Restauratie SZD 51-1 Junior

Na de VGT te Marknesse de SZD51-1 Junior van Jaap overgenomen.

De bedoeling was opknappen, maar na een goede blik besloten de Junior maar eens grondig aan te pakken. Gisteren de romp volledog gestript, deze is nu zo goed als leeg. (Jaap, wil jij de servo nog terug?) Daar heb ik wel wat werk aan. De vleugels en stabilo heb ik ontdaan van de Oracover, en daar zijn toch wel wat zwakke plekken naar boven gekomen.

Zo heb ik een klein gedeelte van de vleugel tussen de hoofdligger en achterlijst de indekking verwijderd, deze was behoorlijk dun waardoor de Oracover wat hout meegenomen heeft. Vocht heeft ook nog het e.e.a gedaan, waardoor er wat zwarte plekken zijn onstaan in de loop der jaren.

Op een enkele plaats is er nog een zwakke plek te vinden aan de beplanking, maar gezien de lijmverbindingen ga ik dit op een ander manier oplossen. Ik maak een 4 tal gaatjes in de desbetreffende plek, en ga deze opvulen met schuim daar waar het wat zwakker is. Niet te veel natuurlijk, maar wel genoeg voor wat stevigheid. Daar waar ik het hout los heb gehaald is de lijmverbinding moeilijk de verwijderen. (hij is wat stroperig, stiekerig. Het is in iedergeval geen ''harde'' lijmverbinding maar wel goed!) Gezien mijn ervaringen met de Kleine Grunau Baby wil ik voorkomen dat ik weer een complete vleugel ga strippen. Dat laten deze vleugels niet toe.

Heel slecht zijn ze niet, maar hebben wel aandacht nodig. Ik was weer een te optimistisch, want het is echt wel fors meer werk dan ik verwacht had. Het stabilo ligt wel volledig uit elkaar, waarvan de 2 hoogteroeren op de achterlijst aan alu plaatje hadden voor stevigheid! Deze waren niet verlijmt, maar lagen er los in! Ik heb hier nog wel wat carbonstrips, wat sterker en lichter gaat worden... Verder weegt het stabilo 133 gram! Ik kan daar nog wel wat gewicht besparen...

Vandaag probeer ik wat foto's te schieten, die was ik vergeten mee te nemen... (nachtdienst)

De servo's mag je houden hoor! Weg gegeven = weg gegeven' heel veel succes met dit project! Je maakt er vast wat moois van!! Ben wel errug benieuwd naar foto's! Tis een hele oude kist, dus je zal zeker wat verrassingen tegen komen!

Zoals het er bij ligt...

IMG_0244_zpseeee1422.jpg

Een deel van de indekking wat echt slecht was...

IMG_0245_zps1268cf60.jpg

De hoogteroeren met Alu plaatjes... ( die ik niet meer terug zet...)

IMG_0246_zpse98eb551.jpg

Al helemaal kaal! Vind het een fraaie kist en zag hem dan ook bij de "overdracht" in Marknesse. Eigenlijk zijn de meeste SZD's wel mooi en bijzonder :D

Succes met de restauratie!

Groeten Peter.

Nou, die alu plaatjes zaten los, die werden door de Oracover bij elkaar gehouden... Ze zijn ook nog aan de zware kant, die komen niet meer terug. Zo kom ik nog wel meer bijzondere dingen tegen... De 2e vleugel is aan de beurt, ook daar zaten zwakke delen.

Inmiddels de vleugels klaar zodat ik ze in de folie kan zetten. Ik ga nu wat aandacht besteden aan de rol/richting/hoogteroer. Volgende weekend nachtdienst en dan wil ik alles wel in de folie hebben. De romp krijgt daarna aandacht, die wil ik wel netjes maken. Jaap, ik ben toch nog bezig... ;-)

Back