Rescue boot Pvc

Omdat laatst mijn Mystic mij in de steek liet op open water heb ik besloten een rescue boot te maken.

Het idee is om van Pvc buis een U vorm te maken met achterin een klein setupje voor roer en motor.

Het dient alleen voor het ophalen van de boot.

Hierbij alvast een tekening.
2898nz8.jpg

Misschien een idee, ik gebruikte vroeger een oude werphengel met stuk (je) lood aan de lijn, dat ging prima.
Ammo

Dus pvc een pvc boot, ja kan goed. Alleen kan je lassen en heb je de spullen om dat te doen? want met een lijmpistool gaat het je waarschijnlijk niet lukken om het mooi te doen. Ik neig meer naar een schuime versie. Je snijd hem uit. Evt wat gewichtjes erin zodat de wind hem minder makkelijk pakt. Lijkt me iets makkelijker dan een aantal meter pvc buis en plaat te kopen die je dan nog moet lassen.......

Ik heb ook al eens ergens een rescue gezien die door meerdere kan worden gebruikt. In plaats van een U-vorm werd het een H waar dan een andere boot achter in kan varen om de andere boot op te halen. Ook heb ik al eens een S-vorm gezien. De ene boot vaart dan in de ene kom en zet je met een bandje of touwtje vast en kan dan langszij een andere boot varen om deze op te pikken.

Zeker in verenigingsverband of als je vaker met meerdere vaart is dat een goedkope en goed werkende oplossing.

Groeten, Ron

Het is alleen pvc wat ik ga gebruiken. Er komt geen plaat overheen! Als je hem goed lijmt en dan dicht kit gebeurt er niks mee!

je moet eens aan mark (actief in het duikboten forum) vragen welke lijm hij gebruikt, hij maakt "stroepen" van pvc buizen. en die kunnen toch wel diep duiken hoor!

PVC buizen kan je koppelen met moffen die je gewoon bij de bouwmarkt haalt, en lijmen met Hard PVC lijm. Zijn ook T- en hoekstukken te krijgen, en als ik het goed zie wil Henri dat ook doen. Gaat volgens mij prima, maar ik zou wel zorgen voor voldoende mogelijkheden om bij je apparatuur te komen.

Of een bootje van deze vorm een beetje fatsoenlijk vaart is een tweede, daar durf ik niets over te zeggen.

Wat misschien ook een optie is, is om niet de U-vorm zelfstandig varend te maken, maar een Springer Tug te bouwen, waar de U-vorm op vast kan worden gezet. Heb je iets waar je ook plezier mee kan hebben als er geen boten gered hoeven te worden, en het oogt ook een stuk fraaier.

Helemaal mee eens! Wij gaan ook zo'n constructie bouwen om onze Springer Multi Tug. Het bootje is eenvoudig en redelijk snel te bouwen. Zie het bouwverslag: springer-multi-tug Een aanrader om te bouwen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind de H vorm wat dat betreft een goed idee, die is volgens mij nog makkelijker met diverse boten te gebruiken. Vind ik een goed idee icm een sleper of springer of wat ook dat kracht en manouvreerbaarheid bij lage snelheid heeft.

VrGr,

Theo

Voor Vaargroep Flevoland heb ik een hoekige S-vorm gemaakt van pvc-buis met daaromheen isolatieschuim voor verwarmingspijp.
Een (willekeurige) boot in het ene einde van de S, zodat het andere einde zich naast en een stukje achter de "reddingsboot" bevindt.
De gestrande boot opvangen in het andere einde, naar de kant varen en klaar.

Maar dat is alleen te doen als je met meerdere schepen bent.

Ik denk dat die PVC-frietvork (pardon voor de term) niet zo best gaat varen.
Aan de voorzijde bijzonder windgevoelig, tenzij dat je de voorzijde ook gaat verzwaren.
Zet er in ieder geval een torquemotor in met een fatsoenlijke werkschroef.
Geen speed-ding, want dan kun je net zo goed je ampere's meteen in het water fl*kkeren...

Back