RESopenS

Discussie in 'F3-RES' gestart door Rob.M, 17 mrt 2020.

  1. Ed_V

    Ed_V The First Aviators

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    235
    Locatie:
    Amsterdam
    Dank voor de info, bouwen zal geen probleem zijn denk ik, maar ik weet genoeg, ik ga hier zeker aan meedoen!
    Thanks voor de info!
     
    flymax en Lyckele vinden dit leuk.
  2. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    zeker doen! daar krijg je geen spijt van!
     
  3. peytr

    peytr The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    220
    Carbonpookje is binnen: te lang want 1100m van ca 8 > 18mm en 26 gram meen ik. Wat zouden jullie doen, afkorten aan dikke, dunne of beide zijden? Stijfheid lijkt me overal voldoende. Dikke kant is vanzelfsprekend stijver, meer surplus

    Ribjes voor een elliptische vleugel geplot. T is hier nog ambachtelijk snijden, schuren en plakken geblazen.
    Profielen zijn uiterst geheim:koud:. Mocht in de praktijk blijken dat er Nobelprijspotentie in zit dan publiceer ik het. Wanneer het krakkemikkig vliegt zal het geheim blijven :yes:.

    Twee punten als context en een vraag:
    1. Ik kondigde al aan dat ik een zeer vrije interpretatie van de RESopenS ga maken - de meeste van mijn projectjes eindigen anders dan ze beginnen
    2. Mijn projecten komen vrijwel allemaal af maar duren en duren vaak...
    Vinden jullie dat ik (in licht van deze twee punten) hier moet posten of beter een apart draadje begin?


    Peter
     
    flymax vindt dit leuk.
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    691
    Locatie:
    Kraggenburg
    Ik zou 'm aan de dunne kant inkorten, 8 mm is best dun. Als het verder niet veel uitmaakt qua gewicht dan sterkte behouden.
    En natuurlijk posten, hier of in een apart verslag maakt niet uit! Foto's...
     
  5. peytr

    peytr The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    220
    Ja, ik ben om. Ik hing er al n beetje naar over hoewel je niet snel stijfheid te kort komt, denk k. Het ziet er ook net wat logischer uit
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2021
  6. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    AgatHazzel
    Is dat zo al mijn staartbuizen zitten op 15>8 nooit problemen
     
  7. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    1) Open betekent toch dat elke vorm van doorontwikkeling wordt toegejuicht?
    2) bij een laag tempo van bouwen kun je ook bijna geen apart draadje vullen.

    dus ik zeg: lekker hier posten.

    En vwb die Nobelprijs: keep on dreaming ;)
     
  8. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    oost Gelderland
    Vanmiddag een mooie slag kunnen maken. Middenvleugel klaar, met ipv een tweedelige, een ééndelige. De vleugelbevestiging op de romp past matig. Daar zit een discrepantie met de tekening. Na drie uur passen en aanpassen nu super sluitend. De laaste delen moeten nog gefreest worden, dan bepaal ik waar de V staart ongeveer komt. En hoelang de neus wordt.
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  9. peytr

    peytr The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    220
    Ik hang aan je lippen.... ik mik nu op 30 cm met een klein loodkamertje in de neus.

    Gisteren meerdere schetsen gemaakt voor de romp. Had eerst idee om wat breder rompje te maken met de servootjes plat er in maar ben niet tevreden met de vorm en laat dat idee nu waarschijnlijk weer los. Vanavond opnieuw geschetst en smal valt waarschijnlijk mooier uit (zo staat t ook op de plannen, ik weet het). Hoe dan ook: ik ga em vrijwel zonder droop maken, in tegenstelling tot de meeste rompjes bij de plannen. Ik heb een handje D60s liggen (ongebruikt) maar vind ze nogal hoog. Met pull pull zou ik kleiner durven gaan, denk ik. Ik heb het jaren in een 1 mtrtje gehad, daar beviel het in ieder geval uitstekend. Niet kapot te krijgen en mechanisch gunstig voor de 'rückstellgenauigkeit'. Hoe klein gaan jullie met de servo's in een RES?
     
  10. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.170
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    D47 en de KST X08. Die laatste zit in de Xdream. Best overdreven maar zijn gewoon super servo’s.
    De Emax ES08 is toch wel de meest gebruikte (budget) servo in de Res volgens mij. Gebruik deze zelf ook.
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    691
    Locatie:
    Kraggenburg
    Ik vermoed dat je zelfs met een bluebird 101 wegkomt, maar ik heb zelf ook x08 op hoogte en richting en (overkill/zonde) d47 op de kleppen. Dat laatste alleen omdat de emax op waren en ik graag HV servo's wou gebruiken.

    De nieuwe x06 zou ik zonder enige twijfel toepassen.
     
