RESTAURATIE in 2012/2013 van de (Ver)bouw VOLVO F12 Bakwagen met Aanhangwagen

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 3 jul 2008.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Fred,

    Bedankt voor het compliment.

    Ja, ik heb oog voor detail, ik probeer alles origineel mogelijk na te bouwen, maar ik moet soms ook concessies doen.

    Wat de kentekenplaten betreft :

    Het gele randje aan de buitenkant van de zwarte rand is origineel hoor, dit zit ook bij de 1:1 kentekenplaten
    Alle kentekenplaten hebben een geel randje aan de buitenkant van de zwarte rand, zowel de luxe wagens en de vrachtwagens

    Volgens jou is dit niet origineel, ik kan me niet voorstellen dat vanaf 1987, alle vrachtwagens, aanhangwagens en trailers met foutieve kentekenplaten in Nederland rondrijden.
    Of bedoel je dat de kentekenplaten van mijn bakwagen en mijn aanhangwagen niet origineel zijn ?
    Dan moet ik je helaas teleurstellen, dit is wel origineel.

    Alle kentekenplaten van aanhangwagens is de beginletter een : W
    Alle kentekenplaten van trailer/opleggers beginnen met een : O
    Deze kentekenplaten hebben allemaal een geel randje aan de buitenkant van de zwarte rand en een Euro logo

    Twee puntjes van kritiek zouden kunnen zijn :
    1.
    Het gele randje aan de buitenkant van de zwarte rand is misschien iets te breed.
    2.
    Het lettertype klopt niet en de R is aan de bovenkant niet open.
    Toen ik de kentekenplaten heb gemaakt in 2007, had in nog niet het juiste lettertype tot mijn beschikking, nu wel.
    Ik heb inmiddels een serie nieuwe kentekenplaten gemaakt met het juiste lettertypen en daar waar noodzakelijk zijn de letters opengewerkt.
    Bovendien is het gele randje smaller geworden.
    De kentekenplaten moeten op Volvo F 12 en de aanhangwagen nog vervangen worden, door nieuwe kentekenplaten met de juiste lettertypen, met een geel randje aan de buitenkant van de zwarte rand.

    Wat de kentekenplaten op de Volvo F 12 bakwagen en aanhangwagen betreft : Zijn de nieuw type kentekenplaten met het Euro logo. (1987)

    Je hebt gelijk :
    De oudere gele kentekenplaten hadden geen Euro logo en hadden geen zwart randje om de kentekenplaat (tot eind 1986)
    De Volvo F 12 die ik heb nagebouwd is van 1988 en had al de nieuwe gele kentekenplaten met een een Euro Logo en een geel randje om de zwarte rand heen, dus heb ik ook gele kentekenplaten met een geel randje aan de buitenkant van de zwart rand gemaakt.
    De Volvo F 12 bestaat nog steeds, deze is in 2000 geƫxporteerd naar Ontario in Canada en rijd daar rond als showtruck.

    Zie foto's :
    Verschil van kentekenplaten :
    VOLVO F 12 Bouwjaar : 1986
    Gele kentekenplaten zonder Euro logo
    Deze VOLVO F 12 bestaat helaas niet meer, is gesloopt.
    VOLVO F12  Bouwjaar 1986.jpg

    VOLVO F 12 Bouwjaar : 1987
    Gele kentekenplaten met een geel randje aan de buitenkant van de zwarte rand en voorzien van het Euro logo.
    Deze VOLVO F 12 bestaat nog steeds,
    VOLVO F 12 Bouwjaar 1987.jpg
     
  2. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Als je het kenteken in een houder schuift is er geen geel randje meer, welk randje trouwens erg klein is tov de zwarte rand. Juiste lettertype en vorm is gewoon te vinden op het Internet. Maak ze meestal zelf, printen, mat 3M plakband erop en op een plaatje PS van 0,25mm lijmen. Hoekje rond vijlen en klaar.
    De gele rand bij jouw platen is te veel, en daardoor lijken de platen niet op het origineel. Maar er is ruimte voor verbetering begrijp ik. 20210524_130221.jpg
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Fred,

    Ik maak ook alle kentekenplaten zelf.
    Zoals je misschien wel weet, reed ik in 2007 met de Volvo F 12 met aanhangwagen al op de rij-baan van de MBVP.
    Toen was de Volvo F 12 en de aanhangwagen nog niet gespten en was de restauratie niet af en was nog in de messing kleur.
    Toen heb ik de kentekenplaten al op de bakwagen ende aanhangwagen geplakt.
    In 2007 was het lettertype nog niet beschikbaar op het internet, ik heb er toen wel nagekeken en navraag gedaan bij mede modelbouwers, maar die hadden dit lettertype ook nog niet.
    Nu kan je ze gewoon downloaden op het internet.

    Ik zelf vind de kenteken plaathouders niet mooi, bovendien zaten de kentekenplaathouders niet op de Volvo F 12 (1:1)
    Ik gebruik wel fictieve letters en cijfers op de kentekenplaten een geen bestaande kentekens van de 1:1 voertuigen.

    De nieuw door mij gemaakte kentekenplaten voldoen nu wel aan de originele kentekenplaten.
    In 2007 reden er nog heel veel voertuigen op de rij-baan van de MBVP zonder kentekenplaten en zonder chauffeur.
    Helaas zie ik dit nog steeds, ik maak daar weleens een opmerking over, maar dit wordt mij niet in dank afgenomen en heb ik het inmiddels opgegeven.
    Ik laat het nu maar zo en maak er geen opmerkingen meer over, iedereen doet zijn best om een mooi model te bouwen en respecteer ieder zijn bouwkunsten.


    Ook bij jou modellen zie ik wel details die niet kloppen, maar ik vind dit tegenwoordig prima, ik zeg er ook niet meer over.
    Enige tijd geleden heb ik er nog eens een opmerking over gemaakt, die door jou niet in dank werd afgenomen.

    Ieder moet maar zelf bepalen hoe hij of zij hun modellen bouwen.
    Ik doe het op mijn manier en er zullen best details zijn, waar anderen het niet mee eens zijn.
    Als blijkt dat het niet klopt dan pas ik het wel aan, zoals het behoort te zijn, waaronder ik de kentekenplaten in 2014 heb aangepast
    Maar soms is het niet mogelijk om 100% een model na te bouwen en moet je concessies doen, dit moet jou niet vreemd zijn.

    Overigens bouw jij hele mooie Politie, Brandweer en Ambulance voertuigen, wat ik ook regelmatig tegen jou heb geuit.
    Jaren geleden heb ik ooit eens een onderdeeltje mogen maken voor een zwaailicht voor jou VW Politiebus.

    Misschien een nuttige tip :
    Jij gebruikt 3M mat plakband wat je op de kentekenplaten plakt.
    Lastig klusje om dit plakband netjes op te plakken op de kentekenplaten.

    Ik maak een heel vel A 4 papier in 1 keer en spuit de kentekenplaten over met matte blanke lak, dan lijkt het net of ze lichtgevend zijn.
    Dit ziet er heel natuurgetrouw uit, bovendien beschermt tegen beschadigen van de letters en cijfers.
    Dit doe ik met alle stickers die ik zelf maak.
    Na het spuiten snij ik de kentekenplaten en stickers af met een A 3 papiersnijder.
     
    ozy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina