Indoorvlieger
Forum veteraan
Inmiddels heb ik een aantal vintage Kyosho auto's staan, maar eentje ontbrak nog altijd. De eerste Optima, de auto die het begin vormde van deze voor Kyosho succesvolle serie, die later doorontwikkeld werd in de Lazer ZX-R, voordat overgestapt werd op 4WD met een cardan-as ipv ketting of riem.
Mede aangespoord door de prachtige plaatjes van de opnieuw opgebouwde Turbo Optima van Nagramoth (voorstel-rondje-restauratie-80s-kyosho-turbo-optima) ging ik op zoek, en vond op de Engelse eBay een netjes uitziende auto, waarbij het contact met de verkoper ook goed was, en hij naar Nederland wilde verzenden, wat nog wel eens een probleem is voor verkopers uit de UK. Het bieden ging gelukkig niet "over the top", en een weekje later had ik het volgende thuis staan:
De kap was nog aardig voor zijn leeftijd, met een paar scheurtjes, maar was netjes uitgeknipt. Er waren nog wat extraatjes bij, een extra set velgen met band, de originele handleiding en de dummy bestuurder, zeer waarschijnlijk nog origineel, en geen reproductie. Het chassis oogde ook goed, maar bij het vooruit rollen over de grond waren wel diverse knarsende en tikkende geluiden te horen, dus daar moest nog wel even naar gekeken worden. Maar de basis leek goed.
Na verwijderen van de gear cover kwamen al een paar oorzaken van het niet soepel lopen aan het licht. Het pinion was redelijk versleten, met scherpe tanden, en er zat een klein steentje tussen de spur en tandwiel wat daar tegenaan loopt:
Dit kon wel een goede schoonmaak gebruiken...
Maar wat keukenpapier kan wonderen verrichten, en toen bleek dat de tandwielen nog in vrij goede staat zijn:
Voor een deel werd het niet soepel lopen veroorzaakt door het mengsel van vet en vuil tussen de tanden, en zelfs een klein steentje. Dit vuil kon makkelijk binnenkomen, omdat het gear cover een deel van de schuim afdichtrand miste. Gelukkig had ik nog een los cover liggen, met intacte schuimrand, zat een keer bij een ooit eerder gekocht setje Kyosho onderdelen:
Na schoonmaken en weer plaatsen zag de achterkant er zo uit:
De auto rolde nu een stuk beter, alleen de ketting bleef af en toe hangen. De oorzaak daarvan was snel gevonden, een paar schakels waren niet mooi recht:
Misschien verbogen bij het inkorten van de ketting, of er is ooit wat tussen gekomen. Met behulp van een tangetje en ander gereedschap kon ik de schakels weer fatsoeneren, en rolde de auto weer erg soepel.
Wat ook gefatsoeneerd moest worden, waren de schokdempersteunen. Deze waren "ietsje" minder vlak dan gewenst:
Na wat corrigerende buigwerkzaamheden, zagen de steunen er zo uit:
Wat ook aangepakt moest worden was de stuurinrichting. Die was niet zoals het hoort te zitten:
Als ik alleen dat plaatje alu, wat onder tussen de 2 pivots zit, op de juiste plek zette, ging de besturing erg zwaar. Er bleek een e-clip te missen, bij de onderkant van de servo saver, waardoor deze door de veerdruk over het alu plaatje schuurde. Een passende e-clip had ik nog wel, en met behulp van wat shims kon ik de stuurinrichting weer soepel draaiend en met minimale speling inbouwen:
Nu waren de dempers aan de beurt, oude olie eruit, oppoetsen, en weer vullen:
Helaas was 1 spanner voor de veren gebroken, niet ongebruikelijk bij deze dempers als ze "op leeftijd" zijn. De rubberen diafragma's waren gelukkig wel in prima staat:
Volgende stap, het inbouwen van de elektronica.
Voor de regelaar had ik besloten de "45A Brushed ESC" van Hobby King te gebruiken, tot nu toe goede ervaringen mee, en ook erg goed in het lage toeren bereik. Ik wilde de bovenplaat van het chassis zo kaal mogelijk houden, dus de regelaar zou laag moeten worden gemonteerd. Mooier, en beter voor het zwaartepunt. Rechtsachter bleek de meest handige plek:
De stuurservo komt met dubbelzijdig tape op een montageplaatje, met als extra "verzekering" een tie-wrap. Eerst heb ik het plaatje mooi schoon gemaakt:
Toen de servo erop, om er vervolgens achter te komen dat het geheel dan niet meer op zijn plek kon worden geschoven. Dus servo weer los, plaatje weer schoongemaakt, op zijn plek geschroefd, en toen de servo op goed geluk op de juiste plek vastgedrukt, en gezekerd met een tie wrap. Om de kabel naar de ontvanger mooi in zijn gootje te houden, heb ik die vastgezet met een stukje dubbelzijdig plakband:
De ontvanger heb ik wel op de bovenplaat gezet, is is samen met de accu- en motordraden, het enige wat daar te zien is:
(wordt vervolgd)
Mede aangespoord door de prachtige plaatjes van de opnieuw opgebouwde Turbo Optima van Nagramoth (voorstel-rondje-restauratie-80s-kyosho-turbo-optima) ging ik op zoek, en vond op de Engelse eBay een netjes uitziende auto, waarbij het contact met de verkoper ook goed was, en hij naar Nederland wilde verzenden, wat nog wel eens een probleem is voor verkopers uit de UK. Het bieden ging gelukkig niet "over the top", en een weekje later had ik het volgende thuis staan:



