Restauratie [onbekend] zwevertje

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 14 mrt 2013.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    EN slepen is veeeeeeel leuker...teamwork !

    Een kist van iemand overnemen is 1, maar hoe maak je nu (2) een dergelijke kist "jezelf" ? Nou gewoon door er een eigen draai aan te geven. Mees, (z'n creativiteit verbaasd me soms werkelijk) gaf aan dat het kapje rood moest, en het toestel vanaf nu de registratie "RD-KPJ" draagt. Ha ha ha, Dus straks ook de lettering RD-KPJ op de vleugels. I love it!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2013
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    slepen met een 2-asser is wel weer een beetje lastiger dan met een rolroerkist. Huckepack is wel makkelijker en veiliger denk ik. Ik moet even zoeken waar het staat, ik had voor onze Cardinal ook een huckepack gemaakt om onze Uhu op te zetten. Is voor jou een koud kunstje :)
     
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Wat een enorm leuk kistje! Wederom complimenten voor je snelheid. Bij mij gaat zoiets altijd eerst maanden liggen!
     
  4. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ja hoor, Mees is erg origineel! ben benieuwd hoe roodkapje er uit zal zien als ie af is...
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Dank voor de complimenten, en als Huey nu een beetje opschiet met mn folieboutje, (en ik mn kater kwijt ben :hammer: ) dan kunnen we vandaag verder. (misschien morgen wel ff testen / maidenen ?) Trekken we de zwever wel aan een touwtje omhoog....net als vroeger !
     
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Zo de roertjes opnieuw in de folie gezet (tenminste de binnenste stukjes. Moet me nu ff behelpen met de strijkbout, m'n folieboutje daar zit Huey nu mee te knoeien :)

    Realiseer me dat moeders vroeger behoorlijk pissig was al ik haar strijkbout had gebruikt voor folieen, zat die stijkzool weer onder de plak :)

    ook het verenstaaltje iets gebogen, roertjes zitten nu strak en vast genoeg.

    [​IMG]
     
  7. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Stuk bakpapier tussen de bout en folie.... die strijkbout is nu naar de kl...vaantjes
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Valt wel mee. Ik gebruik al jaaaaren een klein 'vakantiestrijkboutje' van mijn moeder, maar er werden op vakantie toch nooit overhemden gestreken, dus heb ik hem ingepikt als foliebout.

    Gewoon laten afkoelen en een doekje met wat thinner of aceton, en hij wordt weer als nieuw. Wel eerst even voorzichtig testen of de coating van de bout er niet aan gaat ...

    En warm maken en dan goed met een poetsdoek wrijven doet ook al heel veel.

    Dirk.
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Kaarsjes

    Kinderen blijven je verbazen....ik liep samen met Freek door de stad richting hubo voor lijm en plak, komen we langs de kerk (ok ok, basiliek). Tuurlijk is dan het ritueel een rondloop langs het verhaal van Jezus, en natuurlijk ook een kaarsje aansteken. De ene keer voor Oma en Opa, de andere keer voor zieke kinderen, hamster of paling. Fluistert ze bij het aansteken; pap, deze is voor alle mensen die vliegtuigen hebben zoals jij :)

    Dus mbf-ers...t' is maar dat je't weet ;) Er wordt over U gewaakt !:D

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2013
  10. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Kijk, da's andere koek!

    Mijn zoon vraagt altijd wanneer ik thuiskom van de vliegclub:"en pap, wat is er vandaag weer gecrashed"?....:evil:
     
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Kaasje Kaarsje

    :)

    Tis toch weer erger dan ik dacht. Met nameten bleek al dat de linkervleugel tov de rechter verdraaid zit (hoe heeft dit ooit gevlogen ?) Ik heb nu 1 buisje losgehaald in een vleugelhelft maar ik heb te weinig ruimte. Daarbij komt, eigenlijk is ook het 5mm buisje op de hoofdligger uit het lood ...dat wordt dus alles loshalen :-/

    Naja, nog maar een kaarsje ?

    [​IMG]
     
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    En nog maar een kaarsje !

    Nondeju zeg. Het buisje in de hoofdligger is los, hoe ? Vleugelpen in de oven op 300 graden (stinken) en in de vleugel schuiven met 2 keer is de lijm losgelaten en kan je het buisje loswrikken. Ik kan nu de vleugel mooi vlak uitrichten.

    [​IMG]

    Ik denk laat ik gelijk eens de instelhoek meten.....nondeju.!!!...4 graden positief op beide vleugeltips ! Dat wordt stunten ! Dus morgen (alst boutje weer terug is) maar via bespannen de tipverdraaiing proberen terug te brengen naar 0 of -1. Net met de strijkbout al wat geprobeerd....1 helft staat nu alweer op ongeveer 0 graden, dus we hebben hoop.

    Sigh....
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2013
  13. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ik doe altijd een oude versleten zakdoek rond mijn klein oud strijkijzertje...
    dat werkt prima... geen kleef zaken, je kan de boel op maximum zetten zonder plakzooi... en na een vliegtuig of 3 te maken gooi ik de doek weg, en neem ik een andere (zo koop je ook af en toe nieuwe zakdoeken :p ) hehe...

    je hebt wel pech met de vleugels... hij heeft misschien eens een harde landing gemaakt , waardoor de pennen de slag opgevangen hebben (naar voor zwiepen van de vleugels) waardoor de bus losgekomen is?
     
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Tsja, ik weet he ook niet, maar zoals de kist nu is kan hij nooit goed vliegen. En zo te zien is er behoorlijk wat mee gevlogen. Mgoed, leg zoiets maar eens op de plank in een hoek schots en scheef, dan klopt er van je kist na 15 jaar liggen geen drol meer.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2013
  15. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Graden graden

    Gister de vleugel gefolied met -1 graad op de teller....daar was vanmiddag +1 van over. Dus opnieuw de vleugel getordeerd met de hobbybob meter / constructie maar nu op -5 graden. Boutje erop, en kijken wat er morgen van "overblijft"

    [​IMG]
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Begrijp ik je nu verkeerd of wil je er per sé negatieve tipverdraaiïng in hebben...? Als ik het goed heb begrepen, waarom wil je dat?
     
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm nee, 0 graden aan de tip is ook goed, al is mijn ervaring dat een -1 (ik refereer ten opzichte van middendeel vleugel trouwens !) stallgedrag positief beinvloed. Nu heb ik het middendeel op 0 gesteld , en de tips komen op 0 idem, of iets minder...dus -1.
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja maar wat is voor jou -1....? dat de achterzijde van de tip omlaag gaat tov de neuslijst? Of juist omhoog?
     
  19. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Euh...ff denken... dat de achterlijst omhoog staat aan de tip tov van middendeel (of de neuslijst omlaag)
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    :) okidoki, dan is het goed. De verwarring is dat men vaak zegt "2 graden" of "5mm tipverdraaiing". Als je het hebt over negatieve tipverdraaiïng is het juist de andere kant op. Maar je hebt helemaal gelijk dat de tip tov het middendeel minder instelhoek heeft, dus -1.
     

Deel Deze Pagina