Restauratie HrMs Tromp Geleidewapenfregat

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door hermor, 25 feb 2009.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Beste Forumleden,

    Omdat mijn S100 inmiddels vrijwel klaar is, (op de proefvaart na dan) ben ik begonnen, of eigenlijk al ietsje eerder, met de restauratie van mijn model van de HrMs Tromp (geleidewapenfregat F801) Zoals eens eerder gemeld ben ik hiermee begonnen toen ik zo'n 14 a 15 jaar oud was. Het model heeft inmiddels meerdere verhuizingen etc moeten doorstaan en niet altijd zonder schade overigens. Daarnaast ben ik een keer, bij een van de weinige keren dat ik er mee ging varen, op een onderwater liggend object gevaren (weet nog steeds niet wat) en daardoor is er een schroefas krom en een stabilisatievin afgebroken.

    Een goed reden dus voor een grondige opknapbeurt...

    Even voorstellen:

    Hier gaat het om:

    [​IMG]

    De foto is niet al te best, ik zal binnenkort eens een paar nieuwe scherpere plaatjes schieten.

    Het model is gebouwd schaal 1:100, en aangedreven door 2 apart geregelde decaperm motoren. Tevens uiteraard voorzien van werkende roeren en 2 werkende stabilisatievinnen. Deze worden door hetzelfde kanaal aangestuurd als de roeren, en bedoeld om te veel overhellen in de bochten wat tegen te gaan. Dit omdat dit model, zeker op deze schaal in verhouding wat topzwaar kan zijn.

    De bouwwijze is op spant met triplex huid zonder laminering iod trouwens. De tekening komt van het ministerie van defensie. Deze heb ik destijds nog tijdens de bouw aangepast omdat ik graag de goalkeeper er op wilde hebben.

    Wat gaat er aangepast worden:

    Nou ja wat eigenlijk niet....
    - Opbouw wordt grotendeels vervangen, indien mogelijk worden sommige delen hergebruikt. De reden hiervoor is dat ik nu denk dat het mooier maar ook lichter kan worden.
    - De motoren worden vervangen door direct drive (zonder tandwielkast) nu zitten er decaperms is die veel te veel herrie maken. en veel te groot zijn naar mijn idee.
    - De romp wordt geschuurd en opnieuw gespoten waarna het railingwerk wordt vervangen.
    - De schroefassen worden vervangen door een beter gelagerd type, nu zelfgemaakt met kunstof lager aan de binnenzijde.

    Al met al, nogal wat werk, maar ja, dat houdt ons van de straat..

    De huidige status:

    Begonnen met de HANGAR, deze wordt nu van kunstof, (PE) dit is nieuw voor mij, hoewel, de vele vliegtuigjes die ik in elkaar heb geplakt bleken ook van dit spul te zijn gemaakt..
    Heb een paar plaatjes gehaald van 2, 1 en 0,5 mm en dit blijkt prima spul te zijn om mee te werken, en, ideaal... gewoon aan de eettafel, en dat vindt ik nog wel zo prettig.

    Ziehier de vorderingen tot voor kort:

    De nieuwe hangar in aanbouw, (trouwens.. Foto's van de echte zijn zeer welkom!!!)

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de huidige status:

    Railing in aanbouw:

    [​IMG]

    De railing voor een deel aan gebracht, gemaakt van spijkertjes zonder kop, 0,9 mm (hoewel... deze bleken ineens 1,2 mm te zijn, heb inmiddels de juiste gehaald, maar toen had ik deze al geplaatst. de volgende worden dus iets fijner. Origineel is de railing hier voor een groot deel met kabel uitgevoerd om neer te kunnen klappen bij gevechtsacties. Dit had ik bij de vorige met dunnere draad gedaan die ik ietsje door liet hangen, heb toch besloten om dit nu gewoon strak te maken, vindt ik persoonlijk veel netter. Merk op dat hier de railing 2 draads is, dit wijkt af van het overgrote deel op het schip wat 3 draden heeft.

    En de 2e laag:

    [​IMG]

    Ook de Tartar installatie opnieuw gemaakt, nu ook van kunstof, hier volgen nog plaatjes van. De Goalkeeper is nog blijven bestaan, misschien komt dit ook nog een keer aan de orde, maar voorlopig magtie blijven:D

    De Kraan boven de roldeur, dit blijft een lastige, hier maar wat fantasie gebruikt, want plaatjes heb ik hier nauwelijks van, maar volgens mij kan ie er mee door.

    Achterzijde: (nog zonder roldeur)
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu tijd om te gaan pitten...

    Groeten Kees
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2015
  2. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Kees,

    Nou ik mag wel weer aan de slag. Denk ik dat ik netjes werk maar als ik dit zo zie kan ik nog wat van je leren. Volgens mij heb je de kraan behoorlijk goed voor elkaar. i
    Ik zie in ieder geval niets wat ik anders zou doen dus ga ik voor straks juist op jouw model af. Ik blijf wel van mening dat het model zonder goalkeeper mooier is want dat is toch een onsymetrisch geheel zoals dat ooit gewijzigd is.
    Maar dit is eigenlijk pure eigenwijzigheid om mijn eigen Trompje goed te praten. Overigens heb ik toch besloten niet de stabilisatievinnen te laten bewegen. Heb wel een Robbe F14 Navy gekocht waarbij ik allebei de motoren apart kan besturen. zou hetzelfde effect moeten opleveren of nog beter zelfs.
    Ga dan ook tzt een mooi transparant en afneembaar kieltje maken om het effect van het water op dit model een beetje normaal te houden bij het varen.
    Nog 2,5 maand te gaan dus moet ik wel doorwerken van varen zal ik de 16e mei ! :pim:

    Luc
     
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ha Luc,

    Heb je net nog 2 plaatjes gemaild van de Tromp en de Ruijter.

    Tja, je hebt wel gelijk, de aanbouw voor de goalkeeper is niet echt een voorbeeld van een etstetisch verantwoord ontwerp, maar destijds was dit de meest recente versie, en daar heb ik ooit nog eens plaatjes van geschoten op een vlootdag, helaas... nog analoog en geen idee waar ze zijn:hammer:

    Evengoed, dan hebben we ook allebei wel iets anders, en dus redelijk uniek, ik zou graag eens wat meer plaatjes zien van andere modellen van dit schip dus wie o wie....

    Ik doe nu wel mn best het iets mooier te maken dan het was, ik heb dus een voorbeeld. en doe het al voor de 2e keer (en somige delen zelfs voor de 3e of 4e keer)

    Groeten Kees
     
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo,

    Vandaag na even slikken de zaag er in gezet.. tenminste figuurlijk dan. De railingen weggehaald, de schroeven, roeren en stabilisatievinnen verwijderd.
    Alle elektronica en bedrading is er uit inclusief motoren en servo's.
    Het dek wordt waarschijnlijk ook vervangen, dit omdat alle gaatjes van de railingen het weer plaatsen hiervan niet eenvoudiger maakt. daarnaast is het hier en daar beschadigd.
    Van de opbouw worden de brug, de grote mast, het dekhuis onder de Harpooninstallatie vervangen, de rest wordt hergebruikt. De hangar is zoals reeds gemeld inmiddels reeds onder het mes geweest.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten Kees
     
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Het dek inmiddels verwijderd, en een nieuw gemaakt, dit van 3,6 mm triplex (evenals het oude dek)
    De uitsparingen gezaagd tbv de opbouw. In de vorige versie was een deel van het dek -thv de versmalling van de voorste opbouw zeg maar- met de opbouw uitneembaar, dit vondt ik zelf geen mooie oplossing, daarom besloten dit deel niet meer afneembaar te maken. Zal wel wat meer problemen geven om de schroefassen te bereiken, maar ziet er beter en netter uit, en is beter waterdicht (hoewel nooit problemen mee gehad)

    Door de maatvoering van de triplex plaat is het dek in 2 gedeelten gemaakt, dit is straks na afwerken niet meer zichtbaar. Het helikopterdek wordt gedeeltelijk uitneembaar om bij de roeren en roerservo te kunnen komen. De roerhevels zitten onder het H dek verwerkt, een klein deel van het H dek is om deze reden ook uitneembaar gemaakt.

    De romp is aan de zijkanten (dekranden) inmiddels voorzien van extra grenen latjes aan de binnenzijde, dit omdat de huid op die plaats hier en daar wat begon te scheuren, was dus een zwakke plek, nu zal dit minder snel voorkomen.

    Aan de voorzijde is zichtbaar dat de spanten uit een stuk zijn, hier zat voorheen enkel lucht, (afgesloten door het dek) hier zal nu pur schuim komen om de romp daar wat steviger te maken.

    Grenen latjes 5x10mm aan binnenzijde aangebracht:

    [​IMG]

    Voorzijde bestaat uit afgesloten ruimten, wordt nu vzv purschuim:

    [​IMG]

    Het nieuwe dek, voorste gedeelte:

    [​IMG]

    Achterzijde, H dek:

    [​IMG]

    Het deel onder het H dek, hier zaten de roeren gemonteerd, de servo zat hier direct voor gemonteerd. De roerstang liep nog onder het H dek door:

    [​IMG]

    Groeten Kees
     
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Tevens een kleine update van de hangar:

    De railing op het dak van de hangar is inmiddels ook geplaatst, ook hier de 2 draads versie. Onlangs ook de roldeur (zit nog los) gemaakt. deze zal ws in half gesloten/geopende positie blijven staan.

    De Goalkeeper is nog de bestaande versie, de tartar is wel vernieuwd, deze moet hier en daar nog van wat kleine details voorzien worden.
    De kraan boven de roldeur blijft lastig, hier zijn vrijwel geen plaatjes van te vinden, dus nogmaals de oproep, iemand die wat heeft liggen....
    Voorlopig laat ik het maar zo, uiteraard moet er nog een haak en een kabel aan maar dat komt tzt.

    Railing etc geplaatst:

    [​IMG]

    De tartar installatie:

    [​IMG]

    De achterzijde met kraan:

    [​IMG]

    De Goalkeeper nog een keer:

    [​IMG]

    Groeten Kees
     
  7. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    zo maar een vraagje

    Hoi Kees,

    Hoe soldeer jij eigenlijk die reling zo netjes. Ik heb nu alles geplakt want solderen krijg ik niet netjes genoeg voor elkaar. Gebruik je een bout, pistool of met een brander?

    O ja, en v.w.b. het afneembare middenstuk, waar de volgradars en de radiotoren op staan. Ik heb dat in zijn geheel met de brug etc. in één stuk afneembaar gemaakt. Dat betekent dan wel schroefassen van ca. 50 cm. Ik heb daarvoor standaard graupner assen gekocht van 25 cm. De buitenmantel gebruik als doorvoer en een nieuwe, lange binnenas gemonteerd. Moet je wel aan het eind extra dragers monteren ander gaat de boel wiebelen. In mijn bouwverslag vind je er een foto van.

    Luc
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2009
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Luc,

    Ik gebruik gewoon een soldeerpistool van Weller... maar een kleine soldeerbout gaat ook best prima.

    Ik gebruik kleine spijkertjes van 0,9m mm, (gewoon van de bouwhandel) in het hout kan je ze gewoon inslaan, en met een blokje op de juiste hoogte zetten, in het polystyreen (wat ik gebruik) boor ik voor met 1mm?? en daar kan ik de spijkertjes met de hand indrukken (ze klemmen dan net vast) je zou zeggen dat klopt niet maar ik denk dat de gaatjes door het soort materiaal net iets kleiner dan 0,9mm worden...

    Als ze op de juiste hoogte staan (latje er overheen leggen om te controleren) dan doe ik er een beetje s39 op (dit zullen sommigen afraden maar ik spreek uit ervaring, als je het schoonmaakt na het solderen met wat water is er niets aan de hand) Het s39 wordt nl na verhitten oplosbaar in water..
    Hierna vertin ik een rits spijkertjes, (het kopje) dit gaat heel snel, dan neem ik dunne messingdraad (0,5 mm) en doe ik op alle kopjes met een dun penseeltje nog iets s39, en dan gewoon 1 voor 1 de draad er op vast solderen. Na de bovenste railing, hetzelfde verhaal met de 2 en evt 3e draad. zijkant spijker iets s39, vertinnen, weer iets s39 en op het oog (gewoon er langs kijken dan zie je elke afwijking direct, en je corrigeert eenvoudig door weer iets te verhitten) weer 1 voor 1 de spijkertjes langs. Het werkt uitstekend, je kan elke uitvoering maken zoals het origineel ook is, en het kost vrijwel niets.

    Ik zal de eerstvolgende serie een verslagje maken met foto's om het te laten zien.

    Tip: probeer eens een stukje triplex, spijker wat raak voor een knaak en je zal zien dat een kind de was kan doen, en al zeg ik het zelf, het ziet er op deze schaal vrijwel altijd beter uit dan die railing met scepters die je kan kopen.

    Succes,
    Groeten Kees
     
  9. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update Tromp,

    Hier de huidige stand van zaken, de romp is geschuurd en geplamuurd. Het dek is geplaatst en voorzien van openingen voor de opbouw.

    Tevens begonnen met de opbouw aan de voorzijde, ook hier polystyreenplaat gebruikt.



    [​IMG]
    Dek gelijmd en geschuurd.

    [​IMG]
    Achterzijde

    [​IMG]
    Schroefkokers en assen verwijderd, (liggen los in de romp)

    [​IMG]
    Romp in de primer gezet.

    [​IMG]


    [​IMG]
    Opbouw voorzijde in aanbouw

    [​IMG]

    Groeten Kees
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2011
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Gezien de vele reakties:sleepy:, hier de huidige stand van zaken....

    De opbouw vordert gestaag, ben bezig geweest met het midden gedeelte van de opbouw.
    Het gedeelte onder de radiomast is gemaakt van een soort spantjes in het horizontale vlak, daar omheen heb ik dun (0,5 mm) polystyreenplaat gelijmd, hier had ik ook eerst een uitslagje van gemaakt van papier. Dit dunne plaatmateriaal is ideaal voor dit soort vormen, het is eenvoudig te buigen zonder verwarmen etc, op kwetsbare plaatsen lijm ik hier en daar een extra versteviging aan de binnenzijde.

    [​IMG]
    Het bedoelde gedeelte

    [​IMG]
    En nog een keertje de voorzijde

    [​IMG]
    Bovenzijde gezien

    [​IMG]
    Het dek, 1,5 mm plaat

    [​IMG]
    Nu met wanden, fixatie tijdelijk met plakband.

    [​IMG]
    En nu samengevoegd

    [​IMG]
    En geplaatst, achterzijde gezien

    [​IMG]
    En de voorzijde

    De volgende keer komt de brug zelf aan de beurt.

    Groeten Kees
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2009
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Nie zo moppere nie Kees, over de "vele" reacties...
    Geen reactie betekent nie da we nie kijke nie!

    Goed werk, enne...: vergeet de boze-blik-look in de brug niet! ;)
     
  12. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Het ziet er al mooi uit.
     
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hai Roel,

    Was ook niet heel serieus bedoeld hoor, zelf kijk ik ook meer dan dat ik reakties plaats...;)
    Ja die brug, lastig klusje, daar benne ik nu net mee bezig...

    maar evengoed natuurlijk bedankt voor je positieve reaktie!
    Groeten Kees
     
  14. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Kijk en leer zegge we dan:p
    Ziet er mooi uit!
     
  15. Lagopus

    Lagopus

    Lid geworden:
    27 okt 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Salland
    Nou Kees,

    Ziet er allemaal niet slecht uit. Zal nog wel een hele klus worden, maar daar is het een hobby voor ;).

    Lagopus
     
  16. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Jemigpemig Kees,
    Ik mag wel alle zeilen bijzetten. Hoezo, ik ga snel?
    Ga vanmiddag nog wel weer wat nieuwe foto's plaatsen. maar eerst nog even aan mijn dekje schuren.

    Hoe heb jij trouwens de schoorstenen gemaakt. Loop daar nl. al een tijd over te piekeren maar ben er nog niet uit.
    Heb wel op internet 3 mooie barkassen en 2 radars gekocht. Je hoeft tenslotte ook weer niet alles zelf te doen. Moet ze wel een beetje bewerken maar het ziet er prachtig uit.
    http://www.hobby-lobby-modellbau.com/onlineshop/product_info.php/info/p1398_Barkasse-70-mm-lang.html
    en
    http://www.hobby-lobby-modellbau.co...darstand--45-x-28-mm--Ma-e-ohne-Gestell-.html

    De maten zijn nagenoeg perfect.
    Luc
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2009
  17. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ha Luc,

    Het schiet aardig op, maar dit komt wel een beetje door het gebruikte materiaal, bij hout moet je eigenlijk wel een aparte hobbyruimte hebben, omdat je moet schuren etc. Mijn ervaring is wel dat je dan minder snel nog even een uurtje (of 2) gaat knutselen....
    Omdat ik nu polystyreenplaat gebruik ga ik veel sneller 's avonds nog even achter de eettafel zitten om wat te "knippen en plakken" dit is een stuk gezelliger en je hebt geen stof, het materiaal is eenvoudig te snijden, ook de wat dikkere plaat.

    Het bouwen gaat dus wel wat sneller naar mijn idee.

    De vorige schoorsteen (van de oude versie zeg maar..) heb ik gemaakt van triplex, de basis gewoon van 3 mm, het ronde deel door een doorsnede van de onderzijde te maken waar ze bij elkaar komen in horizontale vlak en 2 bovendelen, deze heb ik met 2 steuntjes in de juiste positie vastgezet en daarna gewoon beplankt (verticaal met stripjes 1 mm triplex, na schuren is dit dan weer mooi glad. Is een beetje lastig uit te leggen, maar hier een schetsje van mijn bouwwijze.

