Repareren of nieuwe aanschaf? :Traxxas VXL velineon 3S motor hapert/ reageert niet op gasrespons.

Discussie in 'Electro auto's' gestart door p75, 25 sep 2019.

?

Repareren of nieuwe aanschaf?

  1. 1. Stampede weer rijdend krijgen

    1 stem(men)
    50,0%
  2. 2. Stampede verkopen voor wat het nog waard is en een Rustler 4x4 kopen.

    0 stem(men)
    0,0%
  3. 3. Stampede weer rijdend krijgen en een kleinere truck bijkopen voor de kids

    0 stem(men)
    0,0%
  4. 4. Geld in je zak houden en nieuwe hobby met je kids zoeken ;)

    1 stem(men)
    50,0%
  1. p75

    p75

    Lid geworden:
    24 sep 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Drechtsteden
    Beste mbf leden,

    Ik ben Paul en nieuw geregistreerd hier. Heb het forum afgelopen 3 jaar zo nu en dan bezocht als lezer voor info.
    Ben in het bezit van een Traxxas Stampede VXL 2-wiel aangedreven. Tweedehands gekocht via Marktplaats zo'n drie jaar geleden.
    Reed met Lipo en Nimh accu's. Rijden was vaak van korte duur vanwege een crash of lege accu ;)

    Vorig jaar met mijn zwagers op het strand doorgegaan totdat alle vier de accu's leeg waren. Vol gas door de branding en bashen in de duinen. Dikke lol .... maar motor loeiheet.
    De volgende dag deed de Stampede niet veel meer. Motor haperde. Komt niet meer van zijn plaats (alsof de accu leeg is) Sturen geen probleem. Mijn gedachte was toen: motor overbelast > kapot. Had al gekeken naar de prijs van een nieuwe motor en/of regelaar. Valt vies tegen. Maar ook geen verder onderzoek gedaan naar de elektronica zelf.
    Uiteindelijk belandt het in de schuur en wordt er niet meer naar omgekeken.

    Mijn zoontje van nu net vijf ziet laatst dat de Stampede in de schuur ligt te verstoffen en vraagt sindsdien of ik het niet kan maken .....

    Gisteren tevoorschijn gehaald. En poging gedaan naar probleem oplossen.
    - stekkers verwisseld in ontvanger. Sturen doet ie nog steeds. Rijden niet. Conclusie: zender/ontvanger zijn in orde.

    Maar hoe test je een regelaar of motor?
    De motor heeft meerdere kabels (A,B,C) en is niet duidelijk direct op de + en - van een accu te testen.
    De regelaar maakt niet meer een melodie wanneer je schakelt tussen Lipo stand of Nimh stand (groen of rood led verandert wel na ingedrukt houden van de power knop).

    Ik weet nu dus niet met zekerheid te zeggen of dat de motor, regelaar of beiden overleden zijn.
    Kan een nieuw setje kopen van hobbywing EZrun of de dure Traxxas Velineon 3S. En dan zal het wel weer draaien neem ik aan.
    En daar slaat de twijfel toe......
    De stampede is toch wel flink aan versleuteld en heeft aardig wat schade gehad. Wielen zouden ook vervangen moeten worden, .....
    Ga ik dat geld er aan uit geven, om hem weer mooi en rijdend te krijgen.
    Even kijken op het internet: Wow. Die nieuwe Rustler 4x4 vxl is wel heel erg gaaf...

    Hink op verschillende gedachten. Wat te doen en waar je cash aan uitgeven?
    In gedachten nemend: Ik was voorheen een sporadisch rijder. Lijkt me nu leuker nu kids wat ouder worden om het vaker en samen te doen.
    1. Stampede weer rijdend krijgen (ongeveer 150- 190 euro voor motor/regelaar en 1 set wielen). >Goedkoopste keuze, maar ook verstandigste?
    2. Stampede verkopen voor wat het nog waard is en een Rustler 4x4 kopen. >De leukste keuze voor mij
    3. Stampede weer rijdend krijgen en een kleinere truck bijkopen voor de kids (bijv LaTrax Teton). >Als je toch geld gaat uitgeven kan je ipv een nieuwe rustler ook het wagenpark uitbreiden en zodoende tegelijkertijd samen rijden.


    Ik hoor graag jullie ideeën. Ook op technisch vlak mbt de motor/ regelaar.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    De keuze is toch echt aan jou. Misschien even (ver) over de grens kijken? Richting Azië heb je al voor een paar tientjes een brushless set
     
    p75 vindt dit leuk.
  3. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Het "melodische geluid" komt van de motor, niet van regelaar. Ik vermoed motor defect. Koop een goedkope op AliExpress, kan je testen en rijden....

    Sent from my moto g(6) plus using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    p75 vindt dit leuk.
  4. p75

    p75

    Lid geworden:
    24 sep 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Drechtsteden
    Ok, dank voor de reacties. Ik ga eens kijken naar een goedkoop motortje.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik zou hoe dan degene die je hebt weer rijdend krijgen met een hobbyking motortje of zo. Kan voor veel minder dan je aangreeft denk ik. Hoeft geen straffe motor te zijn. Dan is de auto alvast meer waar, beter rijdend dan niet, zelfs al verkoop je hem alsnog.
    Zo'n latrax nog gezien heel leuk. Maar vind ik duur voor wat het is. Ik zou dan meteen voor iets groters gaan die bv wat rustiger ingesteld staat in het begin
    Voor de kids.
    Hoe dan ook koop je wellicht eentje bij om samen te rijden. Maar laat er maar eerst eens van proeven. Het is wel een toffe hobby om te delen!
     
    p75 vindt dit leuk.
  6. p75

    p75

    Lid geworden:
    24 sep 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Drechtsteden
    Dank je! Dat is precies wat ik gedaan heb. Via hobbyking een Turnigy brushless motor aangeschaft voor ong. 25 euro incl.
    Had ook wel even op AliEx. gekeken, maar je weet hoe dat gaat. Geduld...... nope. Toen ik zag dat hobbyking ook warehouses heeft in EU en zelfs in NL was de keuze gemaakt.
    Morgen waarschijnlijk al geleverd. Hopelijk werkt het dan en doe ik met mijn zoon een dansje :banana:
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Dansjes met zonen zijn de beste!
     
    safffier vindt dit leuk.
  8. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    En toen???????
     
  9. p75

    p75

    Lid geworden:
    24 sep 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Drechtsteden
    Toen hebben we gedanst
     
  10. p75

    p75

    Lid geworden:
    24 sep 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Drechtsteden
    Motor en later ook de regelaar vervangen.
     

Deel Deze Pagina