Restauratie project Kinderdijk

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Martin '70, 27 feb 2008.

  1. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Mede forumleden,

    Wie kan mij vertellen wat voor type en merk radar hier op het dak van de stuurhut staat ? mij gaat het straks uiteindelijk over de vormgeving en natuurlijk de maatvoering.

    [​IMG]


    Gr Martin :D
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2008
  2. huub de jong

    huub de jong

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    580
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Hoi Martin

    Naar mij weten is dat een Kelvin Hughes. Maar ik er ook naast zitten.
     
  3. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    hallo Huub,

    Ja wat dat betreft kun je me alles wijs maken ;) ik zal eens zoeken onder deze naam of er wat meer foto's / plaatjes op het net zwerven.

    In ieder geval alvast mijn dank

    Gr Martin :D
     
  4. huub de jong

    huub de jong

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    580
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Ik weet dat er veel van type radar op de binnenvaart werdt gebruikt. Bij ons werdt dat ook vroeger een banaan genoemt.

    Maar je kunt ook eens op het kustvaartforum proberen. want daar zitten nog wat oude rotten die wel weten wat voor radar is.

    Hier is de link :: Index
     
  5. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Radar

    Als je op de A2 van A'dam naar Utrecht rijdt en je neemt afslag Vinkeveen (bij het hotel)
    dan ziet je aan de rechterkant dit radar draaien op een container. Ik heb het na gebouwd, zie mijn Holland link, met geschatte groottes.
    groeten
    Hawser
     
  6. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Dit Radar was een van de eerste die er waren voor de binnenvaart
    Volgens mij waren het Deka radar van Radio Holland
    Ze waren +/1 1.80 lang en 60 tot 70 cm hoog de zender stak +/- 50 cm voor het scherm uit de Kelvin radars waren iets later uit gekomen ik weet wel als het lekker hard waaide bleef hij stil staan in de wind
    Ik ga volgende week weer beginnen dan kan ik meer gegevens voor je navragen
    Tom
     
  7. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Tom,

    In ieder geval alvast dank voor je bijdrage in mijn zoek tocht naar informatie van de sleper uit de K serie. Natuurlijk ben ik geintereseerd in wat specifike informatie als het niet te veel gevraagd is hou ik mij graag aanbevolen.
    Ik heb onlangs het Museum in Maasluis aangeschreven om te zien of ik aan boord zou kunnen komen van de Krimpen om wat foto's te mogen maken van diverse details. Om zo een leuk aangekleed stukje Roterdamse history op het water te krijgen. Helaas staat er natuurlijk niet meer dit type rader op maar er zijn nog genoeg andere details om na te bouwen. Ik vermoed dat de foto ergens dateerd begin 1960.

    Gr Martin :D
     
  8. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Deel 1 van de eerste fase van het groot onderhoud / optimalisatie project is deels afgerond.

    De Kinderdijk is voorzien van nieuwe bedrading etc. maar ook van een nieuwe diesel althans het geluid. Er moet nog wat aan gesleutelt worden want je hoord er een turbofluittoon door heen en dat was toen de tijd nog niet aan de orde.

    http://www.martinici.com/FILM/kinderdijk1.mpg


    Gr Martin :D
     
  9. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Klinkt goed...

    Hoi Martin,

    Dat klinkt helemaal niet verkeerd, maar ben je niet bang dat als je eenmaal van de turbofluit afbent je snelheidsregelaar vrolijk mee gaat fluiten..... ;)

    Groetjes, Danny.
     
  10. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    He Martin,

    ben je genegen om te vertellen wat voor soundmodule dat is? En hoe hij aangestuurd wordt (met de servopulsen, of parallel aan de motor, of ... )?

    Alvast Bedankt,
    Groeten,

    Theo
     
  11. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    zeg... je haalt toch wel dat straalbuisroer eraf he ???
     
  12. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wat zeg je nu Armando ???? Straalbuisroer er af halen natuurlijk niet !! Zo is ze opgeleverd vanaf de werf dat ga je er toch niet afhalen.

    Gr Martin :D
     
  13. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    ow?! Hmm.. nou oke, dacht dat al die scheepjes gewoon roeren hadden af wisselent van 1 of 2 roeren

    Mijn excuus Martin
     
  14. krimpen

    krimpen Guest

    heej martin '70 ik vaar zelf op de krimpen maar ik ben ook planne aan het maken voor de krimpen

    groetjes marco
     
  15. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Marco,

    Welkom op dit forum, en een mooi schip he ;) althans de modellen uit de K -serie. Ik denk dat je zeker veel plezier gaat beleven met de bouw van de krimpen. En als bij komend voordeel je hebt direct toegang tot het 1:1 model. Ik heb ze zelf dan wel niet gebouwd maar beleef wel heel veel plezier aan het opknappen en uitbreiden en zeker het varen er mee.


    @ Armando,

    Ik weet niet of al dit type schip vroeger is uitgerust met een straalbuisroer of ze zijn in de loop van de tijd vervangen door een schroef met 1 dan wel 2 roeren. Maar dit model had er 1 en blijft er 1 houden ;) maar de scheepjes van Eerland uit dit type of wat er nog van over is de Eerland 4 alleen nog geloof ik heeft dit niet of niet meer misschien dat je daarmee in de war bent.


    Gr Martin :D
     
  16. jan41

    jan41

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    199
    Locatie:
    poortugaal
    kinderdijk

    hallo armando

    ik heb dit scheepje gebouwd volgens de originele tekeningen van de werf.
    en wel smit kinderdijk tegenwoordig, ihc.
    ze hebben gewoon een straalbuis .

    gr jan
     
  17. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Beste Mensen
    Ik ben even in de boeken gedoken maar de Kinderdijk en de Kijkduin zijn twee verschillende boten gegevens:
    Kijkduin Bouwjaar 1959
    24 ton LxBxH= 22.85 [20.60] x6.20x3.00
    motor 6 cil M.A.N 375 pk
    Kindrdijk
    LxBxH=23.20 [20.60]x6.25x3.04 325 pk

    De Kijkduin is naderhand de Turkije en daar heb ik opgevaren en deze had geen straalbuis
     
  18. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Tom,

    Dank voor de input, dus omdat er een wezelijk verschil zit in lengte al is het niet zo heel veel maar wel van wezelijk belang de straalbuis, laat ik de naam ongewijzigt en blijft het gewoon de Kinderdijk. Met wel wat aanvullingen e.d.

    Gr Martin :D
     
  19. auke

    auke

    Lid geworden:
    8 nov 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Leeuwarden
    He Martin, gelukkig is de eerland 4 niet de enigste, ik vaar zelf op de Theo (ex voorne, eerland 17).
    een heerlijk boot om mee te varen, ik blijf zeker je bouwverslag volgen want dit is geweldig.
    tot mijn spijt moet ik je zeggen dat geen van deze boten een straalbuis hebben maar gewoon 1 of 2 roeren. maar ja je manoevreerd wel geweldig met z`n buisje.
    nou succes!!

    [url]http://members.chello.nl/a.haan28/images/tuinman/2003906066137706011_rs.gif[/url][IMG]

    [IMG][url]http://members.chello.nl/a.haan28/images/sleepvaart%20maandag%2018-02-08/IMGP1965.gif[/url][IMG]

    [IMG][url]http://harlingengezien.web-log.nl/photos/uncategorized/beluga_skysails_081007_p.jpg[/url][IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2008
  20. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    hoi Auke,

    De Voorne was een ander model sleper, de opgang naar het stuurhuis zat aan de achterzijde, zoals de Apolo. Maar dit type schip was een concept van de Smit werf op Kinderdijk.
    Maar om bij de Kinderdijk te blijven en dan moet ik weer even wijzen op het antwoord van Jan, de Kinderdijk had wel een straalbuisroer bij de te water lating. Alleen de naam, ze is in April 1952 te water gelaten onder de naam Portugal en in Juni 1952 hernoemd naar Kinderdijk.

    Ik heb toevallig afgelopen week opweg naar huis nog wat foto's gemaakt van de Eerland 4 maar ze ligt toch statig als oudere dame tussen het nieuwe geweld ;).

    Maar uiterlijke verbouwingen laten nog heel even opzich wachten, ben momenteel wel bezig met de sleepton, navigatie verlichting enz maar eerst de elektrische chaos even ordenen en afmonteren en dan gaat het van kiet :D

    Gr Martin :D
     

Deel Deze Pagina