De kap was nog aardig voor zijn leeftijd, met een paar scheurtjes, maar was netjes uitgeknipt. Er waren nog wat extraatjes bij, een extra set velgen met band, de originele handleiding en de dummy bestuurder, zeer waarschijnlijk nog origineel, en geen reproductie. Het chassis oogde ook goed, maar bij het vooruit rollen over de grond waren wel diverse knarsende en tikkende geluiden te horen, dus daar moest nog wel even naar gekeken worden. Maar de basis leek goed.
Na verwijderen van de gear cover kwamen al een paar oorzaken van het niet soepel lopen aan het licht. Het pinion was redelijk versleten, met scherpe tanden, en er zat een klein steentje tussen de spur en tandwiel wat daar tegenaan loopt:



Dit kon wel een goede schoonmaak gebruiken...
Maar wat keukenpapier kan wonderen verrichten, en toen bleek dat de tandwielen nog in vrij goede staat zijn:



Voor een deel werd het niet soepel lopen veroorzaakt door het mengsel van vet en vuil tussen de tanden, en zelfs een klein steentje. Dit vuil kon makkelijk binnenkomen, omdat het gear cover een deel van de schuim afdichtrand miste. Gelukkig had ik nog een los cover liggen, met intacte schuimrand, zat een keer bij een ooit eerder gekocht setje Kyosho onderdelen:


Na schoonmaken en weer plaatsen zag de achterkant er zo uit:

De auto rolde nu een stuk beter, alleen de ketting bleef af en toe hangen. De oorzaak daarvan was snel gevonden, een paar schakels waren niet mooi recht:

Misschien verbogen bij het inkorten van de ketting, of er is ooit wat tussen gekomen. Met behulp van een tangetje en ander gereedschap kon ik de schakels weer fatsoeneren, en rolde de auto weer erg soepel.
Wat ook gefatsoeneerd moest worden, waren de schokdempersteunen. Deze waren "ietsje" minder vlak dan gewenst:


Na wat corrigerende buigwerkzaamheden, zagen de steunen er zo uit:


Wat ook aangepakt moest worden was de stuurinrichting. Die was niet zoals het hoort te zitten:

Als ik alleen dat plaatje alu, wat onder tussen de 2 pivots zit, op de juiste plek zette, ging de besturing erg zwaar. Er bleek een e-clip te missen, bij de onderkant van de servo saver, waardoor deze door de veerdruk over het alu plaatje schuurde. Een passende e-clip had ik nog wel, en met behulp van wat shims kon ik de stuurinrichting weer soepel draaiend en met minimale speling inbouwen:



Nu waren de dempers aan de beurt, oude olie eruit, oppoetsen, en weer vullen:

Helaas was 1 spanner voor de veren gebroken, niet ongebruikelijk bij deze dempers als ze "op leeftijd" zijn. De rubberen diafragma's waren gelukkig wel in prima staat:


Volgende stap, het inbouwen van de elektronica.
Voor de regelaar had ik besloten de "45A Brushed ESC" van Hobby King te gebruiken, tot nu toe goede ervaringen mee, en ook erg goed in het lage toeren bereik. Ik wilde de bovenplaat van het chassis zo kaal mogelijk houden, dus de regelaar zou laag moeten worden gemonteerd. Mooier, en beter voor het zwaartepunt. Rechtsachter bleek de meest handige plek:

De stuurservo komt met dubbelzijdig tape op een montageplaatje, met als extra "verzekering" een tie-wrap. Eerst heb ik het plaatje mooi schoon gemaakt:

Toen de servo erop, om er vervolgens achter te komen dat het geheel dan niet meer op zijn plek kon worden geschoven. Dus servo weer los, plaatje weer schoongemaakt, op zijn plek geschroefd, en toen de servo op goed geluk op de juiste plek vastgedrukt, en gezekerd met een tie wrap. Om de kabel naar de ontvanger mooi in zijn gootje te houden, heb ik die vastgezet met een stukje dubbelzijdig plakband:

De ontvanger heb ik wel op de bovenplaat gezet, is is samen met de accu- en motordraden, het enige wat daar te zien is:




(wordt vervolgd)
Laatst bewerkt door een moderator: