Restauratie Graupner Fairlady 1/8

Beste lezers,

Was een al een tijdje op zoek naar een Fairlady en eindelijk 1 kunnen kopen via MP. Ga hem helemaal uit elkaar halen en hem daarna meer opbouwen. Rijden is niet mijn doel, hem zo origineel krijgen wel.

Heb al enige ervaring opgedaan met de restauratie van de bekende Kyosho/Graupner Landjump wat ook een mooi project was.

Dit is de huidige status:


Als iemand nog onderdelen heeft liggen (tankje) dan hoor ik dit graag. Kan nog niet zeggen wat aangezien hij redelijk compleet lijkt. Een nieuwe kap heb ik al besteld in Koeweit!!!
 

Bijlagen

  • IMG_1753.JPG
    IMG_1753.JPG
    179 KB · Weergaven: 395
Laatst bewerkt:
Dat vond ik vroeger zo'n ongeloofelijk gaaf ding....

Veel plezier en succes met de restauratie!
 
Prachtig! Dit volg ik hoor. Welk tankje moet er op?
Heb heel misschien nog wel wat oude koppelingen en motoronderdelen liggen. Als je iets zoekt, dan check ik wel even. Niet zoveel meer, maar je weet nooit.
 

Dit is de tank die ik zoek. Hij is dus smal en langwerpig. Heb al wel een tankje gevonden die van een Kyosho buggy komt maar die zijn breder.
Denk dat het een algemeen probleem is want de meeste Fairlady's hebben helemaal geen tankje meer.
 
hmm inderdaad. Ik heb nog een smal tankje gehad van een MRC Buffalo, maar weliccht al lang verkocht. Maar ik check wel even.
Mss kan de radiobox iets meer naar voor geplaatst worden?
 

De Fairlady lig uit elkaar en zal langzaam weer opgebouwd worden. Erg leuk om zo te werk te gaan. De schroeven vervang is zoveel als mogelijk omdat deze niet meer schoon te krijgen zijn.

Nadat alles in de ultrasoonreiniger is geweest polijst ik ze met Autosol. Werkt perfect en laat het glimmen als nieuw!
Heb ik ook met mijn Landjump gedaan (zie de foto's in mijn Fotoalbum)
 
Laatst bewerkt:
Moest vandaag even de zolder op en meteen voor de zekerheid maar even gekeken voor een smal tankje. Maar helaas. Voorraad uitgeput.
Ik hoop dat je er nog eentje vindt. Check eens op rcmagvintage.com. Op het forum daar kun je al snel eens de vraag stellen en heb je mss geluk!
 
Even een update. Zoals aangegeven heb ik de beschikking gekregen over de originele motor. De HB 21 PDP. Deze is helemaal gereinigd en voorzien van originele onderdelen. Het extra (zwarte) uitlaatpotje is nu ook gemonteerd maar de slangaansluiting is wat vreemd. Krijg hem in zo'n korte bocht niet zonder knik. De Radiobox moet ik ook nog wat mooier zien te krijgen.

Volgende project zijn de banden en daarna de kap.
 
Dat slangetje zou ik toch anders doen, de knik erin geeft een slechte doorvoer.
 
Kan me zo gauw even niet meer herinneren hoe de rembediening op de gas-stang aangesloten zat, dus het kan zijn dat e.e.a. wat in de knoei komt, maar voor die motor is het om het even of je de carb zo laat, of 180 graden omdraait, en dan komt de brandstofaansluiting wat mooier uit....
 
kijk eens naar uitlaatbochten van een 1/8 nitro motor en sluit deze met 2 stukken silicone aan ipv het hele stuk uit silicone. Desnoods een flens ervan afzagen zodat je 2 cleane uiteinden hebt. De knik is idd niet goed. In uiterste nood heb ik nog eens van die te solderen koperen loodgietersbuisjes en bochtjes genomen. Voor waterleidingen. Zijn heel korte bochtjes en er zit wel geschikte diameter bij.
 
Die koperen bochten heb ik inderdaad wel eens gezien. Ik probeer hem echter zo origineel mogelijk te houden. Misschien iets met een veer erin proberen.
 
en hoe was het origineel? Ook zo met een silicone? Mss kun je een iets kleinere diameter buisje in de silicone duwen, dan ziet het er aan de buitenkant redelijk zelfde uit. Met veer is ook goed idee als je een geschikte diameter vindt.
 
Ik heb een originele catalogus uit 1981 en daar zie ik ook een slang zitten. Dat met die dubbele slang zie je op mijn foto. Dat werkt dus niet!
Aan de andere kant, ik kan de uitlaat ook omdraaien alleen vind ik het extra potje zo leuk.
 
Laatst bewerkt:
Voor prestaties zal een dubbele pot wss niet ideaal zijn. Maar what the heck! Tis cool.
Negeer het gewoon even. Ga verder met de bouw. Je krijgt nog wel betere ideeën.
 
Back
Top