Leuke klasse en momenteel bouwtijd volop, dus mij op de markt aan het orienteren. Ook veel tijd om te zoeken overigens. Oog viel op de VIANA-RES, filmpjes op youtube te vinden. Word gebouwd in Slowakije door Carol Schiba van o.a. de Orla F5J. Na een leuk contact wat foto's toegestuurd gekregen, hang ik even aan. Wat natuurlijk opvalt zijn een aantal 3D geprinte onderdelen, waarbij m.n. de overgang buis-kielvlak-stabilo opvalt. Op rc-network is momenteel een discussie gaande over (natuurlijk) de regels: http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/785365-3D-gedruckte-teile. Voor beide meningen in deze discussie kan ik argumenten verzinnen, van puur de regels, tot maakt niks uit. Mijn vraag: krijg ik gezeur wanneer ik hiermee op een NL wedstrijd (voor de lol) verschijn? Groet Johnny
Hoi Johnny, Ik denk het niet tenzij je ons het snot voor de ogen vliegt . Ooit hebben we geroepen dat we in NL terug willen naar helemaal houtbouw en daardoor een instapklasse worden/blijven. Nu is carbon beperkt toegelaten, dit carbon zou je dan ook kunnen vervangen door 3D-printmateriaal. Het hoofdbestandsdeel moet wel hout blijven. Hopelijk snel tot op een wedstrijdje (met zeker veel lol). Groeten, Willem
Ik ben niet zo goed in de regeltjes, het is nog steeds een kistje met veel hout. De 2 delige vleugel spreekt mij wel aan incl. de eenvoud om ballast toe te voegen. Lekker gaan bouwen zou ik zeggen. Wat kost die? (Hollandse vraag...)
Goh, eindelijk reuring, ik was al even bang de RES gemeenschap tot op het bot beledigd te hebben Fijne reacties tot dusverre, maar een nee mag ook, bouw ik volgens de regels. Door clubgenoot Rob (zie open source RES) was ik op zoek naar een RES-kistje dat een beetje afstand wil maken, slanke lijn, inderdaad 2 delige vleugel en niet iedereen (al) heeft (kan ik bij wanprestatie de kist nog de schuld geven). Oog viel toen hierop. Maar eerlijk is eerlijk, keek wel vreemd op van de 3D geprinte delen; dat had ik op de spaarzame youtube filmpjes niet gezien. Aantal lijken me volkomen onzinnig overigens, maar de pre-fab staart partij is wel handig om gelijk de instelhoek heel behoorlijk te hebben. De lopende discussie bij onze oosterburen heb ik dan ook een beetje gevoed mede ingegeven door de bouwer, die stelde er zijn (nog) geen internationale regels en in Slowakije maken we er geen punt van want de kist vliegt er niet beter door. Inmiddels is ie wat minder blijmoedig vrees ik...... Voor zover ik op de foto's heb kunnen zien is de vleugel 100% hout. Over de bouwer gesproken, via wat google werk gevonden: karol Chyba. Keer voor en achternaam om, voeg een punt in het midden toe en je hebt zijn gmail adres. Hij levert 2 versies, licht en normaal. Verschil zit 'm in de houtkeuze en de aansturing van de roeren. De kit kost 135 euro. Ik heb beide versies besteld zodat ik deze zomer als we toch thuis zijn lekker wat te bouwen heb. Folieen hoop ik dit decennium af te ronden (gruwelijk hekel aan, kan er dan ook helemaal niks van). Levering van de doosjes is voorzien voor eind volgende week. Zal maar niet aanbieden wat foto's te maken. Groet Johnny
Staat het niet gewoon duidelijk in het f3res regelement? Het gaat niet om de aansturing en ook niet om de staartbuis of vleugel verbinder. Lijkt me dus dat het volgens de regels niet mag. Hoe daar vervolgens mee omgegaan wordt is vraag 2, maar goed. Ik zou de betreffende onderdelen vervangen door hout en hem gewoon reglementair maken. Als je tenminste wedstrijd wilt vliegen.
Ik ben benieuwd naar de bouw. Als je carbon vervangt door geprint materiaal dan lijkt me dat geen probleem. Het gaat om de verhouding zoals ook de verhouding hout/carbon. Succes met de bouw!