Restauratie Hopf Twenty-Nine

Ik heb op dit forum een MonoII bootje gekocht om af te bouwen en lekker mee te gaan varen. Helaas viel toestand van de boot erg tegen en wordt het dus een restauratie project. Ik wist de naam van het model niet, alleen dat hij van Hopf was. Op de website van Hopf was hij helaas niet meer terug te vinden. Per toeval vond ik hem op een Duitse website. Het bleek een Twenty-Nine te zijn, een Mono 3 dus.

Nu weet ik nog niet zo veel van boten en heb dus een aantal vragen.
-Wat is een typische aandrijving voor deze boot?
-Wat voor accu hoort erin?
Ik wil er een brushless aandrijving in leggen, liefst een van Hobby-City o.i.d.
Ik zal binnenkort wat foto's maken van alle hardware die ik heb. Hopelijk klopt alles en is het nog bruikbaar.

Mocht iemand een Twenty-Nine hebben, dan houd ik me aanbevolen voor een paar foto's en de set-up.
 
Hallo Blobby,

Een 'typische aandrijving' voor een mono III is een 800 motor op 20 cellen sub-C.
Daarmee ligt de boot 'stevig' in het water en laat zich goed sturen in wedstrijdtrim.

Een borstelloos equivalent zou 6S zijn en een motor, die rond de 1600KV heeft.
Hobbycity Online R/C Hobby Store : KB45-08XL 1600kv Brushless Inrunner $55.00

Daar de Twentynine naar huidige maatstaven klein is voor een Mono III, zou je ook een lichtere set-up kunnen nemen met 4S en een motor met 2400KV
Hobbycity Online R/C Hobby Store : KB45-08L 2300kv Brushless Inrunner $49.95

Als je googled op Hopf Twenty-Nine, vind je een video van deze boot met bovenstaande set-up.
De gebruikte motor is een Kira 600-22 uit de shop van Jan Niklas van RC-Raceboats en is t.o.v de Hobbycity motoren een stuk duurder.
http://www.myvideo.de/watch/5630071/Hopf_Twenty_Nine

De motoren uit de KB serie moeten(!) goed worden watergekoeld, anders is de vreugde van korte duur (een teken van een slechte werkingsgraad, maar het prijsverschil zal toch ergens inzitten...).

Een kleinere motor uit de 36mm types zal de boot ook goed vooruit krijgen.
Aan 4S zou je aan deze kunnen denken:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : KD36-60-09L 2700kv Brushless Inrunner $29.95

Of 5S en deze:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : KD36-74-09XL 1900kv Brushless Inrunner $31.95

Ik reken bij de Chinese motoren met een rendement van 80% (waarschijnlijk nog optimistisch) en zorg altijd voor volmantelkoeling, in mijn boten worden ze behoorlijk warm, zonder koeling is het in een paar vaarten gebeurd...

Houdt er rekening mee, dat door de lichtere componenten de boot een stuk gevoeliger op het water wordt en het bovendien nog harder gaat dan in een 'klassieke 800 motor' set-up.
Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op dit forum een MonoII bootje gekocht om af te bouwen en lekker mee te gaan varen. Helaas viel toestand van de boot erg tegen en wordt het dus een restauratie project. Ik wist de naam van het model niet, alleen dat hij van Hopf was. Op de website van Hopf was hij helaas niet meer terug te vinden. Per toeval vond ik hem op een Duitse website. Het bleek een Twenty-Nine te zijn, een Mono 3 dus.

Nu weet ik nog niet zo veel van boten en heb dus een aantal vragen.
-Wat is een typische aandrijving voor deze boot?
-Wat voor accu hoort erin?
Ik wil er een brushless aandrijving in leggen, liefst een van Hobby-City o.i.d.
Ik zal binnenkort wat foto's maken van alle hardware die ik heb. Hopelijk klopt alles en is het nog bruikbaar.

Mocht iemand een Twenty-Nine hebben, dan houd ik me aanbevolen voor een paar foto's en de set-up.


Via deze link http://www.rc-silverboats.de/Baubericht/TwentyNine.html kun je een bouwverslag volgen van de 29.

Succes
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips, hier kan ik alvast wat mee.

Weet iemand een goede manier om kit te verwijderen? Ik heb er al een halve Kg uitgesneden, maar krijg de rest er niet meer uit met een mes. De eerste eigenaar heeft kennelijk last gehad van een lek en er een hele tube zwarte kit in leeggespoten. Het zit voor in de neus, dus bijna niet bij te komen.
 
Als de kit niet in de weg zit, zou ik de resten laten voor wat ze zijn, de boot is sowieso al aan de lichte kant...

Afhankelijk van het type kit wil een roterend staalborsteltje op een flexibele (Dremel)as wel eens helpen; het wordt wel een enorme zooi in de romp en je moet erom denken niet zólang op één plek te 'boenderen', dat de epoxy zacht wordt door de warmteontwikkeling.

Groeten, Jan.
 
hallo

als dat een wedstrijd boot is geweest dan kan die kit er wel eens voor de balans hebben in gezeten
het zwaarte punt moet heel juist liggen bij zulke boten en dat kan je met tec 7 heel mooi bepalen
het voordeel is dat het niet los komt door de slagen die de boot te verduren krijgt

groetjes raf
 
Dat zou de overvloed aan kit wel verklaren. Hij zit alleen vreselijk in de weg als ik het kantelkanaal of hoe dat ook heet er in moet gaan lamineren.
 
Dat klinkt bijna als een vloedkanaalwand , die met kit op z'n plaats is gehouden en afgekit...

Da's een mooi staaltje knoeiwerk geweest, dus.

Heb je foto's?

Groeten, Jan.
 
Ik zal dit weekeinde wat foto's maken. Er zat nog een klein stukje vloedkanaalwand aan de kit. Was van een witte plastic plaat gemaakt, ik gok ABS. Deze heeft er met lijm in vast gezeten. De kit zou we eens ballast kunnen zijn. Boven op het dek zat een flinke rij gaten (niet mooi op lijn) en ook aan de zijkant zitten gaatjes. Het vreemde is dat er twee slobgaten in het dek zaten, waarschijnlijk voor de veiligheids draad, maar die zaten in het vloedkanaal. Lijkt me een erg onhandige plek ivm lekkage.
 
Die slobgaten zijn inderdaad van de nood-uit, 'vroeger' moest die aan de linkerzijde van de boot zitten en dan had je dus inderdaad kabels door je vloedkamer lopen.

Ik heb dat bij mijn boten nooit gedaan, de nood-uit zit in de spiegel.

Met de huidige regels mag de nood-uit overal in het vaste deel van de romp zitten, zolang 'ie maar rood van kleur is...

Groeten, Jan.
 
Bij deze wat beloofde foto's.

Ik ben al aan het plamuren en schuren geweest dus de hele reeks gaten bovenop zijn weer netjes dicht.
img5806.jpg

img5807.jpg

img5808.jpg

img5809.jpg

img5810.jpg

img5811.jpg

img5812.jpg

img5813.jpg

img5814i.jpg

Als het vloedkanaal er straks weer inzit maak ik een van de gaten wel weer open bovenop. Waarmee kan ik het beste wat grotere gaten maken in dit materiaal? Ik ben bang dat ik met een grote staalboor een hoop splinters maak.

Als ik foto's van andere Mono's zie, dan steekt de schroef altijd verder uit dan bij mijn boot. Kan dit veel kwaad?
 
Laatst bewerkt:
De Hopf boten zijn heel dun gelamineerd, dus een scherpe boor maakt een mooi rond gaatje.
Zelf gebruik ik een freesje in de Dremel, dat ik er draaiend doorheen laat zakken.

Vuistregel is dat de voorzijde prop 10% van de romplengte achter de spiegel zit, méér is geen probleem, minder kan cavitatieproblemen geven, afhankelijk van de inbouwhoogte van de as in de spiegel en de propgrootte.

Ik zou de onderste bout van de roerbladbevestiging weglaten of vervangen door een kunststof bout, dan weet je zeker dat het roerblad omhoog scheert als je iets raakt in het water, in plaats van dat je hele roergarnituur uit de spiegel breekt...
Die lijkt me namelijk niet extra versterkt, zoals de bodem.

Groeten, Jan.
 
Voor een 74 cm boot is de motor mij eigenlijk wat aan de kleine kant, maar deze motoren hebben wel aardig koppel...
Op 4S heb je iets van 32000 toeren aan de prop, met een 40 of 42K zit 65-70 km/h er wel in.
Met Lipo's is de boot erg licht, ik betwijfel of je nog veel harder kunt zonder op te stijgen...

Groeten, Jan.
 
Back
Top