  12. peytr

    peytr The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    220
    Dank voor de info! Ik heb met die KST servo's geen ervaring maar door jullie toedoen ben ik even gaan kijken. Los van de kosten erg aantrekkelijk want licht, lage bouwhoogte en dan ook nog een mooi moment.
    In ieder geval ga ik de D60s niet gebruiken. Ik vind ze ook niet mooi draaien. Zo wordt het rompje niet te hoog. Ik hou dan voorlopig even rekening met die Emax dingetjes en kan nog even wikken en wegen of het KSTs worden.
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  13. peytr

    peytr The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    220
    IMG_20210207_185400.jpg

    Dit is het derde paar wangetjes wat ik maak. Ik heb ze allemaal gehad: te zwaar, te slap en nu mogelijk goed. Ik heb deze gemaakt van DIY balsatriplex. Met epoxy tussen twee mylars en een plank boeken er op maak ik zo vaker lichte en redelijk sterke laminaatjes. Het smalle gedeelte krijgt nog een strookje glas of CF weefsel wat net in de neus doorloopt. 18 gram voor de twee en ik heb nog wat stukjes over om schotjes uit te maken. Rompje zou nog wat lager kunnen voor de servootjes maar dan wordt het wat disproportioneel denk ik.
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2021
    TheNorb vindt dit leuk.
  14. peytr

    peytr The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    220
    Ik had beloofd langzaam te bouwen.... rompje nadert voltooing en ik ben er niet ontevreden over. Bovenkantje moet nog, en er moet een neusje op en een haakje aan. Vorm en stijfheid ben ik tevreden over. Gewicht nu op 44 gram, budget ongeveer 90gr. Optimisme is gevaarlijk maar lijkt vooralsnog goed haalbaar. Wat is jullie gewichtsbudget/ervaring met rompjes voor een F3RES?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. peytr

    peytr The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    220
    Rompje nadert voltooiing en weegt nu (met tail boom) 50 gram. Daar komt nog het een en ander bij aan klein spul zoals een haakje en oppervlakteafwerking dus ik denk dat die 100gr budget ruim toereikend is (excl. stabilo). Wat wegen (of wogen) jullie rompjes leeg?

    Ik ga nu eerst het stabilo maken; dat is per slot van rekening erg kritisch in de zin van de noodzaak om neusballast toe te voegen wanneer te zwaar. Ook hier weer de vraag: wat wegen jullie stabilo's?


    Verder heb ik van dat witte oracover light besteld wat een beetje transparant is. Ik zag het ergens in dit forum en was direct om!
     
  16. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Het gewicht van allen de hout bouw romp en stabilo weet ik zo niet meer. Zou wel de romp kunnen na wegen zonder accu en lood. Dacht dat die niet veel meer dan 120/150 gram vlieg klaar moet zegen. Mijn res vleugel weegt 340gram vliegklaar met oracover licht. Totaal gewicht is 445 gram. Wat ik wel gemerkt heb zorg dat alles op de staart zo licht mogelijk is.
     
  17. peytr

    peytr The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    220
    Dank je Rob!

    Vliegklaar rompje kan natuurlijk ook. wanneer je die eens wilt wegen helpt dat enorm.

    Wanneer je vleugel 340 is en totaal 445 dan weegt je rompje 115. Dat lijkt me heel erg weinig!

    Ik heb even omhoog gescrold, ik begreep eerder (maar misschien verkeerd) dat je vleugel op 260 gram zat en ik begreep dat dat inc spoilerservo was. Die 260 had ik even geadopteerd voor mijn gewichtsraming omdat ik andere vleugeltjes die ik maakte gewogen heb en daaruit kon ik op papies op zo'n zelfde gewicht komen (papier is geduldig:p). Ik gebruik die 260 gram dan zonder spoilerservo want die ben ik van plan in de romp te zetten en door een trekpoppetjesmechnisme de spoiler te laten openen.

    Mijjn gewichtsraming sluit nu op 420 gram maar dan moet ik wel bij elke straathoek twee keer links en rechts kijken. Gewichtsbeheersing is belangrijk omdat (i.i.g. de eerste) vleugel een extra dun profieltje krijgt :offtopic:
     
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    691
    Locatie:
    Kraggenburg
    X-dream, afgebouwd:

    vleugel 205 (2 d47 servo's en HK transparant folie)
    verbinders 11
    romp 200 (inc 40+g lood, ontvanger en 2 x08 servos)
    stabilo 11
    accu 17

    totaal iets van 444.
     
  19. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    oost Gelderland
    Kale romp zonder staart. 1613564924446.jpeg
     
    Kyrill vindt dit leuk.
  20. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    oost Gelderland
    Openres eendelige vleugel zonder rem 1613565071250.jpeg
     
    Kyrill vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina