Restauratie Kyosho Optima Mid 4WD Buggy (SWB oftewel de versie met korte wielbasis)

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Indoorvlieger, 20 aug 2013.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Tijdens het opknappen van mijn Optima Mid Custom Special, had ik voor onderdelen een gebruikte gewone, korte wielbasis (SWB oftewel Short Wheel Base) Optima Mid gekocht. Deze auto zou als donor fungeren, en naderhand als leverancier voor reserve-onderdelen gaan dienen.

    Maar nadat de Custom Special klaar was, en wel erg fraai eruit was gekomen, bleek deze niet erg praktisch om vaak mee te rijden. Dit o.a. omdat een nieuwe kap niet zo bij de hand is, en om de kap eraf te halen moet de spoiler eraf, en door de undertray is de auto niet aan te zetten zonder de kap eraf te halen. Bovendien zit de kap redelijk strak op de 4 mounting pins, en moet je die best wat uitbuigen om te plaatsen en eraf te halen. Dat gaat niet erg lang goed, vreesde ik. Dus dacht ik, "zou het niet mogelijk zijn om, met misschien hier en daar een net niet origineel onderdeel, die "donor-MID" rijdend te krijgen?"

    Ik besloot het erop te wagen. Zo zag de auto er bij aankoop uit:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Erg stoffig, paar ingescheurde velgen, top deck aan de voorkant deels gebroken, knikje in de bodemplaat, aan de voorkant, en o.a. een verbogen achterste shock tower:

    [​IMG]


    Ik heb die wel redelijk recht kunnen buigen, maar ik had er nog eentje liggen, dus deze is nu puur voor nood, voor reserve. Een extra bodemplaat had ik niet liggen, maar gelukkig was het een flauwe knik, die er voor in zat, en na met beleid terugbuigen was er niets meer van te zien, geen rimpels aan het oppervlak, of andere tekenen van mechanische vervorming, die uiteindelijk tot scheuren kunnen leiden.


    De meeste onderdelen waren vooral vuil, met wat roest, dus goed poetsen was zo nu en dan wel nodig:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Volgende stap, de transmissie, waar wat onderdelen flink versleten bleken te zijn...
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2015
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    En zoals beloofd, verder met de transmissie. Deze was aan een revisie toe, dus alles uit elkaar gehaald:

    [​IMG]


    Een zwak punt van de Optima Mid, als er flink mee wordt gereden, is het tussentandwiel, dat ook bij deze aardig versleten was:

    [​IMG]


    Nadeel is dat dan het diff, waar dit tandwiel direct contact mee maakt, en van kunststof is, ook een tik mee krijgt. Je kan op deze foto, en die hierboven, goed zien dat de tanden op een zaag beginnen te lijken, aan 1 kant afgeschuind:

    [​IMG]


    Na wat zoeken vond ik een redelijk geprijsd diff, en een setje dat bestaat uit een nieuw tussentandwiel uit delrin, dat steviger zou moeten zijn dan het origineel, en een nieuw tandwiel wat daar tegenaan draait, en op dezelfde as komt als de spur. Die besteld, en toen was het even afwachten. Deze tandwielen zijn rechtsboven op de 1e foto in dit bericht te zien, het witte tandwiel is 1 van de 2 nieuwe tandwielen. Het andere tandwiel, dat op de as van de spur zit, is origineel weliswaar van metaal, en zag er bij deze Optima nog redelijk uit, maar het leek me toch beter om gelijk alles te vervangen, dan slijten de nieuwe tandwielen ook langzamer.

    De metalen kegeltandwielen van het oude diff waren na schoonmaken weer als nieuw, geen scherpe tanden, dus die konden mooi opnieuw worden gebruikt en van een nieuwe lik vet worden voorzien:

    [​IMG]


    Daarna was het zaak om het nieuwe metalen tandwiel, dat tegen het tussentandwiel loopt, op de as van de spur te monteren. Door de as zit een metalen pen, net als bij een wielmeenemer, die valt in een gleuf in de zijkant van het metalen tandwiel. Een e-clip (heb vaak ruzie met die dingen, ze springen soms weg) houdt het tandwiel in positie:

    [​IMG]


    En daarmee besluit ik de update voor vandaag, morgen gaan we wel weer verder.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2015
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Verslag gaat verder, zoals beloofd.

