Reparaties Robbe producten

Corrien

In Memoriam
Forum veteraan
Robbe is failliet, er wordt nog gezocht naar doorstart mogelijkheden.

Voor garantiegevallen dient men zich daardoor uitsluitend te wenden tot de winkelier, die het product heeft verkocht. Deze is hiervoor verantwoordelijk.

V.w.b. de fabrieksgarantie wordt op de Robbe site opgegeven hoe het nu verder gaat met de service. Dit heeft uitsluitend te maken met wat er nog aan mogelijkheden zijn bij de faillerende fabriek, niet met de garantieplicht van winkeliers:

http://www.robbe.de/service-center/

De belangrijkste punten hieruit:

- garantie is alleen nog mogelijk op producten van Futaba, Power Peak en Roxxy
- eindgebruikers: garantiegevallen s.v.p. alleen nog inleveren bij de desbetreffende winkelier
- de garantieperiode is in éénduidige gevallen 6 maanden
- op producten, die ná 30-04-2015 door Robbe werden uitgeleverd wordt geen garantie verleend
- overige reparaties worden alleen nog tegen berekening uitgevoerd

Uiteraard zal de Nederlandse servicedienst zich ook aan deze regels moeten houden. In afwijking hiervan:
- voor Robbe-Futaba producten zal ik zo veel mogelijk de normale garantieperiode in acht blijven houden. Uitzonderingen zijn reparaties, die uitsluitend in Duitsland kunnen worden verricht en reparaties met hoge materiaalkosten. In het laatste geval is alleen de arbeid kosteloos.
- voor rechtstreeks aan de servicedienst toegezonden reparaties, die hier niet uitgevoerd kunnen worden zal eerst toestemming worden gevraagd deze door te sturen naar Duitsland. Dit doorsturen is echter wél voor eigen risico.

Vanzelfsprekend kan men voor reparaties, die buiten de garantie vallen, nog steeds normaal bij mij terecht. Hierin is niets veranderd.

Jan van Mouwerik
(Technische dienst Robbe-Multiplex-Simprop-Graupner voor Nederland en België).

Laatst bewerkt:
Tja, toch gaat het me aan het hart. Mijn eerste echte RC was een Robbe f1 catamaran in de jaren 80 van de vorige eeuw...

Hopelijk komt er een doorstart

Hoi Jan,

Ik begrijp dat jij e.e.a. post vanuit jouw functie, maar voor de goede orde:
op producten, die ná 30-04-2015 werden uitgeleverd wordt geen garantie verleend

Deze informatie klopt niet. Garantie is gewoon wettelijk geregeld, en ook op die producten zal de winkelier gewoon garantie moeten verlenen.

Dat jouw rekening dan door die winkelier betaald zal moeten worden, doet daar verder niets aan af. Vanuit consumentenperspectief is er gewoon garantie op alle robbe producten. Garantie die de winkelier wettelijk moet verlenen.

Bij particuliere verkoop is garantie iets tussen winkelier en klant. De leverancier staat daar verder volledig buiten en of die al dan niet failliet is, is totaal niet relevant.

Laatst bewerkt door een moderator:
Verschrikkelijk om te horen dat Robbe het niet heeft gered ,ik ben blij dat ik onlangs nog een FX 22 zender heb aangeschaft . Futaba zal in die vorm uit zichzelf geen "pult" zenders meer maken. Voor de garantie (indien nodig) zal ik bij de leverende winkel moeten zijn.ik heb altijd tot volle tevredenheid Robbe producten gebruikt ,vanaf de eerste aankoop " de Robbe Charter en de mars zenders" tot aan laders , servo's!, etc etc aan toe.
Moeten we nu alles in handen van die "chinezen" leggen en de Europese bedrijven naar de knoppen laten gaan?

Jammer .

Arno.

Hoi Jan,

Ik begrijp dat jij e.e.a. post vanuit jouw functie, maar voor de goede orde:

Deze informatie klopt niet.
S.v.p. lezen wat er staat en waar het over gaat!

De opgesomde spelregels betreffen datgene, dat het Robbe service-center in Duitsland nog voor je kan doen.
Robbe is failliet en dan is het dus einde-oefening. Normaal gesproken is er dan ook geen aftersales service meer mogelijk omdat er niemand meer is om dit uit te voeren. Het personeel staat dan namelijk op straat. In dit geval worden er echter nog mogelijkheden geboden en die kun je hier lezen.

Wat in deze de positie is van de buitenlandse servicediensten en hoe het in de toekomst verder zal gaan is nog volstrekt onduidelijk. In ieder geval ga ik voorlopig op de normale manier door met als uitzondering, dat ik voor reparaties die ik zelf niet kan verrichten, eerst toestemming vraag aan de opdrachtgever om deze door te sturen naar Duitsland.

Voor de garantie (indien nodig) zal ik bij de leverende winkel moeten zijn
Daarvoor kun je je ook nog steeds rechtstreeks tot mij wenden.

Nee jan, ik heb gelezen wat er staat.

Robbe en servicediensten enzovoort, zijn helemaal niet relevant als het om garantie gaat in Nederland. Garantie is iets tussen winkelier en consument.

Jij schrijft:
Op de Robbe site wordt opgegeven hoe het nu verder gaat met de service:
[..]
- garantie is alleen nog mogelijk op producten van Futaba, Power Peak en Roxxy
- de garantieperiode is in éénduidige gevallen 6 maanden
- op producten, die ná 30-04-2015 werden uitgeleverd wordt geen garantie verleend

Welnu, dit is allemaal niet waar. Hoe het echt zit:

- garantie is gewoon van toepassing op alle robbe producten welke door een consument aangeschaft zijn
- de garantieperiode is in alle gevallen gewoon 2 jaar, zoals europees vastgelegd, waarbij tijdens de eerste 6 maanden de bewijslast bij de winkelier ligt
- op alle producten, ook op de producten die na 30-04-2015 uitgeleverd zijn, zit gewoon garantie.

Dit is gewoon de wet, Jan. Consumentenrecht. De winkelier is verantwoordelijk voor de garantie, niet robbe. Dus vanuit consumentenperspectief is wat hierboven staat gewoon de waarheid.

Waar JIJ op doelt, zijn regels die van toepassing zijn voor WINKELIERS die hun garantieclaims via/bij robbe willen laten afhandelen. Daar heeft de consument verder niets mee te maken.

eenpitter dan zou ik je sterk adviseren nog even de tekst van jan echt goed door te lezen en ook het betreffende wetsartikel.

als je terug gaat naar je winkelier heb je gewoon garantie inderdaad, ga je echter buiten je winkelier om dan heb je dus geen wettelijke garantie. Sterker nog daarmee kan je je recht op garantie vergooien.

jan zit al heel lang in dit werk en weet echt wel hoe het in elkaar steekt, dus zolang je via de winkelier gaat heb je inderdaad gewoon 2 jaar garantie (met een paar uitzonderingen omtrend slijtage misbruik etc etc etc maar die weet iedereen ook wel). ga je rechtstreeks naar Jan heb je officieel geen garantie meer (de zogenoemde fabrieksgarantie is niet meer aanwezig).

Eenpitter: Over consumentenrecht en garantiebepalingen zijn hier op het forum al heel wat bladzijden volgeschreven, dus dat is allemaal gevoeglijk bekend. Daar gaat het dus niet over.

Het gaat hier uitsluitend over datgene, dat op de Robbe site wordt gemeld en waarin staat wat het Robbe service-center nog voor je kan doen. Het is een beetje teleurstellend om dat in deze situatie bij herhaling te moeten uitleggen.

Je moet het er mee eens zijn dat het verhaal een beetje de garantieplicht van de winkeliers omzijlt terwijl de normale procedure juist de winkelier aansprakelijk stelt voor garantie..

Nee, Roelof, is niet correct. Als ik (als eindgebruiker) problemen heb met een produkt, ga ik naar de winkelier waar ik het bul gekocht heb.
Of de fabrikant van het bul falliet is, heb ik geen boodschap aan.
Ik heb een overeenkomst met de winkelier.
Bot gesteld: hoe hij het oplost, is zijn probleem.

Dat zeg ik toch, alleen Jan beweert in zijn verhaal dat alles na 30-4 gekocht geen garantie heeft en dat is misleidend.

Als hij (iets duidelijker) erbij had gezegt dat het claimen van garantie direct bij een servicedienst dan alleen geen garantie krijgt op de na 30-4 aangekochte producten was het duidelijker geweest.
En ja, garantie is een recht van de consument en een plicht voor de winkelier en helaas zullen er zeker winkeliers zijn die het failliesement gaan gebruiken als zijnde geen garantie.

Is het nu zo moeilijk lezen of ben ik zo onduidelijk? Dit heeft uitsluitend te maken met wat er nog aan mogelijkheden zijn bij de faillerende fabriek, niet met de garantieplicht van winkeliers. Er staat ook duidelijk vermeld, dat eindgebruikers hun garantiegevallen bij de desbetreffende winkelier moeten inleveren. Er worden dus geen onjuistheden gedebiteerd en er wordt ook niets omzeild.

Modelbouwers zijn er meer en meer aan gewend geraakt hun reparaties rechtstreeks naar de servicedienst te sturen. Dat gebeurt in Duitsland en dat gebeurt vooral hier in Nederland en België. Om deze reden vermeld ik de nieuwe spelregels dan ook hier.

Als zelfstandig ondernemer heb ik eigenlijk niets met deze hele materie van doen en zou ik, net als op z'n minst één andere buitenlandse servicedienst, per direct de deur kunnen sluiten voor Robbe producten. Nu ben ik geen filantropische instelling, dus ik ga door met het oog op de toekomst. Er komt vast wel een doorstart in één of andere vorm en dan wil ik er bij zijn. Dat in de tussentijd mijn werkzaamheden niet betaald zullen worden is minder interessant. Dat hoeft trouwens niemand zielig te vinden, want dat zal weinig voorstellen. Garantieclaims zijn tegenwoordig namelijk een zeldzaamheid en een beetje werk verrichten is nog altijd leuker dan achter de geraniums zitten.

Laatst bewerkt:
Hey Corrien,

Je hebt de context er niet bij gezet. Als je jouw openingspost leest, staan daar gewoon harde niet kloppende zaken in, hoe lang je er ook over praat.

Daarom geef ik ook duidelijk aan dat dit niet klopt, en dat als je vanuit consumentenperspectief kijkt, het anders is.

Robbe kan wel op hun site zetten dat al hun klanten de benen afgehakt worden als ze voor service komen, maar Robbe is niet de wetmaker.

De wetmaker bepaald hoe garantie afgewikkeld wordt, niet Robbe.

Er zit gewoon op alle robbe producten 2 jaar garantie waarbij de eerste 6 maanden bewijslast ligt bij de winkelier.

dit is voor consumenten de enige van belang zijnde waarheid.

Dat Robbe dan in haar faillissement nog zaken voor haar rekening wil nemen voor de winkeliers, is leuk, maar verder niet relevant. En uitspraken als 'op producten die na x.x.x gekocht zijn, zit geen garantie' doen daar NIETS aan af en kloppen gewoon niet.

Als je had gezegd 'op producten uitgeleverd na x.x.x levert robbe geen garantie en kan de consument garantie verhalen via de winkelier', dan had je van mij niets gehoord.

Ik begrijp je context wel en ook wel dat je het vanuit die context bedoelt, maar je post dit op een consumentenforum zonder voldoende duidelijk aan te geven dat dit voor consumenten niet van toepassing is. En door dat soort postings, vangen klanten straks bot bij winkeliers, als ze voor garantie komen. Die winkeliers bezoeken de robbe site, laten de klant het lezen en zeggen 'zie je wel u heeft geen garantie'.

Dan kom je in het woud van gelijk hebben en gelijk krijgen als consument. Daarom dat het nodig is om extra duidelijk en helder te stellen dat consumenten WEL gewoon garantie hebben.

> Dit heeft uitsluitend te maken met wat er nog aan mogelijkheden zijn bij de faillerende fabriek, niet met de garantieplicht van winkeliers

Meld dit dan in je post. Het staat er echt niet duidelijk.
Het gaat alleen over producten die gekocht zijn in de robbe online winkel. In ander gevallen moet je het met de winkelier afhandelen.

Bart

Zeer jammer dat Robbe failliet is!
Ik hoop dat ze op een of andere manier toch een doorstart kunnen maken, ik gebruik mijn Futaba zender met zeer veel tevredenheid, en zat te twijfelen om een nieuwe te kopen.
Dat zal dus helaas niet meer gaan?
Of gaat Futaba op zichzelf door misschien?

Je zegt toch duidelijk dat als ik vandaag een Robbe/Futaba zender heb gekocht, er geen garantie op zit.

Blijkbaar heb ik 6 maanden garantie en zal de winkelier voor de kosten opdraaien.

Beter even je post aanpassen en de reacties laten verwijderen.
(is goed bedoeld trouwens)

Futaba bestond al voordat Robbe bestond, en zal ook blijven bestaan nadat Robbe weg is. Futaba is niet van Robbe. Futaba is veel groter dan Robbe, en Robbe was distributeur voor Futaba en Futaba had voor Robbe wat pultzenders in het gamma opgenomen.

Ik hoop dat Robbe een doorstart kan maken , zoveel know how op gebied van modelbouw mag niet verloren gaan .
Ik vind het toch maar een rare manier waarop ze failliet zijn gegaan .
Ergens moet er toch een mogelijkheid zijn om verder te werken .
Misschien iemand zoeken uit Dubai als financier !!
Ronny

Openingspost aangepast. Blijkbaar was e.e.a. onduidelijk.

Voor levering van Futaba producten hoeft overigens niemand bang te zijn. Als een doorstart van Robbe Modellsport niet mogelijk is, zal een andere partij de levering hiervan gegarandeerd overnemen voor het Robbe leveringsgebied.

hallo jan,

hoe zit dat met bijvoorbeeld de f-14/fc-16 dit zijn zenders gemaakt door futaba maar speciaal geleverd aan robbe?
de f-14 is onder veel modelbouwers nog altijd een veel gebruikte zender.

Back