Resin printen

Discussie in '3D Printen' gestart door Vale Ouwe, 24 mrt 2022.

  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Voor mij een nieuw hoofdstuk in het 3D-printen en heel benieuwd naar ervaringen en tips.

    Al een paar jaar een happy printer met de Prusa I3. Geheel naar tevredenheid.
    Een Dremel en Anet printer zijn eerder al veroordeeld tot scrapheap.

    De modelbouwer van vandaag doet zichzelf te kort door geen gebruikt te maken van 3D-printer.
    (ook al ingetekend voor de grotere versie die ergens dit jaar uitkomt).

    Maar Resin printen wordt, voor mij, toch weer een nieuwe ervaring.

    Op dit moment staat er een creality ld-006 een eerste experiment te printen van een stukje landingsgestel, ontworpen in Fusion 360.
    Als Slicer heb ik chitubox https://www.chitubox.com/en/indexgebruikt en de firmware voor de printer ververst.
    upload_2022-3-24_19-42-30.png
    Deze resin als eerste keuze: https://primacreator.com/collection...uv-dlp-dlp-resin-tough?variant=31154173968486
    En langzaam (best wel, maar dat geeft niets) verschijnt er inmiddels iets boven het oppervlak.

    Morgen ga ik het resultaat kunnen aanschouwen.
    Lijkt goed, maar ben erg benieuwd.

    Voor het schoonmaken/uitharden heb ik deze klaar staan.
    upload_2022-3-24_19-58-41.png

    Met ook 5 liter Isopropanol.

    Gewoon. met handschoentjes aan, afnemen en dompelen in de "reiniger"?
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik ben er eigenlijk wel heel blij mee en de eerste resultaten mogen er zijn.

    Hieronder 1 van de 4 (de andere 3 worden nu gemaakt) pootjes van een bestuurbaar hoofdlandingsgestel.

    upload_2022-3-31_20-44-2.png

    upload_2022-3-31_20-42-48.png
    Soepel draaiend en toch zonder (merkbare) speling.

    Als bewust onbekwaam resinprinter merk ik al wel wat verschillen t.o.v. PLA.

    Voordelen;
    De "laagjes" zijn dunner. 0,05mm waardoor je een veel gladder oppervlak krijgt.
    Het wordt niet "week" als je het mechanisch (boren, schuren) wil na bewerken, dat gaat prima.

    Nadelen;
    Het resultaat hangt NAT aan de grondplaat en je moet de geprinte onderdelen heel voorzichtig verwijderen (handschoentjes, doekjes, lekbak etc) om (liefst) niet te kliederen.
    Daarna schoonmaken in de alcohol, laten uitwasemen (uurtje of zo), en dan uitharden met UV. Mag geen naam hebben, komt er enkel bij.
    Het riekt wel wat meer. Gelukkig staat de printer dicht bij afzuigpunten.
    Maar het vraagt wel wat meer ruimte dan een "gewone"-printer; handschoentjes, lekbakje, spatel, tangetje, container met alcohol, een printer, een reiniger/uitharder, vuilnisbak....

    Zowel voor- als nadeel;
    Een print duurt best wel lang. De laagjes zijn veel dunner, dus er moeten meer laagjes geprint worden.
    Zo'n pootje hierboven duurt meer dan 8 uur. Al maakt het bij deze printer niet uit of je nu 1 of 4 pootjes print.
    Een laagje duurt lang en er zijn meer laagjes (gelukkig). Een PLA printer print één zo'n pootje veel sneller af, maar bij meerdere pootjes gaat zo'n print juist weer langer duren.

    Voorlopig lijkt dit de printer te worden die het fijne en nette werk zal gaan doen.
     
    Johannes59, Unusual RC en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  3. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ben heel erg benieuwd hoe dit structureel heel gaat blijven, met name de tandwielen als ze gebruikt gaan worden.
    Het resultaat is verbluffend in vergelijk met FDM printen!
     
  4. Cas BTW

    Cas BTW

    Lid geworden:
    30 mrt 2022
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Nederland
    Resin prints zijn uitermate gedetailleerd, maar niet echt geschikt voor functionele doeleinden.
    Resin prints zijn brozer dan 'traditioneel' 3d printen en brokkelt af, ik ben bang dat je tandwielen het niet lang gaan volhouden. Helemaal niet als er een beetje UV licht bij kan komen, dan wordt het alleen maar harder en brozer.

    Verder wil ik je niet bangmaken, maar ga je wel goed om met de gevaarlijke stoffen die je gebruikt?
    Dus masker op (niet zo'n stoffen dingetje wat je bij je printer krijgt maar een netjes gasfilter), gassen ventileren naar buiten, nitril handschoenen aan?
    Gooi ook zeker het afval resin niet zomaar in de goot of vuilbak, pas als je het uit laat harden in de zon of UV licht is het veilig genoeg om weg te gooien.
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    OK. De mate van aftakeling dus goed in de gaten houden.
    Nu wordt zo'n landingsgestel niet continue aan UV blootgesteld en wellicht kan ik de tandwielen nog wat beschermen.
    Bedankt voor de tip.

    Schoonwerken kan nog wel wat beter. Als ik ga schilderen zitten mijn haren als eerste onder, zeg maar.
    Nitril handschoentjes gebruik ik, maar een gasfilter nog niet. Is het echt zo schadelijk?
    Dan mag ik dat wel serieus gaan nemen.

    De printer & reiniger staan vlakbij een WTW-unit, het is niet heel veel werk om deze direct boven de printer te laten afzuigen.
     
  6. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Er worden stappen gemaakt met de kostprijs van deze printers, zover is duidelijk. Een aantal jaren geleden waren deze printers nog erg duur.

    Maar ook op het gebied van de resins zit men niet stil. 5 jaar geleden een test gedaan op mijn toenmalige werk. En inderdaad conclusie print structurele delen die enige sterkte moeten hebben via SLS of FDM.

    Inmiddels is zelfs Lex Verkuijl over op de SLA printer, en behaald verbluffende resultaten met onderdelen die sterk moeten zijn. Zie zijn draagvleugelboot topic hier op het forum.

    Hoe de onderdelen zich over 6 maanden gedragen?
    Destijds ging het uitharden ondanks UV blokkerende verf over het onderdeel toch door. Na een maand of drie waren de onderdelen broos geworden. Bij wat kracht erop gingen ze kapot.

    Daarom volg ik het met grote interesse!
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  7. Cas BTW

    Cas BTW

    Lid geworden:
    30 mrt 2022
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Nederland
    De 'echte' gevaren zijn nog erg onduidelijk. Er is weinig bekend over de long-term gevolgen van gebruik van de verschillende resins. Wel is algemeen bekend dat er vluchtige organische stoffen vrijkomen. Ik print zelf in ieder geval altijd in de schuur met een afzuiginstallatie altijd aan en óók een gasfilter op als ik er bij sta of schoon ga maken.

    Ik weet niet precies hoe jouw WTW installatie is gedaan, maar als dat de lucht terugcirculeert zou ik het niet doen. Het allerbeste is om de gassen direct naar buiten af te zuigen. Ik wil je in ieder geval aanraden om goed te kijken naar mogelijke afzuigingsmogelijkheden.
    Ik heb ook verhalen gelezen op reddit e.d. dat mensen gewoon een waaier aanzetten richting een open raam, maar daar ben ik te paranoide voor. Ik houd het veilig, wat jij belangrijk vindt van de bovenstaande adviezen mag je uiteraard zelf bepalen. Ik ben geen expert, maar dit is in mijn korte ervaring waar ik voor ben gegaan.
     
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Wtw is warmte terug winning

    En dat in frisse lucht, dus zou de lucht niet moeten circuleren

    Gr

    Ariw
     
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Dat klopt. De lucht wordt afgezogen en naar buiten afgevoerd. Tegelijkertijd wordt er verse lucht van buiten aangezogen en naar binnen geblazen. In de Warmte-Terug-Win unit wordt er enige warmte uitgewisseld.

    De eerste fouten zijn al wel gemaakt.

    Een print was deels losgekomen van de "grondplaat" en ik vermoede dat dat veroorzaakt kon zijn door achtergebleven resten in het reservoir.
    Die waren er dus en ik vond het een goed idee om dat gewoon in (boven) de printer even los te maken met een spatel en daarna het "clean" proces uit te voeren.
    Er wordt dan een dunne laag op de bodem gevormd samen met het afval.
    Gisteravond kreeg ik het alsnog niet los en stelde het uit tot vandaag.

    Vanochtend bleek er een kleine beschadiging in de bodem en de resin had een plas gevormd op zowel op de printer als onder de printer.
    (gelukkig heel weinig in de printer).
    Heel veel schoonmaakwerk verder, kon ik de bodem vervangen voor het bijgeleverde reserve exemplaar.

    Dat reserve exemplaar had aan één zijde een beschermfolie met een lipje om het te verwijderen. Dat heb ik gedaan.
    Het verbaasde me dat geen folie aan de andere zijde te verwijderen was (ik zag ik in ieder geval geen lipje). Ik hield het op "budget uit China".

    De volgende print mislukte.
    Zowel op de "grondplaat" als op de bodem had zich wat afgezet, maar gaande het proces werden de wegen gescheiden.
    Na wat schrapen en pulken bleek er toch nog een laag beschermfolie. En daar hecht de print op, wat niet de bedoeling is.

    Voorzichtig deze beschermfolie lossnijden met een scalpel mislukte.
    Deze keer geen rommel omdat ik alles eerst had schoongemaakt.

    Drie setjes van deze release film besteld (week levertijd).
    Morgen kan ik gelukkig bij een club- en forumgenoot en reserve setje ophalen :thumbsup: en kan ik toch verder.
     
    vGenLheftruck_Maarten en Unusual RC vinden dit leuk.
  10. Cas BTW

    Cas BTW

    Lid geworden:
    30 mrt 2022
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Nederland
    Ai, ja daar moet je toch een keer achterkomen. Je hebt enorm geluk gehad dat het niet tijdens een print is gaan lekken, dan kan je schrapen op je scherm.
    FEP is altijd handig om op voorraad te hebben, ik heb altijd 5+ sheets liggen voor de zekerheid.

    Ik kan je aanraden om nooit met een schraper (al is het van plastic) in de tank te gaan pielen, ook niet als een stuk gefaalde print vast zit.
    Betere workflow: stuk oude support pakken (wat je toch al weg moet gooien), op de bodem drukken en tijdens het naar beneden duwen een tank clean of 'kale' exposure doen van ~30 seconden. Je kan dan aan het stuk oude support alle rotzooi in 1x eraf trekken. Even een trucje wat je moet kunnen, maar je kan dan wel een stuk langer met je FEP doen.
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    FEP (zo heet de film in de bodem van het reservoir dus) vandaag vervangen voor een reserve exemplaar van @skycat.
    En natuurlijk gelijk een rondleiding gekregen bij SMT-RC. Daar gebeurd nog veel meer dan enkel RC-werk.

    Ik ben weer met succes aan het printen (en weer opnieuw ontwerpen, maar dat staat hier los van).

    Deze resin gebruik ik nu: https://primacreator.com/collection...uv-dlp-dlp-resin-tough?variant=31154173968486
    upload_2022-4-3_17-38-50.png

    Zou dit beter zijn voor mechanische sterkte? https://reprapworld.nl/sla/resin/merken/esun/hard-stevig-resin-lcd-grijs-1000-g/
    upload_2022-4-3_17-27-10.png

    Wordt vervolgt. :)
     
  12. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Wellicht interessant voor je

     
  13. Nagelbank

    Nagelbank

    Lid geworden:
    2 dec 2021
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Brabant
    Ik zag laast op YouTube dat er tegenwoordig watercureable resin is. Deze schijnt een heel stuk minder te ruiken en ook veel minder voor hoofdpijn of duizeligheid zorgt als je in een gesloten ruimte print.
    Verder is het verstandig dat je je gewone basis veiligheid in acht blijft houden zoals je dat met traditione resin doet.
    Aan de kwaliteit van de prints zie je trouwens geen enkel verschil tussen alcohol en water cureable resin. Alleen het is een stuk goedkoper omdat je niet steeds IPA hoeft aan te schaffen.
    Per liter is de goedkoopste €40 voor 1 liter en de duurste die ik gezien heb €79 voor 1 liter
     
  14. Cas BTW

    Cas BTW

    Lid geworden:
    30 mrt 2022
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Nederland
    Geur zegt niets over de veiligheid. Hoofdpijn en duizeligheid is maar het begin, niemand weet de lange termijn effecten.
    Water washable zegt verder ook niks, het enige verschil is dat je geen IPA hoeft te kopen, maar je moet het alsnog veilig afvoeren bij de milieustraat als chemisch afval.
    Verder is in mijn ervaring water washable lastiger te verwerken, het blijft lang plakkerig en kost mij veel meer tijd en moeite dan de 'normale' grijze resin van Elegoo.
     
  15. Nagelbank

    Nagelbank

    Lid geworden:
    2 dec 2021
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Brabant
    Het was vroeger al bekend bij schilders en schoonmakers dat de dampen uit de oplosmiddelen voor hersenschade kunnen leiden.
    Wat ik wel weet is dat dit soort oplosmiddelen verboden zijn in ons land.
    Maar de industrie zal daar ongetwijfeld een goed alternatief voor bedacht hebben (iets wat net zo schadelijk is maar niet verboden).
    Daarom zei ik ook dat je altijd je basis veiligheid in acht moet houden. Ongeacht welke resin je gebruikt.
    Kijk..... ik ben nu 50 jaar. Ik ga er toch al vanuit dat ik over 30 jaar dement ben. Dus wat het voor mij op lange termijn doet maakt me niet zo heel veel uit. Ik blijf lekker happy printen zoals ik dat nu doen.:p:D
     
    Cas BTW vindt dit leuk.
  16. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    @Vinze , goede link. :thumbsup:

    Het resultaat ziet er uitstekend uit, is prima te bewerken (boren, schuren etc).
    Lijmen schijnt wel een dingetje te zijn, dus ik ben nog op zoek naar een krachtige 405nm penlight.

    Ik moest iets dicht bij de rand groter boren. De boor sloeg vast en direct brak er een stuk uit. Schelpvormige breuk.
    Dus ja, bros is het wel.
    Tip; zorg dat de boor zich niet in kan vreten of gebruik een frees o_O
    Maar je breekt het ook niet zomaar (althans nu nog niet).

    Verder heb ik nog weinig redenen tot klagen, maar ik ben natuurlijk enkel nog aan het leren.

    Om de schadelijke gassen wat tegen te gaan heb ik een aantal actieve kool filters besteld en daar een adapter voor gemaakt (gewoon in PLA).

    Mocht iemand belang hebben bij de STL-file; laat maar weten.

    upload_2022-4-11_19-41-34.png

    upload_2022-4-11_20-7-4.png

    De bedoeling was om deze enkel aan de achterzijde te plaatsen (de "uitblaas").
    Echter door de hier extra opgewekte weerstand gaat het nu ook circuleren bij de inlaat-openingen.
    Ik ga voorlopig voor de simpele oplossing en maak voor zowel de linker als rechterzijde een adapter met elk één enkele filter.
    Dan kijk ik later wel of ik de circulatie voldoende (stofzuiger aansluiten op de gefilterde afzuig?) kan forceren om zo doende de inlaat gewoon vrij te houden.

    Na het printen kan ik heel eenvoudig de filters uitnemen en bewaren in een ziplock-zakje, zo dat ze langer actief blijven.

    Hoe kun je eigenlijk weten of je actieve koolfilters nog voldoende actief zijn?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • clear.png
      clear.png
      Bestandsgrootte:
      137 bytes
      Weergaven:
      76
    Laatst bewerkt: 11 apr 2022
    Johannes59 vindt dit leuk.
  17. Nagelbank

    Nagelbank

    Lid geworden:
    2 dec 2021
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Brabant
    Zier er heel mooi uit.
    De printers van tegenwoordig printen extreem gedetailleerd. Zelfs de goedkopere modellen.
    Wat goed kan helpen tegen het vastslaan van je boor is eerst voorboren met een kleiner boortje, dan een tussen maat boor en uiteindelijk de juiste maat. Wat ook heel goed kan helpen is WD40 op de boor spuiten.

    Ik ben zelf bezig om Fusion 360 te leren.
    Maar dat valt nog niet mee. Best een pittig programma. Maar heel krachtig.
    Ik had vandaag mijn eigen pennenbak ontworpen.
    Ik heb alleen nog geen printer maar die komt er wel ergens in Juni.
     
  18. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik ben ook bezig om Fusion 360 te leren, al een paar jaar.o_O
    Al gaat het steeds beter, nog steeds heel erg veel te leren.

    Op Youtube zijn heel veel goede tips te vinden.
    Begin simpel. Naar mate je meer bekent wordt met hoe Fusion 360 werkt (de "taal") hoe beter je gericht kunt zoeken om weer "iets" voor elkaar te krijgen.
    Hier op het forum vragen kan natuurlijk ook. Wellicht weet iemand het, of weet iemand hoe te zoeken.

    Als je wilt kunnen printen (zonder daar een hobby op zich van te maken) koop hier een printer; https://www.prusa3d.com/
    Geen aandelen, enkel goede ervaring,
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2022
  19. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik ga me er heel even mee bemoeien, gewoon omdat gezondheid toch wel dingetje is.
    En koolfilters het lijkt een magisch en machtig mooie methode om geurtjes uit het reuk orgaan te houden, maar toch zijn beperkingen kent.

    Mooie adapter, maar die filters hebben geen nut, misschien nog functioneel inzetbaar bij de kattenbak.:D

    Als je het veiligheidsblad raadpleegt van het product, je kunt dat zelf bij de fabrikant terug vinden.
    Het is volgens een uniforme standaard opgemaakt dus dan is het voor de kenner makkelijk, kijk dan ff bij hoofdstukje 8.
    Het gaat om dit stofje 4-methoxyfenol tenminste als ik het juiste product heb genomen, daar heb je een AX/P filter voor nodig.
    Dit is als combinatie filtertje leverbaar en ziet er uit als filterbus en niet als koffiepad.

    Volgens het veiligheidsblad zijn in NL en in de EU geen maatregelen nodig, dat kan betekenen dat het goedje hier in zijn geheel niet is toegestaan.
    Dus ik kijk dan altijd even bij een ander land, wat staat daar?
     
    Cas BTW vindt dit leuk.
  20. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik ben maar een overbetaalde bouwvakker die vertrouwen had in het ultieme reinigend vermogen van C (het welwillend element).
    Dan gaan we maar voor de meer praktische oplossing; de wasemkap (zonder motor) boven de printer, verbonden met de WTW boven de printer.
    Of gewoon de boel tijdens het printen even buiten zetten, al of niet onder één van de afdakjes.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2022

Deel Deze Pagina