Resoneren Thunder Tiger Koala romp

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door bruteforce, 10 nov 2014.

  1. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb me maar eens aan een brandstof scale-heli gewaagd: Een ThunderTiger Raptor 50 met een Koala romp eromheen. Omdat de heli vrij veel lawaai maakt heb ik een Zimmermann gemonteerd, maar dat maakt vanwege de klankkast van een romp vrijwel niks uit! Waar kan ik de romp aan de binnenzijde mee bekleden om het geluid wat te dempen? Moet uiteraard licht van gewicht zijn en een beetje brandstofbestendig.

    Groeten, Marco.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    zoek eerst ff of er "rammelpunten"zijn, punten waar de romp tegen het frame vibreert.
    of deurtjes die bijna strak tegen de romp gelijmt zitten, maar toch lekker rammelen..

    Probeer ook te localiseren waar het vandaan komt.
    Staartaandrijving, of aan de voorkant?
    Soms helpt een beetje tape al.. kan soms net de vibratie een beetje uit de romp halen.
    Soms heb je te maken met een eigen frequentie van de romp, als je een eigen frequentie tegenkomt tijdens het vliegen krijg je rare dingen.
    Bij een romp kan ik me voorstellen dat er ene hoop herrie vrijkomt..

    Verder laat ik het over aan de romp experts..
    Ik heb nl geen rompheli's
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Marco, je hebt van dat zelfklevende " eierdozenschuim" wat je bij de bouwmarkt kunt kopen voor geluids en temperatuur isolatie, en dat kun je ook krijgen in veel dunnere variant.
    Als je daar de binnenkant van de romp mee bekleed (hoeft niet helemaal, gewoon de grootste ruimten) dan demp je al een hoop motorgeluid, en ook resonanties worden stukken minder.

    Denk er overigens om, dat het koelsysteem van een Raptor niet het meest ideale is voor gebruik in een romp: Vanwege de nogal open "tunnel" is er erg veel recirculatie van koellucht terug de romp in.

    Het verdient aanbeveling om een aftermarket koelfan te monteren, en de zijkanten en voorkant van de motorruimte met dunne triplex schotjes af te dichten tot tegen de rompbodem, en eventueel een hitteschild (kan ook van Triplex zijn) boven de demper te monteren om te voorkomen dat de koelfan warme lucht aanzuigt.

    Groet, Bert
     
  4. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Vandaag ff bij RCH zelfklevend zogenaamd "moosgummi" oftewel schuimrubber gehaald van ca 5mm dik. Dit heeft een zodanige dichtheid dat het wat kan dempen maar heeft toch geen hoog gewicht. Ik heb 2 plaatjes van formaat A4 in huis.

    [​IMG]

    Omdat het een lange smalle romp is die bovendien (gelukkig) erg dunwandig is uitgevoerd, ligt het voor de hand dat de grote "flanken" als een vel op een drumstel werken. Daar wordt dus in de eerste plaats een lange strook moosgummi aan weerszijden in de romp geplakt. Dan zal ik door met de vingers op de romp te "trommelen" proberen uit te vinden wat er nog meer resoneert en beplakt moet worden. Wordt vervolgd!:p

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina