Restauratie 'Dusseldorf'

Eerste beschietingen zijn al geweest en nu dus alvast een bouwverslag topic om a) ervaringen te delen en b) omdat het forum wat nieuwe projecten nodig lijkt te hebben. Dat laatste klinkt nobel maar eigenlijk is het natuurlijk ook gewoon eigenbelang: naast ego (zie a) ) zowel delen van ervaringen met wie het even nodig heeft alsook het ontvangen van ervaringen van wie het allemaal al weet en die kennis graag deelt.

De Dusseldorf in kwestie is een ooit gebouwd exemplaar. Dat is altijd een lastig punt, enerzijds wil je het zelf bouwen met alle plussen en minnen maar anderzijds scheelt het veel tijd tussen aanschaf en varen. Wel kun je pech hebben als het slecht (relatief) gebouwd is. Alles strippen en herbouwen is niet altijd mogelijk, had je maar vanaf bouwpakket moeten bouwen denk ik dan.

De Dusseldorf (ik heb het vanaf nu over 'mijn' boot) heeft een opbouw met werkende radar en lampjes. Op een battery pack van 4 celletjes in een houder. Verder werken de motoren nog wel maar naar mijn gevoel wat te traag, dat vergt nog wat onderzoek. Dit zijn Speed ?? motoren en ik ken eigelijk alleen decaperms dus dat moet ik nog even bekijken.

De pomp voor de spuiters is, zo lijkt het, vastgeroest dus die moet vervangen. Ik heb nog wel wat liggen dus dat komt goed. Wel zijn de blusmonitoren een eind versleten waardoor de gammele constructie met een stangetje en een veertje niet meer zo soepel werkt. Eentje krijg ik nog wel bestuurbaar denk ik maar de andere krijgen een vaste positie.

Doel van deze boot is het eenvoudig bestuurbaar maken voor gezamenlijk varen op een klein watertje dus het is niet allemaal erg kritiek wat er in komt. Al moet de spuit wel werken natuurlijk.

Nu eerst nog wat inlezen in lijmsoorten en zo, mijn laatste acties waren met stabilit express en dat is wel prehistorisch inmiddels....

Vandaag de dekken eens schoongemaakt en dat viel niet tegen. De waterlijn is niet mooi meer en er missen hier en daar wat kleine dingen op het dek maar dat is goed te maken.

Wel vraag ik me af wat dit voor motoren zijn: image1.JPG

Er blijkt ook een ankerliertje gemaakt te zijn, lichte schade aan een poot maar reparabel dus. image2.JPG

Een herbouw is niet nodig, wel een herziening van de electronica maar dat was ook de bedoeling.

Eventueel een vervanging van de motoren, ik weet nog niet wat deze gaan doen in het water. Maar ik weet ook niet wat ik als vervanging zou moeten nemen. De schroeven zijn niet van plastic dus dat is alvast wat, maar ik heb nog niks met lipo, brushless enzovoorts. Zie ook andere topic over de Weser, daarvan zijn de motoren stuk en moet ik ook vervangen, zelfde vraagstuk.

Als de motoren nog draaien en de romp is waterdicht , maak dan eerst eens een proefvaart om vast te stellen in welke staat de motoren zijn.
net als de pomp zijn deze mischien met een drupje olie nog wel te redden.
per slot van rekening hebben ze altijd gediend in het schip.
vgr Marc

Ze draaien wel maar ik heb de indruk dat ze behoorlijk ongelijk lopen en/of te langzaam. Ze gaan inderdaad wel eerst het water proeven, dat moet wel lukken. En ik zal ook de assen een spuitje geven.​

Er op klikken geeft geen grote versie?

Gelukje met de Weser: na hand aandraaien en wat axiaal duwen en trekken zijn ze gaan lopen. Kan goed dat die in de dusseldorf ook wat massage nodig hebben.

Laatst bewerkt:
Gezien de ervaring met de Weser zal ik de assen eerst maar eens gaan smeren. En de blusinstallatie van nieuwe pomp(en) voorzien.

Back