RES-Dart

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bdoets, 14 mrt 2017.

  1. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
  2. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Wingletbevestiging. Ondanks zelfde diameter en draad, pakt alleen het metalen boutje de draad in de rib maar een nylon boutje niet. Voor invliegen zal t niet kritisch zijn, ik ga er van uit dat de draad in de loop der tijd opruimt en nylon boutje wel grijpt. Dan ook tde boutkop verzinken, voor nóg meer efficiënt vliegen dan ik nu van t apparaat verwacht, gelet op berichten op fora. IMG_20190818_134846915.jpeg

    Sent from my Moto G (5) Plus using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als je nylon boutje niet grijp in de draad gaat dat zeker niet beter worden ? is je nylon boutje misschien iets korter dan de metalen ?
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Bij mij zit de winglet op twee carbon pennetjes van 2mm en wordt vastgehouden door een stukje tape over de naad. Afgekeken van mijn Pulsar.
     
  5. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ga de draad er in tappen met een tappertje, tot die tijd met de metalen boutjes. Tapen heb ik ook overwogen, maar vind dat onhandig. De nylon boutjes zijn lang genoeg.

    Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
     
  6. Robert O

    Robert O

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    50
    Mooi kistje. Staat wel boven aan mijn verlanglijstje, al is de bouw volgens mij nog best ingewikkeld als ik het zo lees.

    Ik wil hem dan als puur zweef gaan vliegen, elastiek start en slepen.

    Is de daalsnelheid echt zo uitzonderlijk goed als het lijkt?
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Om je de waarheid te zeggen kan ik dat niet bevestigen of ontkennen... heb het toestel nauwelijks gevlogen en ben zijn opvolger aan het bouwen...
    Elastiekstart lijkt me spannend, redelijk fragiele vleugelverbinder.
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    In de handen van een redelijk ervaren bouwer en met de juiste afstelling (m.n CG) en in de handen van een goede piloot, één met een scherp oog voor plekken waar de lucht wel ‘s omhoog zou kunnen gaan, presteert dit toestel idd uitzonderlijk goed als het gaat om daalsnelheid. Eerlijk is eerlijk, voor deze use-case is het toestel ook ontwikkeld. Idd puur zweef, want zodra je gaat elektrificeren knabbel je al weer iets van het uitzonderlijke prestatie-vermogen af.

    Voordeel van dit model tov ene met staart moge duidelijk zijn... dankzij kleine draaicirkel kan ook een klein thermiekbelletje goed uitgenut worden. Tevens wordt thermiek beter geregistreerd.

    Er is iemand die dit model vliegklaar op 480gr heeft weten te reduceren. De impact op de vliegprestaties (thermiek) is enorm. Onder 450gr bouwen heeft volgens de constructeur geen zin.
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2020
  9. Robert O

    Robert O

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    50
    Aaa interesant wat voor opvolger ben je aan het bouwen?

    Elastiekstart kom je redelijk wat tegen op youtube en er zit tenslotte een haak op. Als ik dan een 30 a 50 meter kan halen zou al prima zijn.
    Filmpje
    Maar daarbij wil ik er dan ook een sleephaak in maken.


    Dank voor de info klinkt goed.
    Ik ben geen hele ervaren bouwer maar heb eventueel wel de ondersteuning van 1 en dan met de bouwverslagen komt het vast goed.
    Binnenkort maar eens een order plaatsen :)
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Denk ook aan lichtgewicht covering... de ene ora-light is de andere niet.
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    《Aaa interesant wat voor opvolger ben je aan het bouwen?》

    De Up2you van Redesign. Heb er een soort beknopt bouwverslag van hier op het Forum.
     
  12. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Paar weken terug Maiden gedaan, door ervaren nuri-clubgenoot. Toestel dolfijnde flink, veel up nodig en lood in de neus nodig. De spoilers sloten niet mooi aan. Punten opgelost, en verder ingevlogen. Nog meer up nodig, CG goed, ging mooi glijden maar na bijna stilvallen met grote glijhoek hard vliegen. Kan dat komen aan ets teveel up / CG nog niet helemaal goed is?
     
  13. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Laatste hoogstartelastiek ging mis: brak uit op ca 3m hoogte en hard de grond in. Vlrugeltip gekraakt, rompje ook, winglets afgeknapt en linker gekraakt. Blijkt toch reparabel.
     
  14. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Schadefoto's IMG_20200508_114319382.jpeg IMG_20200508_114502762.jpeg IMG_20200508_114527810.jpeg IMG_20200510_103610043.jpeg
     
  15. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Relaratiefoto's IMG_20200510_150156020.jpeg IMG_20200510_151915947.jpeg IMG_20200510_165103353.jpeg IMG_20200510_162603484.jpeg IMG_20200510_162640740.jpeg IMG_20200510_165137998.jpeg IMG_20200510_171358296.jpeg IMG_20200510_165620708.jpeg IMG_20200510_165635093.jpeg IMG_20200510_165657142.jpeg
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Gelukkig repareer je en geef je niet op. Er is veel over dit toestel bekend, zoals ideale CG-range en stand elevons. Toch maar even checken.... Dit toestel zou uit de hand al indrukwekkende vluchttijden moeten kunnen neerzetten...

    Vragen:
    1. Heb je expo? Zo ja, staat deze de goede kant op? Bij Futaba-zenders moet je negatief getal invullen voor expo als je de uitslagen in het beginstuk wilt dempen!
    2. Waar zat bij de laatste vlucht ongeveer de CG? Let op, CG staat in handleiding gemeten vanaf achterlijst vleugel (in het midden uiteraard).
    3. En zat het haakje voor hoogstart achter de CG?

    (12 mei '20 even geedit op desktop, dat gaat wat makkelijker als op de laptop, vandaar)
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2020
  17. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Dag Eric, dank voor t meedenken! Expo gaat de goede kant op. Ik vlieg Taranis. CG was cfrm handleiding, gemeten vanaf TE naar voren. Onze club-Nuri-experts vermoedden dat starthaak te ver naar achteren stond voor de spanning op de lijn. Dat vind ik een erg aannemelijke hypothese, omdat bij toenemende lijnspanning, het toestel steeds wat meer uitbrak. Dat weet ik toen aan niet helemáál recht tegen de wind in starten. Conform handleiding heb ik ingevlogen in thermiekstand. Andere hypothese is dat ik met meer down moet vertrekken / later up-trekken. Ook vleugellen en vleugel zijn nu hersteld, ready for remaiden. Dacht ik. De besturing gaf geen sjoege. Blijkt er breuk in accuverbi dinfskabektje te zitten. Ook reparabel Dit weekend mik ik remaiden te doen, als t ff lukt met nuri-genoot, met zijn RESDart erbij
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  18. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Laatste reparaties en ter afsluiting t gebreukte kabeltje IMG_20200519_215540_873.jpeg IMG_20200520_200120_754.jpeg IMG_20200520_190709_873.jpeg IMG_20200520_200158_900.jpeg IMG_20200520_200215_725.jpeg IMG_20200520_205311_140.jpeg IMG_20200521_124017_668.jpeg
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    En de RESDart vliegt weer! 1590521094291.jpeg
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Help...​
    Ik heb mijn ResDart gebouwd zonder hoogstarthaak, omdat ik ervan uit ging dat hij óf met motor zou vliegen, óf op de Huckepack van mijn club. Nou wil de club volgend weekend opeens een RES clubwedstrijd houden...
    Ik zou nu dus graag willen weten waar exact de hoogstarthaak van de Dart moet zitten, mogelijk krijg ik het dan voor mekaar om er een haak onder te improviseren?!
    Ik heb nog een alternatief, maar ook die is niet helemaal voorzien op deze situatie, dus voorlopig probeer ik ze allebei voor te bereiden...
     
    eric_laermans vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina