Reparatie tip ? help

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door daniel tolhuis, 9 apr 2008.

  1. Hallo,

    Na uit amerika een nieuwe t-15 motor te hebben gekocht voor maar 54 eurootjes thuis bezorgt heb ik de motor onder mijn mt2 geschroeft, ik dacht laat ik maar even metallock gebruiken anders trillen de 4 schroeven los door het trillen van de motor. Prima alles gelukt motor loopt als een zonnetje en jahoor koppeling kapot ^%^%^%$#%.
    Dus even de schroeven uit de motor draaien en een nieuwe koppeling monteren.
    ^%&^%#@# VEEL TE GOEIE METALLOCK gebruikt en de schroeven willen niet meer los.
    ik heb ze uit pure nood uit moeten boren en natuurlijk geen ruimte meer om de schroeven uit het onderblok van de hagelnieuwe t-15 te krijgen.
    uit het blokje boren is ook niet gelukt omdat de boor wegliep en het draad in het onderblok om zeep hielp ^&%$&^%^%&

    Wie heeft er een tip voor mij om toch de motor weer op de wagen te kunnen monteren ??
    het is een HPI MT2.

    Alvast bedankt voor jullie tips en medewerking
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Volgende keer de boutjes warm stoken :!: ;)

    Daarmee "los" je de locktite op ....

    De enigste oplossing die ik nu voor je kan bedenken is kijken of je met losse motorsteunen kan werken ......
     
  3. Hallo,

    klopt ik heb ook de verf fohn er op gehad maar ik kreeg er geen beweging in.
    zal is kijken naar de losse steunen.
     
  4. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Het idee voor borgmiddel is prima. Als je borgmiddel gebruikt kun je beter niet de supersterk nemen. Maar heb je wel goed gereedschap? Borglijm laat los bij ongeveer 180 graden. De temperatuur is te hoog voor afdichtingen van je motor vrees ik. Er zit niets anders op dan boren. Voordat je gaat boren eerst een centerpunt zetten. Een center precies in het midden is half de klus geklaard...Vervolgens inspannen op een boortafel. Dat verspaant nu eenmaal nauwkeuriger dan boren met een accumachine. Plus minder kans dat het boortje breekt. Als de carterboutjes niet meer te redden zijn kun je losse motorsteunen proberen idd. Je hebt geluk dat de T15 motor motorsteunen kwijt kan op het cartertje. Moet wel passen op je chassis natuurlijk. Succes ermee.
     
  5. madtraxx

    madtraxx

    Lid geworden:
    27 jan 2008
    Berichten:
    74
    als de schroeven uit je chassis steken aan de onderzijde of bovenzijde, weet namelijk niet of je nou die van de motor zelf of de steun bedoelt. Dan kun je met een dremel een sleufje erin frezen, op deze manier kun je ze met een grote platte schroevendraaier zo losdraaien (neem een flinke grote zodat je veel kracht kunt zetten). Op deze manier heb ik tot noch toe elk lastig schroefje los gekregen.
     
  6. tamiyam03freak

    tamiyam03freak

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Nederland, Maastricht
    ;)
    ik vindt dit zelf ook een erg fijne manier doe het ook vaker zo...
     
  7. TiZeR

    TiZeR

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Wolphaartsdijk
    iemand nog een idee hoe dit makkelijk gefikst kan worden? ik zit namelijk met 13 dolgedraaide schroeven in de bodemplaat van m'n TRF414 (was al ver heen toen ik m kocht, en toen ik probeerde de schroefjes eruit te draaien was het helemaal gedaan)

    nu lijkt warmstoken me niet echt een optie, de schroefjes zitten namelijk vast met superloctite ofzo in de bulkheads, en daarin zitten weer m'n differentielen en die zullen die warmte denk ik niet aan kunnen. (plastic parts enzo)
     
  8. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Of je alle schroeven heelhuids los kunt maken valt te betwijfelen als supersterk locktite is gebruikt...Zijn ook alle chassissteunen e.d. vastgeplakt met locktite = 14 stuks schroeven, is dat de situatie omhande? Ik denk dat je kunt proberen voorzichtig uitboren met oog op behoud van de bodemplaat. De kop v/d bout zal afbreken en wat rest is enkele milimeters schroeflengte, de dikte v/d bodemplaat, waarmee de griptang het restant schroefdraad uit bv bulkheads draait. Geen makkelijk klusje maar zorg voor scherp gereedschap bij voorkeur op de kolomboormachine; een klein boortje zeg 3 รก 4 mm breekt eenvoudig en recht boren uit de hand is een kunststuk. Succes ermee
     
  9. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ik zou het eerst eens proberen om ze in te slijpen met een Dremel of iets dergelijks en ze dan los te draaien met een goed passende platte schroevendraaier.

