Republic F84F Thunderstreak 1/6

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 4 dec 2019.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ondertussen ook de mal voor de neusband gedraaid, deze hadden we nog niet.
    Deze heb ik gedraaid uit pom-c, simpelweg omdat ik toevallig nog wat had liggen. Had ook van aluminium gemaakt kunnen worden.
    Afgeleverd bij Marijn en die maakt er een rubberen band van, geheim van de smid.....:rolleyes:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Kunnen we binnenkort langzamerhand aan de neuspoot beginnen.
     
  2. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.613
    Locatie:
    noord holland
    Mooi werk weer!
    Neuspoot heeft ook leuke uitdagingen, nogal wat tierelantijntjes eraan, lampjes, veren, spatbordje...
    Ben benieuwd!
     
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.408
    Locatie:
    nuenen
    Prachtig!
    Hoe draai je zo mooi rond op een conventionele draaibank?
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dank je, inderdaad leuke accessoires op die voorpoot, deze zijn erg karakteristiek en kan je niet omheen. Heb het meeste al opgetekend, binnenkort maar eens beginnen met beeldhouwen!
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ik teken op Autocat (Kan ook op velletje papier tekenen wat ik vroeger deed) eerst de radius en dan stapjes van buiten naar binnen van 0,5 of 0,25, hangt van radius en materiaal af. Dan kan je in Autocad heel eenvoudig al deze stapjes in afstand meten en dat draai je dan precies op de draaibank. Stapje 0,25 naar binnen en dan de afstand naar links draaien, weer stapje 0,25 naar binnen en weer de afgetekende afstand,...etc. Nu heb je in ieder geval exact de radius, nu kan je met een bijtel voorzichtig de hoekjes er af draaien, met een beetje oefenen en handigheid gaat dat zó. Daarna nog met schuurpapier 120, 240, 400 en klaar!

    [​IMG]

    Hieronder hetzelfde zoals ik ze ook bij mijn straalmotoren doe, in dit geval de compressor radius die heel nauwkeurig moet zijn natuurlijk.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    strutter en femmo vinden dit leuk.
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.408
    Locatie:
    nuenen
    super!
    had ik niet bedacht.....(werktechnisch gooien we alles op de 5-asser, daar wordt je denk-lui van)
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Zuidelijk
    :rofl:
     
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Zuidelijk
    Mondjesmaat verder met de vleugels, voorlijst er op gelijmd van 10mm dik balsa en alvast glad geschuurd. Radius profiel doe ik pas als laatste zodat deze niet kan beschadigen. Alle koolstof vleugelpennen vastgelijmd en ook de wortel en tip profielen gezaagd en vast gelijmd. Morgen overtollige lijm weg schuren (Epoxy en flinke dot microballoons) en dan kunnen we zo langzamerhand voorbereiden voor het glassen met G4. Pas daarna ga ik de flaps en ailerons weer uitsnijden.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ondertussen ook begonnen aan de neuspoot. Flink stuk blok aluminium klein krijgen, zagen en frezen;
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En verder op profiel frezen...lijkt nog nergens op maar dat komt goed!:cool:
    [​IMG]

    Ook alvast af en toe cockpit uitwerken en schietstoel. Open en dicht scharnier mechaniek en geometrie getekend, dat wil ik later met een servo laten bewegen. Voorlopig nog niet aan de beurt maar het doet goed om er vast over na te denken wat ik straks allemaal nodig heb.
    [​IMG]
     
    jve, E.hof, Rene Neefe en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.967
    Locatie:
    Den Haag
    Wat houdt je tegen? :banana:
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Zuidelijk
    Verder vliegen zonder piloot.....,leg dát maar eens uit aan de jury :rofl:
     
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.020
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    pilot ejection laten volgen door een realistische crash, inclusief vuurbal?
     
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.020
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  13. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Ook voor een juist uitgevoerde crash krijg je geen punten. Tijdens F4C WK op Deelen hadden we een Mosquito waarbij de hoofdligger brak na reparatie (we positief belast getest maar niet negatief). Dus tijdens het figuur 'Roll' brak deze toen de kist op de rug lag. De echte was ook gecrashed door een gebroken hoofdligger.

    Gerald, hoe ga je de besturing van de neuspoot doen. Ik zie een control hoorn maar hoe los je dit op in de rest van de poot.
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Ray, kom ik later nog op terug, ik twijfel nog tussen 2 methodes. De echte heeft geen neus besturing, er werd gestuurd door middel van differentieel remmen. Lijkt mij erg bokkig. Ik moet dus iets sturends verzinnen zonder dat je het ziet.
     
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ja, dat was wel een verhaal zeg! Zal ze niet nog een keer gebeuren, ik denk dat alle "plezier" ritjes even uitgesteld zijn....:rolleyes:

    De Streak had trouwens niet eens een tweede stoel, er bestond helemaal geen tweezitter zoals de F16 en F104 starfighter dat wél hadden. Kan je voorstellen, kom je net uit de elementaire vliegopleiding, moet je meteen zónder simulator gaan vliegen met een high-performance jet! :eek:

    Het enige wat ze hadden waren soort van taxi trainers. Dan hingen ze aan de linker kant een bakje met een stoel aan de cockpit rand waar een instructeur kon zitten (hangen). Zo konden ze samen de eerste taxi training doen en nog wat procedures doornemen zoals je op de foto hieronder kan zien.
    De nieuwe piloot zijn allereerste take-off in de Thunderstreak is gelijk zijn solo, niemand die hem kan helpen, spannend voor zo'n eerste keer.

    Best wel een hachelijke onderneming lijkt me;
    [​IMG]

    Mooie foto trouwens van een operationele F84F, die zijn er niet zo heel veel in kleur uit die tijd.

    Grt,
    Gerald
     
    nico v kooten en Bart83 vinden dit leuk.
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.725
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooie foto Gerald! Wat een andere tijd, de instructeur hangend aan een bakje :)

    Mvg,

    Bart
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  17. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    :DWat kan er meer fout gaan:D.

    Mijn Pa was Crew-chief van de TP-8 bij 306 (Thunderflash) in 1959-1960 en . Ook daar was het verkeerd bedienen van een hendeltje een probleem. De parking-brake zat naast de drag-chute hendel. Dus tijdens de eerst landing gebeurde het dat een piloot aan de hendel van de parking-brake trok terwijl hij net aan de baan stond:stout:. Resultaat was banden en velgen tot aan de assen weggesleten. Was waarschijnlijk niet gebeurt als ze toen konden oefenen op de sim.

    Overigens waren ze niet geheel groentjes. Opleiding op de T-33.

    Wel een verhaal van de stokbrood vreters.
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  18. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.613
    Locatie:
    noord holland
    Tegenwoordig is het weer zo. Ook van de F-35 zijn er geen twee zitters. Alleen beschikken we tegenwoordig wel over super goede simulatoren...
     
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dat dan weer wel.
     
  20. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Zuidelijk
    Leuk verhaal! De cockpits van toen waren ook nog niet zo ergonomisch bedacht, dat hele woord bestond toen nog niet! :)
    Veel ongelukken uit die tijd werden vaak als "pilot error" afgeschilderd, later kwamen ze erachter dat er veel te voorkomen was met wat ergonomie en betere procedures en betere checklijsten.

    Wat ik begrepen heb was de Streak vrij snel in elkaar geknutseld en iets té vroeg op de markt gebracht, waarschijnlijk gepushed door de koude oorlog. Er zaten blijkbaar behoorlijk veel kinderziektes in en weinig redundancy op de systemen zodat er nog wel eens wat uitviel. Zo waren de motor en onderstel vrij zwakke schakels.

    Ze stonden er blijkbaar wel vaker bij zoals hieronder, door de neuspoot gezakt...hopelijk heb ik daar iets minder last van! :D
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina