Reparatie "Victory"

Beste botenbouwers,

Een kennis van me heeft als hobby zeilboten en heeft alweer vele jaren geleden de Victory gebouwd. Het is \altijd nog steeds zijn grote trots!
Tot dat zijn kleinzoon binnen ging voetballen. Jullie raden het al, de boot werd getroffen door de bal met als resultaat nogal wat schade.
Door zijn slechte gezondheid kan hij helaas de reparatie niet zelf herstellen en nu zijn we op zoek naar iemand die de reparatie zou kunnen utvoeren, uiteraard tegen vergoeding !
Hierbij enkele foto's van de schade.
Ik ben alleen maar tussenpersoon en zal geïnterreseerden in contact brengen.
De ligplaats van deze boot is omgeving Breda.

groet,
Piet G

P1020177.jpg

P1020184.jpg

Laatst bewerkt:
Met de kleinzoon gaat alles goed ? :2gunfire:
Ken iemand die restoraties doet van historische schepen, zal eens vragen of hij tijd heeft en geintreseert is.

Wellicht kunnen een paar drupjes secondenlijm soelaas bieden.

Ik vrees van niet, Eric. Jaaghout (buitenste deel boegspriet) is geknikt/gebroken en de fokkebramsteng (bovenste deel fokkemast) is finaal gebroken.

Dat jaaghout kan met een beetje geluk nog relatief eenvoudig hersteld worden, als dat het enige zou zijn, maar dat heeft ook weer verbinding met de fokkebramsteng, en dan wordt het een stuk lastiger. Die rondhouten daar zijn vrij dun, en met alleen secondelijm redt je dat niet. Minimaal zal er dan toch een verbindingsstaafje door de kern geboord moeten worden. Van ø 0,7 mm denk ik, ø 1mm wordt vermoedelijk al te groot.

Als het niet lukt dan moeten het jaaghout en de fokkebramsteng vervangen worden, maar dat is een vreselijke klus vanwege al het tuigwerk dat ook nog eens aan de betreffende ra's is verbonden, de bovenblindera (aan de boegspriet) en de fokkebramra. Dan wijk je ook nog af van de normale tuigvolgorde, waardoor een aantal belegpunten van lopend tuigwerk niet of heel moeilijk bereikbaar zijn zonder andere dingen te beschadigen.

Een niet eenvoudig klusje dus. En dan nog de vraag hoe je zo'n schip (verder) onbeschadigd op de werf krijgt.

Groet,

Ad

Volgens mij zou zo'n kleinkind een hele lange tijd via een rietje zijn eten naar binnen moeten proberen te krijgen.

Sterkte met de reparatie.
Lijkt me een zware klus, omdat alles aan elkaar zit met dat touwwerk.
En om de reparatie met een pen te kunnen uitvoeren moet je wel ruimte op die draden zien te krijgen.

Ik neem aan dat dit een verzekering klusje is.
Je zou eens voorzichtig kunnen vragen bij: modelbouwers van beroep

Aj, wat zonde.

2 dingen:
Mosterd na de maaltijd: De modellen in een vitrine zetten. Mijn automodellen staan ook in een vitrine, en de schuifdeuren van de vitrine zitten geblokkeerd. (heb een kind van 3 en van 1,5)

Tweede is wel nuttiger nu: Op het forum van modelbrouwers.nl zitten veel houtbouwers. Waaronder een Belg die veel restauratie doet, ook voor musea, kerken etc. Waarschijnlijk dezelfde als die Isola2 bedoelt. Ik ken hem alleen van schermnaam: Beagle. (edit: ik vind zomaar zijn site: Beagle Scheepsmodelbouw)

En anders wellicht bij musea informeren, die hebben vaak ook wel connecties.

Hallo Piet,

Verander de naam van het schip even van Victoria in "Victory", dat scheelt in de verwarring.

De Victoria is een plastic zeilbootje van 78 cm van Thunder Tiger:
TowerHobbies.com | TTR5556 5556 Thunder Tiger Victoria Yacht Sailboat Kit 30.7"

Groeten, Jan.

dag jan

je bedoeld het vast niet zo maar ik laat het "je" eraf.
nmm is het hier een ondergewaardeerd jacht.
voor een miniprijsje.
er zijn prachtige raceklassen in Amerika/canada van.
en veel tuning spullen voor te koop.
samen met de micro magic ook nog eens een model dat bij meer wind goed zeilt.

harry

Hallo Harry,

Inderdaad is het niet neerbuigend bedoeld, maar een TT Victoria is een wezenlijk andere boot dan een dwarsgetuigd model.

Ik weet dat dit een van de weinige 'kleine' boten is, die uit de doos goed zeilt.

Groeten, Jan.

dag jan.

dacht het wel dat je ze leuk vind.
het is mijn eerste zeilboot,en ik vind haar mooi zeilen.
denk wel dat er met een set nylet zeilen meer uit te halen is.
ben op het punt om haar weathertoria te noemen..
gisteren wat aan het tunen geweest op het water.
echt veel minder is het nog niet.
stond een wind uit het oosten,noemen we vuile wind niet?
ik vandaag maar eens naar reeuwijk,er is een ek.

harry

Back