RESTAURATIE 1 WESER
De restauratie is begonnen met de romp. Hier de eerste foto, alles is verwijderd behalve het dek. Dat ging me te ver.
Ook van binnen is vrijwel alles leeg. Na, lang geleden, veel te hebben gevaren en ook veel elektronica steeds te hebben veranderd, was het een zootje. Afgezien van een mengsel van nogal wat water en olie en stof, lagen er ook nog wat moertjes en ringetjes. Een spant zat niet helemaal meer vast, voor nieuwe motoren was geen prettige opstelling, enzovoort.
De bedoeling is om achter het nog aanwezige spantje eerst een stevig plat vlak te leggen voor montage van motoren en elektronica. In elk geval moet de spleet van de scheg gevuld worden, dat is een verzamelplaats voor alle kleine spul wat per ongeluk achterblijft.
Maar dat gehele plan brengt de nodige vragen mee. Ik hoop zoveel belangstelling te trekken dat ik antwoorden krijg.
Om te beginnen wat opmerkingen bij de sloop.
Het meeste onderdelen raakten met wat wrikken los, zonder dat er veel lijm op het abs achterbleef.
Om de schroefaskokers en de roerkokers te verwijderen werd de soldeerbout te hulp geroepen. De koker verwarmen tot de lijm zacht wordt en dan kan de koker voorzichtig worden losgetrokken. Maar toen was ik zo stom om te proberen een paar achtergebleven klonten lijm weg te schuren met een schuurrolletje op de Dremel. Jammer dan, dat dremelschuurrolletje is alleen te krijgen in een grove maat en daarmee schuurde ik dus ook door het abs van de romp. Gelukkig maar een klein scheurtje op een onopvallende plek.
Schuren, schuren, schuren. Daarvoor gebruik ik vaak toch een kleine driehoekschuurmachine. Maar bij een beetje gereedschapszaak is schuurband te koop, op rol voor gebruik bij vlakschuurmachines. Dat gebruik ik heel vaak voor het uit de hand schuren. Het is veel steviger dan gewoon schuurpapier als vel, en zelfs een klein stukje band is zo stevig dat je zonder verdere ondersteuning in de kleinste hoekjes kunt komen. Zelfs met de vouwrand als je een reepje van twee centimeter in de lengte dubbelvouwt.
Dan alle veranderingen in en aan de romp.
De buisjes van de roeren waren al een paar keer losgeraakt van de stukjes triplex die Graupner heeft verzonnen. Ik heb die inbouw nu verstevigd, in plaats van het U-tje met de buisjes als hoeken heb ik een dwars-doorgaande spant gezet, met twee steuntjes naar achteren en de roerkokers binnenin de hoeken. Ook nog een dekseltje bovenin. Daarmee zullen de kokers wel rechtop blijven.
En nee, ik vind het niet nodig het origineel in alle details na te volgen. Dat betekent in de eerste plaats een andere opzet van de aandrijving. Het blijft veel eenvoudiger manouvreren met twee schroeven en twee vaartregelaars. Daarom kies ik voor twee motoren, Graupner Speed 720 torque, en twee wat zwaardere schroeven, 50 mm. vierblad van Raboesch.
Daarom heb ik ook twee schroefassen van Raboesch besteld. Die zouden beter gelagerd zijn en zelf al van een dichtingsring voorzien. Geen gedoe met steeds wat olie in een slangetje, hoewel mijn handelaar wel waarschuwt er toch wat vet in te doen. Door het draaien kan er toch wat druk en dus waterlek ontstaan.
Omdat in het verleden ook bleek dat de ondersteuning in de romp met twee ministukjes triplex niet erg stevig is, plaats ik een grotere extra spant ongeveer onder de voorrand van het achterplateau met daarin twee gaten voor de schroefassen. Die zijn tussen haakjes maar 6 mm. dik. Daarmee kan ik de hoek van de assen ook wat groter maken om de schroeven te plaatsen zonder dat die te dicht bij het vlak komen.
Overigens zullen later de vaarproeven moeten aantonen of dit een goed concept is.
Hier nog een nieuw spant.
Ik wil de motoren precies uitgericht plaatsen, deze spant komt dan schuin in een richting loodrecht op de schroefas in de romp. Voor de beste stevigheid ook opzij tegen de romp gelijmd.
Daarbij nog een hulpstukje.
Een 6 mm. uitwendig buisje past vrijwel precies over de 5 mm. motoras van de Speed 720bb torque. Dat kan dan door de openingen voor de schroefaskoker in de bodem en door de nieuwe spant geschoven worden, zodat de plaats van de motor op de motorspant kan worden afgetekend.
Door een stripje loodrecht op de buis te solderen kan ik straks de spant precies uitrichten en komen de motorassen precies in lijn te staan. Maar let op: als de spant gelijmd is zal het dwarsstripje moeten worden losgemaakt om dat buisje te kunnen verwijderen.
Als bevestiging voor regelaars etc. heb ik een vlak triplex over de bodem gelijmd.
De restauratie is begonnen met de romp. Hier de eerste foto, alles is verwijderd behalve het dek. Dat ging me te ver.
Ook van binnen is vrijwel alles leeg. Na, lang geleden, veel te hebben gevaren en ook veel elektronica steeds te hebben veranderd, was het een zootje. Afgezien van een mengsel van nogal wat water en olie en stof, lagen er ook nog wat moertjes en ringetjes. Een spant zat niet helemaal meer vast, voor nieuwe motoren was geen prettige opstelling, enzovoort.
De bedoeling is om achter het nog aanwezige spantje eerst een stevig plat vlak te leggen voor montage van motoren en elektronica. In elk geval moet de spleet van de scheg gevuld worden, dat is een verzamelplaats voor alle kleine spul wat per ongeluk achterblijft.
Maar dat gehele plan brengt de nodige vragen mee. Ik hoop zoveel belangstelling te trekken dat ik antwoorden krijg.
Om te beginnen wat opmerkingen bij de sloop.
Het meeste onderdelen raakten met wat wrikken los, zonder dat er veel lijm op het abs achterbleef.
Om de schroefaskokers en de roerkokers te verwijderen werd de soldeerbout te hulp geroepen. De koker verwarmen tot de lijm zacht wordt en dan kan de koker voorzichtig worden losgetrokken. Maar toen was ik zo stom om te proberen een paar achtergebleven klonten lijm weg te schuren met een schuurrolletje op de Dremel. Jammer dan, dat dremelschuurrolletje is alleen te krijgen in een grove maat en daarmee schuurde ik dus ook door het abs van de romp. Gelukkig maar een klein scheurtje op een onopvallende plek.
Schuren, schuren, schuren. Daarvoor gebruik ik vaak toch een kleine driehoekschuurmachine. Maar bij een beetje gereedschapszaak is schuurband te koop, op rol voor gebruik bij vlakschuurmachines. Dat gebruik ik heel vaak voor het uit de hand schuren. Het is veel steviger dan gewoon schuurpapier als vel, en zelfs een klein stukje band is zo stevig dat je zonder verdere ondersteuning in de kleinste hoekjes kunt komen. Zelfs met de vouwrand als je een reepje van twee centimeter in de lengte dubbelvouwt.
Dan alle veranderingen in en aan de romp.
De buisjes van de roeren waren al een paar keer losgeraakt van de stukjes triplex die Graupner heeft verzonnen. Ik heb die inbouw nu verstevigd, in plaats van het U-tje met de buisjes als hoeken heb ik een dwars-doorgaande spant gezet, met twee steuntjes naar achteren en de roerkokers binnenin de hoeken. Ook nog een dekseltje bovenin. Daarmee zullen de kokers wel rechtop blijven.
En nee, ik vind het niet nodig het origineel in alle details na te volgen. Dat betekent in de eerste plaats een andere opzet van de aandrijving. Het blijft veel eenvoudiger manouvreren met twee schroeven en twee vaartregelaars. Daarom kies ik voor twee motoren, Graupner Speed 720 torque, en twee wat zwaardere schroeven, 50 mm. vierblad van Raboesch.
Daarom heb ik ook twee schroefassen van Raboesch besteld. Die zouden beter gelagerd zijn en zelf al van een dichtingsring voorzien. Geen gedoe met steeds wat olie in een slangetje, hoewel mijn handelaar wel waarschuwt er toch wat vet in te doen. Door het draaien kan er toch wat druk en dus waterlek ontstaan.
Omdat in het verleden ook bleek dat de ondersteuning in de romp met twee ministukjes triplex niet erg stevig is, plaats ik een grotere extra spant ongeveer onder de voorrand van het achterplateau met daarin twee gaten voor de schroefassen. Die zijn tussen haakjes maar 6 mm. dik. Daarmee kan ik de hoek van de assen ook wat groter maken om de schroeven te plaatsen zonder dat die te dicht bij het vlak komen.
Overigens zullen later de vaarproeven moeten aantonen of dit een goed concept is.
Hier nog een nieuw spant.
Daarbij nog een hulpstukje.
Door een stripje loodrecht op de buis te solderen kan ik straks de spant precies uitrichten en komen de motorassen precies in lijn te staan. Maar let op: als de spant gelijmd is zal het dwarsstripje moeten worden losgemaakt om dat buisje te kunnen verwijderen.
Als bevestiging voor regelaars etc. heb ik een vlak triplex over de bodem gelijmd.
Laatst bewerkt door een moderator: