Resetten Lama4

Goede avond!

Al lange tijd ben ik bezoeker op dit forum, echter zojuist pas geregistreerd want ik zit nu met een probleem waar ik helaas niet zelf meer uitkom.

Ik ben in het bezit van een Lama 4, dit was mijn eerste aanraking met het vliegen van een helikopter.

Echter is het me tot nu toe nooit gelukt om een stabiele hover te krijgen met deze heli, ik kan wel hoveren maar dit vraagt een vrij constante input (geen kleine bij sturingen, maar echt grote slagen)

om dit probleem op te lossen ben ik dan ook het web opgedoken en ben ik gaan rommelen met de instellingen. helaas leid dit dan nu ook naar mijn probleem, ik heb zoveel gerommeld dat ik de heli vrijwel onbestuurbaar heb gemaakt!

Inmiddels heb ik alle trim settings behalve the throttle weer in het midden gezet. daarnaast heb ik de gain en proportional ook al in het midden gezet.

het probleem zit in de verbindingen met de swashplate (dacht ik)
ik heb de koppelingen langer / korter gemaakt met de hoop dat
hiermee een redelijke hover gerealiseerd kon worden echter werdt het steeds erger en ben ik nu mijn 'midden' stand kwijt en krijg ik het niet voor elkaar om deze stand weer terug te vinden.

alle aanpassingen die ik tot nu toe heb geprobeerd heb ik gedaan met volle accu.

Ik hoop dat jullie mij hier verder mee kunnen helpen!

Alvast bedankt

Je moet de lengte van de servostangetjes zodanig afstellen dat, bij neutraal afgestelde trims op de zender, de swashplate volledig horizontaal staat. Verder moet je er op letten dat de 4 schakelaartjes op de zender goed staan ingesteld en de servo's op de juiste kanalen van de ontvanger zitten.

In onderstaande link kun je veel info vinden over de gyro instelling etc. van de Lama.

gyro-lama-v3-afstellen

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor je reactie, gelukkig is het inmiddels gelukt om de heli weer onder controle te krijgen.

Het bleek dat ik de verkeerde kant probeerde aftestellen voor links / rechts.
hierdoor deed de heli natuurlijk niet wat ik verwachte.

onderstaande afbeelding gaf een hoop inzicht, en na 10 minuten was het probleem vrijwel opgelost

image1.png

Het probleem is opgelost, bedankt!

Back