resonantie uitlaten ?

• Topicstarter Topicstarter @peter@
  • Startdatum Startdatum
@

@peter@

Guest
Ik wil mijn mvvs 26cc benzine uitrusten met een resonantie uitlaat.

Is het beste dat ik deze koop van MVVS zelf daar deze hiervoor is ontworpen of zijn er andere merken waardoor je nog betere prestaties krijgt van je motor. Hier had ik bijvoorbeeld gedacht aan Hatori, Krumsheid of de copie van Hatori die ze bij Just Engines maken ?

Deze laatsten zijn wel een stuk duurder maar zijn ze dat waard :!: Ga ik meer motorvermogen krijgen en een betere geluidsdemping want dit laatste is toch ook wel belangrijk.

:idea: Wie heeft ervaring met verschillende resonantie uitlaten :idea:

:idea: waar zit het verschil in de veschillende merken :idea:

Thx peter

@peter@ zei:
Ik wil mijn mvvs 26cc benzine uitrusten met een resonantie uitlaat.

Is het beste dat ik deze koop van MVVS zelf daar deze hiervoor is ontworpen of zijn er andere merken waardoor je nog betere prestaties krijgt van je motor. Hier had ik bijvoorbeeld gedacht aan Hatori, Krumsheid of de copie van Hatori die ze bij Just Engines maken ?

Deze laatsten zijn wel een stuk duurder maar zijn ze dat waard :!: Ga ik meer motorvermogen krijgen en een betere geluidsdemping want dit laatste is toch ook wel belangrijk.

:idea: Wie heeft ervaring met verschillende resonantie uitlaten :idea:

:idea: waar zit het verschil in de veschillende merken :idea:

Thx peter

Er zijn meerdere resonantiepijpen geschikt, alleen moeten deze wel over een tegen conus beschikken om het juiste resultaat te verkrijgen.
Dit is in de eerste plaats meer vermogen, de originele van MVVS heeft geen zin want deze hebben geen tegen conus.
Maar dat is nog altijd beter dan het bekende potje, niet te verwarren met de 4 kamer dempers van Krumscheid.
Vroeger gebruikte ik ze van Seyer maar deze maakt ze niet meer volgens mij, ze waren wel erg goed.
Zelf gebruik ik nu op de MVVS 26 een resonantiepijp van Krumscheid.
Trouwens bij de meeste van mijn toestelen gebruik ik een resonantiepijp.

Grt Peter

Peter K zei:
@peter@ zei:
Ik wil mijn mvvs 26cc benzine uitrusten met een resonantie uitlaat.....

Er zijn meerdere resonantiepijpen geschikt, alleen moeten deze wel over een tegen conus beschikken om het juiste resultaat te verkrijgen.
Dit is in de eerste plaats meer vermogen, de originele van MVVS heeft geen zin want deze hebben geen tegen conus.
Ha Peter, dat is wat te kort door de bocht. Veel resopijpen zijn van het flat-disc type en niet van het conus-type. Ook de flat disc pijpen hebben een reso-effect.
Hier een en ander aan info:
http://www.bmaps.net/info/pipes.html

Ik heb de zelf een KS1025 gebruikt:
http://www.krumscheid-metallwaren.de/neu/showarticledetails.php?lang=DE&anr=1025-4
Deze doet het er in ieder geval erg goed op.

De MVVS pijp geeft ongeveer dezelfde vermogensverbetering als ik naar de cijfers op de MVVS site kijk en deze vergelijk met de mijne. De MVVS pijp wordt veelal luidruchtig gevonden (dat is wat ik er van lees op het net, heb zelf deze pijp nog niet gehoord)

Hans Meij zei:
Peter K zei:
@peter@ zei:
Ik wil mijn mvvs 26cc benzine uitrusten met een resonantie uitlaat.....

Ha Peter, dat is wat te kort door de bocht. Veel resopijpen zijn van het flat-disc type en niet van het conus-type. Ook de flat disc pijpen hebben een reso-effect.
Hier een en ander aan info:
http://www.bmaps.net/info/pipes.html

Ik heb de zelf een KS1025 gebruikt:
http://www.krumscheid-metallwaren.de/neu/showarticledetails.php?lang=DE&anr=1025-4
Deze doet het er in ieder geval erg goed op.

