Restauratie Marie Jeanne

Hallo mannen, bij deze volg ik de raad van Germt op om een restauratieverslag van de Marie Jeanne op het forum te zetten. Waarom een restauratie? Iedere man die een vrouw aan zijn zijde heeft kent ook het fenomeen "stofdoek". Stof is al een vijand van een model zonder vitrine maar een stofdoek...:( Aangezien mijn model altijd op de stereotoren heeft gestaan was er veel stof op terecht gekomen en waren er onderdelen los geraakt en beschadigd. Om het modelbouwen weer een beetje in de vingers te krijgen kan ik door dit project mooi weer een beetje vaardigheid opbnouwen. en dan door met de Wasa. :p

full

Voor de liefhebbers onder ons: de Marie Jeanne is een Bretonse tonijnenvisser. Het was eind 19 eeuw niet zomaar een bootje. Er waren dorpen bij met meer dan 1000 schepen! Het schip is een zogenaamde Dundee van 50-60 ton. Alleen de ballast woog al zo'n 20 ton. De schepen waren in het begin ongeveer 8 tot 15 meter lang. Later toen de schepen noodgedwongen verder van huis gingen vissen, tot aan de Afrikaanse kust, werden ze gebouwd tot een lengte van wel 30 meter. Het was een typische bouw met een hoge boeg en een zeer laag vrijboord achter. Veel van deze schepen zijn gezonken tijdens het vissen en men verdacht het lage vrijboord er van de veroorzaker hiervan te zijn maar dat is nooit aangetoond. De bemanning bestond uit 12 opvarenden.
full

En hier ging het om: de tonijn.

Het enorme aantal schepen dat op tonijn viste heeft er voor gezorgt dat deze geweldige schepen aan hun eigen succes ten onder gingen: de vis was op! Tot aan het eind van de tweede wereldoorlog hebben de laatste schepen gevist. Daarna is het grootste gedeelte weggerot op de Franse stranden. Gelukkig heeft men zich op tijd gerealiseerd dat hier een stuk geschiedenis verloren dreigde te gaan en heeft men een aantal schepen op tijd gerestaureerd. Ook op dit moment worden er nog schepen van dit type opgeknapt.

full

Triest gezicht nietwaar?

Op dit moment heb ik Marie Jeanne vrijwel gestript. Ook de verf gaat eraf want ik zag dat er ook een scheurtje in de romp zat. Dus dat wordt schuren en plamuren, schuren....afijn dat kennen jullie. :D Foto's volgen zodra dat de moeite waard is.

Ik heb trouwens wel een vraagje: sinds kort is dit subforum in gebruik genomen en ik vraag me af of ik met deze schuit hier wel thuis hoor. :confused:
Zeg het gerust als jullie vinden van niet want dan verdwijn ik met gezwinde spoed.:(

Grt Kees

Laatst bewerkt door een moderator:
laat eens een keer wat foto's zien van de "schade"

verder leuk te zien dat er weer een potentiële bouwer voor de Vasa bij komt

Hallo Jan,

ik heb pas foto's genomen toen ik al aan het "slopen"was. Hieronder wat voorbeelden van de "schade"
Binnenkort een update.
full

full

full

Ik heb trouwens wel een vraagje: sinds kort is dit subforum in gebruik genomen en ik vraag me af of ik met deze schuit hier wel thuis hoor. :confused:
Zeg het gerust als jullie vinden van niet want dan verdwijn ik met gezwinde spoed.:(

Grt Kees

Wat mij betreft, jij verdwijnt hier helemaal niet met gezwinde spoed hoor Kees:D
Ik vindt het een mooi project om het, zoals je zelf aangeeft, weer in de vingers te krijgen.
Straks nog een Wasa erbij, mooi hoor!!
Ik zeg nog niks, dat laat ik aan de bouwer over, maar er komt in de zeer nabije toekomst nog een geweldig schip bij8)
Geweldig al die prachtige "ouwe" schepen op ons subforum.
Succes Kees, als je vragen hebt; gewoon stellen, en wij doen ons best om je te helpen;)

Germt

update

Bedankt voor je positieve bericht Germt. Bij geen bezwaar blijf ik hier maar even rondhangen met mijn restauratieverslag. Ik ben nu trouwens wel benieuwd wie die andere bouwer is en om wat voor schip het gaat. :-?

Even een verslagje van mijn gepruts. Model volledig gestript. Een paar kleine oneffenheden weggewerkt met plamuur en alles geschuurd. Onvermijdelijk zijn er een paar houten onderdelen gesneuveld maar dat is allemaal weer te scratchen. :D

full

Als het roer weer opnieuw gemonteerd heb, gesoldeerd aan de roerkoning, dan kan ik het schip in de grondverf zetten en dan maar eens kijken of er nog opvallende zaken te zien zijn.

full

Bij de eerste bouw is het dek ingesneden, met potlood geaccentueerd en afgelakt. Ben van plan om nu het dek te beplanken en daarom :help:

Het model is schaal 1:50. Het orgineel is ongeveer 20 meter lang. Wat voor hout kan ik het beste gebruiken, wat voor patroon en wat moet de lengte van de latjes worden?

Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om een nieuwe mastvoet te maken. De vorige was niet echt achthoekig en de kikkers zaten niet alle vier even hoog. :oops:

full

De rest van de week weer aan het werk dus even kijken wanneer ik weer wat kan doen.

Grt Kees

Dekken

Als ik zo naar je romp kijk, ziet die er mooi strak uit, dus dat moet wel goedkomen denk ik:D

De dekbeplanking; ik zou even kijken in het verslag van Johan, de Mayflower van Constructo, er staat in bericht nr 18 een foto van de mogelijke motieven, een daarna een paar foto's van zijn dek, en dat ziet er erg mooi uit:cool:

De houtsoort ligt een beetje aan de tijd waar het schip uitkomt, en aan het soort schip.
Ik bouw een oorlogsschip, en daar waren de dekken vrij licht van kleur (komt door het vele dekschrobben) ik maak ze dan ook van Lindehout.
Ik verouder die planken en maak de naden met een zacht potlood, gewoon langs de zijkanten van de plank aanbrengen.
Het verouderen doe ik met een goedje van azijn wat een tijdje in een potje met staalwol heeft gezeten, gewoon met een kwastje aanbrengen, als het droog is is het hout grijs uitgeslagen. Plankjes schuren tot het gewenste resultaat, en dan de planken in patroon aanbrengen.
Let er dan op dat de kopse kanten steeds op dezelfde hoogte liggen.

Germt

Even een momentje pauze op mijn werk. :D Bedankt voor je snelle reactie Germt. De Marie Jeanne stamt uit eind negentiende, begin twintigste eeuw. Wat voor soort "patroon"ze toen gebruikten op deze schepen heb ik niet kunnen achterhalen. Ik denk dat ik maar een patroon gebruik dat beschreven wordt in Mondfeld. Zouden ze in die periode nog latten van 6 meter gebruikt hebben? :confused:

full

Een plaatje van het dek zoals het er nu uitziet.:(

Ik zal eerst een proefstukje maken voor wat betreft het nabootsen van de gebreeuwde naden. bedankt voor de tips.

Grt Kees

De lengte van de planken was telkens korter naargelang de eeuwen voorbijkwamen. Was het in het begin nog 9m. op het einde van de 19e eeuw was het nog maar 6m. Nu mag men al blij zijn als je een plank vind van meer dan 3.6 m.
M.a.w. 6 meter zou net moeten kunnen.

Germt

Kees als je van je scheepslengte van 20 meter uitgaat zou ik planken voor je dek van 5 m nemen, dat werkt lekker makkelijk met het in patroon leggen, 4 planken op de grootste lengte. Wel moet je het oude dek eerst spiegelglad maken want je gaat anders later iedere oneffenheid zien.

Nog maar net lid van dit forum en ik wordt gelijk geconfronteerd met een stukje jeugdsentiment...De Marie Jeanne, mijn eerste houtbouw.
Ook ik ben ooit begonnen het scheepje uit elkaar te halen met de bedoeling die weer nieuw op te bouwen, bij mij is dat niet gelukt...
Die van jouw heeft een mooie basis om er iets moois van te maken, en sowieso is het een fraai schip.
Interesant project!

Kees, ik zou de raad van Dick opvolgen: zorg dat je een even aantal planken hebt over de volle lengte. Dan kan je heel netjes verspringen met telkens 1/4 lengte en zit je niet met korte "opvulstukjes". Blijft netjes strak zo. 5 meter lijkt inderdaad realistisch. Mijn dekplanken zijn ramin. Ik heb ze niet verouderd, maar eigenlijk is dat toch wel een stuk mooier. Ik vermoed dat voor die schepen niet al te duurzaam hout werd gebruikt. Dus een lichte kleur hout die verouderd is moet het doen.
succes alvast, de afbraakwerken zijn voltooid en je kan terug her opbouwen.

Als het aan mij lag zouden die stalenscheepsdek-kikkers er niet eens meer op mogen.

Die dingen zijn makkelijk uit hout te maken, zelfs op mijn WvH zitten die rare ijzeren dingen, weggooien in een apart "restanten doosje" zou ik zeggen;)

Germt

Hallo mannen, leuk dat jullie mijn project volgen. Heb je bepaalde tips voor mij aarzel niet om ze te posten.

@Dick, ikwas eerst van 6 meter uitgegaan maar na een proefstukje vond ik dat toch te groot. En jawel hoor ik was dus al uitgegaan van 5 meter. Kwam toch iets mooier uit op het model. Het dek was al aardig glad maar door je tip zal ik het dek eerst nog even goed onderhanden nemen voor ik ga beplanken. :yes:

@Barkman, jammer dat het bij jou niet gelukt is want dan had ik de kunst kunnen afkijken. :) Voorlopig blijf ik optimistisch en ga ik ervan uit dat het goed gaat komen.

@Johan, het wordt dus inderdaad 5 meter. Het verouderen lijkt mij voor de echte oude schepen en dan met name voor de oorlogsschepen inderdaad heel fraai. Bij de Marie Jeanne zal ik eerst een proefstukje maken om te kijken wat het effect is. Jouw dek ziet er trouwens heel goed uit ook zonder het verouderen. 8)

@Baggeraar en Germt: het is nog veel erger namelijk plastic. :p De foto gaf een vertekend beeld. Ik had de kikkers al gelijmd maar ga ze er weer af halen. Ik ben van plan om bij de Kombuis allemaal houten ondelen te bestellen want ja...Billing Boats he! heel veel plastic. :(

Binnenkort weer een updata. Vanavond alleen maar de binnenkant van de verschansing geverfd en wat latjes voor het dek gesneden.

Grt Kees

@Barkman, jammer dat het bij jou niet gelukt is want dan had ik de kunst kunnen afkijken. :smile: Voorlopig blijf ik optimistisch en ga ik ervan uit dat het goed gaat komen

Ik had ook de huidbeplanking verwijderd, die zaten met spijkertjes vast.
Uiteindelijk leek het meer op sloop, ik moest bijna het hele scheepje er bij kopen om het weer in goeie staat te krijgen, bleek dus een brug te ver...
Bij jou zijn de vooruitzichten beter.:D

Voor de bouw van mijn schip de "Kerz~Atao" een vergelijkbaar schip als de "Marie-Jeanne" heb ik tekeningen gebruikt uit het Musee de la Peche in Concarneau. bij deze tekeningen zit een bestek van de bouw van het orginele schip, hierin wordt voor de deksplanken gesproken over Noors vurenhout. de maten van de planken zijn 5cm dik en 13cm breed, helaas is er geen lengte maat opgegeven. ik ben uitgegaan van planken van 6 meter lang.
Succes met de restauratie.

full
full

Bedankt voor de reacties.

Ik ga de kikkers inderdaad zelf maken Johan. Heb wel even op de website van een modelbouwzaak gekeken maar vond ze zelfs daar nog vrij grof. De metalen exemplaren waren mooier maar ik wil het maar bij hout laten.;)

Bedankt voor de foto's en de info Imre. Dat is een mooie schuit en voor zover ik het kan bekijken zijn er niet veel verschillen met de Marie Jeanne.
Planken van 6 meter had ik eerst in gedachten maar nadat ik ze terug had geschaald vond ik dat iets te lang voor het mooie. Ik ben nu uitgegaan van 5 meter en dat komt iets fijner over. :D

Vanavond weer druk deklatjes zitten maken. Ik ben gegaan voor de tip van Germt om de zijkanten zwart te maken met potlood. Ook heb ik zijn methode overgenomen om de zijkanten iets af te schuinen. Dit geeft iets meer tekening. Zodra het de moeite waard is zal ik weer wat foto's plaatsen.

Grt Kees

Back