RESopenS

Discussie in 'F3-RES' gestart door Rob.M, 17 mrt 2020.

  1. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    oost Gelderland
    Ongeschuurde V-staart zit op 16 gram, maar die wil ik wat verkleinen en richtingsfunctie op één zetten dus een hoek van 100 ° max. Bij een minimaal geprojecteerd beeld voor hoogte, overeenkomstig de huidige kruisstaart modellen. Ik probeer maar wat. 20210217_133301.jpeg 20210217_133430.jpeg
     
    Kyrill en Amigo II vinden dit leuk.
  2. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    oost Gelderland
    De 'aansteekvleugels' wegen ruwbouw 45 gram. Evenveel als een bespannen XDream aansteekvleugel. De koorde is wel royaal groter. 20210217_134349.jpeg

    De openRes wordt geen licht model.
     
    Amigo II vindt dit leuk.
  3. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Oke ben de losse gewicht dan kwijt . Zal het tzt wegen wat het allemaal weegt.
     
  4. peytr

    peytr The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    175
    Dank allen! Wat een weelde aan informatie! Mooi lichte vleugels bouwen jullie! Ik ga nog vaak naar dit draadje terugkeren om data te minen :cool:.

    Overigens heb ik eerder besloten om het tail boom-pje toch aan de dikke kant in te korten. Bezorgdheid over het gewicht in de vorm van ballast i.c.m. meevallende stijfheid van het dunne gedeelte zorgden voor deze zwaai.
     
  5. peytr

    peytr The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    175
    Doen we dat laatste niet allemaal? Het is het verhaal wat we er bij vertellen wat soms een ander beeld schept .

    Ik vind trouwens een gewicht van 16 gram prima. De V staart is het volgende wat ik aan ga pakken, zoals gezegd losjes naar het idee van het open source project. Omdat mijn vleugel dunner is dan gebruikelijk en ik ook de camber wat verkleind heb verwacht ik wat minder dompend moment en kan ik de staart ook wat verkleinen. Met name de mate waarin is voor mij zuiver speculatief en een variant op 'ik probeer maar wat'. Dat het effect er is, is wel duidelijk - hoe groot het is en ik dus het stabilo (of de arm trouwens) kan verkleinen is me vooralsnog niet duidelijk. Verder vind ik het eliptisch uitlopen van de stabilovleugeltjes niet overtuigend. De koorde nabij het eind levert geen effectief stuurvlak meer op en dat wil ik derhalve gematigd afsnijden.

    Voor de rekenaars (zover kom ik niet eens)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Pitching_moment

    en

    https://en.wikipedia.org/wiki/Longitudinal_static_stability
     
  6. peytr

    peytr The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    175
    Ik ben het stabilo begonnen. Scharnierlatjes gesneden en alle ribbetjes voor een NACA 006, waar ik waarschijnlijk nog wel wat af schuur om alles mooi vlak te krijgen. Ik bouw de maten zoals ongeveer gegeven voor de eliptische V stabilo's. Echter een tikkeltje meer koorde aan de tip en een swept tipje (geen idee hoe dat in het Nederlands zou heten). Jouw suggestie om max 100° aan te houden is sowieso een goed idee om wat meer authoriteit op richting te krijgen. Misschien probeer ik zelfs 90° maar daar maak ik dan wel een mock upje van. Daarnaast zou het bij mijn kistje moeten kunnen omdat mijn vleugeltje wat minder forward pitch zou moeten opleveren. Overigens bestaat het vleugeltje alleen nog in mijn hoofd:offtopic:.

    Zo'n steile V staart zat vroeger op een bepaalde Graupner kist en die vloog beslist goed. Mijn laatste kistje is een RES van ouderwets allooi en die voorzag ik ook van een V staartje. Ding vliegt heerlijk maar richting reageert wat minder dan hoogte.
     
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Kraggenburg
    Dat is ook wel logisch als je naar de inertia kijkt: hoogte draait de vleugel om de dwarsas, met alle massa dicht bij de as. Bij richting moet je de hele vleugel "zwaaien" om de topas, wat een stuk meer moeite kost. Vandaar ook die forse richtingsroeren (en verder naar achteren op de staartboom) bij de meeste vliegtuigen.

    Ipv de hoek verkleinen kun je ook nog overwegen gewoon 50 of 45 graden aan te houden met forse roeren, en de mix wat bij te stellen (minder op hoogte).
     
  8. peytr

    peytr The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    175
    ...ook wat voor te zeggen inderdaad. Leuk inzicht met betrekking tot de inertie in de verschillende assen!
     
  9. peytr

    peytr The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    175
    Stabilootje in ruwbouw gereed. Met nog wat schuurwerk te gaan, roerhoorntjes nog te maken en monteren nu op 11 gram. Ik moet nog even kijken of ik wat stijfheid moet toevoegen maar 12 gram onbespannen zou wellicht kunnen lukken.

    Ik heb Oracover light in de aanslag liggen. Zou ik (juist op het stabilo) nog iets kunnen verdienen met ander spul?
    IMG_20210306_131149.jpg
     
    Kyrill vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina