RESTAURATIE in 2012/2013 van de (Ver)bouw VOLVO F12 Bakwagen met Aanhangwagen

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 3 jul 2008.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    0018


    Hallo allemaal,



    Weer even een update van de Volvo F12 bakwagen met aanhangwagen :

    Een nieuwe messing triangel gemaakt van U profiel, passend gemaakt op het molenstel n in elkaar gesoldeerd
    HPIM2906.jpg

    HPIM2907.jpg

    HPIM2908.jpg

    Wordt vervolgd.
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    0019


    Hallo allemaal,


    Even weer een update van de Volvo F 12 bakwagen met aanhangwagen :

    Een nieuwe triangel van messing U profiel gemaakt naar het 1:1 model.
    Bij het aankoppelen heb je een extra mannetje nodig om de triangel hoogte te houden, zodat deze in de vangmuilkoppeling kan klikken.
    Als de chauffeur niet goed oplet kan he mannetje bekneld raken, daarom een veersysteem aan de triangel gemaakt, zodat de triangel op de hoogte blijft staan van de vangmuilkoppeling van de Volvo bakwagen, waardoor de aanhangwagen door de chauffeur zelf aan gekoppeld kan worden.

    HPIM2908.jpg
    De triangel staat hier nog te hoog, een te sterke veer in het veersysteem.
    HPIM2937.jpg

    De drukveer iets ingekort maar de triangel staat nog steeds te hoog,
    HPIM2932.jpg

    HPIM2938.jpg

    HPIM2943.jpg


    Een lichtere drukveer ingezet, nu staat de triangel precies op de goede hoogte.
    HPIM2928.jpg

    HPIM2941.jpg

    Nog wat meer foto's van de trinagel met veersysteem.
    HPIM2938.jpg

    HPIM2940.jpg

    De aanhangwagen gekoppeld achter de Volvo F12 bakwagen.
    HPIM2912.jpg

    Wordt vervolgd.
     
  3. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    veer

    Mooi hoor, maar zou ie in het echt niet andersom gemonteerd worden..... zo loopt het water erin...

    Robert
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  4. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    volvo

    hallo piet
    dat ziet er zoals altijd goed uit.
    en of het verkeerd om zit,weet ik niet,
    nou piet weet gerust wel waar hij mee bezig is,toch???
    mvg markioo
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Robert,


    Hoe bedoel je andersom gemonteerd, zo loopt er water in ???

    Of bedoel je misschien dat het U profiel naar buiten moet zitten ???

    Tja, bij de meeste triangels zit het U profiel naar buiten !!!

    Maar Robert, ik heb de triangel nagebouwd naar het model 1:1
    Dit is een Burg aanhangwagen en die hadden allemaal het U profiel naar binnen staan, dus vandaar hier ook het profiel naar binnenstaat.

    En als er water inloopt, dan loopt dat er ook weer uit, want in de onderste schetsplaat zit een gaatje geboord, waardoor het water weer naar buiten kan lopen !!!

    Ja, ja Robert, er is echt wel over nagedacht hoor door Burg, maar ook door mij hoor, ook bij mij zit er een gaatje in de onderste schetsplaat !!

    Maar doordat de triangel door het veerssysteem omhoog staat, loopt er niet zo gauw water in de triangel.

    Ik zal er morgen wel even een foto van maken met het waterafvoergaatje, tenminste als jij dat persé wilt zien !

    Maar ook bij het U profiel naar buiten, krijg je bij het trekoog door de schetsplaten een holle ruimte, waar water in kan lopen, dus dat maakt niets uit of het U profiel naar binnen of buiten staat !!!

    Of bedoel je het veersysteem ???

    Ook dit is nagemaakt naar het origineel en aan de onderkant is de pijp waar de veer in zit is open, dus ook hier blijft geen water in staan !!!

    Hopelijk is jou vraag door mij beantwoord.
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2008
  6. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    veer

    nee sorry, ligt aan mijn onduidelijkheid..

    ik bedoel de veer die de triangel omhoog houd, de dikke buis zou boven moeten zitten en de dunne onder zodat het water er niet in kan lopen...

    Robert
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Robert,

    Tja, dit lijkt mij ook logisch, maar waarom Burg gekozen heeft voor de deze oplossing, dat weet ik ook niet !!!
     
  8. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    chassis

    hallo piet
    ik vind het wel goed zo
    en hoop dat het dan maar niet regent op modelshows,
    mvg markioo
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    0020


    Hallo allemaal,

    Even weer een update van de Volvo F12 bakwagen met aanhangwagen :

    In de jaren 70 en 80 maakte men veel gebruik van losse dekzeilen om over de lading heen te trekken tegen bescherming van de lading.
    Dus niet om de lading met de dekzeilen vast te zetten, want dat werkt natuurlijk niet bij houtbundels en losse pallets !!

    Dus is er op het kopschot van de aanhangwagen een bordes gemaakt om het dekzeil op te bergen, nadat het is opgevouwen.
    Ook is er een trapje gemaakt om boven op de lading te klimmen om het dekzeil uit te vouwen.
    Bovendien is er aan het kopschot een opbergrek gemaakt om de lange rongen op te bergen van de aanhangwagen, maar ook de rongen van de bakwagen kunnen in een apart vak worden opgeborgen.

    Het maken en het solderen van deze onderdelen is best een secuur lastig werkje, omdat er veel soldeerverbindingen vlak bij elkaar zitten, waardoor je het risico loopt dat de reeds eerder gemaakte soldeerverbindingen weer loslaten, maar met mijn speciale soldeertechniek ben ik in staat om heel fijn soldeerwerk te maken !!

    HPIM3214.jpg

    HPIM3216.jpg

    HPIM3210.jpg

    Zie het zelfgemaakte messing trapje.
    HPIM3211.jpg

    HPIM3213.jpg

    HPIM3202.jpg
    De losse aluminium kopschotplanken gemonteerd en even tijdelijk vast geplakt met plakblad om te kijken hoe het geheel staat.

    Hmmmmm, ik vind het wel mooi geheel zo bij elkaar, het trapje en het dekzeilen-bordes.

    HPIM3199.jpg
    Zie de lange rongen van de aanhangwagen in het opbergrek opgeborgen op foto's.

    Later zullen ook de lange rongen van de bakwagen in het aparte vak in het opbergrek worden opgeb
    HPIM3195.jpg

    HPIM3182.jpg

    HPIM3183.jpg

    Best wel weer veel foto's, maar zo kan de modelbouwer die het na wil bouwen goed de details zien !!!

    Wordt vervolgd.
     
  10. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    piet, bent u ziek? wanneer alle toeschouwers denken dat het bijna af is maak je er nog meer werk van! prachtig om nog een echte vakman zo aan het bouwen te zien. Jammer dat de bouwdozen het steeds meer overnemen
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Cheeta,

    De aanhangwagen is nog lang niet af hoor !!!

    Er volgen nog vele sessies van de bouw van de aanhangwagen !!


    Tja, ik bouw eigenlijk nooit standaard modellen, ik probeer iets te bouwen wat een ander niet bouwt, want ik houd van exclusieve modellen !!!

    Ik maak uiteraard wel gebruik van standaard cabines, maaar daar verander ik meestal ook veel kleine details.
    Ook maak ik wel gebruik van standaard onderdelen, die ik kant en klaar koop, maar meestal koop ik deze onderdelen 2e hands, om zo goedkoop mogelijk uit te zijn.
    Maar wat ik zelf kan maken, maak ik zelf !!
     
  12. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik wijs ook niet naar de delen die u gebruikt uit de bouwdozen ;) ik bedoel meer de grote groep jeugdige bouwers, Ik val zelf ook nog onder de jeugdige bouwers :p daar niet van. Maar ik vind het van de ene kant zonde maar van de andere kant ook een uitkomst die modeldozen.

    Het voordeel is dat de hobby veel toegankelijker is geworden, kijk naar dit forum al ruim 12000 leden! Echter het nadeel is dat de echt prachtige takt van deze hobby steeds meer in de achtergrond raakt.

    ik bewonder u werk en oog voor detail. Weliswaar is er wel het voordeel van jaren ervaring en tijd dit maakt zeker uit in deze hobby. Ik hoop ook dat veel toekomstige jonge modelbouwers zo verder zullen gaan. Want deze takt van hobby mag niet ten onder gaan.

    ik wacht het hele spektakel weer geduldig af vanuit mijn hobby kamer terwijl ik zelf ook nog volop doorbouw. De peterbilt krijgt steeds meer vorm en ondertussen loopt het volgende project al stilletjes in de achtergrond.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    volvo

    hallo piet
    heb het druk met u vavavond zeg,
    u bent met zoveel bezig dat ik wel weer heel veel fotoos moet opslaan en moet reageren,
    ik blijf het schitterend vinden hoor wat u allemaal maakt en ons er van laat mee genieten,
    mvg markioo
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Cheeta,

    Alles is te leren hoor, ook het modelbouwwerk wat ik doe !!

