Repareren Tekin G12c III ESC

ik heb onlangs een oud tamiya racechassis van iemand overgenomen, samen met een kapotte regelaar

de regelaar is een aantal jaar oud, maar scheen toen een topregelaar te zijn, dus wil ik m nie zomaar weggooien.

omdat ik veel bezig ben met elektronica wil ik proberen hem zelf te repareren, ik heb wel een gebruiksaanwijzing maar geen elektrisch schema.

De regelaar is nu helemaal dood, er zit totaal geen leven meer in.
Ik heb al wel alle printspoortjes enzovoorts gecontroleerd. waren allemaal goed.
Ook zie ik nergens aanwijzingen van sluiting/brandvlekken.

Edit:
Ik hoorde net van iemand iets over een zekering in vorm van een druppel tin.
Ik krijg nu wel leven uit de regelaar
als ik nu alles aansluit stuurt de regelaar de motor aan zonder problemen, bij neutraal een rood lampje, bij volgas een groene.

Alleen kan ik hem niet aan het remmen krijgen, ik heb de kleine potmeters voor torque en brake op vol open gezet, en nog steeds geen rem.
Ik kan de regelaar blijven instellen wat ik wil, maar krijg op geen manier een rem eruit.

Wie kan me helpen??

Draai eerst eens de instelpotmeter van de rem volledig de andere kant op en probeer het dan nog eens.

Als de pop-fuse stuk was, heb je veel kans dat de regelaar omgepoold aangesloten is geweest en dat de rem-fets stuk zijn. Je kunt deze in principe vervangen door elk type n-kanaal mosfet.

Nee, gewoon n-channel fets, waarvan de drain aan accu-plus hangt. Dit is bij de meeste merken/typen regelaars zo (omdat de p-kanaal fets nu eenmaal duurder en als regel zwakker zijn).
:offtopic: De regelaar heeft sowieso een spanningsomvormer nodig, die 18 Volt op de gates van de eindtrap-fets kan zetten. Door een spanningsomvormer te gebruiken, die een veel hogere spanning genereert, kan men ook de rem-fets volledig opensturen. Als ik het uit het hoofd goed zeg, kan de omvormer van de G12c zo'n 38 Volt produceren, waarbij er bij de rem-fets uiteraard ook een 18V zener tussen gate en source zit omdat het anders wat teveel van het goed wordt.

Ik ben met de instelpotentiometer bezig geweest, draai ik de rem helemaal 'weg' dus linksom lijkt het alsof de rode led feller gaat branden bij remsignaal van de ontvanger dan dat de rem vol open staat

Ik heb net 2 fotos gemaakt met de webcam, vandaar de wazige kwaliteit
afb6537.jpg

afb6538.jpg

Bovenaan zie je 2 rijen met componenten die fets zouden kunnen zijn
vijf stuks rechtsboven en 3 stuks links onder de 3 aansluitpennen.
Naast deze drie zijn de twee pinnen te zien die de 'zekering met soldeertin' vormen.
Hieronder zit nog een fet achtig ding.

Links zitten 2 instelpotentiometers, de bovenste regelt de rem, de onderste de torque instelling.
Daaronder zit de instelknop
Nu zit er naast de twee potmeters een pen die ook door de behuizing steekt.
Ik heb alleen geen flauw idee wat deze doet.

Ik neem aan dat de rij van drie de rem fets zijn??
Er staat wel iets op
32CT0030
9708
9C 1W

De rij van vijf kan ik niet echt aflezen
er staat in ieder geval 9718 op

de 'alleenstaande' heeft de letters 2n1111 en 9701

De rij van drie zijn twee rem-fets en één Schottky diode, de vijf bovenaan vormen de eindtrap vooruit en de losstaande is de bec-transistor.

In de handleiding kun je - als het goed is - vinden, waarvoor de meetpen dient.

Er zijn 3 mogelijkheden: rem-fets stuk, spanningsomvormer stuk of instelpotmeter rem stuk. Hierbij is een defekt aan de rem-fets het meest aannemelijk (gezien de kapotte pop-fuse).

Zojuist het 'rijtje van drie' van de print afgehaald
er zit 1 keer een component met naam:
32CT0030 - I R 9708 op, volgens mij dan de schottky
en 2 maal een:
IRFZ44 - IR 626k

Google geeft me het volgende:
IRFZ44N MOSFET: 55V / 41A (N channel, TO-220 package), 0.0175ohm on resistance

32CT0030 geeft geen specs

ik ga morgen kijken of ik bij de elektrozaak of ik deze kan bestellen, hopelijk zijn het geen 'moeilijk verkrijgbare types'
be vooral bang voor de 32CT0030 omdat ik deze amper online kan
vinden...

UPDATE:
Nedis en farnell geven resultaten op de IRFZ44
Dus dat kan ik bestellen

Alleen de 32CT0030 zie ik nergens..... HELP!?

moet ik me echt bij dit type houden, of zijn er ook goede algemeen verkrijgbare alternatieven?

De rem-fets zijn dus al eens stuk geweest en de regelaar is dus al eens bij de servicedienst geweest!

De Schottky diode moet je gewoon terugplaatsen. Daar is niets mis mee en het desbetreffende type is waarschijnlijk alleen industriëel verkrijgbaar. De IRF-Z44 kun je o.a. bij Conrad bestellen.

Tja, in de rubriek modelbouw elektronica kun je nu eenmaal verwachten, dat het over elektronica gaat :lol: . Waar zouden we het hier anders over moeten hebben :roll: ?

Hoe weet je dat er al eens een reparatie is uitgevoerd? zit er standaard dan een ander type op??

Dus, ik bestel bij de elektronicazaak 2x een IRFZ44N (nedis) en dan kan het gemaakt zijn??

De IRF Z44 fets zijn inderdaad niet standaard (wel beter, maar voor een rem is dit minder belangrijk).

Aha, ik ga morgen meteen bestellen, ben benieuwd!!

ik ben er achter wat het pinnetje doet waar ik eerst de functie niet van weet.
Bij ingeschakelde esc kun je door een mulitimeter op de - post en de pen te houden de instelling van de current limiter zien

YES heb vandaag eindelijk mijn spulletjes binnen gekregen en gemonteerd en JA! er word geremd!

binnenkort gaat ie getest worden in een auto, moet eerst nog een nieuwe schottky voor de motor, anders blijf ik fet's vervangen...

Da's mooi, de regelaar is dus dankzij dit forum gerepareerd. Waar kan Robert de factuur naar toe sturen???

Enne, een Schottky diode is echt niet nodig om de fets heel te houden. Als plus en min niet verkeerdom aangesloten wordt en als de regelaar niet al te uitgebreid zwemles krijgt, is deze nagenoeg onverwoestbaar.

haha, ik durf de term 100% gerepareerd nog niet helemaal uit te spreken, dat komt pas na een stukkie rijden!!!

maar dan kun je zeggen dat de regelaar dankzij het forum, en met name ene meneer van mouwerik gerepareerd is! :wink:

Uiteraard ben hier zeer zeer dankbaar voor! :worship: :thumbsup:

mijn eerste testverslag word hier uiteraard meteen openbaar gemaakt

Back