Reportage Indoor precisiekunstvluchtvliegen

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers' gestart door HansL, 6 dec 2013.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.827
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Voor wie wil weten wat indoor precisiekunstvluchtvliegen (F3P) is, deze mooie reportage!

    [URL=" precisievliegen Dinsdag 3 Dec 2013 - YouTube[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.452
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi!
    Er zit steeds minder Depron in die F3P kisten...
    Het lijkt bijna ziniger ze op te bouwen met Depron strips dan ze uit een plaat te freezen...
    (of met lichte balsa strips ;) )

    Wat weegt zo'n F3P kist van Derk v.d. Vecht nog? (contra-prop lijkt nog 'zwaar')
     
  3. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.812
    Die kistjes wegen nog zo'n 80gr inclusief accu :)
     
  4. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.452
    Locatie:
    Nijmegen
    :( wow!
    Werk aan de winkel.
    Eerst eens een lijstje met gewichten e.d. in een sheet smijten.
    Kijken wat er over blijft om het airframe van te maken.
    Mijn 'mini' weegt zonder electronica 5 gram... tot nu toe.
    25 gram totaal hoop ik. (AP03, 2 gram's servo's en 130 mAh 1S Lipo)

    Doos voor vervoer zal zwaarder zijn ;)

    Oh... wat is de spanwijdte/ lengte van een moderne F3P kist?
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2013
  5. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    De Elenor, zoals gevlogen door Derk, heeft een spanwijdte van 93cm en een lengte van 110cm.
    De gebruikte Lantsov Contra-Drive weegt, inclusief beide propellors en motor, 16,3 Gram. Dit is slechts 2 gram meer dan een goede enkele drive, zoals een Glavak motor met propellor.
     
  6. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.452
    Locatie:
    Nijmegen
    thanks!

    Ene Kimmo.... bouwde ook een mooi coaxiaal systeem.
    Soort vrijlopende as en vrijlopende mantel (borstelverbinding naar de regelaar)

    Another coaxial F3P plane - Page 6 - RC Groups
    Is misschien zelfs lower budget te maken met de bekende oranje HK motor....

    (je begrijpt F3P interesseert me, maar ik ga er nog geen sommen geld in steken...)
     
  7. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    Je linkje verwijst naar de Glavak contra-drive, welke vanwege het hoge gewicht, 24 Gram incl. propellors, nu wat op de achtergrond is geraakt in F3P land. De Kimmo drive, met zijn herrie producerende tandwielen, lijkt inmiddels ook alweer zijn langste tijd te hebben gehad.
     
  8. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.452
    Locatie:
    Nijmegen
    ...OK bij F3P staat de ontwikkeling dus ook niet stil....
    Ik moet die dingen eerst maar een zonder de knie krijgen zonder competitief te willen zijn...
    Maar wel mooi om te zien wat er allemaal verzonnen wordt.
     
  9. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    Overigens kan men ook nog steeds met een goedkope enkel drive met 1 propellor goed meekomen.
     
  10. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.452
    Locatie:
    Nijmegen
    phew! ;)
    Maakt een coax-drive het hooveren (veel) eenvoudiger?
     
  11. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Het voordeel van de contra drive is natuurlijk dat je geen koppel hebt. Hoveren met een enkel drive betekent dat je altijd iets rechts rolroer moet geven, ander ga je torquen. Nu is hoveren geen figuur maar torque rollen wel weer. M.a.w.daar helpt een contra drive dus niks aan.

    Het grootste voordeel van de contra-drive moet gezocht worden in de afwezigheid van het propellor "P"effect waardoor het makkelijker is om strak rechtuit te vliegen, zowel rechtop als in rugvlucht.

    Dat "P" effect ontstaat doordat de modellen zeer langzaam vliegen waardoor altijd met een verhoogde invals hoek moet worden gevlogen. Hierdoor krijgt het de propellor aan de rechter kant van de draaibeweging een hogere invalshoek dan in het linker deel van de draaibeweging, waardoor het model naar links zal willen trekken. Dit is niet te compenseren met trimming of side thrust daar het model in rugvucht nog steeds naar links zal afwijken terwijl de trimming of side thrust in rugvlucht zijn omgekeerd. Bij de contra-drive is dit "P" effect afwezig daar de verchillende draairichting van de propellors elkaar opheffen.
     
  12. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.452
    Locatie:
    Nijmegen
    Helder en duidelijk. Thanks!
     
  13. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.827
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Wat ik me nog steeds afvraag is of je nu (in geval van een enkel drive) best wel sidethrust én downthrust geeft, of geen, of enkel sidetrust.
    Ik dacht dat je torque niet kon compenseren met sidethrust alleen.

    Mijn trage rolls zijn niet altijd mooi axiaal... of ligt dat aan coupling (of gewoon aan mijn stuurmanskunsten)
     
  14. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    In het geval van een enkel drive aandrijving heb je wel enige side thrust nodig. De hoeveelheid hangt sterk van het model af. Door de spiraalvormige afstroming van de propwash ontstaat ook vaak een slippend effect naar links. Dit effect keert in richting echter om bij rugvlucht en kan zo effectief met side thrust worden bestreden. In zijn algemeenheid kun je zeggen dat het model over voldoende side thrust beschikt als het rudder volledig in neutraal getrimmed kan blijven, dan heb je bij lastwisselingen geen rudder effecten. Downthrust heb je nooit nodig bij shockflyers, het aangrijpingspunt van de weerstand licht meestal iets onder de thrustlijn, waardoor je hooguit een fractie upthrust kunt gebruiken. Een "wokkel" in een rol kan verschillende oorzaken hebben, behalve stuurmanskunst spelen nog enkele faktoren mee zoals rolroer aansturing en verticale zwaartepunt etc. Het is niet mogelijk om hier vandaan daar een goed antwoord op te geven.
     
  15. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.827
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Wie weet, misschien eens op een van de volgende F3P wedstrijden in België of Nederland.
     
  16. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    Echt leuk deze reportage en vooral een uitstekende promotie van onze mooie hobby :thumbsup: :D.
     

Deel Deze Pagina