RESopenS

Discussie in 'F3-RES' gestart door Rob.M, 17 mrt 2020.

  1. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    Ongeschuurde V-staart zit op 16 gram, maar die wil ik wat verkleinen en richtingsfunctie op één zetten dus een hoek van 100 ° max. Bij een minimaal geprojecteerd beeld voor hoogte, overeenkomstig de huidige kruisstaart modellen. Ik probeer maar wat. 20210217_133301.jpeg 20210217_133430.jpeg
     
    Kyrill en Amigo II vinden dit leuk.
  2. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    De 'aansteekvleugels' wegen ruwbouw 45 gram. Evenveel als een bespannen XDream aansteekvleugel. De koorde is wel royaal groter. 20210217_134349.jpeg

    De openRes wordt geen licht model.
     
    Amigo II vindt dit leuk.
  3. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Oke ben de losse gewicht dan kwijt . Zal het tzt wegen wat het allemaal weegt.
     
  4. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Dank allen! Wat een weelde aan informatie! Mooi lichte vleugels bouwen jullie! Ik ga nog vaak naar dit draadje terugkeren om data te minen :cool:.

    Overigens heb ik eerder besloten om het tail boom-pje toch aan de dikke kant in te korten. Bezorgdheid over het gewicht in de vorm van ballast i.c.m. meevallende stijfheid van het dunne gedeelte zorgden voor deze zwaai.
     
  5. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Doen we dat laatste niet allemaal? Het is het verhaal wat we er bij vertellen wat soms een ander beeld schept .

    Ik vind trouwens een gewicht van 16 gram prima. De V staart is het volgende wat ik aan ga pakken, zoals gezegd losjes naar het idee van het open source project. Omdat mijn vleugel dunner is dan gebruikelijk en ik ook de camber wat verkleind heb verwacht ik wat minder dompend moment en kan ik de staart ook wat verkleinen. Met name de mate waarin is voor mij zuiver speculatief en een variant op 'ik probeer maar wat'. Dat het effect er is, is wel duidelijk - hoe groot het is en ik dus het stabilo (of de arm trouwens) kan verkleinen is me vooralsnog niet duidelijk. Verder vind ik het eliptisch uitlopen van de stabilovleugeltjes niet overtuigend. De koorde nabij het eind levert geen effectief stuurvlak meer op en dat wil ik derhalve gematigd afsnijden.

    Voor de rekenaars (zover kom ik niet eens)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Pitching_moment

    en

    https://en.wikipedia.org/wiki/Longitudinal_static_stability
     
  6. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Ik ben het stabilo begonnen. Scharnierlatjes gesneden en alle ribbetjes voor een NACA 006, waar ik waarschijnlijk nog wel wat af schuur om alles mooi vlak te krijgen. Ik bouw de maten zoals ongeveer gegeven voor de eliptische V stabilo's. Echter een tikkeltje meer koorde aan de tip en een swept tipje (geen idee hoe dat in het Nederlands zou heten). Jouw suggestie om max 100° aan te houden is sowieso een goed idee om wat meer authoriteit op richting te krijgen. Misschien probeer ik zelfs 90° maar daar maak ik dan wel een mock upje van. Daarnaast zou het bij mijn kistje moeten kunnen omdat mijn vleugeltje wat minder forward pitch zou moeten opleveren. Overigens bestaat het vleugeltje alleen nog in mijn hoofd:offtopic:.

    Zo'n steile V staart zat vroeger op een bepaalde Graupner kist en die vloog beslist goed. Mijn laatste kistje is een RES van ouderwets allooi en die voorzag ik ook van een V staartje. Ding vliegt heerlijk maar richting reageert wat minder dan hoogte.
     
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dat is ook wel logisch als je naar de inertia kijkt: hoogte draait de vleugel om de dwarsas, met alle massa dicht bij de as. Bij richting moet je de hele vleugel "zwaaien" om de topas, wat een stuk meer moeite kost. Vandaar ook die forse richtingsroeren (en verder naar achteren op de staartboom) bij de meeste vliegtuigen.

    Ipv de hoek verkleinen kun je ook nog overwegen gewoon 50 of 45 graden aan te houden met forse roeren, en de mix wat bij te stellen (minder op hoogte).
     
  8. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    ...ook wat voor te zeggen inderdaad. Leuk inzicht met betrekking tot de inertie in de verschillende assen!
     
  9. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Stabilootje in ruwbouw gereed. Met nog wat schuurwerk te gaan, roerhoorntjes nog te maken en monteren nu op 11 gram. Ik moet nog even kijken of ik wat stijfheid moet toevoegen maar 12 gram onbespannen zou wellicht kunnen lukken.

    Ik heb Oracover light in de aanslag liggen. Zou ik (juist op het stabilo) nog iets kunnen verdienen met ander spul?
    IMG_20210306_131149.jpg
     
    Kyrill vindt dit leuk.
  10. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Drachten
    He he, heb een freessetje van RobM twee jaar terug, en eindelijk zou die van mij luchtwaardig moeten kunnen zijn.
    Vond het een behoorlijk lastig te bouwen model.
    Maar kom nu op 580gram vlieggewicht.
    Niet echt licht.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Ik ben ook bezig om de RESopenS te bouwen en dan de laatste uitvoering. V11

    Nu weet ik dat de antennes uit de buurt moeten blijven van koolstof, dat zal wel lukken. Maar moeten ze ook uit de buurt van bekabeling blijven??? De ontvanger zit zo enorm opgepropt tussen allerlei bekabeling dat ik me afvraag of het niet beter is om de antenne naar buiten te brengen, weg van alle stoor mogelijkheden, maarja, is niet zo mooi!
     
  12. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    In de electro res hij ik ze in de romp en de res met buisjes uit de romp. Met de res had in wel proberen met het signaal. De zender was aan het mekkeren rssi low. Toen maar de antennes met een buisje naar buiten. Zo lelijk is dat ook weer niet uit eindelijk.
     
    peytr en Erik Janssen vinden dit leuk.
  13. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Ik ben aan het bouwen met de D box.... om de liggers bij elkaar te houden omwikkel ik de ligger steeds bij de ribben met vier slagen Dyneema tot hoever moet ik dat volhouden, is nogal een klusje...
     
  14. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dat lijkt me hooguit nodig bij de verbinders maar verder in principe niet.
    Mijn X-dream heeft dat iig niet en die leeft vele lijnstarts later (ook minder subtiel) nog steeds.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  15. Gerrit_E

    Gerrit_E

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Diepenheim
    Bij de Magic 2 is het inderdaad maar bij de verbinders omwikkeld.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Erik Janssen en ISOLA2 vinden dit leuk.
  16. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Gelukkig... ga ik ook zo doen... was anders een beste klus geweest als het overal moest....
     
  17. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Hoi erik,

    Het moet minimaal bij beide midden delen.
    Zoals op onderstaande foto hebben wij het gedaan met keflar roving.
    [​IMG]
     
  18. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Ha @Rob.M dat kwam wel een beetje overeen met mijn gedachte... ik was al begonnen met de middendelen maar ik doe het omslachtiger. Ik leg bij iedere rib een viertal slagen en ga dan naar de volgende rib, die slagen smeer ik even in met een beetje epoxy.

    Ik kreeg voor mezelf wel het gevoel dat, wat ik deed, erg overdreven was toen ik verder op kwam vandaar dat ik de vraag gested heb. Ik zie dat jij alleen maar een draai maakt zoals een wokkel, dat doe ik ook wel even, dat is niet zoveel werk.
     
  19. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Zulke rovings zijn toch uitgesloten in het RES-reglement, juist om de bouw eenvoudig te houden?
     
  20. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Zo diep heb ik de regels niet gelezen. Dan je haast ook zeggen dat carbon strips als liggers ook niet mag. En ik vlieg er geen wedstrijd mee.
     

Deel Deze Pagina