    [​IMG]


    De delen 1 en 2 zijn gewoon de vorm van de basis (minus de wanddikte) en de 2 bovendelen (ook weer minus de wanddikte) deze met 4 triplex steuntjes in de juiste positie vast gezet. Daarna het kleine vlakke dekdeel tussen de 2 schoorstenen op de juiste hoogte geplaatst. Nu kan je gewoon de delen beplanken met verticale stukjes triplex.

    Succes ermee!


    De schoorstenen zijn bij mij het volgende projektje, maar aangezien jij met hout werkt is de werkwijze misschien niet helemaal vergelijkbaar.

    Wat de barkassen aangaat, deze zien er inderdaad goed uit, is ook wel een tip voor die van mij, bedankt!

    Groetjes Kees
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2011
  18. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update Tromp,

    De afgelopen dagen bezig geweest met de brug van de Tromp, een lastig onderdeel van de opbouw. Ook hier heb ik gebruik gemaakt van een soort spanten welke voorzien worden van dunwandige plaat: 0,5 mm.

    [​IMG]

    Hierboven de diverse dekdelen waar de brug uit opgebouwd is. Van de basis (E-dek) en het dek daarboven (D-dek) heb ik een de vorm uitgesneden (minus de wanddikte) en dit ook gedaan van het C-dek,

    Door deze op de juiste hoogt boven elkaar vast te zetten kan de kunnen de wanddelen er aan verlijmd worden.
    De Brug is voorzien van navigatieverlichting aan de brugvleugels, hiervoor heb ik ledjes geplaatst en voorzien van bedrading.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    O ja, niet te vergeten... de booskijkblik...;)

    [​IMG]

    De achterzijde lijkt eenvoudiger maar heeft een lastig ta maken vorm, deze vormt de basis voor de radarbol, en loopt naar boven toe vanaf dek D aan de zijkanten iets taps toe, de achterzijde is wel recht. Daarnaast is de ronding van de hoeken aan de bovenzijde groter dan aan de onderzijde, ook dit maakt het er niet gemakkelijker op:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op de afbeelding hierboven zie je links de uitslagen liggen, deze heb ik eerst van papier gemaakt en gepast.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hierboven zie ja dat het linker deel vast gemaakt is, onderaan staat het nu nog een beetje bol, dit is door iets aan te drukken en wat lijm aan de binnenzijde te smeren opgelost.

    [​IMG]

    En hierboven het resultaat....

    Uiteraard nog even het totaalplaatje.. met de radarbol van de "oude" versie

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nou dat was een hele rits plaatjes..

    Groeten Kees
     
  19. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Kees,

    Gaat wel wat sneller is wel heel voorzichtig uitgedrukt. Dat hou ik niet bij hoor.
    Ik zie dat jij dezelfde tekening gebruikt als ik ook heb. Mij valt het op dat er hier en daar kleine verschillen in de maatvoering zitten. Soms maar 1 mm maar dat stoort wel. Kan natuurlijk ook door het kopiëren komen maar ik heb 'm zo gekregen.

    V.w.b. de schoorstenen snap ik wel wat je bedoelt maar op mijn tekening zie ik volgens mij toch duidelijk dat ze niet alleen ovaal zijn maar ook taps toelopen. Of ben ik nou gek. Ga het in ieder geval wel zo doen als je schreef.

    Morgen even goeie fotoos maken want dat kwm er vanmiddag niet van.
    Luc
     
  20. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Vandaag mooi weer dus toch de romp nog even geschuurd en in de primer gezet...

    Tevens van de week een beginnetje gemaakt met de schoorstenen, hier ook weer gebruik gemaakt van een soort van spantjes, hier zal straks de wand tegen geplaatst en gevormd worden.

    [​IMG]

    Hierboven een deel van de tekening
    En hieronder het achteraanzicht:
    [​IMG]

    De fotos van het beginnetje zijn een beetje mislukt... maar toch een poging, hier de basis waar de schoorstenen op komen te staan

    Voor de rest spreken de fotos eigenlijk op zich..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En hierboven de status op 11-04, nu volgt het meest lastige deel, de uitslag in de juiste maatvoering en vorm maken en vast lijmen.....

    Hieronder een paar plaatjes van de gespoten romp met alle op dit moment gemaakte opbouwdelen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat was het weer voor vandaag,

    groetjes Kees
     

Deel Deze Pagina