Repareren Tekin regelaar

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Hallo altezaam,

Mijn regelaar Tekin Speedstar TSC 412 P heeft wel eens het probleem
dat de rem het niet doet. De hele tijd gaat het goed en dan weer niet. Eerst dacht ik dat ie mischien te warm werd maar het gebeurd ook tijdens
een acculading, dus zonder afkoelperiode.
Nou heb ik mijn regelaar uitelkaar gehaald en een kapot onderdeel ontdekt, het rode dingetje op het plaatje.
afb6677.jpg

Is er iemand die weet wat dit voor ding is en of dit mijn probleem kan zijn.

Groeten Ingo.

Dat "rode dingetje" ziet er uit als een diode alleen kan ik je niet zeggen wat voor diode. Hoe weet je dat hij kapot is? Als je weinig of niets van de electronica weet is het moeilijk om te bepalen of er een electronisch onderdeel kapot is of niet.
Of deze diode de oorzaak van je probleem is kan ik je ook niet vertellen, het is niet onmogelijk! Er zijn echter nog wel meer mogeljk oorzaken te bedenken.
Als deze regelaar nog binnen de garantie valt zou ik er verder niets aan doen en er direct mee naar de winkel terug gaan. Is er geen garantie meer op dan kan je hem opsturen naar de servicedienst. Daar wordt hij dan nagekeken en indien nodig en mogelijk gerepareerd.

Hoi Ernst

De garantie periode is al voorbij, hij zat bij een auto die ik tweedehands
kocht van iemand.

Ik vermoed dat het ding stuk is omdat het glazen omhulsel gebarsten lijkt.
Maar wat ik dan zo vreemd vind is dat hij het soms wel doet en soms niet.

Zo'n servicedienst is mischien wel een idee, of anders de regelaar gebruiken voor een toepassing waarbij ik geen rem nodig heb.

Groeten Ingo

Hoi Ingo,

Dat onderdeeltje ziet er inderdaad uit als een diode.

Als je wilt weten of deze echt kapot is zul je even een multimeter moeten pakken. Je zet de meter dan op diodestand (als die erop zit) anders op weerstand meten. Zet dan één van de meetpennen aan de ene kant van de diode en de andere aan de andere kant. Er kunnen dan twee dingen gebeuren;

Op diode stand zie je in het schermpje een hele lage waarde (sommige meters piepen dan ook) en als je de weerstand meet geeft hij ook een lage waarde.

Of hij geeft in weerstand- of diodedstand een oneindige waarde.

Onthoud dit en wissel nu de meetpennen om, een goede diode geeft één keer een lage waarde en één keer een oneindige waarde. Geeft de meter twee keer een lage waarde of twee keer een oneindige waarde dan is de diode kapot.

Maar zoals Ernst al aangeeft als je geen of weinig verstand hebt van elektronica kun je het beter overlaten aan iemand met meer verstand hiervan.

Groetjes Danny.

@Ingo,
Is het glas echt gebarsten of lijkt het maar zo? Als je met een vergrootglas kijkt moet je dat kunnen zien. Op de foto is het niet te zien. Een diode zoals deze is een klein glazen buisje waar de eigelijke diode in zit. De uiteinden zijn metalen dopjes die in het glas vastzitten en die de aansluitingen vormen. Als het glas aan de buitenkant helemaal heel is zal de diode mechanisch niet defect zijn. Electrisch kan de diode natuurlijk wel defect zijn maar dat is niet zo makkelijk te bepalen als je weinig of niets van de electronica weet. Zie ook mijn antwoord aan Danny hieronder.

@Danny,
Op zich is de manier waarop jij een diode meet een juiste manier om een diode te meten maar...... dan moet je de diode wel eerst van de print afhalen. Het "probleem" is namelijk dat een diode die nog op de print zit moeilijk of helemaal niet juist te meten is. De rest van de onderdelen kunnen een heleboel invloed hebben op de meting. Zo kan je heel makkelijk denken dat de diode kapot is maar als je hem er dan uithaalt kom je tot de ontdekking dat het niet zo is. Dit is de reden waarom ik deze manier van testen niet aanraad aan mensen die weinig of geen kennis van de electronica hebben.

Hoi Ernst,

Je hebt inderdaad gelijk, als er bijvoorbeeld een weerstandje parallel over de diode is geplaatst krijg je verkeerde meetwaarden. Meestal begin ik op de manier, die ik hierboven beschrijf, met meten, als ik dan rare waarden krijg wordt het tijd om de diode los te solderen :D .

Maar Ingo, ik heb je verhaal nog eens goed doorgelezen en ik heb het idee dat jij denkt dat het een glaszekering is, maar dit is het dus niet :teacher:, en ik denk, net zoals Ernst, dat je beter je regelaar even weg kan brengen om hem te laten maken. Het lijkt misschien alleen die diode, maar die zit er niet voor niets. Het kan dus best zijn dat er meerdere componenten kapot of beschadigd zijn.

Groetjes Danny.

Daar komt bij Danny dat jij kennis van zaken hebt :wink: . Iemand die weinig of niets van de electronica afweet weet niet hoe hij/zij de metingen moet interpreteren.
Overigens hoeft die diode niet de oorzaak te zijn! Ik schrijf dat het zou kunnen, maar er zijn nog andere mogelijkheden genoeg.

Hallo,

ik heb hem doorgemeten.
Op weerstandmeten doet hij niets, op diode meten blijft hij de ene kant
op op 1 staan en de andere kant op staat er 1944.
Geen idee wat het precies betekent maar het lijkt mij dat er dus eigenlijk
niet zoveel mis mee is ( of zou er een heel andere waarde moeten staan ?)

Groeten Ingo.

Hoi Ingo,

De diode lijkt het aardig te doen :) , dat hij niets doet op weerstand meten komt denk ik omdat je je meter op een te lage weerstandswaarde hebt staan. Op diodestand werkt het dus wel.

Ik neem aan dat die 1 helemaal links in het display staat, hiermee geeft de meter oneindig aan. Dit klopt want een diode laat maar in één richting door. Als je de meetpennen omdraaid en er 1944 in het scherm staat klopt het ook, in die richting laat de diode wel door. Er lijkt dus niets mis te zijn, 1944 is wel een beetje hoge waarde maar dit kan komen omdat je meet op het printje en dus ook andere componenten meet die op het printplaatje zitten.

Daarom lijkt het mij het slimste om de regelaar even na te laten kijken, als je zelf gaat "knutsellen" kun je nog meer kapot maken :( .

@Ernst,
Het voorbeeld is hierboven gegeven :wink: .

Groetjes Danny.

Danny

Die 1944 is een hoge waarde schrijf je, maar als ik andere onderdelen
meeneem in de meting zou de uitkomst toch lager moeten zijn?
Of is het iets anders dan weerstand wat ik meet ?

Ik denk dat ik de regelaar eerst maar in ga zetten in mijn boot omdat ik
daarin geen rem nodig heb.

Ook heb ik nog twee goede regelaars dus het is niet direct noodzakelijk
dat deze gerepareerd wordt, al zou het wel leuk zijn als het op een eenvoudige manier kon.

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden.

Groeten Ingo.

@Ingo,
Misschien is de diode WEL kapot en meet je juist via de rest van de schakeling. Heb je al met een vergrootglas gekeken of het glas echt gebroken is zolas je dacht?

@Danny,
Zou ik dan toch gelijk hebben :wink: :?:

Aangezien ik in dit draadje niet echt kan helpen, heb ik er tot nu toe het zwijgen toe gedaan (er moet tenslotte brood op de plank komen en dit is echt een geval, dat hier bij de servicedienst thuis hoort). Er moet nu echter wat worden gezegd:
- als de regelaar wordt gebruikt in een toepassing, waar remmen niet belangrijk is, zou ik 'm inderdaad gewoon gebruiken. Er kan tenslotte niets verder stuk gaan en nodeloze reparatiekosten zijn zonde van het geld.
- ga er, zoals door Ernst en Danny al meerdere keren is gezegd, niet zelf aan sleutelen. De kans, dat er meer stuk gaat, is levensgroot aanwezig.
- het desbetreffende component is geen gewone diode, maar een zenerdiode. Uiteraard kan deze stuk zijn en het probleem veroorzaken, maar er is meer kans, dat er wat anders aan de hand is.

Maak dus een afweging of deze regelaar nog een waarde voor je heeft. Als boot-regelaar, die misschien af en toe niet wil remmen, zou ik 'm zelf zonder bezwaren blijven gebruiken. Als 't ie echter weer in een auto moet, zou ik graag zeker willen zijn, dat de rem het altijd doet en zou ik 'm laten repareren. Als direkt-belanghebbende ben ik echter een slechte raadgever, dus denk er nog eens over na...

De regelaar zit inmiddels in mijn boot.

Glas van de diode is kapot, op het plaatje mischien niet goed te zien.
De buitenkant is een beetje roodachtig van kleur, binnenin zit iets koperkleurigs.
Ook met mijn nagel kan ik duidelijk voelen dat er een stuk glas uit is.

Groeten Ingo.

Back