Resonantie uitlaat

Heren, ik ben voor de ranger op zoek naar een iets stillere uitlaat, nu heb ik nog een resonantiepijp liggen voor 10 cc, zijn dit soort uitlaten per definitie minder luidruchtig ?

gr,

Frans

Haha, dat hangt er van af wat je er nu onder hebt zitten....

Normaal zijn Reso pijpen stiller dan de standaardbij een motor horende uitlaten, maar in heli's worden bijna nooit "standaard" uitlaten gebruikt.

Ik ben zelf goed te spreken over de Zimmermann uitlaten, bijvoorbeeld, maar als ik ga meten aan een heli met een zimmermann, kom ik niet echt op en lagere dB waarde dan wanneer ik dezelfde heli met een "goedkope" resopijp meet. Op het gehoor echter klinkt ie toch wel wat vriendelijker met de Zimmerman. Zijn wel een beetje zwaar, vind ik. Grootste voordeel vind ik wel, dat Zimermann uitlaten kan leveren in allerlei vormen en maten, en ze dus altijd wel iets hebben wat in jouw romp past. Ze maken ook uitlaten "op maat" als je dat wilt.

Heb vroeger ook een RD (Ralf Dahn) resopijp gehad die erg mooi stil was, ben ze echter later nooit meer tegengekomen, weet niet of die nog gemaakt worden.

Met Merker uitlaten heb ik ook geen slechte ervaringen, niet superstil maar alleszins acceptabel, en vooral erg licht.

Groet, Bert

Hallo Brutus had het over een rd reso uitlaat,ik heb er nog een liggen die bedoeld was voor mijn heli maar is nooit gebruikt
gr.roger007

Nou, qua gewicht maak ik me niet zo'n zorgen want het ding is helemaal van een soort kunststof, heeft wat weg van carbon, aan het einde zitten drie kleine pijpjes in het uitlaatgedeelte en ik kan er niet doorheen kijken, de originele uitlaat kan ik wel zo doorheen kijken en volgens mij is de motor alleen nog zonder deze pijp nog luider dus heb i.c.m. jullie info goede hoop, ik ga het avonturen, thanx

gr,

Frans

Hoi Frans,

ik heb alleen maar ervaring met kunststoffen uitlaten in autootjes, maar die ervaring is wel dat ze langzaam wegbranden aan het begin van de expansieconus.
Als het in en rompheli komt te liggen, denk ik toch dat kunststof niet zo'n goed idee is. Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk, want wellicht is het wat andere kunststof als wat ik voor ogen heb.

Volgens mij bied Roger zijn RD te koop aan, en die kan ik je echt aanbevelen. Heb de mijne ooit geruild tegen een romp, en daar heb ik toch wel eens spijt van gehad.

Groet, Bert

Haha, dat hangt er van af wat je er nu onder hebt zitten....

Heb vroeger ook een RD (Ralf Dahn) resopijp gehad die erg mooi stil was, ben ze echter later nooit meer tegengekomen, weet niet of die nog gemaakt worden.

Groet, Bert

Nou, vandaag pijpje opgehaald, komt ie je bekend voor ? Nu maar wachten tot er weer en tijd is om te proberen

gr, Frans

uitlaatje.jpg

Nou, vandaag pijpje opgehaald, komt ie je bekend voor ? Nu maar wachten tot er weer en tijd is om te proberen

gr, Frans

uitlaatje.jpg

Die komt me héél bekend voor!:D

Dat is dezelfde uitlaat waar mij OS SX 60 destijds zo perfect en mooi stil mee liep
In hoover volgens de geldende regels van 8 metingen rondom op 7 meter en een modelhoogte van 1.20 meter kwam ik met de Star Ranger en die pijp op 77 dB met 1400 RPM aan de kop en een overbrenging van 10:1. Is overigens ook al weer 14 jaar geleden bedenk ik me net....

Ik hoop dat jij er net zoveel plezier van hebt als ik destijds!

Groet, Bert

PS: voor het beste resultaat uiteraard wel even de lengte op het gewenste toerental afstemmen, en de throttlecurve op de pijplengte, uiteraard, anders kan het nog vervelend uitpakken....

Laatst bewerkt:
PS: voor het beste resultaat uiteraard wel even de lengte op het gewenste toerental afstemmen, en de throttlecurve op de pijplengte, uiteraard, anders kan het nog vervelend uitpakken....

de originele verpakking en beschrijving zit erbij maar er word daarin niet gesproken over het op maat maken van deze uitlaat, wat en hoe bedoel je precies ?

gr,

Frans

de originele verpakking en beschrijving zit erbij maar er word daarin niet gesproken over het op maat maken van deze uitlaat, wat en hoe bedoel je precies ?

gr,

Frans

Hoi Frans,

Oei, het afstellen van een resopijp heb je dus nog nooit gedaan....

Dit is zoals ik het doe, dat wil niet zeggen dat het de enig juiste, of beste manier is, maar voor mij werkt het al zolang ik die pijpen gebruik

Je moet de uitlaat zelf niet veranderen, maar met een stuk teflonpijp (tussen bocht en pijp) van voldoende lengte de uitlaat korter of langer maken.
Je monteert de pijp zoals hij is, met als goede uitgangswaarde 4 cm tussen bocht en begin uitlaatpijp. Je brengt de heli op toeren en stelt de carburateur ruwweg af. Je merkt nu als het goed is, dat er een bepaald toerengebied is waarin het niet uitmaakt wat je met de throttle curve of carburateurinstelling doet, de motor zoekt een beetje zijn eigen toerental. Dit toerengebied is waar de pijp actief is, en je kunt wel een hoger toerental draaien (maar dan heb je weinig aan de resopijp) maar je mag niet lager draaien, wnat dan loop je het risico dat de motor gaat oververhitten omdat de pijp dan te kort is voor het gekozen toerental.
Als dit toerental je te hoog is moet je de pijp gaan verlengen. Is het je te laag, dan de pijp verkorten. Naar mijn ervaring is een cm of vier verstelbereik meestal voldoende om het gewenste toerental te bewerkstelligen. Heb je de lengte goed staan, dan kun je de gascurve instellen, hierbij is het het beste in mijn ervaring om nét voldoende gas te geven dat de motor goed in resonantie komt tegen het punt dat je loskomt van de grond. Meer gas en de heli gaat (iets) meer (onnodig) geluid produceren, maar vooral erg veel meer (onnodig) brandstof verbruiken.
Uiteraard de gascurve wel zodanig instellen dat de motor niet door zijn hoeven gaat als je pitch geeft. Als je enigszins in de buurt zit met de throttle curve, zul je merken dat zo'n uitlaat een enorm stabiliserend effect heeft op het toerental.
De motor heeft onderin (tijdens een langere daalvlucht bijvoorbeeld) de neiging wat schraler te lopen, dus lekker vet houden op de low naald bij stationair.

Groet, Bert

Dat is zeker een prima uitlaat, ze waren ook lekker aan de prijs ;)

Ik gebruikte ze in al mijn Rangers die ik heb gehad, ze zijn lekker kort en daardoor goed afstelbaar in een rompheli. Mooie uitleg Bert ! :thumbsup:

Dat is zeker een prima uitlaat, ze waren ook lekker aan de prijs ;)

Ik gebruikte ze in al mijn Rangers die ik heb gehad, ze zijn lekker kort en daardoor goed afstelbaar in een rompheli. Mooie uitleg Bert ! :thumbsup:

Ik heb destijds voor de mijne als ik me niet vergis iets van 190 gulden betaald, in '94, en dat was een debiel hoge prijs, want voor 75 piek had je een "standaard" reso-uitlaat. Maar ik vond ze destijds (en nu nog) iedere cent waard!

Ze zijn inderdaad heel lekker af te stemmen vanwege de lange tail en het feit dat ze helemaal recht zijn. Je kunt er schijnbaar tot in het oneindige mee schuiven....

@Frans: mocht die tail wat ver uit je romp steken, NIET inkorten! De lengte van de tail maakt deel uit van het "systeem" en de werking van de demper kan dan achteruitgaan! Bij de meeste resodempers maakt dat weinig uit, maar bij deze wel.

Groet, Bert

Back