restauratie sea commander van Graupner

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marc w, 2 dec 2016.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik ben me er van bewust dat mijn reeds lopende bouwprojecten nog lang niet klaar zijn maar dit kon ik niet aan mij voorbij laten gaan.
    Na al zo dikwijls verteld te hebben dat we voor de club enkele eenvoudige bootjes nodig hadden om kinderen eens mee te laten varen omdat onze eigen schepen waarin veel tijd en arbeid zit je niet zomaar even in kinderhanden geeft.
    Als dan een oud clublid zegt " op mijn zolder staat nog wel wat met een beetje werk aan dat daarvoor geschikt is." neem je aanbod graag aan en ga je dat onmiddellijk halen.
    Op het eerste zicht was er inderdaad maar een beetje werk aan maar hoe dieper we afdaalden in het ruim hoe duidelijker het werd dat het niet ging om een kleine herstelling maar om een volledige restauratie van een model uit een vervlogen tijd.

    Het hout dat in de romp zat om de motor,roeren en elektronica op zijn plaats te houden verpulverde bij aanraking , deels door rot deels van ouderdom.
    Bij het wegnemen van wat er van overschoot kwam plots ook de schroefas los [​IMG] tijd dus om alles maar te ontmantelen en er een volledige remake van te maken.

    en het bijhorend beeldmateriaal.

    de box art van weleer

    [​IMG]

    Het ontvangen model en de werkzaamheden

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    voila we kunnen opnieuw gaan opbouwen.
    vgr Marc
     
    MikeMohawk en Tamaniac vinden dit leuk.
  2. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Het begin is er ,.;)
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    :) veel kijkers wijnig comentaar, isdat nu :( of :)

    Het was nog eens een productieve week, veel fotokes dus.

    nieuw gemaakt omdat het niet aanwezig was: voorste reling, trap naar boven , trap naar zwemplatform, davids voor bijboot, bijboot, vlaggemast, navigatie verlichting, antenne

    vernieuwd of opgelapt: radar, ramen, zwemplatform, instrumenten paneel, windscherm ( moet nog een keer, maar uit dikkere doorzichtige plexi )

    buiten enkele zaken is alles nog verwijderbaar zodat het niet in de weg zit voor het schilderwerk.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    we kunnen gaan schilderen :)
    tot later ,Marc
     
    Hans N. en Dustin vinden dit leuk.
  4. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    je gaat weer hard haha. ziet er goed uit!
     
  5. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Kan je nog in de romp?
    Dan zou ik proberen hem van binnen uit te verstevigen met glasweefsel en epoxy, op de foto van alleen de onderromp zie je helemaal afgebrokkelde randjes == bros kunststof. Als dit een bootje wordt voor kinderen om mee te varen, is dat wellicht niet zo heeeeel handig. Een botsinkje en je hebt een huilend kind aan je been + een klusje voor iemand met zwembroek aan.

    Voor de rest: Goed bezig, dat zit wel snor. De werken tot zover zien er alvast mooi strak uit.
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dit is zeker nodig, tijdens het verwijderen van de verf vond ik reeds 2 barstjes. Vermoedelijk de oorzaak van het rotte hout onderin.
    vgr Marc
     
  7. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Marc , je krijgt een flinke werf zo leuk projectje voor de kinderen :koud:en de romp moet je echt doen als ze ouder zijn vergaat het kunststof
    ik heb pas nog een smit Nederland behandeld met het zelfde verhaal .
    Komt vast goed in jou handen.
     
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    inderdaad Erwin , ik moet straks nog een uitbreiding van de werf gaan overwegen :)
    Daarom proberen we een strak werk schema te volgen en niet te veel bezighouden met andere dingen.
    Enkele dagen geleden alle onderdelen buiten de romp in de primer gespoten, gisteren een start genomen met de lak werken en vandaag dankzij het weer tijd gevonden om de romp te behandelen.
    Morgen alles maar lekker laten uitharden en wat tijd met het vrouwtje doorbrengen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    tot later , Marc
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  9. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Je noemt het zelf een 'eenvoudig' bootje, maar het wordt dankzij de details en de grondige renovatie toch wel een knappe jacht, mooi dat je hem in ere herstelt.
     
  10. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    beter dan het origineel straks.:koud:
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Na het uitharden en hier en daar wat opschuren, meteen maar weer enkel gaten in de romp geboord waar de roer stangen en schroefas door de romp moeten.

    We hebben geen aanpassingen gedaan maar alles opnieuw geïnstalleerd zoals het was, weliswaar met enkele vernieuwde onderdelen.
    Achteraan is er ruimte voorzien om een batterij in te bouwen en vooraan is de fundatie voor de motor steun en servo eveneens geplaatst.

    [​IMG]

    [​IMG]

    tot later, Mac
     
    Hans N. vindt dit leuk.
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    En plots merk ik dat het al lang geleden is dat er hier nog wat gepost is door mij terwijl de werkzaamheden rustig verder liepen.
    Hoog tijd om jullie even op de hoogte te brengen van de vooruitgang.
    Na het spuiten van romp en dek in de basiskleur ( wit ) konden de details worden geplaatst als ook de ramen.

    [​IMG]

    Daarna kon de volledige romp en dek afgeplakt worden om de 2de kleur aan te brengen.

    [​IMG]

    En hierna liep het mis...... ik had testen gespoten om te zien of de verf wel te combineren was . Maar nu bleek dat ik wel wit op blauw kon spuiten maar niet blauw op wit en laat ik dat laatste nu net niet getest hebben . Gevolg? witte verf werd gewoon opgevreten tot zelfs onder de tape .
    Alles moest dus overgedaan worden ,maar eerst een tussenlaag gezocht waardoor ik de 2verven wel kon combineren ( waarom maak ik het mezelf toch steeds weer zo moeilijk )

    [​IMG]

    [​IMG]

    uiteindelijk is een deel van de reeds aangebrachte details verwijderd of beschadigd en moeten deze opnieuw gemonteerd worden.

    [​IMG]

    Eveneens is aan de binnen zijde van de romp nog wat extra stevigheid aangebracht in de boeg in de vorm van isolatie plaat welke eveneens er voor zorgt dat een bootje blijft dobberen mocht het kopje onder gaan. Motor, servo, en regelaar kregen hun vaste plaats nu nog even wachten op de bestelde batterijen zodat hiervoor eveneens een passend bakje kan voor gemaakt worden.

    [​IMG]

    Tot op heden is de romp en dek nog steeds van elkaar gescheiden , moet de romp nog voorzien worden van de naam en een rood lijntje tussen blauw en wit maar het einde naderd stilletjes aan.

    [​IMG]

    tot later , vgr Marc
     
    MikeMohawk en Bert V vinden dit leuk.
  13. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Jammer dat het de eerste keer mis ging maar het eindresultaat mag er zijn. Dit is een mooi jacht.
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Merci voor jullie interesse en reactie,
    Stilaan werd het tijd om batterijen te bestellen , maar eerst even bepalen hoe zwaar deze mogen zijn.
    meteen de eerste ter water lating na aanvang restauratie werken. Een half uurtje later nog steeds droog aan de binnen kant, YES, OK

    [​IMG]

    Nadien alles terug monteren dat we tijdens het verven verwijderd hadden en meteen het windscherm afgewerkt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    en tijdens ons uitstapje naar de modelbouw beurs te Goes heb ik nog aan een voordelig prijsje enkel bemannings-leden weten te strikken, eentje diend nog wel herschoold te worden maar dat zal niet meteen problemen opleveren :)

    [​IMG]

    tot later maar weer ,
    vgr Marc
     
    Tug.NL en Dennist vinden dit leuk.
  15. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Ziet er leuk uit Marc en je kunt gelijk je zwembad ontkalken met HG !!. en binnenkort weer verder met de Zeehond ? (zij hij voorzichtig omdat hij twijfelt over de naam)
     
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    je wil niet weten wat ze betalen aan reclame rechten voor die foto :) :) ( was het enige lege beschikbare flesje dat op het dek paste )

    De Zeehond , zucht , had er al lang terug aan willen voortdoen. Helaas is het wachten tot ik dit verhaal afsluit. Te weinig werkruimte en te veel ander verplicht werk :(
     
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    met een zeer sterk vermoeden dat dit de voor laatste post gaat zijn het jongste bouw nieuws.

    De bemanning is meteen al weer afgevloeid, 1/20 en 1/24 schillen toch te veel om realistisch te blijven.
    Ik ben dus opnieuw op zoek naar 1/20 bemanning met goed voorkomen.

    onder het achterdek is de batterij houder afgewerkt. Hij is verankerd met 2 schroeven en is uitgevoerd als een slede.
    Mocht ik ooit van batterijen moeten wisselen is de houder steeds aanpasbaar zonder dat het dek dient verwijderd te worden.

    De ontvanger heeft eveneens een plaatsje gekregen zodat de antenne zo hoog mogelijk boven het wateropp steekt.
    Deze zomer nog last gehad met een horizontaal opgestelde antenne net boven de waterlijn. ( scheepje was even onbestuurbaar aan het rond dobberen in vol gas achteruit )

    Nog even een vergrendeling van de kajuit zodat deze zeker niet kan gaan vliegen en een nood schakelaar om alles uit te schakelen.

    En dan de actie die er voor zorgt dat er geen weg meer terug is. Het verlijmen van dek en romp.
    Daarna de bijboot nog definitief opgehangen.

    Nu rest enkel nog de bestikkering , naamgeving en eventueel enkele bemanning leden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    tot later,
    Marc
     
    Dunsz, Tug.NL, MikeMohawk en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    hoi marc,
    dat ziet er goed uit, toch een hoop werk in gestoken.
    Ik heb de hele serie bekeken en het resultaat mag er zijn !
    heb je er al mee gevaren?

    ben benieuwd
    Freek
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    hoy Freek, ze heeft reeds 5 min gevaren, de loodaccu bleek helemaal niet te voldoen en was na die 5 min volledig leeg gezogen. heb nog net zonder hulp de kade opnieuw kunnen bereiken. :)
    Ondertussen is een nieuwe lipo batt geleverd en staat de volgende test run gepland voor 7 mei, Nog even wachten op actie foto's en de volledige afwerking.
    vgr Marc
     
  20. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Ben benieuwd marc. Zie het wel verschijnen
     

Deel Deze Pagina