    Bij de TRF bodemplaat (2~2,5mm) zal je na het kapot boren van de kopjes te weinig schroefdraad overhouden om fatsoenlijk vast te kunnen pakken , waardoor eruit draaien dus nog moeilijker wordt :!:
     
  10. TiZeR

    TiZeR

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Wolphaartsdijk
    klopt, boren is geen optie.. hou je geen draad over om met een tang de boel eruit te draaien omdat de schroeven verzonken zijn.

    via een ander forum idd ook de optie gevonden om er een sleufje in te dremelen en dat ga ik vanavond dan ook maar proberen.

    zowel de bulkheads als de bodemplaat mogen echt niet sneuvelen, daar is het te duur en te zeldzaam voor :p
     
  11. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Probeer ze voor het losdraaien toch op de 1 of andere manier een beetje warm te stoken :!: Desnoods met een goeie soldeerbout op de kopjes , door de warmte zal de locktite i.i.g. iets los komen ...
     
  12. Iguanart

    Iguanart Guest

    zo werkt het inderdaad is ook mijn ervaring.
    Vaak zijn de slijpschijven wat te groot en slijp je ook in je bodemplaat of wat dan ook. Zorg dan dat je de slijpschijf wat kleiner verkrijgt door het op een stuk metaal te slijten. Vevolgens een vrij diepe spleet in de schroef dremelen. Even warmstoken met fohn of aansteker en met een goede grote strakke platte schroevendraaier met veel grip vervolgens met veel kracht losmaken. Moet lukken.. Boren niet doen!

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 feb 2009
  13. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Voordat je welk electrisch gereedschap dan ook loslaat op je TRF chassis kun je wellicht jezelf ervan overtuigen de schroeven proberen eruit te draaien met het passende gereedschap. Je zal maar bv pozidrive schroevendraaier op philips kruisschroeven gebruiken....dan heb je een probleem...De kwestie kun je derhalve op verschillende manieren te lijf gaan, alhoewel ik het niet eens ben met hier genoemde optie slijpen. Ik weet zeker dat de bodemplaat beschadigd als gleuven worden bijgemaakt met dremels e.d., soms is 't een beggar's choice...:(
     
  14. TiZeR

    TiZeR

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Wolphaartsdijk
    @zore: hoe zie jij het dan voor je? de inbus is helemaal rond gedraait, daar kun je met goed gereedschap niks meer mee oplossen. ook een leuke optie was een linksdraaiend tapje, maar helaas heb ik die niet zo klein..
     
  15. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Hoe je dat mag zien..? Er is een alternatieve methode zonder boren en/of slijpen. Men kan proberen boutkoppen los te maken met beitel en hamer. Je zal dan een manier moeten vinden om het chassis te ondersteunen, anders gaat de plaat krom en krijgt de beitel geen grip op de inbus. Het klinkt bizar, maar deze methode kan uitkomst bieden. Nadeel is het beschadigen v/d plaat en dan kun je ook andere methodes overwegen.
     
  16. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Tja, waarom nu iedereen ook niet de blauwe variant gebruikt, snap ik nog steeds niet.
    Bij het kopen van een 2e handse wagen, mag de eigenaar zelf alle schroef verbindingen van de de bodemplaat,en ander spul waar het boutje in metaal zit, zelf even losmaken, puur om deze horror te voorkomen.....
     
  17. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Niet heel lullig bedoeld hoor ..... Maar een hamer en beitel lijkt mij absoluut niet de oplossing hoor , sterker nog raad het je ten zeerste af :!:

    Het gaat hier om een carbon bodemplaat met verzonken koppen :!: Als je daar met een hamer en beitel op gaat lopen rammen is de kans dat je de boel verziekt en dan doe ik ff een wilde gok 99,999999999999999999999999% ...

    Gewoon de Dremel erbij en voorzichtig inslijpen , hamer en beitel is sorry dat ik het zeg.... Maar echt het meest idiote idee dat je maar kan verzinnen :nooo: ... Dan kan je net zo goed gelijk een nieuwe bodemplaat bestellen en de oude gewoon van de onderdelen afbreken....
     
  18. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Waar de mannen zich willen onderscheiden van de jongens is er altijd ruimte voor succes, ook bij reparatie van zo'n chassis. :)
     
  19. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ja..... Maar dan wel met de juiste technieken , gereedschappen en adviezen...

    In dit geval dus een Dremel met slijpschijfje en GEEN hamer en beitel ....:nooo: ...

    Hamer en beitel zijn in dit geval "a recipe for disaster"...
     
  20. dean

    dean Guest

    ik slijp altijd een boor linksom en redelijk spits. daarna Linksom laten draaien in een klopvoormachine en eerst hard drukken dat de boor hapt en dan krijg ik hem meestal wel weer los.
     

Deel Deze Pagina