Restauratie Airwolf 600 size

Hallo,

Ik heb een airwolf overgenomen van iemand, dat wil zeggen alleen de romp.
Het model heeft een tailboomstrike meegemaakt, er is dus wel wat werk aan de winkel om hem weer netjes vliegend te maken.
Het mechaniek zal mijn trex 600 gaan worden. die is verder in prima staat.
Nu ben ik alleen benieuwd naar de materialen die ik het beste kan gebruiken voor tail reparatie. In principe zijn alle delen nog aanwezig en zit het merendeel nog aan elkaar ook.
Het betreft een funkey airwolf 50 size, ik ben helemaal nieuw in schaal helies dus zodoende deze post.

bvd Chris

hoi persoonlijk zou ik voor keeper mat gaan , die volgt mooi de rondingen , zonder te plooien(hobby-in waalwijk) , icm epoxy, ook carbon mat is een optie echter wat moeilijker te verwerken in bochten kort na elkaar.
wel eerst oppervlak goed vetvrij maken en licht opschuren ivm hechting.
gr rinie

als ik het goed begrijp repareer je dan van de buitenzijde, in principe zijn bijna alle delen aanwezig.
mijn was dan ook om hem van binnen uit te lijmen met .... en dan te plamuren met..... gronden, spuiten blanke lak en klaar.?? of is het niet zo simpel. Ik zal een foto plaatsen van het projekt als ik er tijd voor heb. Dat geeft een volledigere indruk.

Zoals je omschrijf gaat het naar mijn idee niet werken. Volgens mij heb ik die schade body ook op MP zien staan. Ik ben bang dat de reparatie groter word dan je denk.

Creatief bezig gaan met polyester / glasvezel denk ik. Succes met bouwen.

Repareren moet vanuit de binnenzijde gebeuren, anders krijg je een lelijke "bult" op de staartboom. Je zou b.v. een aluminium plaatje in vorm kunnen maken op de buitenzijde van de staart als mal. Dat zet je dan in de was, goed vastklemmen (met postelastieken ofzo) en de reparatie voer je dus met epoxy + glasmat vanuit de binnenzijde uit. De genoemde keepermat is op een bepaalde manier geweven zodat het mooi in alle hoekjes valt.

Je hebt de dragende funktie van de romp niet nodig want je hebt de staartboom van de Trex die alle krachten opvangt. Ik zou dus zeker geen dikke lagen epoxy/glasmat opbrengen maar gewoon een dun matje wat je dan aan de buitenzijde verder afwerkt met plamuur.

Succes.

En het extra gewicht van de reparatie zo laag mogelijk zien te houden.. is alleen maar bevordelijk voor de vliegeigenschappen en je hoeft eventueel minder ballast in de neus te gooien ter compensatie..

Laatst bewerkt:
Ik had inderdaad ongeveer hetzelfde idee, voorwat betreft het van binnenuit repareren.
Ik moet even fotoos plaatsen ter verduidelijking. Ik zal dit zsm doen om daarna het draadje verder op te pakken.
Dank voor jullie reacties tot zover.

Het ligt eraan hoever de romp kapot is. Indien deze nog in vorm is met scheuren is het voldoende om er een dun matjes aan de binnenkant in de leggen en lekker in de epoxy te zetten. Buitenkant met plakband afdichten zodat de epoxy mooi op zijn plek blijft. Indien de gaten groter zijn kan je met plakband / plastic de gaten afdichten en er matten en epoxy van binnenuit op zetten. Het plakband moet dan wel aardig de vorm van de romp kunnen volgen.

Als de romp in stukken is zou je de delen die bruikbaar zijn in een soort van frame moeten zetten zodat ze op hun plek blijven. Daarna voor de open stukken een mal maken van hout edg om de mat te kunnen ondersteunen tijdens het drogen.

Foto zou helpen met advies :)

Momenteel ben ik op mijn werk, vanavond ga ik kijken of ik tijd voor de fotoos heb.
anders morgen, mijn vingers jeuken om te beginnnen.

Back