Hans Meij zei:
Peter K zei:
@peter@ zei:
Ik wil mijn mvvs 26cc benzine uitrusten met een resonantie uitlaat.....
Er zijn meerdere resonantiepijpen geschikt, alleen moeten deze wel over een tegen conus beschikken om het juiste resultaat te verkrijgen.
Dit is in de eerste plaats meer vermogen, de originele van MVVS heeft geen zin want deze hebben geen tegen conus.
Ha Peter, dat is wat te kort door de bocht. Veel resopijpen zijn van het flat-disc type en niet van het conus-type. Ook de flat disc pijpen hebben een reso-effect.
Hier een en ander aan info:
http://www.bmaps.net/info/pipes.html
Ik heb de zelf een KS1025 gebruikt:
http://www.krumscheid-metallwaren.de/neu/showarticledetails.php?lang=DE&anr=1025-4
Deze doet het er in ieder geval erg goed op.
De MVVS pijp geeft ongeveer dezelfde vermogensverbetering als ik naar de cijfers op de MVVS site kijk en deze vergelijk met de mijne. De MVVS pijp wordt veelal luidruchtig gevonden (dat is wat ik er van lees op het net, heb zelf deze pijp nog niet gehoord)
Dat klopt maar de flat disc pijpen zijn aboluut niet stil, pijpen met een tegen conus leveren veel extra vermogen is mijn ervaring, en zijn ook nog stil.
Sommige pijpen werken pas goed bij een hoog toerental.
Ik heb er veel geprobeerd ongeveer een 15 tal waaronder ook de orginele van mvvs en die maakt veel te veel herrie veel vermogens winst is er mijns inziens niet.
De cijfers van de fabrikant blijken ook niet altijd te kloppen is mijn ervaring zelf proberen en testen is volgens mij de beste manier om een goed oordeel te kunnen geven want, het geluid is in Nederland een belangrijk onderdeel.
Ik denk dat Nederland het meest vooruitstrevende land is met betrekking tot geluid maar dit terzijde.
Lengte, type en de juiste prop zijn erg verschillend, wil je de juiste afstelling krijgen ben je lang bezig.
In het verleden zeer veel geprobeerd om zo de juiste afstelling en uitlaat te krijgen voor oa. mijn Olympic 55 cc, Tartan 44 cc en Webra bully van 35 cc etc.
Met de juiste setup van de Webra Bully kon ik hiermee het volledige F3A-X programma vliegen met een 2 m 40 wigens Z 250.
Doordat ik veel uitlaten heb aangeschaft is het uitproberen en testen zo veel gemakkelijker.
Daarbij ook gebruik maken van de kennis van andere vliegers, want ik heb ook veel van andere wedstrijd en showvliegers geleerd.
Zonder hierbij andere te kort te doen overigens, vooral in Duitsland is veel kennis te verkrijgen.
Niet te vaak overstappen naar een ander toestel maar veel uitproberen en je toestel optimaliseren vind ik zelf een leuk onderdeel van de hobby.
Geduld is een schone zaak zij mijn vader altijd, en hij had gelijk.
Grt Peter