Restauratie Habicht

Beste Mensen,

Van MadDuc heb ik een wrak van een Habicht overgenomen welke afkomstig is uit Oostenrijk. Het gaat om een Habicht met een span van 2,60 m met een houtbouw romp en styro balsa vleugels, afgewerkt met glas en gespoten. Vlieggewicht circa 3 kg.
De neus van de romp was volledig aan gort, de rechter vleugel is gebroken en er is een heel stuk uit, verder hebben linker en rechter vleugel een wak in de neuslijst. Kielvlak en stabilo zijn tevens gebroken.
Zo zag één en ander eruit:

full

Eerst de rechter vleugel aangepakt, een vleugel in twee delen is immers geen gezicht. Het wak in de vleugel heb ik uitgezaagd om bij de liggers te komen.
De knikverbinding eindigt in een vork. Tussen de liggers heb ik een stuk triplex gezet welke eindigt in de vork. Dit is met endfest verlijmd. De achterlijst is van vurenhout. Ook hier heb ik een stuk triplex tegenaan gelijmd welke doorloopt tot in de knik, feitelijk is daar dus een nieuwe ligger gemaakt. Ik overweeg om het gat in de vleugel op te vullen met een stuk PU hardschuim wat ik nog heb liggen, dit kan dan mooi flush met het vleugeoppervlak worden geschuurd. Daarover komt dan een laag carbonweefsel en een laag glas, een stukje dóórlopend tot over de vleugel. Suggesties zijn welkom.

full

Zo zag de neus er links voor uit:

full

En zo na de eerste reparatie die nog verder moet worden afgewerkt.

full

Verdere suggesties met betrekking tot de opbouw zijn zeker welkom! Groeten, Maarten

Laatst bewerkt door een moderator:
Hardschuim om op te vullen is prima....lijmen met PU lijm en balsa/glas erop
Tegen de ligger mischien nog een passend 2mm triplexplaatje? voor versteviging.
zwaarder zal ie toch wel worden:D

Dat zie ik graag, modelbouwers die het herstellen van zo een "wrak" als uitdaging zien :thumbsup:
Deze Habicht gaat dus een tweede leven tegemoet :D

In 1978 bouwde ik vanaf tekening een Habicht. Spanwijdte 2,47 meter.
Vleugelprofiel Eppler 374.
Met deze Habicht vlog ik uitsluitend in de bergen. Vliegen met deze Habicht was volop genieten. Met dit Eppler profiel kon je verticale duikvluchten maken zonder flutter.

Succes met bouwen,
Johannes

Lekker bezig Maarten. Na 2 maanden wachten op deze kist had ik er niet zo'n zin meer in. Mooi dat jij hem wel gaat opknappen. Neusje ziet er al weer redelijk uit.

Succes verder,

Johan

Bedankt voor jullie reacties.
@Willem: dat idee van nog een plaatje triplex tegen de liggers aan is een goede raad. Ik had eerst zelf bedacht om er een strook carbon weefsel tegenaan te leggen. Dat is dan wel sterk wat betreft treksterkte maar zal qua buigsterkte en het bij elkaar houden hier mogelijk minder bijdragen dan een plaatje triplex. Feitelijke moet het als een shear web fungeren. Dat ga ik dus doen. Thanx Willem.
Het plaatje komt er met uhu endfest 300 tegenaan. Door bij het drogen het geheel te verwarmen tot 40 graden is de treksterkte van de verbinding dan meer dan 100 kg / cm2. Aangezien de ligger op een niet ongunstige plek (niet op de knik maar meer naar de tip toe) is gebroken verwacht ik dat dit het ook bij extreme belasting gaat houden - in combinatie met de extra aangebrachte ligger tegen de acherlijst en de carbon afwerking van het wak in de vleugel.

@ Ariël & mr. Blobby: deze kist is het waard. Ik vermoedt dat de kist ooit vanaf tekening is gebouwd door een echte liefhebber. Dat is wel te zien aan het oog voor detail zoals het verloop van de stuurkabels (pull-pull op rudder) en de afwerking van de romp die echt heel mooi is. Het gaat dus om een volledig houtbouw romp die met latjes is ingedekt. De romp met forse klomp lood in de neus weegt al 1,5 kg. Los van de neus heeft de romp de zware crash goed doorstaan, dat geeft maar weer aan dat een balsa romp met een laagje glas een sterke bouwwijze is.... De vleugelverbinding is gemaakt van vlakstaal. De vleugels zijn echt knalhard, nog stijver dan mijn Kult Mini. Ik zal de koorde aan de wortel nog even opmeten: maar liefst 33 cm...Rudder en hoogteroer zijn bespannen met zijde. Ik verwacht dat de romp heel mooi gerestaureerd kan worden.
De schade aan de rechter vleugel is zo fors dat je dit wel iets zal blijven zien. Dat gaat dan echter niets afdoen aan het vliegbeeld. Als eerbetoon aan de mij onbekende bouwer zal ik proberen er iets moois van te maken.

@MadDuc: kan mij voorstellen dat je er na die tijd niet meer voor gaat, het gaat helemaal goed komen met deze kist!

Beste groeten, Maarten
Ik vermoedt dat het profiel een origineel Clark Y is zonder modificatie

Met de "methode Willem" is de ligger extra versterkt. Er zit nu een stuk PU schuim in het wak in de vleugel. Dit stuk volgt de vleugel perfect. Ik heb het in overmaat uitgezaagd, verlijmd en vervolgens met een rasp flush met het vleugeloppervlak gevormd. met fijn schuurpapier het laatste stukje:

full

Het liefst zou ik dit bekleden met glas/ carbon. Een andere optie is om het schuim wat af te slijpen en eerst bekleden met balsa. Qua stevigheid zal dat dan weinig toevoegen: door de reparatie aan de liggers is de vleugel zeker sterk genoeg, het bekleden van het schuim met carbon zal volgens mij sterk genoeg moeten zijn. Je houdt denk ik altijd wel een lichte overgang naar het gedeelte naast de reparatie, als het straks afgewerkt is en de strepen staan er weer op dan is het voor mij de vraag of dat storend is. Mooi is leuk maar het moet vooral sterk zijn (en goed vliegen).

Gelukkig dacht ik er aan om nét voor het verlijmen van het stuk schuim een kanaal te maken voor de aileron kabel............

Suggesties zijn welkom!

Het grote gat in de rechter vleugel is met full carbon gerepareerd, de kleinere gaten met schuim/ balsa, deze krijgen nog een laag glas/ epoxy.
De reparatie van de rechter vleugel heeft een prima resultaat gegeven, ik denk dat het gaat lukken om een redelijke overgang van de reparatie naar de vleugel te maken. In ieder geval heeft één en ander een sterk en stijf resultaat gegeven. De reparatie van de rechter vleugel is feitelijk een carbon D box. Nu nog verder afwerken en dan verder met de romp.

full

full

Ziet er mooi uit. Hoe ga je de vleugel verder afwerken?

Hoi Daan, het carbonweefsel vertoont nog duidelijk de weving. Daarover komt een laag epoxy/ mircoballoons dan wel Wilsor epoxy fijnplamuur om het mooi vlak te krijgen. Dat geldt ook voor de andere reparatieplekken. Die krijgen daarna een laag kunststof primer. De vleugel is nu gespoten. Het geheel wordt licht opgeschuurd met scotchbrite en afgewerkt met Sigma S2U hoogglans. De kleuren zijn RAL kleuren dus die zijn goed te (laten) maken. Ik ga de hoogglans met een verfroller opbrengen. Mijn ervaring is dat je daarmee een heel mooi resultaat kan halen en ik ben daar handiger mee dan met spuiten (je moet je beperkingen kennen). De gehanteerde kleurstelling ga in handhaven.
Verder komen er standaard servo's in de vleugel: de rolroeren zijn ongeveer een meter lang dus de servo die dat gaat aansturen krijgt wel wat te verduren. Het extra gewicht maakt voor deze kist niet uit.
Wordt vervolgd, groeten, Maarten

Hoi Daan, het carbonweefsel vertoont nog duidelijk de weving. Daarover komt een laag epoxy/ mircoballoons dan wel Wilsor epoxy fijnplamuur om het mooi vlak te krijgen. Dat geldt ook voor de andere reparatieplekken. Die krijgen daarna een laag kunststof primer. De vleugel is nu gespoten. Het geheel wordt licht opgeschuurd met scotchbrite en afgewerkt met Sigma S2U hoogglans. De kleuren zijn RAL kleuren dus die zijn goed te (laten) maken. Ik ga de hoogglans met een verfroller opbrengen. Mijn ervaring is dat je daarmee een heel mooi resultaat kan halen en ik ben daar handiger mee dan met spuiten (je moet je beperkingen kennen). De gehanteerde kleurstelling ga in handhaven.
Verder komen er standaard servo's in de vleugel: de rolroeren zijn ongeveer een meter lang dus de servo die dat gaat aansturen krijgt wel wat te verduren. Het extra gewicht maakt voor deze kist niet uit.
Wordt vervolgd, groeten, Maarten

Je hebt nog wat te doen :)

Dat klopt:p. Ik heb genoeg vliegend materieel dus het heeft geen haast. Om het strak te krijgen gaat er nog wel wat werk in zitten. Ik vindt het een mooie kist en ben benieuwd hoe 'ie zal vliegen. Uit de berichten van de vorige eigenaar kwam naar voren dat de kist heel snel is. Doortrek zal met het hogere gewicht wel goed zijn. De kist heeft één nadeel: geen speedbrakes. Die ga ik er niet inbouwen om te voorkomen dat er te veel aan de structuur van de vleugel wordt gerommeld, daar is al genoeg aan gebeurd :rolleyes::rolleyes:. Gelet op de grootte van de rolroeren moet de snelheid er ook wel uitgehaald kunnen worden met het omhoogstellen van de rolroeren en beperkt down bijmixen zodat de kist een beetje met de staart omlaag hangt. Maarten

De Habicht leeft!

De verdere afwerking van de vleugels was nog een aardig klusje. Na een laag primer heb ik eerst de twee lagen antiekwit aangebracht en daarna de striping. Als je naar de foto's van vóór de reparatie kijkt is het wel een aardig verschil zo:

full

Nu eerst verder met de romp. De neus krijgt nog een laag glasweefsel ter versteviging en om deukjes in het balsa te voorkomen en zal daarna verder worden afgewerkt. De reparatie van de vleugels was verreweg de grootste klus dus dat zit erop!!

Mooi hoor Maarten! Ik kijk er naar uit om deze kist straks te zien vliegen. Succes nog even met de romp!

Groeten,

Johan

@ Ariel & MadDuc: dank u :D:D. Ik moet zeggen dat dit project enorm veel voldoening geeft: om onder je handen deze kist van brokstukken tot een toonbaar (en vliegbaar) resultaat te maken is echt leuk. Zoals eerder aangegeven is deze kist het waard. Overigens is het gelukt om de vleugels vrijwel onzichtbaar te repararen. De vleugels zijn niet gespoten maar zijn afgewerkt met een verfroller en dat heeft een mooi en gelijkmatig resultaat gegeven. Ik kijk er naar uit om straks met deze kist te gaan vliegen. Deze zomer zit ik op de Rittner Horn in Zuid-Tirol en dat zou 'ie eigenlijk wel mee moeten!!

We zijn weer een stuk verder.
De romp is afgelakt met hoogglans, deze afwerking is goed gelukt.
Het stabilo was gebroken en het hoogteroer ook, deze zijn gerestaureerd en weer op sterkte. De aansluiting van het stabilo op de romp was versplinterd en daardoor was het een aardige klus om dit er recht en sterk op te krijgen. Het kielvlak staat er op de foto nog los op. Ondanks de spanwijdte van slechts circa 2,6 meter oogt de kist groter door de brede vleugels en forse romp. Het gewicht zal zo op 3,2 tot 3,3 kg uitkomen schat ik. Dat lijkt heel wat maar vergeet niet dat het vleugeloppervlak net zo groot is als een 3+ m. zwever.

full

full

Back