Hallo mannen, bij deze volg ik de raad van Germt op om een restauratieverslag van de Marie Jeanne op het forum te zetten. Waarom een restauratie? Iedere man die een vrouw aan zijn zijde heeft kent ook het fenomeen "stofdoek". Stof is al een vijand van een model zonder vitrine maar een stofdoek...
Aangezien mijn model altijd op de stereotoren heeft gestaan was er veel stof op terecht gekomen en waren er onderdelen los geraakt en beschadigd. Om het modelbouwen weer een beetje in de vingers te krijgen kan ik door dit project mooi weer een beetje vaardigheid opbnouwen. en dan door met de Wasa. 
Voor de liefhebbers onder ons: de Marie Jeanne is een Bretonse tonijnenvisser. Het was eind 19 eeuw niet zomaar een bootje. Er waren dorpen bij met meer dan 1000 schepen! Het schip is een zogenaamde Dundee van 50-60 ton. Alleen de ballast woog al zo'n 20 ton. De schepen waren in het begin ongeveer 8 tot 15 meter lang. Later toen de schepen noodgedwongen verder van huis gingen vissen, tot aan de Afrikaanse kust, werden ze gebouwd tot een lengte van wel 30 meter. Het was een typische bouw met een hoge boeg en een zeer laag vrijboord achter. Veel van deze schepen zijn gezonken tijdens het vissen en men verdacht het lage vrijboord er van de veroorzaker hiervan te zijn maar dat is nooit aangetoond. De bemanning bestond uit 12 opvarenden.
En hier ging het om: de tonijn.
Het enorme aantal schepen dat op tonijn viste heeft er voor gezorgt dat deze geweldige schepen aan hun eigen succes ten onder gingen: de vis was op! Tot aan het eind van de tweede wereldoorlog hebben de laatste schepen gevist. Daarna is het grootste gedeelte weggerot op de Franse stranden. Gelukkig heeft men zich op tijd gerealiseerd dat hier een stuk geschiedenis verloren dreigde te gaan en heeft men een aantal schepen op tijd gerestaureerd. Ook op dit moment worden er nog schepen van dit type opgeknapt.
Triest gezicht nietwaar?
Op dit moment heb ik Marie Jeanne vrijwel gestript. Ook de verf gaat eraf want ik zag dat er ook een scheurtje in de romp zat. Dus dat wordt schuren en plamuren, schuren....afijn dat kennen jullie.
Foto's volgen zodra dat de moeite waard is.
Ik heb trouwens wel een vraagje: sinds kort is dit subforum in gebruik genomen en ik vraag me af of ik met deze schuit hier wel thuis hoor.
Zeg het gerust als jullie vinden van niet want dan verdwijn ik met gezwinde spoed.
Grt Kees


Voor de liefhebbers onder ons: de Marie Jeanne is een Bretonse tonijnenvisser. Het was eind 19 eeuw niet zomaar een bootje. Er waren dorpen bij met meer dan 1000 schepen! Het schip is een zogenaamde Dundee van 50-60 ton. Alleen de ballast woog al zo'n 20 ton. De schepen waren in het begin ongeveer 8 tot 15 meter lang. Later toen de schepen noodgedwongen verder van huis gingen vissen, tot aan de Afrikaanse kust, werden ze gebouwd tot een lengte van wel 30 meter. Het was een typische bouw met een hoge boeg en een zeer laag vrijboord achter. Veel van deze schepen zijn gezonken tijdens het vissen en men verdacht het lage vrijboord er van de veroorzaker hiervan te zijn maar dat is nooit aangetoond. De bemanning bestond uit 12 opvarenden.
En hier ging het om: de tonijn.
Het enorme aantal schepen dat op tonijn viste heeft er voor gezorgt dat deze geweldige schepen aan hun eigen succes ten onder gingen: de vis was op! Tot aan het eind van de tweede wereldoorlog hebben de laatste schepen gevist. Daarna is het grootste gedeelte weggerot op de Franse stranden. Gelukkig heeft men zich op tijd gerealiseerd dat hier een stuk geschiedenis verloren dreigde te gaan en heeft men een aantal schepen op tijd gerestaureerd. Ook op dit moment worden er nog schepen van dit type opgeknapt.
Triest gezicht nietwaar?
Op dit moment heb ik Marie Jeanne vrijwel gestript. Ook de verf gaat eraf want ik zag dat er ook een scheurtje in de romp zat. Dus dat wordt schuren en plamuren, schuren....afijn dat kennen jullie.

Ik heb trouwens wel een vraagje: sinds kort is dit subforum in gebruik genomen en ik vraag me af of ik met deze schuit hier wel thuis hoor.

Zeg het gerust als jullie vinden van niet want dan verdwijn ik met gezwinde spoed.

Grt Kees
Laatst bewerkt door een moderator: