Restauratie en deels nieuwbouw kerkorgel

Gevonden en beluisterd. Leuke intro en uitleg ook van de organist. En gelijk heeft die: Je moet het orgel zien als een orkest. :worship:

Geluid kwam heel goed over!

Fijn om te horen.
Ik heb er niets van meegekregen dus kan er ook niets over zeggen.;)
Ik weet alleen hoe hij klinkt.

Leuk om te horen.

Vandaag was het opendag en konden mensen het orgel bespelen.
Mijn oren tuuten.
De meeste kunnen alleen hard spelen geloof ik.
Terwijl er zulke mooie stemmen op zitten.

Laatst bewerkt:
Er vroeg pas een organist via via aan mij of hij op ons orgel mocht spelen.
Dat was een middag genieten.
Het is wel wat zwaardere muziek (en daar hou ik juist van)

Ik heb mijn mobiel op een tafel gezet en niets geknipt of geplakt.
De organist registreerde zelf dus af en toe hoor je dat.
Deze organist zat dus voor het eerst achter ons orgel.
Zonder te oefenen.

Laatst bewerkt:
Er staan sinds een paar dagen meerdere stukken van deze organist op mijn kanaal.
Voor degene die het mooi vinden.
Ons orgel wordt ondertussen erg gewaardeerd door veel organisten.
We hebben meerdere excursies gehouden voor orgel liefhebbers, welke met plezier hun kunsten op ons orgel hebben losgelaten.

Toch leuk als je dat hoort.

Hier nog een stuk van Max Reger als ik me niet vergis.

Laatst bewerkt:
Ik zag een leuk filmpje waarin het verschil uitgelegd wordt van een paar orgel stemmen.
Ik begreep er vroeger ook niets van maar sinds ik met het orgel bezig ben geweest heb ik veel geleerd over de verschillende stemmen.
Ook dat je 2 dezelfde stemmen verschillend kan intoneren.

Tegenwoordig is (hier) het octaaf verdeeld in twaalf stappen (7 witte toetsen en 5 zwarte).
Als je alle tooncombinaties zuiver (zonder zwevingen) wilt spelen heb je per octaaf 32 toetsen nodig.
Zo'n orgel bestaat, het Fokker orgel.

Edit: 31 toetsen...:oops:

Laatst bewerkt:
ik speelde "normale" orgels maar nooit op een kerkorgel.
Nou heb ik hier in het dorp de organist gesproken die het kerkorgel bespeelt, dat schijnt toch een tikkie anders te zijn dan een Farfisa, wat ik had..
Dus binnenkort mag ik hier in de kerk een orgel bespelen.
Veel kleiner dan dat van Bertus maar wel leuk.

Daar heb ik totaal geen verstand van.
Hoe komen ze dan aan 31?
Met bijvoorbeeld een viool heb je toch een oneindige (theoretisch) hoeveelheid tonen?
Ik geef er trouwens niet als we of topic gaan.
Het orgel is al lang klaar en dit vind ik ook interessant.

Gert Jan daar heb ik geen verstand van ik bedoel van de verschillen.
Ik kan heel slecht spelen maar heb er wel lol in.
Ik speel nooit op ons orgel omdat als je speel zit je aan de zijkant van het orgel en hoor je het heel slecht.
Thuis is het dan electrisch maar zit ik er recht voor.
Het leuke van een kerkorgel in wel dat het de ruimte vult.
Dat is een apparte gewaarwording.

31 toons, inderdaad. :oops: De 32ste is de beginnoot van het volgende octaaf.

@brutus : Binnen een octaaf zijn er twee tonen die het majeur akkoord definiëren.
Vanuit C zijn dat E en G, de derde -terts- en vijfde -kwint- (hele) noten vanaf de grondtoon.
De verhouding van het aantal trillingen tussen grondtoon en terts is 4:5
Tussen grondtoon en kwint 2:3
Bij deze verhoudingen is alles spatzuiver (hoor je geen zwevingen).
Als je dat doet voor C,E en G, dan gaat zodra je iets uit een andere toonsoort dan C wilt spelen alles vreselijk mis.
Daarom is men tot de "gelijkzwevende" (equally tempered) stemming gekomen.
Ale onzuiverheden worden zo gelijkmatig uitgesmeerd over het hele octaaf.

Gevolg: niets is meer helemaal zuiver, maar omdat we daar aan gewend zijn ervaren we dit als kloppend.
Op een instrument zonder vaste plaatsen voor de noten ( viool, e.d.) moet je je dan voortdurend aanpassen, maar het is te doen.

Wil je een toetsenbord maken dat in alle toonaarden zuiver ( zwevingsloos) is, dan heb je 19 extra toetsen nodig en kom je tot de 31-toons stemming: https://www.huygens-fokker.org/docs/fokkerorg.html

De rekenkunde erachter is dat een octaaf precies twee keer zo snel trilt als de grondtoon en het volgende octaaf 4 maal. enz.
Kijk je naar de A noot van 440Hz, dan heeft de eerstvolgende (hogere) A een frequentie van 880 Hz.
Tot zover niets aan de hand, zou je zeggen. Neem je een A majeur (grote terts) akkoord, dan bevat dat de noten A, C# (cis) en E.
Als je ze achter elkaar zou zingen: Do, Mi, Sol.

Nu verhouden Do en Sol (de eerste en vijfde noot van de (hele toons!) ladder zich als 2:3, kortom, als de A ( in dit geval onze Do) 440 Hz is, dan zou E (onze Sol) 440/2 X 3 = 660 Hz moeten zijn.
De Do en Mi ( A en C#) verhouden zich als 4:5, dus zou je voor die C# een frequentie van 550 Hz verwachten.
Die 440, 550 en 660 klinken briljant samen, een perfect majeur akkoord.

Kijk je in dit lijstje van de gelijkzwevende (equally tempered) stemming, dan vind je voor de E 659.25 Hz, een fractie lager.
En voor de C# 554.37 Hz , jammer, maar nog alleszins acceptabel

De samenklank van 440, 550 en 660 Hz is perfect, maar zou je ials volgende voorbeeld de 660 ( een E) als Do nemen, dan wordt de Sol een B: 660/2 X 3 = 990 Hz
Maar we hadden die B uit de, eerder gebruikte, zuivere A toonladder gebruikt dan hadden we een toon gehad met 2 (octaafsprong) x 440/8 x 9 = 990 Hz, spatzuiver dus.
De terts (Mi), in dit geval een G#, zou, vanuit (een zuivere) E gerekend, 660/4 x 5 = 825 Hz moeten zijn.
Vanuit A daarentegen is het een groot septiem (A naar G#), verhouding 15:8. Als we dan de frequentie uitrekenen komen we op 440/15 x 8 = 832,5 Hz.

7,5 Hz verschil! :eek: Dat E maj. akkoord (E, G3, B) klinkt dan als nagels over een schoolbord door het verscil t.o.v die 825. :confused:
In de gelijkzwevende stemming zouden E 659.25 Hz, G# 830.61 en B 987.77 Hz zijn

Kortom, om in alle toonaarden enigszins acceptabel te kunnen klinken is de gelijkzwevende stemming ontwikkeld/ontstaan.
Voorafgaand daaraan is al driftig gesleuteld vanuit de reine stemming (die maar in één toonaard zuiver kan zijn) om het spelen in meerdere toonaarden mogelijk ( en dragelijk) te maken. Zeker moet daarom Andreas Werckmeister worden genoemd

Van de vele toegepaste stemmingen vinden we nog vele voorbeelden terug op nog bestaande orgels.
Misschien staat het orgel van Bertus ook wel in deze lijst....

Op de viool wordt in reine stemming een stijgende toonladder iets anders geïntoneerd dan een dalende reeks. En dan heb je ook nog de pythagoreïsche komma. Verlammend ingewikkeld allemaal. Dus gewoon maar spelen, want perfect is het nooit.

We zijn nu bezig kerkbanken te plaatsen.
Het zijn tweedehands banken wat enorm scheelt in de kosten.
Onze kerk is destijds gebouwd om de gekochte banken te kunnen gebruiken.
Banken kosten echt een vermogen dus zijn we tevreden met wat we gekocht hebben.
Deze week hebben we 1 rij geplaatst.
De middelste rij zijn "nieuw" en de buitenste rijen worden nog vervangen.
Het zijn mahonie klapbanken.
De zitting kan opgeklapt worden zodat we aan de voorschriften van de brandweer voldoen.

full

Volgende week hoop ik een paar foto's te plaatsen hoe ze gemonteerd worden.

Laatst bewerkt:
Back