    Tja, ik ben natuurlijk al wel wat ouder en heb al meer dan 40 jaar aan modelbouw gedaan.
    Eerst in de schaal 1:50.
    Hiervan heb ik ruim 400 modellen gebouwd,verbouwd !!
    De meeste van deze modellen zijn inmiddels verkocht, alleen de exclusieve modellen heb ik gehouden, ongeveer 150 stuks !!

    Ik ben pas in 2005 begonnen met de 1:14.8 modellen te bouwen te verbouwen.

    en ja, ik heb vroeger werktuigbouwkunde gestudeerd en dus geleerd om met allerlei machines om te gaan, dat is natuurlijk wel een voordeel !
     
  15. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik ben dan ook hard op weg :p. Mijn trailer achter mijn wedico is geheel zelfbouw. op de wielen banden en vering na. Voor de rest is er totaal niks aan kant en klaar gekocht ;). Ik kom er ook wel (ooit :p als ik de spullen en ruimte echt heb).

    De wedico is een warm upje voor mijn echte project de 1/8 scania torpedo truck. al stilletjes in de achtergrond aan het voorbereiden echter mijn bankrekening is niet oneindig :p. zou wel prettig zijn :p. Ook ben ik rustig bezig met mijn eigen bedrijfje te starten.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Cheeta,

    Mooi om te lezen dat je zelf ook aan het bouwen bent, mooi hoor en als het dan ook nog gaat lukken is dat helemaal mooi !!

    Oefening baart kunst hé, zal ik maar zeggen !!

    Succes met het opzetten van je bedrijfje !!!
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    0021


    Hallo allemaal,


    Even weer een update van de Volvo F12 bakwagen met aanhangwagen :

    De onderrij-beveiliging aan weerskanten van de laadbak gemaakt en aan de onderkant van de laadbak gesoldeerd.

    Onder het chassis zit nog die lelijke Wedico reservewiel beugel, deze wordt nog vervangen door een nieuwe messing originele reservewiel beugel van messing.

    De onderrij-planken zijn van aluminium.
    HPIM3194.jpg

    Ook een gereedschap/materiaalkist gemaakt van messing en met boutjes vastgezet aan het frame van de laadbak.
    HPIM3181.jpg

    Deze keer een beetje korte update, maar ik moet eerst weer foto's uploaden naar mijn fotoalbum.

    Wordt vervolgd.
     
  18. taxi4you

    taxi4you

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    228
    Locatie:
    den Haag
    mooi hoor Piet

    heb wel even een vraagje, hoe dik is het messing dat je gebruikt hebt voor die materiaalkist, ik wil een poging gaan wagen om zelf een pallet kist te gaan maken, vandaar deze vraag
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Theo,

    Dikte van het messing voor de materiaalkist is 0,8mm, waarom geen dunner messing ???

    Nou, dunner messing wordt/blijft bij grotere oppervlakken niet mooi strak en trekt snel krom bij het solderen.

    Bij kleinere vlakken waar geen kracht op komt gebruik ik 0,5 mm dik messing plaat.

    Als er zwaardere belastingen opkomen, zolas bij chassisbalken gebruik ik messing van 1,0 mm dik.
    Bij zwaardere belastingen, zoals bij de Semidieplader gebruik ik voor de chassisbalken messing van 1,5 mm dik.
    en ja, voor assen enstuurassen gebruik pl at profiel en vierkant profiel, maar dat komt in het topic van de Semi-dieplader nog uitgebreid aan de orde !!

    Ik werk dus met verschillende diktes van messing plaat :
    0,5 mm
    0,8 mm
    1,0 mm
    1,5 mm


    Dus blijven kijken !! :):):)
     
  20. truck-freak

    truck-freak

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    866
    VOLVO FH 16 660
    [​IMG]

    Hallo Piet,

    Kijk dat is nouw een slimme manier !!!
    Ik zit al met div vrachtwagens hier met het probleem hoe ik deurtjes kan sluiten zonder zichtbare optie's.
    Jouw optie op dit met een ''gebogen'' stukje messing te doen is echt een geweldig idee !!.
    Dit is nouw zo'n tip die mij weer een deel uit de brand heeft geholpen.

    Ik zat al te denken aan magneetjes maar was bang dat ik de lijm lostrek.
    Bedankt.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina