Restauratie Turbo Optima, hernieuwde kennismaking met een legende

Indoorvlieger

Forum veteraan
Inmiddels heb ik een aantal vintage Kyosho auto's staan, maar eentje ontbrak nog altijd. De eerste Optima, de auto die het begin vormde van deze voor Kyosho succesvolle serie, die later doorontwikkeld werd in de Lazer ZX-R, voordat overgestapt werd op 4WD met een cardan-as ipv ketting of riem.

Mede aangespoord door de prachtige plaatjes van de opnieuw opgebouwde Turbo Optima van Nagramoth (voorstel-rondje-restauratie-80s-kyosho-turbo-optima) ging ik op zoek, en vond op de Engelse eBay een netjes uitziende auto, waarbij het contact met de verkoper ook goed was, en hij naar Nederland wilde verzenden, wat nog wel eens een probleem is voor verkopers uit de UK. Het bieden ging gelukkig niet "over the top", en een weekje later had ik het volgende thuis staan:

a6514192-92-Turbo_01.jpg

a6514195-190-Turbo_04.jpg

a6514199-66-Turbo_08.jpg

De kap was nog aardig voor zijn leeftijd, met een paar scheurtjes, maar was netjes uitgeknipt. Er waren nog wat extraatjes bij, een extra set velgen met band, de originele handleiding en de dummy bestuurder, zeer waarschijnlijk nog origineel, en geen reproductie. Het chassis oogde ook goed, maar bij het vooruit rollen over de grond waren wel diverse knarsende en tikkende geluiden te horen, dus daar moest nog wel even naar gekeken worden. Maar de basis leek goed.

Na verwijderen van de gear cover kwamen al een paar oorzaken van het niet soepel lopen aan het licht. Het pinion was redelijk versleten, met scherpe tanden, en er zat een klein steentje tussen de spur en tandwiel wat daar tegenaan loopt:

a6514204-233-Turbo_13.jpg

a6514203-8-Turbo_12.jpg

a6519508-143-Turbo_15.jpg

Dit kon wel een goede schoonmaak gebruiken...

Maar wat keukenpapier kan wonderen verrichten, en toen bleek dat de tandwielen nog in vrij goede staat zijn:

a6519509-239-Turbo_16.jpg

a6519510-198-Turbo_17.jpg

a6519511-39-Turbo_18.jpg

Voor een deel werd het niet soepel lopen veroorzaakt door het mengsel van vet en vuil tussen de tanden, en zelfs een klein steentje. Dit vuil kon makkelijk binnenkomen, omdat het gear cover een deel van de schuim afdichtrand miste. Gelukkig had ik nog een los cover liggen, met intacte schuimrand, zat een keer bij een ooit eerder gekocht setje Kyosho onderdelen:

a6519521-120-Turbo_28.jpg

a6519522-153-Turbo_29.jpg

Na schoonmaken en weer plaatsen zag de achterkant er zo uit:

a6519523-3-Turbo_30.jpg

De auto rolde nu een stuk beter, alleen de ketting bleef af en toe hangen. De oorzaak daarvan was snel gevonden, een paar schakels waren niet mooi recht:

a6515916-45-Turbo_14.jpg

Misschien verbogen bij het inkorten van de ketting, of er is ooit wat tussen gekomen. Met behulp van een tangetje en ander gereedschap kon ik de schakels weer fatsoeneren, en rolde de auto weer erg soepel.

Wat ook gefatsoeneerd moest worden, waren de schokdempersteunen. Deze waren "ietsje" minder vlak dan gewenst:

a6519512-137-Turbo_19.jpg

a6519516-221-Turbo_23.jpg

Na wat corrigerende buigwerkzaamheden, zagen de steunen er zo uit:

a6519513-250-Turbo_20.jpg

a6519517-87-Turbo_24.jpg

Wat ook aangepakt moest worden was de stuurinrichting. Die was niet zoals het hoort te zitten:

a6514200-20-Turbo_09.jpg

Als ik alleen dat plaatje alu, wat onder tussen de 2 pivots zit, op de juiste plek zette, ging de besturing erg zwaar. Er bleek een e-clip te missen, bij de onderkant van de servo saver, waardoor deze door de veerdruk over het alu plaatje schuurde. Een passende e-clip had ik nog wel, en met behulp van wat shims kon ik de stuurinrichting weer soepel draaiend en met minimale speling inbouwen:

a6519518-159-Turbo_25.jpg

a6519519-191-Turbo_26.jpg

a6519520-215-Turbo_27.jpg

Nu waren de dempers aan de beurt, oude olie eruit, oppoetsen, en weer vullen:

a6521864-29-Turbo_31.jpg

Helaas was 1 spanner voor de veren gebroken, niet ongebruikelijk bij deze dempers als ze "op leeftijd" zijn. De rubberen diafragma's waren gelukkig wel in prima staat:

a6521866-223-Turbo_33.jpg

a6521865-254-Turbo_32.jpg

Volgende stap, het inbouwen van de elektronica.

Voor de regelaar had ik besloten de "45A Brushed ESC" van Hobby King te gebruiken, tot nu toe goede ervaringen mee, en ook erg goed in het lage toeren bereik. Ik wilde de bovenplaat van het chassis zo kaal mogelijk houden, dus de regelaar zou laag moeten worden gemonteerd. Mooier, en beter voor het zwaartepunt. Rechtsachter bleek de meest handige plek:

a6562827-159-Turbo_34.jpg

De stuurservo komt met dubbelzijdig tape op een montageplaatje, met als extra "verzekering" een tie-wrap. Eerst heb ik het plaatje mooi schoon gemaakt:

a6562828-255-Turbo_35.jpg

Toen de servo erop, om er vervolgens achter te komen dat het geheel dan niet meer op zijn plek kon worden geschoven. Dus servo weer los, plaatje weer schoongemaakt, op zijn plek geschroefd, en toen de servo op goed geluk op de juiste plek vastgedrukt, en gezekerd met een tie wrap. Om de kabel naar de ontvanger mooi in zijn gootje te houden, heb ik die vastgezet met een stukje dubbelzijdig plakband:

a6562829-224-Turbo_36.jpg

De ontvanger heb ik wel op de bovenplaat gezet, is is samen met de accu- en motordraden, het enige wat daar te zien is:

a6562830-183-Turbo_37.jpg

a6562831-153-Turbo_38.jpg

a6562832-249-Turbo_39.jpg

a6562833-108-Turbo_40.jpg

(wordt vervolgd)

Laatst bewerkt door een moderator:
Wohaaa...Nice find:D.
Succes met de restauratie.
Zie ook al dat er een nieuwe idler gear op moet.
Dit is trouwens niet de stock versie volgens mij.
Die had namelijk gen alu dempers en stabi.

Mvg Roy

He Indoor,
mooie auto in best goede staat, mooie vondst
roep toch ook weer wat mooie herineringen bij mij op.
dit was na de Tamiya Grasshoper, mijn eerste goede wedstrijd auto welke ik toen tweede-hands had gekocht en waarmee ik ook mijn allereerste wedstrijd in de beginners-klasse ook direct heb gewonnen. (moet ergens nog een oude foto hebben van de auto)

later is er ook nog een update-kit voor deze auto gekomen omdat de ketting best wel vaak problemen opleverde omdat deze nogwel eens oprekte.
er was toen een snaarset uitgebracht welke ook in de Optima Mid kon worden gezet (de delen waren gelijk)

Jan, leuk ook hier weer even van je te horen. De ombouw naar snaar is me bekend, officieel moet je dan ook een aangepaste gearbox achter hebben, met een pulley om de belt te geleiden. Maar volgens Nagramoth is dat niet echt nodig, kan de belt, samen met de Mid diffs, er ook zo in, omdat de spanning op de belt puur aan de onderkant zit bij rijden, en de belt dus op het bovenste "traject" niet echt aanloopt.

Voorlopig houd ik deze wel met ketting, heeft ook zijn charme. En ik zal er niet intensief mee gaan rijden, daar heb ik de Mid voor, die minder onderhoud nodig heeft, vanwege de standaard aanwezige belt.

Wat me trouwens opvalt is dat dit chassis, ondanks dat het zo open is, en smal, erg veel torsiestijfheid heeft, dat valt me 100% mee. Zoals de kenners wellicht al hebben gezien, heeft deze auto ook de extra beschermplaat onder zitten, die de koker waarin de ketting zit, beschermt tegen klappen van onderaf.

Zoals beloofd had ik nog een foto van mijn oude Optima

Optima.jpg

hiermee had ik dus mijn eerste echte wedstrijd gewonnen op 23 Augustus 1987

das lang geleden.....:rolleyes:

helaas heb ik hem niet meer :(

Mooie wagen, en een leuk verhaal dat erbij hoort.

Verder met het bouwverslag, wat nog ontbrak was de achterste stabilisatorstang. Daarna was het chassis echt af:

a6562834-12-Turbo_41.jpg

De Turbo Optima body, die erbij zat bij aanschaf van de auto, is op zich nog wel bruikbaar, maar ik wilde ook graag een gewone Optima body erbij hebben, dus via Team Bluegroove een reproductie aangeschaft. Deze is wel ietsje korter dan origineel, hebben een aantal producten van deze verkoper last van, maar door de body iets aangepast uit te knippen, kon deze toch wel passend worden gemaakt:

a6576733-92-Turbo_42.jpg

a6576734-213-Turbo_43.jpg

En eentje met met flits, lijkt wel wat op een röntgen-foto:

a6576735-29-Turbo_44.jpg

Deze body in de standaard boxart te verven leek me iets te hoog gegrepen, maar ik wilde wel proberen om een deel van de rollbar een andere kleur te geven, dus geprobeerd dat zo goed mogelijk af te plakken, en dan met de verf aan de gang:

a6588724-172-Turbo_45.jpg

a6588725-77-Turbo_46.jpg

a6588726-110-Turbo_47.jpg

Er waren wel een paar lagen nodig om de rode kleur dekkend te krijgen. Backen met wit maakte de kleur wat te licht naar mijn smaak, en zwart als backing maakte het erg grauw. Zonder backing zag het er zo uit:

a6590060-55-Turbo_48.jpg

a6590061-88-Turbo_49.jpg

De blauwe laag is de overspray-folie, geeft op het rode wel een mooi effect. Op de overgang tussen rood en wit bleek nog hier een daar een minimaal kiertje te zitten, maar dat was makkelijk bij te werken. En zonder de folie was dit het resultaat:

a6592264-28-Turbo_50.jpg

a6592265-189-Turbo_51.jpg

a6592266-247-Turbo_52.jpg

a6592267-255-Turbo_53.jpg

Hier en daar had het afplakken nog wat strakker gekund, maar voor een eerste meer-kleuren body ben ik meer dan tevreden. :D

Na het schilderen nog een spannend moment, het aanbrengen van de stickers. Ik kon niet volledig het boxart voorbeeld volgen, omdat bepaalde kleuren stickers niet goed zouden uitkomen op de ondergrond. Na wat zoeken naar voorbeelden van andere Optima's met andere kleurstellingen, ging ik testen, met de stickers uitgeknipt, maar nog op de drager geplakt:

a6596253-155-Turbo_54.jpg

Na wat passen en meten was ik eruit, en een tijdje later was dit het resultaat:

a6596254-60-Turbo_55.jpg

a6596255-93-Turbo_56.jpg

a6596256-126-Turbo_57.jpg

a6596257-30-Turbo_58.jpg

En voor de volledigheid, een foto van de binnenkant:

a6596258-191-Turbo_59.jpg

Verfwerk is trouwens zo goed als volledig met de kwast gedaan.

En dan eens kijken hoe dat staat op de auto:

a6598283-13-Turbo_60.jpg

a6598284-238-Turbo_61.jpg

a6598285-79-Turbo_62.jpg

a6598286-48-Turbo_63.jpg

a6598287-145-Turbo_64.jpg

a6598288-114-Turbo_65.jpg

a6598290-42-Turbo_67.jpg

Ik vind hem wel geslaagd zo. :D

(wordt vervolgd...)

Laatst bewerkt:
Hey indoor, mooie restauratie! Maar... Servo met dubbelzijdige tape vast??? Verder natuurlijk veel respect want je auto's zijn echt knap als ze af zijn,maar dat servo verhaal vindt ik toch echt niet kunnen ;) of er moet wel een heel goede reden voor zijn.

Dank je. De eerste versie Optima heeft geen servo mounts, maar puur alleen dat plaatje wat met 4 schroeven tegen het bovendek zit, servo zit dan tussen de bovenste en onderste ketting-afdekking. Anders monteren zal een flinke aanpassing inhouden, de gaten voor vastzetten van de servo komen precies op de plek waar de ketting-afdekking zit. De servo meer naar buiten monteren geeft problemen met de kap, hooguit dat het met een low profile servo zou kunnen, maar die heb ik niet. Deze constructie schijnt wel te werken, had ik van anderen begrepen, als je maar goed dun dubbelzijdig plakband hebt (soms heb je van dat spul dat zo vast zit dat het nauwelijks nog los wil), en er komt ook een strak aangetrokken tie-wrap om, die de servo tegen de plaat klemt. Wat ook helpt is dat de servo saver niet erg stug is. De tijd zal het leren, en ik moet bekennen dat ik ook mijn bedenkingen had.

En er staan weer wat extra foto's van het resultaat van het verven.

Laatst bewerkt:
Dit is de originele "boxart":

optima_promo3.jpg

Door het smalle chassis is er weinig plaats, vandaar dat de ontwerpers voor deze constructie hebben gekozen met de servo. De Turbo kap is breder vooraan, en dat geeft meer opties, maar met de 1e versie kap moet de servo in het midden.

Ik blijf het toch wel wat vinden die oude kyosho's,al heb ik wat oude tamiya's die ook wel leuk zijn.
Enige kyosho die ik heb is een boot,de jetstream.
Erg leuk model dat af en toe wel eens buiten komt,laat hem liever staan eigenlijk maar soms is de verleiding te groot :D Hij vraagt er soms gewoon naar :p

Nu snap je waarom ik er zo mee bezig ben. ;-)

Er werden leuke dingen gemaakt in die tijd, ook door Tamiya. Eerst liepen die wel wat achter op Kyosho qua prestatie, en waren de auto's meer op fun gericht, maar met auto's als de Avante en Egress werd dat gat wel gedicht. Maar toen was ik al helemaal weg van de Mid, en was de basis al gelegd voor mijn "kyosho-verslaving".

Back