVO te koop had gezet.:D

@ Dirk: ik denk zelf dat de vebinding nu zelfs al sterker is dan het origineel. De verbinding tussen de ligger en de vleugelpen is inderdaad nog intact. Bij de verlijming van de beplanking is men redelijk spaarzaam met lijm geweest (sommige delen helemaal geen lijm) dus met mijn bruislijmverbinding is de sterkte al toegenomen.

Max

@ Dirk: ik denk zelf dat de vebinding nu zelfs al sterker is dan het origineel. De verbinding tussen de ligger en de vleugelpen is inderdaad nog intact. Bij de verlijming van de beplanking is men redelijk spaarzaam met lijm geweest (sommige delen helemaal geen lijm) dus met mijn bruislijmverbinding is de sterkte al toegenomen.

Max
Niet om dwars te liggen, maar ik betwijfel serieus of dat nu zo sterk is.
Oké, er was blijkbaar slecht gelijmd, maar de vezels van het balsa (voordat het gebroken was) zijn veel sterker dan die bruislijm. En dan heb ik het niet over een factor 2 sterker, maar eerder over 5 à 10 maal sterker.
Zonder glasdoek eromheen ben ik er zeker van dat het bij de eerste de beste wat hardere landing breekt. Precies over de lijmnaad. Hopelijk breekt het dan zo goed, dat je het ook meteen ziet. Anders zit er een breuk onder de folie die bij de volgende elastiekstart in een total-loss uitmond ... :(

Niet om dwars te liggen, maar ik betwijfel serieus of dat nu zo sterk is.
Oké, er was blijkbaar slecht gelijmd, maar de vezels van het balsa (voordat het gebroken was) zijn veel sterker dan die bruislijm. En dan heb ik het niet over een factor 2 sterker, maar eerder over 5 à 10 maal sterker.
Zonder glasdoek eromheen ben ik er zeker van dat het bij de eerste de beste wat hardere landing breekt. Precies over de lijmnaad. Hopelijk breekt het dan zo goed, dat je het ook meteen ziet. Anders zit er een breuk onder de folie die bij de volgende elastiekstart in een total-loss uitmond ... :(

Dirk,

Ik overschat de lijmverbinding niet hoor! Maar de belastingen op dit deel van de vleugel zijn heel beperkt. Zoals ik eerder al aangaf is de hoofdligger nog intact. Alleen de krachten die op de achterste (uitlijnings-) pen komen worden op dit stuk doorgegeven. Volgens mij zou dit vliegend nooit bezweken zijn, maar tegen een maatje 45 is natuurlijk niks bestand. (alleen een naaldhak maatje 37 is nog erger ;).

Overigens is het een elektrozwever dus het elastiek gaat hij niet zien.
Max

Oké, er was blijkbaar slecht gelijmd, maar de vezels van het balsa (voordat het gebroken was) zijn veel sterker dan die bruislijm. En dan heb ik het niet over een factor 2 sterker, maar eerder over 5 à 10 maal sterker.(

Als dat klopt dan zou bij crashes toch altijd de lijmverbinding moeten breken i.p.v. het hout? En in mijn ervaring is dat doorgaans omgekeerd... eigenlijk onverschillig wat voor lijm gebruikt is.

Ja, maar dan vergeet je dat de contactvlakken dan meestal niet (±) haaks op de trek staan.
De 'gevaarlijkste' kracht die op dit uitgebroken stuk kan komen te staan is een harde landing waarbij de achterste arreteer-pen een klap aan de vleugel geeft. Deze hoek van de vleugel wordt dan omhoog, of juist omlaag gedrukt. Het 'scharniert' over de oude breuk aan de boven- resp. onderkant, de andere kant wordt op trek belast: vrijwel haaks op de oude breuk (en ook vrijwel haaks op de vezelrichting van de beplanking, de zwakste kant van het hout).

Daar komt bij dat een lijmverbinding sterker wordt naarmate de passing beter is en de lijmlaag dunner. Ik weet uit ervaring dat het vaak erg moeilijk is om zo'n breuk weer heel nauwkeurig op elkaar te krijgen. Waarschijnlijk is daarom ook naar de bruislijm gegrepen: de pas-problemen opvullen ...

Tja, ik ben het niet helemaal met je eens. Maar ik weet (of vermoed) dat jij dan ook een veeel nettere bouwer bent dan ik; inderdaad los ik regelmatig wat op met bruislijm.
Eigenlijk denk ik dat een modelvliegtuig het sterkste zou zijn als het helemaal van bruislijm of epoxy gemaakt zou zijn, en niet van balsa... maar ja het zou wel een tikje zwaar worden vrees ik... :-)

Daar komt bij dat een lijmverbinding sterker wordt naarmate de passing beter is en de lijmlaag dunner. Ik weet uit ervaring dat het vaak erg moeilijk is om zo'n breuk weer heel nauwkeurig op elkaar te krijgen. Waarschijnlijk is daarom ook naar de bruislijm gegrepen: de pas-problemen opvullen ...

Dirk,
Ik heb de bruislijm vooral gebruikt voor de balsa-schuim verbindingen.
De scheuren in het balsa pasten zeer netjes tegen elkaar, maar zoals ik eerder aan gaf was de verbinding met het schuim verre van optimaal. Als ik zelf vleugels snij en beplank gebruik ik ook altijd PUR lijm. Het trekt mooi in het schuim en zorgt voor een goede verbinding.

Max

Het ligt even stil. Ik ben 's avonds druk in de tuin, en we vliegen op maandagavond ook weer sinds de klok verzet is. Dit weekend maar weer wat stappen zetten.

Max

Back