Reparatie vleugel Turbo 2004

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Frans Bal, 25 feb 2008.

  1. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Vlaardingen
    Helaas komt het wel eens voor een onbedoelde landing op een wat minder nette manier, ook wel meer bekend als de crash.
    Maak niet uit hoe het gebeurd het resultaat is soms om tranen van ik je ogen te kijken. Een hele fijne uit de catagorie jammer maar helaas is de gebroken vleugel.
    Nu ben ik van mening dat alles wat gemaakt wordt en stuk gaat dan ook weer te repareren is.

    Een mooi voorbeeld hiervan is de reparatie die Ralf Solinske heeft uitgevoerd aan Theo's Aspirin vleugel.

    Vlieg vriendje Hans had met zijn Turbo 2004 een tijdje geleden een wat harde landing gemaakt en daarbij de vleugel net niet doormidden gekregen.
    Al wat de beide helften nog aan elkaar hield was de bovenste ligger.
    Omdat de vleugel toch al zo goed als afgeschreven was leek het me wel een uitdaging om te kijken of de handel weer te repareren was.


    [​IMG]
    De bovenzijde van de vleugel alleen de ligger is nog heel. De rest was gebroken. Neuslijst, achterlijst, enz.


    [​IMG]
    De onderzijde. Hier is al wat van de huid weggehaald.


    [​IMG]
    Eerst maar de vleugel doormidden gezaagd. In één geheel was reparatie niet mogelijk. Er was te veel stuk.


    [​IMG]
    De linker helft was het slechts er aan toe.
    Na het doorzagen alles wat niet goed meer was langs "harde" delen in de vleugel weggesneden.


    [​IMG]
    De uitgesneden delen worden opgevuld met redelijk zacht balsa.
    Natuurlijk eerst een mal gemaakt van de omtrek.
    Hier kan je goed zien wat er allemaal uitgesneden moest worden.


    [​IMG]
    De rechter vleugel helft was bijna onbeschadigd.


    [​IMG]
    Met wat zacht balsa de gaten gedicht.


    [​IMG]
    Na wat schuren was de vleugel weer redelijk netjes.


    [​IMG]
    Hier was ik te snel met het lijmen van de balsa vulblokken en te langzaam met het fototoestel.


    [​IMG]
    Onderzijde.


    [​IMG]
    Met wat 58 grams glas de reparatie plek verstevigd.

    [​IMG]
    Minder handig een schalenbouw vleugel persen.
    Niet slim, nu zaten er aan de bovenzijde twee deuken.

    [​IMG]
    Nadat de deuken waren opgevuld met microballoons het geheel nat geschuurd.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
    De vleugeldeling is verstevigd met een band 93 grams carbon en twee stroken 58 grams glas.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
    De Vleugel is weer één geheel en hopelijk stevig genoeg voor nog vele starts.
    Het gewicht is wel wat toegenomen, ongeveer 14 gram.
    de vleugel weegt nu 156 gram.



    Groet

    Frans
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2008
  2. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.532
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Knap stukje werk Frans.
     
  3. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.237
    Locatie:
    Rotterdam
    Frans,

    Netjes hoor.
    Cheers

    Bart
     
  4. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    He Frans Solinske, knap stukkie werk hoor :yes:

    Ik neem aan dat je direkt wat extra v-stelling in de vleugel ingebouwd hebt. :rolleyes:
     
  5. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    2.937
    Locatie:
    Huissen
    repareren

    Mooi stukje werk. Maar er is altijd een maar.

    Als je het nog beter wilt leren moet je natuurlijk oefenen. En daarom dacht ik jou mijn nog te repareren combatmodellen tijdelijk te lenen.

    Naar hartenlust kun je je hier op uitleven en zo je reparatiekwaliteiten verbeteren. Met 14 gram gewichtstoename per model neem ik genoegen.

    Het zijn er welgeteld en niet afgerond naar boven of onder precies 30.

    Hier wat plaatjes zodat je je vast kan voorbereiden. Het gaat soms om simpele zaken zoals het hoogteroer tot aan doorgehakte achterlijsten/voorlijsten, hoofdliggers. Alle aspecten van de reparatie komen aan bod in een door jou zelf te kiezen moeilijkheidsgraad.


    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit halve model op de voorgrond is echt het topstuk van de collectie.
    Waar kan ik ze afleveren? Ik had ze graag voor 16 maart gerepareerd weer terug. Dan hebben we wedstrijdje/training in Winterswijk. Invliegen doe ik zelf.

    Frans, serieus, een opbeurend verhaal. Dus mocht er iets mis gaan dan hoef je niet je zender te laten vallen of bij de pakken neer te zitten.

    Repareren kun je leren.

    Loet
     
  6. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bedankt.

    @ Theo,
    Extra V-stelling, nee, de vleugel heeft de originele V-stelling gekregen.
    En ja meer V-stelling had gekund maar V-stelling is voor watjes en zoals je weet de Turbo is alleen voor echte mannen.:rolling:

    Nee, klein communicatie foutje.
    Frans: hoeveel V-stelling moet die krijgen.
    Hans: doe maar origineel past die weer netjes op de romp.

    Hans: Zeg Frans kan je meer V-stelling in de Turbo vleugel maken.
    Frans: Euh, nee, hij zit al aan elkaar.

    @ Loet,
    Euhm, voor 16 maart gaat me dat nie lukken, jammer.:schrik:
    En Huissen is ook niet naast de deur anders was ik best onder het genot van een kopje oploskoffie een avondje komen plakken.;)

    Frans
     
  7. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    267
    volgend project

    het volgende vleugelproject heeft zich ook al weer aangediend.

    Je geeft Frans een Turbo vleugel, die andere die ik heb.

    Frans kijkt hier 2 minuten kritisch ondertussen vaag mompelend.

    Komt vervolgens de mededeling. Weet jij dat de vleugel compleet gedelamineerd is? Niet alleen links maar ook rechts. En ook niet een klein beetje. Dat wordt spuiten (met de foam safe cyaanacrylaat).

    Wel voorzichtig zijn. Mezelf kennende plak ik mezelf ook nog aan die vleugel vast.

    Groeten,

    Hans
     

Deel Deze Pagina