Restauratie [onbekend] zwevertje

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 14 mrt 2013.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Zo,

    Ik zal Mees even op weg helpen. Gister hebben we onderstaand vintage zwevertje gekocht.
    T is een geinig ding, netjes gebouwd, alleen hoogte (pendel) en richting. Er zijn wel wat ouderdomsverschijnselen, het folie is her en der kapot , en het roer is krom / gebroken. Er zit geen besturing in, maar dat hebben we allemaal wel liggen. Spanweidte is ongeveer 2m30

    Voor Mees gaat er weer een wereld open want zweven dat heeft ie nog nooit gedaan, dus dit is echt anders dan z'n Starter of PT20 en maar gassen :)

    Wie weet welk model dit is ?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ik rijd zo even naar quartel, want alle verenstaaltjes , ook die van de KA6 zijn niet meegeleverd. Neem ik gelijk een metertje nieuw folie mee.
     
  2. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Hallo Mees,

    Ik weet niet welke zwever dit is, maar hij is wel erg leuk

    gefeliciteerd en welkom in de zweef wereld

    Terence
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ken het kistje niet. Het ziet er wel leuk uit.

    Zie ik het goed? Heeft hij een negatieve V-stelling in het midden, of zit het verbindingsstaal gedraaid?

    Dirk
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Haha, ook hier dezelfde reactie: ik ken hem niet, maar wat een leuk ding!
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Nee geen negatieve V stelling Dirk, ik had voor de foto ff een boortje als verenstaaltje genomen. Ik heb net bij Quartel div maatjes verenstaal gehaald en wat folie. Als ik vanmiddag nu mn werkplaats eens opruim :-/ dan kunnen we weer aan de slag (euh, kan Mees aan de slag bedoel ik he he :) )

    (het huis ligt nu een beetje vol met vliegtuigen :) )
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ha, dan is je huis er nu ook op vooruit gegaan ... LOL
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Tsja, wij zijn blij met moeders, want ik ken er genoeg die allang gek geworden waren van al die vliegtuig "troep" :) Nu 2 modelmalloten ipv van 1 ha ha ha

    Het Hobbyhok is opgeruimd (Huey komt morgenochtend buurten :) en Mees komt zo thuis en dan gaan we aan de slag met de zwever. Een ding viel me al wel op, met de vleugelpennen gemonteerd zijn de vleugelhelften uit het lood tov elkaar :) Daar moeten we nog es ff goed naar kijken.

    Btw: heeft iemand nog iets liggen van hoogstartelastiek ?
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2013
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Mees druk met poetsen...Mees zn spanningsboog is nog niet zo lang/groot....dus na 20 minuten poetsen was ie ineens weg en liep ie buiten te spelen :) Ag ja, komt wel.

    [​IMG]

    Mees kwam er ook achter dat er een (oude) breuk in de vleugel zit die weer stuk is, dus de vleugel moet open.

    [​IMG]

    Het stokje voor het pendelstabilo zat scheef, dus losgehaald en gelijk maar het roer eraf gehaald. Nieuw roertje bouwen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2013
  9. fireforx309

    fireforx309 Guest

    prachtig ding is het! moet een zalig kistje zijn voor op een mooie zomeravond nog wat vluchtjes aan de elastiek te maken!

    proficiat met je aanschaf!

    hopelijk raakt Mees door de zweefmicroben gebeten!
     
  10. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Heel mooie zwever heb je daar.
     
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ha ha, dat weet ik wel zeker, en pcies ! elastiekje, zomermiddag / avond..gaat helemaal goed komen !

    Nog wat anders, Mees houd zn werkstuk / spreekbeurt dit jaar over vliegtuigen. Vanmiddag gaf hij aan dat de juf het ok vond dat 'ie de KA6 als voorbeeld meenam als model........ermmmm ??!?!?!?

    "The older the boy the more expensive his toy" ? inderdaad ;-)
     
  12. fireforx309

    fireforx309 Guest

    hehe, is ie opplooibaar voor in de rugzak dan? :D



    gewoon een hobbyking elastiekje kopen, wat nylondraad er aan en je kan vliegen... (wel even kijken naar het vlieggewicht, is verschil tussen rood en blauwe elastiek)
    zo leert hij ook vaak en goed landen met een 2asser zwever...

    ik vind het rompje wel prachtig opgebouwd.
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm 10 kg opvouwbaar....neuh..mgoed, als het mees een punt extra geeft op zn werkstuk dan rijd ik wel een keer extra heen en weer :D

    net ff roertje gemaakt

    [​IMG]

    en breuk in vleugel gefixed

    [​IMG]
     
  14. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Goh, jij hebt de smaak te pakken.
     
  15. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Idd, go! :D

    Zo de vleugel kan weer bespannen worden, liggertje gespalkt en LE en TE met ieniminie glasmatje verstevigd.

    [​IMG]

    Nadeel is bij restaureren dat je vaak meer ellende tegenkomt dan dat je op het eerste gezicht ziet :-/ Mgoed. Het stokje van het pendelroer zat scheef dus opnieuw gefixeerd met epoxy

    [​IMG]

    En dan zie je ineens dat het stabilo niet echt uitgelijnd is....en dat is niet gek ook. Dus buisje opnieuw vastgelijmd en nu weer recht.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2013
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Vraagje, de stabiloroertjes wordt op de verenstaaltjes niet geborgd, vallen die er met vliegen niet af ? (staat zo slordig :D)
     
  17. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Volgens mij niet.
    Ze moeten eigenlijk een beetje klemmen.
    Heb wel eens van een zwever de voorste een beetje aan beide kanten naar voren gebogen ( echt heel klein beetje) dan klemt het net een beetje en gaan ze er echt niet af.
     
  18. fireforx309

    fireforx309 Guest

    hehe, jij bouwt sneller een nieuwe ;)

    lijkt me echt een leuk ding, zelfs om te repareren en te restaureren...

    het is goed dat je het opnieuw uitlijnd, want een slecht uitgelijnde pendelstabilo is als het ware een slechte instelhoek tov de vleugel...

    en ik doe inderdaad ook het kleine veerstaaltje wat gebogen, zodat het knelt... (in uw geval het voorste pennetje)
     
  19. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    OK tnx, we gaan kijken of we de roertjes klemmend krijgen. Huey was hier net en we gaan (naast zijn ambitie om met een 60cc wilga mijn 5m KA 6 te gaan slepen.....yeah!!!!) ook iets verzinnen om deze zwever te gaan slepen met een trainertje van Huey oid. Dus een sleepkoppeling ga ik ook inbouwen :)
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2013
  20. fireforx309

    fireforx309 Guest

    huckepack is ook altijd geinig ;) maar slepen is veiliger...
     

Deel Deze Pagina