De MVVS pijp geeft ongeveer dezelfde vermogensverbetering als ik naar de cijfers op de MVVS site kijk en deze vergelijk met de mijne. De MVVS pijp wordt veelal luidruchtig gevonden (dat is wat ik er van lees op het net, heb zelf deze pijp nog niet gehoord)

Dat klopt maar de flat disc pijpen zijn aboluut niet stil, pijpen met een tegen conus leveren veel extra vermogen is mijn ervaring, en zijn ook nog stil.
Sommige pijpen werken pas goed bij een hoog toerental.
Ik heb er veel geprobeerd ongeveer een 15 tal waaronder ook de orginele van mvvs en die maakt veel te veel herrie veel vermogens winst is er mijns inziens niet.
De cijfers van de fabrikant blijken ook niet altijd te kloppen is mijn ervaring zelf proberen en testen is volgens mij de beste manier om een goed oordeel te kunnen geven want, het geluid is in Nederland een belangrijk onderdeel.
Ik denk dat Nederland het meest vooruitstrevende land is met betrekking tot geluid maar dit terzijde.
Lengte, type en de juiste prop zijn erg verschillend, wil je de juiste afstelling krijgen ben je lang bezig.
In het verleden zeer veel geprobeerd om zo de juiste afstelling en uitlaat te krijgen voor oa. mijn Olympic 55 cc, Tartan 44 cc en Webra bully van 35 cc etc.
Met de juiste setup van de Webra Bully kon ik hiermee het volledige F3A-X programma vliegen met een 2 m 40 wigens Z 250.
Doordat ik veel uitlaten heb aangeschaft is het uitproberen en testen zo veel gemakkelijker.
Daarbij ook gebruik maken van de kennis van andere vliegers, want ik heb ook veel van andere wedstrijd en showvliegers geleerd.
Zonder hierbij andere te kort te doen overigens, vooral in Duitsland is veel kennis te verkrijgen.
Niet te vaak overstappen naar een ander toestel maar veel uitproberen en je toestel optimaliseren vind ik zelf een leuk onderdeel van de hobby.
Geduld is een schone zaak zij mijn vader altijd, en hij had gelijk.

Grt Peter

Mijn ervaring van een paar jaar geleden zijn een Webra speed .40 met een 9 mm carb draaide ongeveer 15000 toeren met een Pico pijp. Deze pijp is een dubbelconus pijp met daarachter nog een extra pot als demper. Met deze uitlaat op dat toerental was de motor zelfs stiller dan met de originele Webra stille uitlaat.

Thx voor al jullie uitleg.

Als ik het kort samenvat is de resopntiepijp van het conische type de beste pijp. :!: :!: :!:

Op volgende url http://www.justengines.unseen.org/pipesjen.htm vind je de pijp die ik wou bestellen inplaats van de originele MVVS.
Want deze laatste blijkt toch niet zo goed te zijn als ik jullie ervaring hoor.

Deze pijpen van just engines zijn dan ook niet zo goed daar ze van het flat-disc type zijn. :idea: Of ben ik verkeerd :idea:

Ik heb één pijpje hier op mijn 7.5OS van Hatori. Ben hier heel tevreden over. Heb 900tr/min winst en het geluid wordt een heel goed gedempt. Maar van welk type hij is : conisch of flat weet ik niet.

Peter

Getallen kan ik je nu niet meer noemen, daarvoor is het al te lang geleden.
Maar we hebben een paar jaar terug met z'n allen bij ons op de club onze modellen moeten laten meten ivm een akoestisch onderzoek, en toen is m'n vader toch moeten overschakelen naar een pot in plaats van een reso op z'n sleper. Minder power, minder geluid.

@peter@ zei:
Als ik het kort samenvat is de resopntiepijp van het conische type de beste pijp. :!: :!: :!:
Ja vandaar dat er zoveel van die andere pijpen op de markt zijn.

@peter@ zei:
Ik heb één pijpje hier op mijn 7.5OS van Hatori. Ben hier heel tevreden over. Heb 900tr/min winst en het geluid wordt een heel goed gedempt. Maar van welk type hij is : conisch of flat weet ik niet.
Peter
Kijk er in of voel met een stokje of er een conus in ziet of niet. Volgens mij zijn de Hatori's flat-disc.

@ Hans Meij,

Inderdaad de Hatori die ik bezit voor een 7.5cc is inderdaad van het flat disc type. Ben net even gaan piepen met de zaklamp.
Nooit bij stilgestaan :oops:
Ik ben heel tevreden over deze pijp maar ik ken het verschil niet met de conische pijpen. :!: :!:
Ben wel erg benieuwd naar het vershil in vermogen en geluid tss deze twee verschillende types van uitlaatsytemen.

De meeste uitlaten die ik gevonden heb op het internet zijn steeds van het flat disc type. Iedereen beweert hier dat de conische types de beste zijn wat ik best wil geloven maar waarom worden dan die flat disc nog gemaakt :idea: :idea:
Welke zijn de andere merken die gebruik maken van het conische type buiten Krumsheid :?:

Peter

Peter, volgens mij heb je het verhaal van het door mij gegeven linkje niet echt goed gelezen.

Hier deel ervan:

The differences between a Twin Cone pipe and a Flat disk pipe are as follows : A Flat Disk pipe has a pulse wave reflector like a big flat washer inside the pipe. A Twin Cone pipe has a second "converging" cone set at a steeper angle than the first cone to reflect the pulse wave back to the exhaust port. A Twin cone pipe generally produces more power than a flat disk pipe owing to the longer and smoother reflection of the shock wave, but has a smaller power band and is less tolerant to changes in the application (Plugs, Fuel, Props, RPM etc.) than a Flat Disk pipe. Flat disks pipes have a much wider power band but still require some tuning. This means that they can tolerate slight changes in prop size etc. and still work adequately. Twin coned pipes are, as you can imagine, more tricky to set up. It can be quite a long trial and error process to get the pipe, engine and prop matched to each other, whereas Flat Disk pipes after initial setting up, tend to be more 'fit and forget', although clearly, if you change anything in your setup: (Plug, Fuel, Prop), then an amount of 're-tuning' will be necessary.

Niet iedereen, maar alleen Peter geeft aan een sterke voorkeur voor de tegenconus-pijp te hebben.
Niet alleen het topvermogen of de geluidsreductie maar ook de regelbaarheid en gasopname spelen een rol. Op dit moment wordt in Duitsland de BMB pijp veelal hierom geroemd. http://www.bmb-daempfer.de/

@peter@ zei:
@ Hans Meij,

Inderdaad de Hatori die ik bezit voor een 7.5cc is inderdaad van het flat disc type. Ben net even gaan piepen met de zaklamp.
Nooit bij stilgestaan :oops:
Ik ben heel tevreden over deze pijp maar ik ken het verschil niet met de conische pijpen. :!: :!:
Ben wel erg benieuwd naar het vershil in vermogen en geluid tss deze twee verschillende types van uitlaatsytemen.

De meeste uitlaten die ik gevonden heb op het internet zijn steeds van het flat disc type. Iedereen beweert hier dat de conische types de beste zijn wat ik best wil geloven maar waarom worden dan die flat disc nog gemaakt :idea: :idea:
Welke zijn de andere merken die gebruik maken van het conische type buiten Krumsheid :?:

Peter

Een uitlaat van een 7,5 of 10cc is niet te vergelijken met een 26cc benzine motor.
Deze draaid met een heel ander toerental, en zoals al eerder vermeld in Nederland is het geluid het probleem.
In veel landen in Europa en de USA en Australie bv, speelt geluid geen rol dan is alleen het vermogen belangrijk.
Dus worden bepaalde produkten nog steeds gemaakt omdat Nederland eigenlijk helemaal niet meetelt in dit verhaal.
Een veel te kleine afzet markt in ons kleine Nederland.

Grt Peter

@ Hans Meij,

Flat disks pipes have a much wider power band but still require some tuning. This means that they can tolerate slight changes in prop size etc. and still work adequately. Twin coned pipes are, as you can imagine, more tricky to set up.

Dit gedeelte had ik wel degelijk gelezen Hans : De flat disks zijn niet slecht maar geven minder power dan de conische maar ze zijn een stuk makkelijker, minder kritisch in afstelling en gebruik. Dat is eigenlijk ook wel een groot voordeel.

Deze uitleg had ik ook gelezen bij De pipes van Just Engines :

Purple Pipes!!
Baffled 'HC4' 4 chamber quiet tuned pipes - ideal for where more power is needed and noise (or as little as possible) is important.
These pipes use 'flat disc' technology ensuring;
* ease of setup and use (ideal if you've never had a tuned pipe before)
* flexibility (so can be used for a wide variety of uses - from rpm, using smaller props on fast models to generating torque, by using larger props with more pitch on sport or aerobatic style models)
* 4 chambers = 3 baffles (to ensure the best possible noise reduction at an affordable price)

Bedankt voor de link. Weer wat info rijker.

@ Peter K

In veel landen in Europa en de USA en Australie bv, speelt geluid geen rol dan is alleen het vermogen belangrijk.
Dus worden bepaalde produkten nog steeds gemaakt omdat Nederland eigenlijk helemaal niet meetelt in dit verhaal.

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben Peter. Maar de regels zijn nu éémaal niet overal hetzelfde :!:

Als het een troost mag zijn : Bij ons in België :wink: en zeker in het vlaamse gedeelte zijn we ook veel bezig met het zo geluidsarm maken van onze motoren.

Ik ben door dit draadje toch weer wat wijzer geworden.

Groeten Peter

Over andere normen in andere landen gesproken.

Ik heb ooit een open macs pijp gehad uit amerika, welke ik toen tegelijk had besteld met een OS91FX. Het vermogen met deze open dikke conische pijp was echt BIZAR!!! 13,4x13 propellor (zoiets was het) draaide dik over de 10 duizend toeren (ik meen 12/13 duizend ofzo).
Helaas maakte deze combo iets teveel herrie... :cry:

Later een hatori 700 gemonteerd en een 14x10 en toen bleef er nog maar een toerental over tussen de 9 en 10 duizend toeren (9,5 duizend dacht ik). MAAR wel veeeeeeeeeeeeeeeeeeel stiller, 78 db ipv 95 db :P

Cheers,

Rich 8)

Back