Restauratie [onbekend] zwevertje

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 14 mrt 2013.

  1. fireforx309

    fireforx309 Guest

    idd, ik denk dat we hetzelfde bedoelen maar het heel anders verwoorden.

    wat ik bedoel... er zit te veel lood in de neus ;)

    @ willem... pompen , is dat niet het extreme van te veel op zijn gat vliegen? :)
    want dan overtrekt hij iedere keer.


    laatst vloog ik met de super ava pro 4flaps... en ik kreeg de opmerking dat hij nog teveel op zijn gat vloog... de staart zakte wat door in het vliegbeeld.
    zelf had ik geen mikpunt, maar de man had al andere super flappies zien vliegen waardoor hij dit wel zag.
    ik haalde een goede 30gram lood uit de neus, daarna nog is 10 en toen kreeg het een heel ander vliegbeeld... ook was ie iets nerveuzer (in goede zin) op thermiek aanvoelen.

    40gram op een toestel van 3.7m :) dus op een toestelletje van 2meter zoals dat van mees kan 10gram een wereld van verschil maken.
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat de piloot waarschijnlijk behalve rol en/of richting, ook up geeft. ;-)
    Of te weinig richting.
    Ik vlieg nooit op m'n gat. Veels te bang dat ik m'n billen brand, en de omstanders te enthousiast worden. :D
    Maar pompen duidt op een te voorlijk ZW-punt (altijd gecombineerd met te groot instelhoekverschil).

    Lees dit en dit nog eens goed door.

    Dirk
     
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    GAs erop !

    Zo..(text volgt)...oops verkeerde draad
     
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik heb de construktie van het pendel overigens uit elkaar gheaald en op nieuw opgebouwd. Telkens leek toch de bestaande constructie te kwetsbaar. In en uitladen....slordige landing en krak zit het pendel weer los.

    Inmiddels zit de staart weer in elkaar, en zoals het er nu uitziet gaan we deze testen in Gorinchem as, zondag ! Nu op 35MHz MPX Evo...want we komen ontvangers en zenders te kort op 2,4.

    Aan het elastiek deze zwevert !
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Vanmiddag eigenlijk voort eerst onder bijna ideale omstandigheden gevlogen met de roodkapje..al kon de wind toch wel ff iets minder...2bft zou ideaal zijn. Een tiental eleastiekjes gedaan...en 1 keer precies in een bel beland....volgens de "how high" hoogtemeter ging ik tot 275 meter....leuk...daarna uit de bel...want ik zie het niet meer zo hoog.

    Kek
     
  6. fireforx309

    fireforx309 Guest

    hier was het aanzienlijk minder wind (amper 1bft) en wat staan slingeren met de turbo en de alula.

    het is mooi dat het oude kistje toch wat belletjes weet te pakken.
    vooral ook dat jij leert belletjes herkennen en vinden! ;) je bent me een echt thermiekbeest aan het worden!:cool:
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    vandaag weer verder gegaan met trimmen van roodkapje. toch een magere 4 wat iets te veel is eigenlijik..mgoed. Uiteindelijk heb ik steeds een loodje erbij geplakt op de staart...en per elastiek zie je dat de kist beter gaat vliegen...uiteindelijk gestopt met 50 gram loekiloodjes op de staart :hammer: vanavond maar eens kijken waar het zwaartepunt nu ligt.

    De kist steekt nu veel en veel beter, stuurt veel makkelijker en blijft gewoon langer boven....1 elastiek was bijna 20 minuten vliegen op de timer.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2013
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Mooi! Leuk hé, dat het steeds meer naar je smaak gaat worden.
    Dan heb je (ongemerkt?) toch flink wat "Aufwind" meegepakt. Met mijn F5J zwevers haal ik in platte lucht maximaal 6 tot 7 minuten vanaf 200 meter. Die uitgangshoogte haal je niet met een elastiek dus dan heb je iets heel erg goed gedaan :)
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Wat je zegt ja!...Het gaat steeds meer m'n smaak worden en zo voelt het ook...overigens ook bij secondelijm....die was echt op de halve gram aan het zwiepen vanmiddag met de V3.0 ammehoela...hahaha....uiteindelijk sinds gisteren weer 4 gram uit de neus! (dus totaal bijna 13 gram eruit! :hammer: )

    En in alle bescheidenheid :D Het is werkelijk errrrug leuk om nu echt te merken, "aan den lijve", wat jij (Arjan...en dirk en berrie, de rest...) en andere meer ervaren zweverts alsmaar maar lopen te roepen de afgelopen maanden. Ik heb het gemerkt met de ammehoela's de afgelopen weken, en nu ook vanmiddag met roodkapje.

