restauratie graupner bell 222

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door stef110, 1 jul 2009.

  1. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    mmmmm...

    kapen zitten er niet bij, maar als iemand anders er mee neer stort is het dan minder erg? of denken julie dat ik nog zo jong ben en daar niet de verandwoordelijk heid voor heb om te zorgen dat ie niet neerstort.

    ik ben nu echt niet aan het haasten omdat ik hem bijvoorbeeld vanavond nog wil laten vliegen. ik wil me gaan aanmelden bij een vliegclub voor eventuele hulp. ik zou het ook heel zonde vinde als ie neer zou storten maar waar julie wel gelijk in hebben is dat ik (nog) niet de echte (oude) waarde van de helicopter zie.

    ik wil nog wel even over je aanbod na denken maar ik wil namelijk wel een heli die ik kan opknapen niet weer iets uit de doos halen opladen en vliegen. ik vind het opknapen juist het leukst.

    stef
     
  2. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest


    Niet de verantwoordelijkheid, de KENNIS! Dit vliegt totaal anders dan een Honey Bee FP, niet te vergelijken. En een sim? tja leuke game. Als je hier uit wil halen wat er in zit dan moet je met een instrukteur ouderwets leren vliegen. En daarmee bedoel ik zonder helicommand en andere elektronica die het vliegen vrijwel van je overneemt. Gewoon mechanisch met alleen een gyro en nog niet eens een HH gyro ook.

    Als je bij jezelf interesse voor heli olides kan opwekken, en voor het schaal vliegen. En je neemt de tijd, je maakt gebruik van restaurateurs op dit forum, Bij de geringste twijvel gelijk vragen hier op het forum, dan kan je hier een zeer mooie helicopter aan hebben. Een helicopter die steeds zeldzamer word. Nu kan je de romp er met veel zoeken nog wel bij krijgen. Ook de tolgyro nog wel. Maar ik vrees dat dit over 20 jaar wel degelijk en collectors item wordt als je hem met liefde, vakmanschap en originele onderdelen opbouwd.

    Met haasten bedoel je niet vanavond, maar "wij" heli-oldie restaurateurs praten niet over dagen of weken, wij praten over jaren!

    Doe je het zo, dan is het inderdaad een leerproject dat tot een goed einde komt. Als je zo gaat rouzen als met die motor dan vrees ik het ergste. Een helicopter is een heel-erg-veelvoud delicater dan een wedstrijd robot, als zou je in eerste instantie zeggen van niet, daar kom je nog wel achter.

    Je besluit met dat je het opknappen het leukst vind. Dat is bij restaurateurs ook zo. Mijn Graupner Bell 47 kan wel vliegen al hij klaar is, maar het zal niet meer gebeuren ook om de reden dat een originele ongelijmde staart van die helicopter nu al uniek is. Neem je de tijd en het geduld, ongeacht hoe lang en hoe veel dan komt het wel goed.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jul 2009
  3. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    hoelang wil je dan dat ik hem inlaatlopen half uurtje of zo?

    stef
     
  4. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Eigenlijks moet hij eerst van binnen en van buiten worden schoongemaakt. Oude olieresten weghalen en lagers en zuiger controleren op slijtage.

    Voor het inlopen is niet een echte norm. Wel wordt de motor vaak te rijk afgesteld zodat het hem niet aan kloeling en smering ontbreekt. Wat jij deed, een motor opstarten en gelijk flink "jengelen" en optoeren is taboe. De kans dat hij dan met een klap vastloopt is erg groot. Als dat niet gebeurd is je geluk erg groot.

    Start de motor met een iets gas als dat nodig is en laat enkele minuten op temperatuur komen. Met het gas spelen mag wel, maar niet gelijk in 1 klap het gas open draaien, maar rustig laten op komen en weer afzakken. Laat een motor nooit langer dan 1 seconde onbelast vol gas lopen. Zonder rotorbladen of vervangende gewichtjes is dus onbelast.

    Je kan vaak aan de motor horen dat hij soepel begint te lopen en gaar wat minder rijk wil worden afgesteld. Hiervoor zou je eigenlijk eens bij een vliegclub moeten gaan luisteren naar een ervaren persoon die een nieuwe motor aan he tinlopen is. (of bij hem thuis) Het is via een forum wat moeilijk te omschrijven.
     
  5. Airmartin

    Airmartin

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Langbroek
    Stef,

    Welke brandstof gebruik je?
    Klingt erg schraal, in ieder geval moet er een rookpluimpje, uit de uitlaat komen.
    Indien niet, naald meer open.
    Langzaam op toeren laten komen, en niet te veel en te snel toeren laten veranderen.
    Lekker laten 4 takten, Tankje of 2 (500cc)

    Tevens heb ik je een pb gestuurd.

    Geef eens precies de maat van de bladen op, eens kijken of ik iets voor je heb of weet.
     
  6. Feagle3

    Feagle3

    Lid geworden:
    12 sep 2007
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Dordrecht
    ......je heli staat te koop op marktplaats......of nu niet meer ? ik denk dat jahre je een heel leuke aanbieding gedaan heeft........

    Marktplaats.nl > graupner bell 222 - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw
     
  7. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    ja ik hoorde van iedereen dat het wel een collectors item is dus denk zet maar op marktplaats meschien is er iemand die er nog aardig geld voor wil geven.

    maar in eerste instantie wil ik hem gewoon zelf houden.

    blad maat:

    65 cmlang
    6.5 cm breed

    en ze zijn van hout.

    ik gebruik deze brandstof:
    Modelsport POWER FUEL

    en dan de 16 % nitro variant.

    stef
     
  8. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    3% is meer dan zat voor schaalvliegerij.

    De waarde komt pas nadat je hem met originele delen hebt opgebouwd. Maar als het mechaniek helemaal goed is moet je rekenen op rond de 100 euro.
     
  9. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    met ouwde heli's is het gewoon wat de gek ervoor geeft .
    als je wilt leren vliegen en vooral veel wit vliegen dan kun je beter een iets nieuwere heli kopen . maar als je gewoon voor de leuk deze wilt vliegen dan kan ddat toch ? alles zit erbij en alles werkt toch ?
    in je filmpje lijkt t wel alsof je motor te mager draait trouwens .
     
  10. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    vandaag begonnen met het "restaureren" bijna alles uit elkaar gehaalt en de motor onderhanden genomen,

    [​IMG]

    de lagers doen het nog perfect.

    ik heb hem nu opgehad en schoon gemaakt van binnen moet ik er dan nog iets van smeer middel in gooien of gebeurt dat tijdens het laten draaien van de motor door de benzine?

    nog een vraagje op veel foto's en ook op ouwe foto's van de bell zie ik een slangetje naar de uitlaat gaan.
    is dat nodig en wat doet het?



    stef
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2009
  11. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Het slangetje wordt aangesloten op de tank om deze opdruk tezetten zodat de brandstof naar de caburateur loopt

    grt jan
     
  12. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    heb net de motor weer even een tijdje aan gehad

    wees gerust heb hem alleen stationer laten lopen. maar er komt geen rook uit me uitlaat ook niet als ik hem op ze rijkst zet.

    ga morgen wel weer filmpje maken

    stef
     
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Voor het stationair afstellen is het messing schijfje aan de carburateur. Dit schijfje is zegmaar erg gevoelig, een beetje verdraaien geeft vrij veel werking.
    De naald aan de kant van de gashendel is de volgas naald. Die kun je pas exact afstellen als je de heli volgas omhoog laat stijgen.
    Ik denk echter dat je met je 16% nitro het wel goed doet. Graupner schreef in die tijd zijn 12% brandstof voor. En gezien de geforceerde koeling van deze motor en de koelkop niet zo groot zijn is het best handig dat je koelt door middel van de nitro.

    Steven

    Edit: ik zie nu in de 1980 catalogus dat deze carb er anders uitziet. Hij heeft voor het stationair niet zo'n schijf. Deze heeft zover ik kan zien dus een stelschroef voor het stationair aan de gashandle kant en aan de kant waar de brandstofslang aangesloten zit is de volgas sproeier.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2009
  14. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    ik kan met het stel schroefje de stationair in stellen en het messing stel dingetje is de gas naalt.

    stef
     
  15. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Smeermiddel voor het draaien zit wel in je brandstof, maar als je denkt dat je de motor lange tijd niet gebruikt dan is het verstandig om er wat olie in te doen zodat de cilinderwand niet kan verroesten gedurende die tijd. Sluit ook de inlaat en uitlaat af.

    Nog even over de rook. Dit is licht grijs van kleur, dat zie je niet altijd, afhankelijk van het licht.
     
  16. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    .......
    Dubbel post.
     
  17. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    vamorgen tornado fuel gehaalt ook 16% ga dat vamidag testen als het droog weer is kijken of daar wel rook te zien is.

    ik denk niet dat ik de rook niet kan zien vanwegen het licht, anders zou ik echt wel iets moeten zien.

    stef
     
  18. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    [URL=" - SL737488[/URL]

    ik moet het pijpje even laten lassen dat is waarschijnlijk tijdens transport van de vorige eigenaar afgebroken...

    dan maakt ie een stuk minder herie.

    nog een vraagje:

    in de brandstof tank zit allemaal rotzooi hoe krijg ik dat er uit spoelen met water heeft geen zin.

    stef
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    cadeautje voor Stef

    Hoi stef,

    Gefeliciteerd nog met je verjaardag!! :celebrate::celebrate::celebrate::celebrate: :music: :music: :new-bday:
    Ik heb een klein cadeautje voor je:

    [​IMG]

    hier klikken voor nog veel meer foto's:

    graupner bell 222 hauptkatalog 1980 - Windows Live

    Ik heb alle foto's uit oude catalogie ingescanned. Ik denk dat daar nog wel heel wat interessante informatie voor je bij zit. Gezien de hoeveelheid plak ik niet alle plaatjes in je topic.

    Zoals je in de foto's kan zien is de heli in eerste instantie in 1979 met een rigid kop uitgebracht. In de 1985 catalogus zie je een kop met paddles en die heb jij dus ook.

    Je kan je tank misschien schoonmaken met spiritus. Ik hoop dat je een brandstoffilter in je brandstofleiding naar de motor hebt. Zoniet : doe er eentje tussen!


    Veel plezier ermee.
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2009
  20. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    bedankt voor het inscannen

    [​IMG]

    heb de helicopter helemaal uit elkaar ligen op de rotor kop na.

    ben nu alles aan het schoon maken met tandenborstel en roestoplosser.


    stef
     

Deel Deze Pagina