reparatie van een electronische regelaar

raf

Forum veteraan
hallo

ik heb een klein ongelukje gehad met mijn duikboot
het volgende probleem heeft zich voorgedaan

daar er weinig plaats is in een sub zit alles nogalcompact opelkaar gepropt
er zitten 8 cellen van 3 amp onder de beide motoren
door het trillen van een motor is de isolatie van de bovenliggende cel door geschuurt en heetf contakt gemaakt met de motor

resultaat kortsluiting

ik heb nu 4 nieuwe feds besteld 40€ ongeveer en volgende week zijn ze in de winkel
heft iemand enig idee wat veiligheids maatregelen je moet nemen om met feds omtegaan

froeger bij die 47xx ic reeks moest men zich altijd aarden en van dat spul is dat bij die feds ook nodig ?????????

sportieve groeten raf

Jarenlang heb ik fets vervangen in consumenten apparaten TV's ed. en nog nooit is er een stuk gegaan tijdens de montage. Vooral de vermogens fets zijn niet zo kwetsbaar. Alleen in de winter als het vriest en de lucht erg droog is kan er een statische ontlading optreden. Wel altijd uitkijken of er geen el'co's opgeladen zijn.

Groetjes Hans.

Hoeft niet.
Het gaat er maar om dat je niet ontlaad via de fet.
De fet moet gewoon niet het eerste zijn wat de lading tegen komt.

Dus ook niet een fet aan iemand anders geven zonder eerst hand aanraken. Eerste print pakken als je er een fet in wil zetten enz...
Simpel te doen, maar nooit een probleem dan.

Voor het werk (telecom) vroeger wel te maken gehad met "printjes" die 10.000 euro of meer per stuk kosten. Dan is een armbandje wel gewenst.

Inderdaad. Maar dan hebben wij het wel over c-mos ic's. Deze zitten ook in laser unit's voor CD spelers. Hierbij moet de gehele unit eerst gemonteerd en aangeloten zijn alvorens de kortsluit bruggen te verwijderen. Bij power fets is dit veel minder kritisch.

Groetjes Hans.

Raf,
Controleer of er geen diodes op de print zitten die doorgeslagen zijn. Door de hoge stromen kunnen er ook printsporen doorgebrand zijn. En als laatste Controleer ook goed of de aansturing van de FET's nog wel heel is.
Ik weet uit ervaring (geen modelbouw regelaars) dat als een power FET opgeblazen is de aansturing ook nog al eens kapot gaat. Die aansturing kan rechtstreeks uit een Ic komen maar ook uit twee, soms één, transistoren bestaan.
Succes.

Beste Raf,

Jouw korsluitprobleem heb ik zelf ook eens mogen meemaken en wel tijdens een vaardemonstratie. Mijn sleepboot met 10 cellen 10Ah Nicad botste tegen een paal en er kwam subiet rook uit beide schoorstenen. Hij voer nog wel, maar heel traag en kreeg hem zo weer naar de wal. Opbouw eraf en jawel alle isolatie van de kabels verbrandt! De oorzaak van dit alles was het niet toepassen van een oude scheepswijsheid, nl.:
Sjor alles eerst zeevast voordat u gaat varen. In mijn geval was een cel verschoven door het botsen tegen de paal en had kortsluiting gemaakt met een andere cel.

Paul

hallo

het trillen van de motor tegen de cellen kan ik door plaatsgebrek niet voorkomen

de regelaar is weer hersteld en werkt weer zoals hij moet

in een ander draadje heb ik op de test bank een conrad regelaar opgebrand

niets over laden geen te hoge spanningen gewoon bij het langzaam opvoeren van de snelheid via een servo tester en met een amp meter er tussen
opeens gedaan ,nada, noppes, niks meer
geen rook geen stank niks

na het open schroeven van de regelaar blijkt dat er een stukje weg is tussen de powerfet verbindingen
wat het geweest is weet ik niet daar er niets meer is

de bec werkt niet meer maar de achteruit nog wel
programeren kan ook niet meer
en het mooiste van de zaak is conrad heeft die regelaars niet meer in het gamma en hersteld ze dus ook niet meer

dus naar conrad om twee nieuwe regelaars en die ik nog over heb komt dan in een type XXIII
te zitten met een 900 torx aan zijn staart

groeten raf

Raf,

Ik hoor dat je motoren trillen en zo tegen de batterij tegenkomen hé.
Had ge al eens gedacht om er een dun, stevig plastik er tussen te duwen.

Tussen de motor en de batterij of hetgene waarmee ge kortsluiting hebt gehad. En als ge de ruimte ervoor hebt :roll:

cya

hallo
carlo dat probleem was met de 7c van robbe en heb ik reeds opgelost
een cel er tussen uit want de boot is toch snel genoeg
en inderdaad er een plaatje pertinax tussen gestoken
pertinax brand niet en is heel stevig
ik vaar nu op 2 x 9 cellen in plaats van 2x10
en hij is nu nog snel genoeg
ik denk dat ik nog kleinere schroeven ga zetten wat het verbruik doet verminderen en me wat meer vaartijd gaat opleveren

maar niet alles ineens want anders loopt fout

groeten raf

Back