    Ik moet overigens roodkapje behoorlijk herwaarderen...van sloom twee-assertje (dit dacht ik nog afgelopen zondag in Ede!!!) is dit vandaag een zwevertje geworden wat zeer rap en alert reageert op de roeren...prima steekt...(ook al is het met wat moeite met 4 bft) en ook nog eens een glijhoek heeft waar ik wer-ke-lijk van sta te kijken...de laatste drie landingen moest ik m'n landingscircuit herzien... (ik kwam veel te hoog binnen/glijhoek was veeel beter)

    Mijn elastiek gaat ongeveer tot 100/110 meter weet ik inmiddels (hoogtemeter) dus ik heb in die ene vlucht heel wat aufwind meegepakt...en dat zag je overigens ook...de kist ging langzaam omhoog....niet naar beneden.... Pech aan het elastiek betekend voor deze kist met 3 minuten beneden. Per elastiek start ik nu de timer...en ik heb inmiddels redelijk een idee wat een goede aufwind kan betekenen wat betreft vliegtijd.

    Zie foto....5 loeki loodjes = 50 gram lood op de staart na een middag proberen ...loodje erbij/starten/vliegen/tikkie downtrim/, loodje erbij/starten/vliegen/tikkie downtrim/, "he Slijm..probeer jij eens ? "...loodje erbij/starten/vliegen/tikkie downtrim/ ....mwha...doe er nog maar een loodje bij ...starten/vliegen/tikkie downtrim/ .......enz enz...zwaartepunt ligt na vanmiddag op 39% vanaf LE !!!! ( Dat was 30% vanochtend !! ... nu dus 1,8cm naar achter op een koorde van 22cm !! :hammer: :hammer: )... het kan denk ik nog wel een procentje verder (want het was nog steeds geen rodeo de laatste vlucht)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2013
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Kijk, jij ziet nu hoe het werkt, en wat het effect van goed instellen kan zijn. Leuk om te horen.

    Dirk
     
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ja goed he?...uiteindelijk werkt een forum als dit best goed :D (We willen sowieso eigenwijs zijn en alles eerst zelf uitproberen natuurlijk...en er uiteindelijk achter komen dat de ervaren zweverts al in post #2 van onze draadjes al hebben geroepen dat het anders werkt..ha ha h a....:D... zelf uitvinden, en een beetje feedback / tips, dat werkt het best :D
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2013
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik ben ook blij dat je nu merkt dat je dit afstellen vooral vliegend doet, en niet zozeer op een werkbank met een rekenprogramma en een meetlat. Natuurlijk moet je in eerste instantie zorgen dat alles haaks en recht is en moet je voor je zwaartepunt een veilige beginsituatie hebben, maar daarna zeggen getallen helemaal niks meer.
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    zo ist. :D (en dat zeg ik nu uit ervaring !)
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2013
  14. fireforx309

    fireforx309 Guest

    hey franck, nu ist een kwestie van het CG aan te duiden op de vleugel, alle lood uit de staart en neus weg te halen, zo ga je vlot 100gram minder mee nemen! (als er echt 50gram op de staart zit, gaat dit nog massas meer zijn, en gaat ie NOG beter zweven!)
    je gaat hem niet meer herkennen hoor... het wordt een heel andere kist
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Yep! En wat denk je dat er gebeurt als je 50 gram van de staart verwijdert? Dat gewicht komt overeen met 2 standaard servo's. De massatraagheid gaat flink naar beneden! Dat ga je merken, zeker de eerste keer dat je er nu weer mee vliegt.

    @Arjan, en toch ben ik nieuwsgierig naar de "eindcijfers''.....

    (@Franck: morgenmiddag komen we weer klooien op Montfoort.)
     
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    ik hooper ook te zijn, ben wel druk met nieuwe baan gesprekken vandaag, duimen!!!!
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik ook, die afwijking deel ik met je. Mijn opmerking was meer een onderdeel van een langere, vroegere discussie :)
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    [​IMG]
     
  19. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Dankje ! :D Volgens mij heb ik erg goeie gesprekken gehad...woensdag hoor ik het. Niet meer vliegen vanmiddag want ik ben soort van "op" ? :D Weekend weer vliegen !
     
  20. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Frank, succes met je gesprek.
     

Deel Deze Pagina