    De spur was prima, mogelijk kort voor het verkopen van de auto vervangen, of nooit veel geleden, de lexan kap over pinion en spur werkt over het algemeen erg goed, is mijn ervaring.

    [​IMG]


    De voortrein zat weinig werk in, dus die zat al weer op de bodemplaat geschroefd, samen geeft dat dit plaatje:

    [​IMG]

    [​IMG]


    So far, so good, dus de shocktowers erop gezet, tevens de steun die motorbevestigings plaat, de plaat voor bevestigen van de mechanische regelaar en bodemplaat met elkaar verbindt, op zijn plek geschroefd, en lexan cover voor over spur en pinion geplaatst, na de randjes wat netter te hebben gesneden en gevijld:

    [​IMG]


    De schokdempers zelf had ik in een eerder stadium al uit elkaar gehaald, omdat het deels van de conditie van die onderdelen zou afhangen of ik met de herbouw zou beginnen. Enkele dempers bleken te klemmen bij het inveren, waarschijnlijk zijn de stelringen voor de veren ooit te strak gezet, en is daardoor de huls van de demper wat naar binnen gedrukt, wat een kleine vernauwing geeft. En daar loopt de zuiger dan klem.

    Met een waterproof schuurvelletje heb ik een paar pistons aan de randen lichtjes geschuurd, zodat de diameter van het schijfje een fractie is afgenomen. In theorie heeft de demper dan in het eerste gedeelte meer speling tussen schijfje en wand, wat niet ideaal is, maar gezien dat dit geen competie-auto gaat worden, nam ik dat voor liep. Belangrijk voor mij was dat de dempers weer soepel inveren, zonder te klemmen, en dat deden ze na deze ingreep weer. Daarna heb ik ze gevuld met de standaard Kyosho olie, waar ik nog een redelijk gevuld flesje van had. Dikte zal rond de 300 sct zitten, staat er niet op, maar het lijkt medium olie. Omdat dit een nogal vies karweitje was, heb ik hiervan geen foto's gemaakt.


    Na deze terugblik, verder met het chassis, tot slot nog een foto van de achterste gearbox, gezien van links:

    [​IMG]


    Het zelfklevende schuim dat tussen de houders voor de scharnierpunten van de draagarmen, en de afdekking van de belt zit, was verdwenen, maar een op maat geknipt blokje schuim van verpakkingsmateriaal werkt ook prima om vuil buiten te houden. Verder zal de oplettende lezer misschien zijn opgevallen dat er nog 2 schroeven missen uit de gearbox, deze zijn inmiddels gevonden, en houden het geheel nu goed bij elkaar.


    Tot zover voor nu, en tot de volgende update!
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2015
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    De auto was nog niet klaar, dus we gingen vrolijk verder.


    De draagarmen bleken alleen vuil, even in een sopje gedaan, na ontdaan te zijn van alle metalen delen, en daarna weer in elkaar gezet. In het bakje wat achter de auto staat, op de volgende foto, kun je een stukje zien van het schuim wat ik heb gebruikt om de overgang tussen achterste gearbox en belt cover af te dichten:

    [​IMG]


    Na hetzelfde te hebben gedaan met de voorste draagarmen en stuurblokken, waren de stuurlinks aan de beurt. Het stangetje dat de 2 stuurarmen in het chassis verbindt, was nogal krom. Van een stukje stang, dat normaal gebruikt werd om de servo aan de mechanische regelaar te koppelen, heb ik een nieuwe stang gemaakt:

    [​IMG]


    Natuurlijk zijn de uiteinden van het nieuwe stangetje netjes afgevijld. Daarna was de stuurinrichting klaar om ingebouwd te worden:

    [​IMG]


    Na wat finetunen liep het stuurmechaniek soepel, en toch vrijwel spelingsvrij. Maar zonder servo begin je nog steeds niets, uiteraard, dus die was nu aan de beurt. Het is een standaard servo van Hobby King, de Hextronik 5010, die tot nu toe in mijn brushless Team C Jekyll prima bevalt, met goede neutraalstelling. Ingebouwd ziet dat er zo uit:

    [​IMG]


    Voor de auto ligt een nieuw topdeck, dat ik eerder had aangeschaft, voordat ik het besluit had genomen de restauratie door te zetten. Of ik de schakelaar van de regelaar ga monteren in de houder, die op de foto al op het topdeck zit geschroefd, weet ik nog niet, maar anders heeft dat deel ook nog nut als steuntje voor de ontvanger.


    Tot zover maar weer...
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2015
  5. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    leuke auto.
    de shocks zien er ook mooi uit.
    wat voor motorsetje gaat erin komen?
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik wilde het vintage houden, dus voorlopig heb ik een Kyosho brushed motor in gedachten, de "Endoplasma", een 16 double. Hier is een plaatje:

    [​IMG]

    Of anders een Corally 17 x 2, die heb ik ook nog. Of misschien wel een Orion 19T single.
     
  7. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ah, je hebt de motor ontvangen? ;)
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Yep, en als ik hem aan de praat krijg maakt hij kans op een plekje in de Optima, of hij komt in een 2WD buggy als de Twister, als die aan een nieuwe motor toe is.
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    heel nice alweer!
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dank je. Het blijft ook een mooi chassis om aan te werken, mooie mix van metaal en degelijke kunststof. Dat maakt het wel een dankbaar klusje.


    Omdat ik voorlopig even moet wachten op wat onderdeeltjes, en de Orion motor die ik van Ruud heb overgenomen een kans maakt om in de Optima te komen, tussentijds een stukje over de restauratie van die motor.


    Bij openen bleek dat iemand een keer redelijk wat kracht had gezet met aandraaien van de endbell:

    [​IMG]


    Ik heb de ring wel weer zo goed als vlak kunnen krijgen, dus dat probleem was vrij snel opgelost. De endbell zag er op zich redelijk uit, alleen ben ik er nog niet achter waar de veren voor de koolborstels zijn gebleven. Er zat nog maar 1 koolborstel in, en die kon niet veren, maar leek wel vastgesoldeerd.

    [​IMG]


    De collector was wat donker geworden, maar ik zag geen grote beschadigingen:

    [​IMG]


    Ik heb geen draaibankje om een collector weer schoon te krijgen, dus werd het een beetje improviseren. Bij een andere motor (zie o.a. dit bericht [post111] ) had ik de collector eerst schoongemaakt met alcohol 70% om de ergste aanslag te verwijderen. Daarna een stukje waterproof fijnkorrel schuurpapier gepakt, met duim en wijsvinger dit op de collector gehouden, en dan ronddraaien zodat je schuurt in de draairichting. Minder nauwkeurig dan een draaibank, maar als je niet te hard duwt op het schuurpapier, haal je toch rondom redelijk gelijkmatig wat materiaal weg. Dit was het resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ik ben er wel tevreden over, en zoals eerder gezegd, bij een andere motor heeft dit goed gewerkt, die krijgt een Lazer ZX Sport op 1600 mAh NiMh accu net over de 40, zonder daarbij snel warm te worden.

    Nu nog maar eens studeren op die V-stelling endbell, want zonder gaat de motor, ook met zo'n mooi glimmende collector, niets doen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik ben bang dat de endbell niet echt meer te redden is. Er is zo ruim aan gesoldeerd dat ik de ene koolborstel die er nog in zit, niet meer eruit kan krijgen, zonder van alles te slopen. Maar eens kijken of er nog aan een losse endbell te komen is, want de can en het anker zijn verder prima.
     
  12. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Jammer dat hij er zo slecht aan toe is.
    Hij is van mijn broer geweest, en die kwam hem nog tegen, en ik kan er niets mee.
    Verder heb ik ook geen verstand van Brushed motoren, dat heb ik erbij gezegd geloof ik?
    Hopelijk kan je er nog wat mee, maar het anker ziet er wel weer strak uit!
     
  13. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Nadeel van met de hand schuren is dat je vaak ongemerkt/nauwelijks zichtbaar je collector een bolling of zandloper model geeft...

    Weet niet hoeveel haast je hebt ? Maar ik heb wel een collectordraaibankje ergens in mn verzameling hobbyspul ;-)

    Het koolborsteltje al geprobeerd via de binnenzijde te bewegen/draaien ?? Weet niet precies welke V2 je hebt , maar sommige koolborstel geleiders zijn een beetje ovaal...

    Als het borsteltje dan een beetje draait loopt ie vast en blijft vaak gelijk "plakken"...

    Ff los proberen te werken vanaf de binnenkant helpt dan. Is ie los moet je hem vanaf de buitenzijde doordrukken , kan best zijn dat het veertje hierbij in de geleider blijft hangen...

    De bovenste wikkelingen vallen in een uitsparinkje waarna de veer weer uitzet ;-)

    Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik wist dat ik een risico nam, en je was helder geweest over de staat van de motor, dus geen probleem. En anker en can zijn verder nog prima.

    Ik heb trouwens wel het meeste vastgebakken soldeer van de borstelhouders kunnen verwijderen, en toen kon ik zien hoe die ene borstel nog vast zat. Zoals "savage" zegt, het veertje van de borstel valt over een nokje, en met die kennis kon ik de ene borstel er netjes uit krijgen. Dus misschien is er nog hoop.

    @Savage: Haast heeft het verder niet, voorlopig wacht ik nog op onderdelen voor de Mid, en zo lang die niet in elkaar zit, hoeft de motor nog niet klaar te zijn.
     
  15. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Oké, ik was even bang dat ik dat was vergeten te zeggen, maar dat heb ik dus niet gelukkig, anders zou ik mij schuldig voelen..

    Hopelijk word het nog wat, en wat betreft de auto, ziet er goed uit!
    En weer valt het mij op dat er weer vrij veel afstelmogelijkheden zijn!
     
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Kan binnenkort wel ff een keertje zoeken naar het bankje...
    Moeten de ankers ff via de post heen en weer.
    Laat maar weten ;-)
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb de endbell inmiddels redelijk netjes, nu eens gaan uitzoeken hoe de borstels werden aangesloten. Ik heb even gekeken naar nieuwe borstels voor zo'n v-endbell, en dan worden ze blijkbaar geleverd met oogjes, om vast te schroeven. Alleen waar dat zou moeten... Ik ben er inmiddels wel achter dat meestal de borstels worden gesoldeerd, alleen dan zonder dat het soldeer in het gat van de borstel komt.

    Dus zoals deze:

    [​IMG]



    De Optima Mid was bedoeld als competitiewagen, en inderdaad volledig instelbaar, ook de instapversie. Zelfs toe-in van de achterkant is aan te passen, alleen zaten de onderdelen daarvoor niet standaard in deze kit. Bij de later uitgebrachte Lazer ZX-R/Sport werden wel 2 versies van het blokje waar de assen waarover de draagarmen scharnieren, meegeleverd. Er kunnen ook stabilizers op, ik heb nog een setje voor de voorkant liggen, maar niet voor achterop.
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2013
  18. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Kan het niet zijn dat die oogjes onder de schroeven van de endbell gaan?
    Of zeg ik nu iets heel raars?

    Edit : Ik had de foto niet gezien, niet dus..
     
  19. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Borstels voor V2 motoren komen niet met een oog als het goed is :!: Daarbij zit er gewoon een stukje draad wat je op de borstelhouder soldeert.

    Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Leek mij ook minder logisch, totdat ik dit zag:

    [​IMG]
    Team Orion USA SV2 Brush/Spring Assembly w/Eyelet (pr) (ORI41130) | Horizon Hobby - Radio Control R/C Planes, RC Airplanes, RC Helis and Helicopters, RC Cars, RC Trucks, RC Truggys, RC Boats, RC Radios, RC Engines, parts, hop-ups, and accessories


    Vastzetten op de endbell lijkt me onmogelijk, dan maak je gelijk sluiting, zou je zeggen, aangezien alu een geleider is.
     

Deel Deze Pagina