Reserection eigenbouw

Discussie in 'F3-RES' gestart door specialpainter.nl, 1 mrt 2018.

  1. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Jeroen Kole en ikzelf hadden het idee om zelf een kistje te maken voor de res klasse. Na wat gebabbel over de te gebruiken profielen hadden we nog even contact via de sociale media. Heeft ie toch een complete kit ontworpen! Zie hier het resultaat van het prototype, op een paar heel kleine dingetjes na paste alles perfect. Dat Jeroen alles had gefreesd en werkelijk overal aan had gedacht was een luxe die ik niet ken met het bouwen;)

    Geen idee hoe goed of slecht ze zal presteren, waarschijnlijk vliegt ze wat sneller dan de gangbare modellen in deze klasse, we hebben een vrij dun profiel uitgezocht.

    Nu bespannen en de romp lakken. ;) reserection.jpg
     
    Jan Weststrate, serge pot, tjarko en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Spanwijdte , gewicht ? Kan die ook met motor ?
     
  3. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    de res klasse zwevers zijn 2 meter span, zonder motor;) gewicht weet ik nog niet, ik schat 500 gram, ik hoop op 400.
     
  4. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Ziet er erg mooi vintage jaren '30 uit met die vleugel lay-out en klassieke staart. Zo te zien een pendelstabilo. Wat voor folie ga je gebruiken?

    Klopt het dat ie geen spoiler heeft? Dan zou je hem eigenlijk Re-erection moeten noemen :koud:
     
  5. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    ja, uuuuh, die moet ik nog maken, bedankt voor de reminder;)..........er komen er 2 op, op beide vleugelhelften 1. Folie twijfel ik erg over; oorspronkelijk idee is om ouderwets tissue en spanlak te gebruiken. maar dunne witte folie is ook een optie. makkelijk te verkrijgen en mee te werken. alleen qua looks is er niets wat die oude look zo mooi weergeeft als papier met spanlak.....lastig,lastig.......;)
     
    tjarko, Vink en J.B vinden dit leuk.
  6. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Ja dat vroeg ik me ook al af... hoe de antieke stijl te behouden zonder hem te zwaar of te gevoelig te maken. Misschien niet de allermooiste oplossing maar wel een praktische: mijn Elf DLG was uitgevoerd in half transparant wit Oralight folie en daar kon je erg mooi de constructie doorheen zien, vooral in de lucht met zon erop. Ik kan me voorstellen dat zoiets met misschien een contrasterende bies of gekleurde tippen best mooi kan zijn.
     
  7. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Mijn persoonlijke ervaringen met japans zijdepapier en "dope" zijn altijd zeer goed gelukt en meer vintage kan je niet krijgen . Qua gewicht viel dat altijd super mee . Ik heb er een "Demoislle " van SIG en de Thiger mother van Hacker allebei de vleugels mee gedaan en de romp ook van de tiger moth en voor mijn part zelfs makkelijker dan oracover .
    P8120001.JPG
    [​IMG]
     
    tjarko vindt dit leuk.
  8. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    juist, jij snapt het;) dat is de look;) en idd, mijn ervaring is ook dat het gewicht reuze meevalt. het is gewoon wat meer werk;) ff kijken waar ik zulke lappen tissue snel kan krijgen......
     
  9. reing

    reing

    Lid geworden:
    23 aug 2012
    Berichten:
    46
    Locatie:
    midden NL (Utr. Heuvelrug)
    Tissue: Niet lang geleden nog in Waalwijk....
    (En inderdaad, top: prachtig model, een welkom uiterlijk in toch veel gelijkvormigheid), ben benieuwd naar vliegervaringen.
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    "reserection (google dat maar eens :)) eigenbouw" ?!?!

    Maar het vliegtuig is wel een heel mooi project :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2018
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  11. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Prachtige look met dat tissue en zijdepapier! Mooi ook dat het niet zoveel meer weegt dan filmbespanning.
     
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    jve vindt dit leuk.
  13. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Die gedachten had ik ook Nico, ben benieuwd.
    Groet, Willem
     
  14. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    bird of time.....liever niet;) Ik hoop binnen niet al te lange tijd de maiden te kunnen doen, geen idee hoe ze gaat vliegen in vergelijking met de reeds bekende modellen. Als t ding mooi vliegt en er is voldoende animo kan er wellicht wel een kit van komen. Eerst maar's vliegen;)
     
    jve vindt dit leuk.
  15. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Prachtig! Gefeliciteerd Jeroen en Vincent!
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  16. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Klopt helemaal;) thanx voor je tip.

    op mijn zoektocht om mooi spanpapier/zijdepapier/tissue voor mijn res-project te bemachtigen ben ik uiteindelijk bij de hobby inn in Waalwijk beland. en idd, keurig witte vellen in 2 diktes, ik hou het op dik en dun;) prima voor mijn project, wat zwaar voo . r het kleinere indoor werk. De medewerker gaf aan dat voorlopig te blijven verkopen omdat er voldoende vraag naar is. top, heb gelijk voor de volgende projecten ingeslagen, je weet maar nooit;)
     
    renetl50 en Vink vinden dit leuk.
  17. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Inmiddels is de Reserection bekleed en bijna klaar. een nieuw kielvlak is in de maak, de oude was n beetje krom getrokken door t spanlakken;) ook de remkleppen geven wat extra werk, een eerder foutje tijdens het installeren vd stang die de klep aanstuurt blijft me maar achtervolgen, met als resultaat dat alles ff los moet en dan in de juiste stand gezekerd moet worden. Hopelijk sluiten ze dan ook de laatste mm. Romp heeft inmiddels een bruine houtkleur voorzien van een laagje blanke lak, evenals de voorlijst van de vleugel en stabilo.
    Gewicht voelt redelijk heftig, maar ik heb nog niets gewogen.....

    Nog even en ze kan de lucht in, inmiddels mooi stuk rubber van Jorn B. gekregen, dus een startlijntje is ook id maak;)
     
  18. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
  19. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    sorry voor de overvloed aan foto's, er ging iets fout, dubbel, of dubbelfout;)
     
  20. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Echt heel mooi geworden. Minimoa 2.0
     

Deel Deze Pagina